شناسهٔ خبر: 67320346 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

حمله اسرائیل به چادرهای آوارگان فلسطینی با ۲۵ کشته

صاحب‌خبر -

 

مقامات بهداشتی غزه و نیروهای اورژانس اعلام کردند که، ارتش اسرائیل روز جمعه ۲۱ ژوئن (۱ تیر) اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در خارج از شهر رفح در جنوب باریکه غزه را گلوله باران کرد، که در نتیجه آن دست کم ۲۵ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. 

به گزارش یورونیوز، این حمله در حالی رخ می‌دهد که کمتر از یک ماه پیش نیز بمباران اسرائیل باعث آتش‌سوزی مرگبار در اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب غزه شد و خشم گسترده بین‌المللی - از جمله برخی از نزدیک ترین متحدان اسرائیل - را نسبت به حمله گسترده ارتش این کشور به رفح برانگیخت. 

شاهدانی که بستگانشان در بمباران‌های روز جمعه در نزدیکی بیمارستان صحرایی صلیب سرخ در شمال رفح جان باختند، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که نیروهای اسرائیلی رگبار دومی شلیک کردند که منجر به کشته شدن افرادی شد که از چادرهای خود بیرون آمده بودند. کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که بیمارستان آن‌ها پر شده از قربانیانی که شامل ۲۲ کشته و ۴۵ زخمی ناشی از حمله به چادرهای آوارگان هستند. 

این کمیته همچنین شلیک «پرتابه‌های کالیبر بالا» در چند متری این مرکز را محکوم کرد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که صدها نفر از جمله بسیاری از کارکنان بیمارستان در چادرهای اطراف زندگی می‌کنند. نیروهای امدادی به نقل از شاهدان عینی، روز جمعه از وقوع گلوله باران در دو نقطه ساحلی که مملو از چادرهای موقت آوارگان بود، خبر دادند. 

موقعیتی که نیروهای «دفاع مدنی» و «بیمارستان صلیب سرخ» از محل وقوع این حملات گزارش دادند مشخص می‌کند که این حملات درست خارج از منطقه امن تعیین شده توسط اسرائیل در سواحل مدیترانه به نام المواسی رخ داده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حادثه در دست بررسی است، اما مدعی شد که هیچ مدرکی دال بر حمله نیروهای ارتش اسرائیل در منطقه امن وجود ندارد. آنها جزئیاتی در مورد این حادثه ارائه نکردند و نگفتند که اهداف مورد نظر آن‌ها از این حمله چه بوده است. 

اسرائیل به صورت اعلامی بارها گفته‌ است که جنگجویان و زیرساخت‌های حماس را هدف قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند. در عوض، اسرائیل شمار زیاد تلفات غیرنظامیان را به گردن شبه نظامیان فلسطینی می‌اندازد و می‌گوید که این شبه‌نظامیان خود را در میان مردم پنهان می‌کنند. 

با توجه به اینکه جنگ اسرائیل علیه حماس اکنون در نهمین ماه خود می گذرد، انتقادات بین المللی نسبت به کارزار تخریب سیستماتیک غزه که هزینه زیادی بر جان غیرنظامیان دارد، افزایش یافته است. دیوان کیفری بین‌المللی به این نتیجه رسیده است که «خطر محتمل نسل‌کشی» در غزه وجود دارد اما اسرائیل قویا آن را رد می‌کند.کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز جمعه خاطرنشان کرد که مکان بیمارستان برای همه طرف‌های درگیری شناخته شده و با نشان صلیب سرخ مشخص شده است. 

بر اساس اخباری که در گذشته منتشر شد، این بیمارستان صحرایی ۶۰ تختخوابی در اواسط ماه مه برای ارائه خدمات جراحی اورژانسی، مراقبت های زنان و زایمان، کودکان و سرپایی راه‌اندازی شد. در جاهای دیگر، گروه‌های دفاع مدنی در شمال نوار غزه جسد پنج نفر را که در حمله هوایی به دو آپارتمان در شهر غزه کشته شدند و چندین نفر دیگر زخمی شدند، را پیدا کردند. 

یک حمله هوایی دیگر در اوایل روز جمعه به گاراژ شهرداری در این شهر نیز پنج نفر را کشت. در همین حال، ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که دو سرباز در درگیری در مرکز غزه کشته شدند. هیچ اطلاعاتی در مورد شرایط مرگ این دو نفر که به نظر می‌رسد هر دو بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشتند، ارائه نشد. به گفته ارتش، سه سرباز اسرائیلی دیگر به شدت مجروح شدند.

 

نظر شما