شناسهٔ خبر: 67325822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهقانی خبر داد:

افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها از ۲۹۵ میلیون به دو میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار+ فیلم

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور حوزه علم و فناوری را یکی از ارکان حوزه دیپلماسی کشور دانست و گفت: صادرات دانش‌بنیان‌ها به گواهی گمرک در طول سه سال دولت سیزدهم از ۲۹۵ میلیون دلار به دو میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز (یکشنبه) در نشست خبری در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری به تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری پرداخت و گفت: ظرفیت های ها قانونی متعددی برای معاونت علمی در برنامه هفتم توسعه به عنوان تسهیل کننده کار و اشتغال شرکت های دانش بنیان در دولت ایجاد شد که قابل تقدیر از رئیس جمهور شهیدمان است.

معاون علمی رئیس جمهور به ارتقای کمی و کیفی حوزه فناوری به عنوان یکی از محورهای برنامه توسعه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: امروز در کشور حدود ۱۰ هزار شرکت دانس بنیان و حدود ۲ هزار شرکت خلاق وجود دارد که این عدد نسبت به شروع دولت بیش از ۷۰ درصد ارتقا یافته است. همچنین بیش از ۳۹۰ هزار نفر در شرکت های دانش بنیان مشغول کار هستند که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۱۲ هزار نفر مشغول به کار بودند.

دهقانی این را هم گفت که فروش دانش بنیان ها از ۲۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۶۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از دیدگاه های رئیس جمهور شهید در حوزه علم و دانش بنیان، تجهیز، خدمت و تامین کالای دانش بنیانی موجود در کشور و مورد استفاده دستگاه دولتی از ظرفیت‌های داخلی بود و اعتقاد به اینکه نباید از خارج تامین شود. نتیجه این حمایت از همه دستگاه‌ها به تعریف طرح‌های کلان منجر شد، به ویژه در وزارت خانه‌ای مانند نفت که پیشرو است.

دهقانی ادامه داد: وزارت نفت با ارتقای ۶ برابری و افزایش ۵ برابری طرح‌های بار اولی که با دستگاه‌های دولتی توافق کرد، اکنون بازارچند میلیارد دلاری برای پنج سال آینده شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده است.

معاون علمی رئیس جمهور به تعاملات خارجی در این حوزه در پی موفقیت‌های سیاست خارجی و همکاری های همسایگی دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: توسعه روابط همسایگی و همراه کردن معاونت علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی گفتمان ها در سفرهای خارجی و در دیدارها به موفقیت حوزه علمی و فناوری کمک کرد. نتیجه آن افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها به گواهی گمرک در طول سه سال دولت سیزدهم از ۲۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار است.

چرا عنوان دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری اضافه شد؟

دهقانی با یادآوری آنکه، شهید رئیسی از نگاه جامعی به حوزه علم و فناوری و اقتصاددانش بنیان برخوردار بود، گفت: به همین منظور هم عنوان "اقتصاد دانش بنیان" به عنوان معاونت علمی و فناوری در دوره جدید مدیریتی این حوزه در دولت سیزدهم اضافه شد.

معاون علمی، فناوری و  اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در توضیح بیشتر ادامه داد: پس از گذشت ۲۰ سال  از حمایت های داهیانه رهبر معظم انقلاب از جنبش نرم افزاری، ایجاد زیرساخت های زیادی همچون شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، انتطار مردم این است که آثار حمایت از حوزه علم و فناوری در زندگی مردم دیده شود. بر همین اساس ماموریت اقتصاد دانش بنیان به ماموریت های جدی معاونت علم و فناوری در دولت سیزدهم الحاق شد.

دهقانی اظهارکرد: با اضافه شدن ماموریت اقتصاد دانش‌بنیان، بخش هایی همچون سلامت، انرژی، آب و محیط زیست،  امنیت غذایی، تجهیزات پزشکی و معدن ستادهای ویژه ای تعریف و ذیل معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برای پیگیری پروژه های توسعه فناورانه مربوطه و همچنین بازار آنها راه اندازی شد.

وی یکی از تاکیدات شهید رئیسی رئیس جمهور فقید دولت سیزدهم را آینده نگری غفلت نکردن از پیشرفت های علمی و فناورانه دیگر کشورهای دنیا ذکر کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم در حوزه علم وفناوری را راه اندازی برخی نهادهای واسط تاثیرگذار عنوان کرد و بنیاد ملی علم ایران، سازمان تعاملات بین‌المللی، سازمان ملی هوش مصنوعی به عنوان‌ نهاد عالی در سطح رئیس جمهور را از آن جمله نام برد و افزود: به عنوان مثال سازمان تعاملات علمی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت جدی از صادرات دانش بنیان ها پس از گذشت ۸ سال در اسفند سال ۱۴۰۲ با ابلاغ شهیدرئیسی راه اندازی شد.

وی همچنین یکی دیگر از دستاوردهای بسیار مهم دولت سیزهم را پیگیری تصویب قانون جهش دانش بنیان توسط مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: متخصصان معتقدند اجرای ۱۰ ساله این قانون می تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را ارتقا دهد.

اوج‌گیری بازگشت نخبگان به کشور
رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری به موضوع نخبگان اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ تعداد دو هزار و ۲۴۲ متخصص دانش‌آموخته مقیم خارج از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا با کشور همکاری می‌کردند. یکهزار و ۱۹۱ نفر نیز تا سال ۱۴۰۱ در حوزه های مختلف با کشور همکاری داشته اند.

وی در خصوص بازگشت نخبگان به کشور گفت: در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۱۹۱ نفر از متخصصان و ‌نخبگان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند. این درحالی است که در طول سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ یعنی ۶ سال  تعداد بازگشت متخصصان و دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ نفر بوده است.

تعداد ۱۷۰ نفر از نخبگان بازگشته به کشور به عنوان هیات علمی در دانشگاه های کشور جذب شده اند، قریب به ۲۵۰ عنوان پروژه برای همکاری برون مرزی با نخبگان خارج از کشور در قالب پروژه جایگزین سربازی تعریف شده است.

دهقانی در ادامه تدوین و تصویب آیین نامه جامعی در حمایت از نخبگان برای استخدام و حمایت های تخصصی و بورس نخبگان را ازدیگر اقدامات بنیاد ملی نخبگان در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در معاونت علمی سامانه ای به نام کانکت برای ارتباط با متخصصان ایرانی خارج از کشور وجود دارد که در این دوره ارتقا یافته و بودجه آن نیز چهار برابر شده است.

نظر شما