شناسهٔ خبر: 67313168 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر:

‌غدیر یک نقطه عطف تاریخی است

فاطمه جهانبخش

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: غدیر نقطه عطف تاریخ بشر و اسلام و نیز تعیین مسیری جدید برای بشر است. غدیر یک حقیقت جاری است و نمی‌توان آن را در دسته توصیف و یا یک درس نامید بلکه حقیقتی است که همه ما به آن محتاجیم و در واقع عطیه‌ای الهی است.

صاحب‌خبر -

محمدحسن ظریف‌منش در اولین پیش نشست همایش بین‌المللی «زیارت پژوهی با محوریت زیارت غدیریه» که شنبه دوم تیر ماه در سالن امیرکبیر دانشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: شعار دهه امامت و ولایت امسال «امیرالمؤمنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» است.

وی ادامه داد: لازم است به جای سبک زندگی مسموم و الگو گرفتن از شخصیت‌ها و آموزه‌های شرق و غرب که دست ساخته انسان است و ما را به ذلت می‌کشاند در زندگی، در تربیت و در امنیت و در دفاع، امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان الگو انتخاب کنیم و فراموش نکنیم که ایشان در زندگی اجتماعی هم الگو هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر بیان کرد: از شعار امسال استقبال خوبی به عمل آمده است و لازم است بزرگان نیز در تولید ادبیات مرتبط تلاش کنند و این ادبیات را به سطح جامعه ببرند و همه به این امر توجه کنند، باید از امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) و رسول‌الله(ص) تبعیت کنیم تا آغازگر حرکت نو در مسیر تحول تمدن اسلامی باشیم.

وی اظهار کرد: غدیر یک واقعه مسلم تاریخی است اما از این دست وقایع که به نقطه عطفی در تاریخ بدل می‌شوند بسیار انگشت شمار است. غدیر نقطه عطف تاریخ بشر و اسلام و نیز تعیین مسیری جدید برای بشر است. غدیر یک حقیقت جاری است و نمی‌توان آن را در دسته توصیف و یا یک درس نامید بلکه حقیقتی است که همه ما به آن محتاجیم و در واقع عطیه‌ای الهی است.

این مسئول با بیان اینکه در خصوص واقعی غدیر دو نگاه مختلف وجود دارد، تصریح کرد: دو نگاه به واقعه غدیر وجود دارد اول اینکه روز اکمال دین است و باید آن را جشن بگیریم چرا که روز شادی اهل بیت(ع) نیز هست، این دیدگاه درست و لازم است اما غدیر نه فقط برای شادی که به ما می‌گوید چگونه باید تبعیت کنیم.

به گزارش ایسنا، ظریف‌منش گفت: غدیر بعد حکومت و مردم‌سالاری دینی و حکومت، امر آسمانی را در خود دارد و طرح کلی اسلام برای مدیریت جامعه است، اگر غدیر در زندگی ما جهت دهنده است باید اندیشه‌ورزی داشته باشیم و در کنار آن معرفت و آموزه‌های علوی را پیگیری کنیم چرا که معرفت محبت می‌آورد و هر دوی این‌ها موجب تابعیت می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: با اشاره به زندگی با برکت امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) مبارزه با طاغوت را رواج داد و فرزند غدیر بود، همچنین مدیریت جامعه شیعی را در شرایطی که باید با انحرافات مقابله می‌کرد بر عهده داشت و این مدیریت را با سلامت کامل انجام داد. زیارت نامه‌هایی که از امام هادی(ع) به جای مانده همراه با تکریم معصومین و اعلان عمومی برای پیروی از آن‌ها و نیز بیان عضویت در جبهه حق و مرزبندی با دشمنان است.

وی با بیان این موضوع که باید از زیارتنامه‌ها هویت بگیریم، گفت: زائر ارکان اعتقادی خود را در زیارتنامه باز می‌یابد و شناخت خود را گسترش می‌دهد. در زیارت استحکام ارتباط با خدا اتفاق می‌افتد و ارتباط فکری و قلبی با امام در ادامه آن قرار دارد، همچنین ارتقاء معنویت و مشخص کردن الگوی رفتاری در طی زیارت شکل خواهد گرفت.

ظریف‌منش با تأکید بر این موضوع که دو میراث گرانبهای امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه است، تصریح کرد: هر دو زیارت از نظر معنا دربردارنده معانی ژرف و عمیق اعتقادی، سیاسی و اخلاقی هستند و دیگر اینکه از جنبه فصاحت و بلاغت کم‌نظیرند.

وی بیان کرد: مفاهیم قابل توجهی در زیارتنامه‌ها وجود دارد از جمله بیان مسائل اعتقادی، اظهار عبودیت به درگاه الهی، اظهار ایمان به رسالت پیامبر و ضرورت تبعیت از او، بازگویی پیوندهای زائر و امام، طرح آرمان‌های والا، اعلام مواضع اعتقادی، تجدید میثاق با امام عصر(عج)، برائت از دشمنان و تأکید بر مقام ولایت و رهبری اهل بیت(ع) در همه زیارتنامه‌ها دیده می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در پایان گفت: زیارتنامه‌ها بیانیه اعتقادی شیعه هستند و یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند که اگر به آن‌ها توجه کنیم می‌بینیم که معانی لطیف و عالی دارد که خاستگاه آن‌ها روح بلند و خداگونه ائمه(ع) است و محتوای زیارتنامه‌ها نیز معرفت افزاست، بنابراین ما در قبال زیارتنامه‌ها وظیفه ترویج در جامعه و قرائت به منظور بهره‌مندی، شرح و تبیین مضامین، اندیشه‌ورزی و پژوهش و ترجمه و نشر آن در جهان را به عهده داریم.

انتهای پیام

نظر شما