شناسهٔ خبر: 67316764 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

دانشمندان روشی جدید برای جلوگیری از ریزش مو کشف کردند

دانشمندان می‌گویند با مسدود کردن یک مکانیسم بیولوژیکی باستانی می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، یک نتیجه شگفت‌انگیز در یک آزمایش آزمایشگاهی منجر به کشف یک مسیر فشار بیولوژیکی باستانی شده است که می‌تواند سلول‌ها را وادار کند تا آنچه را که برای رشد مو لازم است، متوقف کنند.

دانشمندان بر این باورند که این کشف، راه را برای ایجاد یک حمله پیشگیرانه و محافظت از فولیکول‌های مو در برابر این فرآیند و جلوگیری از ریزش مو باز می‌کند.

تالوین پوربا پژوهشگر ارشد دانشگاه منچستر می‌گوید: ما در حال آزمایش دارویی بودیم که متابولیسم را در فولیکول‌های موی انسان هدف قرار می‌دهد تا بر نحوه تولید انرژی سلول‌ها تأثیر بگذارد و انتظار داشتیم سلول‌های بنیادی را تحریک کند. با این حال، متوجه شدیم که عکس این موضوع صادق است و رشد مو در عوض مسدود شد، زیرا سلول‌ها از جمله سلول‌های بنیادی به سرعت از تقسیم شدن بازماندند.

این انسداد در نتیجه فعال شدن یک مسیر بیولوژیکی باستانی به نام واکنش فشار یکپارچه(ISR) بود. این واکنش در سلول‌هایی که تحت فشار هستند، فعال می‌شود که می‌تواند به دلیل مشکلات متعددی مانند عفونت ویروسی یا پروتئین‌های تغییر شکل داده ایجاد شود.

هنگامی که ISR فعال می‌شود، سلول‌ها می‌توانند فعالیت طبیعی خود را متوقف کنند و پروتئین‌های کمتری را پمپاژ کنند تا به جای آن روی مقابله با عامل استرس‌زا تمرکز کنند. این امر همچنین می‌تواند منجر به مرگ سلولی شود.

جای تعجب نیست که ISR مورد تمرکز تحقیقات در مورد درمان‌های ضد پیری و همچنین درمان‌های سرطان و بیماری‌های عصبی است.

اما این چه ربطی به ریزش موهای ما دارد؟ دانشمندان دریافتند که وقتی مسیر ISR در فولیکول‌های مو فعال می‌شود، تولید پروتئین‌های بسیار مهم مورد نیاز برای رشد مو را متوقف می‌کند. به این ترتیب، مسدود کردن این محرک که همچنین باعث اختلال عملکرد میتوکندری و اختلال در ارتباط بین سلول‌ها می‌شود، می‌تواند پیامی به سلول‌ها ارسال کند و از ریزش مو محافظت کند.

دِرِک پای، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: وقتی به فولیکول‌های مو زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنیم، قابل توجه است که واکنش فولیکول‌های مو از افراد مختلف چقدر مشابه است.

البته هنوز روزهای اولیه این پژوهش است، اما به هر حال این کشف تصادفی در مورد اینکه چگونه ISR چنین نقش کلیدی را در عملکرد سلولی در اشکال مختلف حیات ایفا می‌کند، محققان را بر آن داشته است تا بر روی نحوه عملکرد این مکانیسم در افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند، تمرکز کنند.

پوربا می‌گوید: ما بسیار امیدوار هستیم، زیرا معتقدیم فعال شدن این مسیر می‌تواند نقش بیولوژیکی مهمی در محدود کردن رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو داشته باشد، به این معنی که هدف قرار دادن آن می‌تواند منجر به درمان‌های جدیدی برای ریزش مو شود.

وی افزود: همانطور که نشان می‌دهیم، فعال‌سازی ISR با یک فعالیت تکثیری در فولیکول موی انسان مرتبط است. فرض ما این است که ISR می‌تواند به طور نابجا در اختلالات مو فعال شود تا با ترویج آناژن یا کاتاژن دیستروفیک، چرخه طبیعی فولیکول مو را مختل کند.

وی در پایان گفت: به این ترتیب، هدف قرار دادن این مسیر برای کاهش فعال‌سازی ISR می‌تواند برای کمک به حفظ فولیکول‌های مو استفاده شود.

این مطالعه در مجله PLOS One منتشر شده است.