شناسهٔ خبر: 67327001 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون علمی رئیس‌جمهور اعلام کرد

۲۲۴۲ متخصص ایرانی مقیم خارج با کشور همکاری کردند/فروش ۶۱۰ هزار میلیاردی دانش‌بنیان‌ها

مریم رضایی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای تعاملات خارجی این معاونت، گفت: یکی از توفیقات رئیس‌جمهور شهید همراه کردن معاونت علمی در سفرهای خارجی بود که این امر موجب شد تا صادرات شرکت‌ها از ۲۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲.۵۱ صدم میلیارد دلار ارتقاء طی ۳‌ سال برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری هیات دولت که صبح امروز با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: طی دوران مسئولیتم در دولت رئیس‌جمهور شهید با برگزاری نشست‌های متعدد با رسانه‌ها، برنامه‌های معاونت علمی به تفصیل، تبیین شده و از این رو خبرنگاران با تحولات این حوزه آشنا هستند. 

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور شهید نگاه جامعی به حوزه علم و فناوری داشت، با مروری بر دستاوردهای دولت در حوزه فناوری، اظهار کرد: شهیدجمهور نگاه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان داشت که از بدو شروع کار، عنوان اقتصاد دانش‌بنیان را به اسم معاونت علمی اضافه کرد. اقتصاد دانش‌بنیان عنوانی است که در دولت سیزدهم به این معاونت اعطا شد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: بعد از ۲۰ سال حمایت مقام معظم رهبری از جنبش نرم‌افزاری و ایجاد زیرساخت‌ برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان چون شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز نوآوری اکنون مردم این انتطار را دارند که اثر این حمایت‌ها در زندگی آنها دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: از این رو با اضافه کردن ماموریت اقتصاد دانش‌بنیان، حوزه‌هایی چون انرژی، سلامت و امنیت غذا، تجهیزات پزشکی، آب، محیط زیست، امنیت و تجهیزات پزشکی و معدنی ستادهای ویژه، طراحی و معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اضافه شد و شروع به انجام پروژه‌ای در زمینه توسعه بازار شرکت‌ها کردیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، غافل نشدن از پیشرفت‌های دنیا را از دیگر تاکیدات رئیس‌جمهور شهید دانست و یادآور شد: رئیس‌جمهور شهید همواره تاکید داشت که به گونه‌ای عمل شود که برای ۱۰ سال آینده هم برنامه داشته باشیم و این دو رویکرد کاملا مستقل و کمک‌کننده در معاونت علمی شروع به اجرا شد که در ۵ حوزه تاثیر داشت.

دهقانی فیروزآبادی، ایجاد و ارتقای ساختاری و نهادی را یکی از حوزه‌های تاثیرگذار نام برد و یادآور شد: در این راستا چندین نهاد اثرگذار تاسیس شدند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد بنیاد ملی علم ایران، سازمان تعاملات بین‌المللی، سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان‌ نهاد عالی در سطح رئیس‌جمهور از جمله این نهادها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سازمان تعاملات علمی جمهوری اسلامی ایران بعد از ۸ سال پیگیری در اسفند سال قبل از سوی رئیس‌جمهور شهید ابلاغ شد، افزود: ایجاد و ارتقای ظرفیت‌های قانونی از دیگر تاثیرات اقدامات این معاونت است. به باور متخصصان با اجرای ۱۰ ساله قانون جهش تولید دانش‌بنیان می‌توان ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را ارتقاء داد و این از جمله اقدامات و دستاوردهای کلان است که در این دوره محقق شد.

وی ادامه داد: ارتقای ظرفیت‌های قانونی در برنامه هفتم توسعه کشور از دیگر اثرات قانونی است، چرا که در برنامه هفتم از چند حوزه فناورانه اسم برده شده است که دولت مکلف به ایجاد زیر ساخت شده است که از جمله آن می‌توان به حوزه‌های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم شناختی، زیست فناوری و مواد ساخت پیشرفته اشاره کرد.

معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: محور سوم اثرگذاری ارتقای کمی و کیفی است. در کشور قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان، ۲ هزار شرکت خلاق و ۳۹۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ مشغول به کار هستند که نسبت به سال ۱۴۰۰ از ۲۱۲ هزار نفر به ۳۹۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با اشاره به فروش شرکت‌ها از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳، خاطر نشان کرد: تعریف پروژه‌های کلان از دیگر اثرگذاری‌ها در این محور است، طبق تاکیدات رئیس‌جمهور شهید، هر تجهیز، خدمت و کالایی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده و مورد استفاده دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد، نباید از خارج وارد شود. این رویکرد منجر به تعریف پروژه‌های کلان بویژه در وزارت نفت شد.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، وزارت نفت یکی از نهادهای پیشرو در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است، به گونه‌ای که به ارتقای ۶ برابری همکاری، به رشد ۵ برابری در تولید محصولات بار اول و ایجاد بازار چند میلیارد دلاری برای دانش‌بنیان‌ها منجر شد.

وی با اشاره به دستاوردهای تعاملات خارجی این معاونت، گفت: یکی از توفیقات رئیس‌جمهور همراه کردن معاونت علمی در سفرهای خارجی بود که این امر موجب شد تا صادرات شرکت‌ها از ۲۹۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به ۲.۵۱ صدم میلیارد دلار ارتقاء طی ۳‌ سال برسد.

معاون علمی رئیس‌جمهور در خصوص نخبگان، گفت: آیین‌نامه جامعی توسط دولت تصویب شد که شامل بورسیه تحصیلی و ... می‌شود.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سامانه کانکت وجود داشت که در این دوره ظرفیت بودجه‌ای آن ۴ برابر افزایش یافت. طی این مسیر قرار شد با هماهنگی نهادهای سربازی، ایرانیان مقیم خارج پروژه فناورانه انجام دهند که معاونت علمی از این قضیه حمایت مالی انجام دهد.

وی گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد ۲۲۴۲ متخصص دانش‌آموخته از ۲۰۰ دانشگاه برتر با کشور همکاری می‌کنند. ۱۱۹۱ نفر هم تا سال ۱۴۰۱ در قالب‌های مختلف با کشور همکاری کردند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در بازگشت از کشورهای دیگر، ۱۸۰ نفر جذب در دانشگاه‌ها به عنوان هیات علمی شدند. ۲۵۰ نفر در قالب پروژه فناورانه نیز فعالیت خود را در کشور آغاز کرده‌اند.

اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در خصوص اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان از زمان ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور شهید تاکنون، گفت: روز گذشته در سی و پنجمین کارگروه راهبری قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک نوآوری از سوی حوزه سیاست‌گذاری این کارگروه ارائه شد و بر این اساس روش مدیریتی نوآورانه‌ای برای فرآیند ارزیابی اجرا عرضه شد.

وی این روش مدیریتی را شامل بخش‌های اجرا، تاثیرگذاری و آثار کلان و بلندمدت این قانون دانست و یادآور شد: تمامی بندهای این قانون هر کدام حداقل یک بار اجرا شده‌اند. این یک مساله مهم است؛ چرا که وقتی بندی اجرا می‌شود، مسیر برای ادامه آن باز می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان منابع درآمد بسیار خوبی برای حوزه علم و فناوری کشور ایجاد کرده است. امسال پیش‌بینی ما از منابعی که تنها از قانون برای توسعه علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و همچنین افزایش سهام صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد می‌کند، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی در این باره توضیح داد: به همت و حمایت و توجه ویژه‌ای که شهیدجمهور به حوزه علم و فناوری داشتند، سال ۱۴۰۳ در قانون بودجه و در قانون هفتم توسعه در ۳ ردیف اختصاصی، برای مجموعه‌های علم و فناوری شامل صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری، اعتباراتی دیده شده که بودجه دریافتی آنها ۵ برابر سال گذشته است که دوم سوم از این میزان بودجه از محل قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، ممانعت از رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی را از دیگر بندهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: در این قانون آمده است که در جایی که شرکت خصوصی وجود دارد و محصول با کیفیت و به میزان کافی تولید می‌کند، بخش دولتی اجازه رقابت ندارد. ما چندین مورد شکایت رقابت داشتیم که مجموعه‌های بزرگ و قدیمی دولتی در حوزه‌های دفاعی، وزارت جهاد کشاورزی و حوزه بهداشت مشمول منع رقابت شدند و از رقابت خودداری کردند.

وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی با بانک‌ها با تاکید بر اینکه تاکنون کشور حدود ۵ مورد صندوق CVC را تجربه کرده است، ادامه داد: در بخش قراردادهای بار اول که از مزایای قانون جهش تولید دانش‌بنیان به شمار می‌رود، طبق آمار دقیقی که در اختیار من هست، در سال ۱۴۰۰، به میزان ۳۶ میلیون دلار قرارداد بار اول منعقد شد و این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ میلیون دلار کاهش یافت و سال ۱۴۰۲ این عدد به ۷۱ میلیون دلار ارتقا یافت.

دهقانی فیروز آبادی اضافه کرد: مهمترین موردی که در دولت سیزدهم محوریت داشت، قانون تولید جهش دانش‌بنیان است و امیدوارم با این قوت اجرای آن ادامه یابد تا آثار آن در کشور هویدا شود.

استفاده از کلیه ظرفیت‌های کشور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان یکی دیگر از نکات قانون جهش تولید دانش بنیان را استفاده از کلیه ظرفیت‌های کشور برای توسعه علم و فناوری عنوان کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در این زمینه به آن توجه شده بر منبای این قانون، موضوع عدالت در زیر ساخت‌ها و توجه به تولید علم است. بر این مبنا در سال گذشته برنامه ملی تحت عنوان برش استانی اقتصاد دانش بنیان را اجرایی کردیم.

وی در خصوص این برنامه ملی اظهار کرد: در این برنامه ملی تکالیفی که بر عهده معاونت است، برش استانی خورد و سهم هر کدام از استان‌های کشور در حوزه‌های تولید علم، فناوری، اشتغال و اقتصاد دانش‌بنیان تعیین شد و متعاقب آن میان استانداران، رئیس نمایندگان هر استان و معاونت علمی سندی به امضا رسید.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: ششمین سند با استاندار استان قزوین به امضا رسید و هفتمین برش استانی نیز فردا دوشنبه، با استاندار اصفهان منعقد خواهد شد.

وی از اجرای برش دانشگاهی خبر داد و در این باره یادآور شد: یکی دیگر از دستاوردهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اعتبار مالیای بوده است. ما در دو حوزه اعتبار مالیاتی داشتیم که شامل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: سال گذشته نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌های متقاضی اعطا شد و تحول بزرگی را در ایجاد شبکه‌های تحقیق و توسعه ایجاد کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما