شناسهٔ خبر: 67312545 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

مقیمی: تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران بر اساس مسئله‌محوری

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران بر اساس مسئله‌محوری و با رویکرد عملگرایی تدوین شده است، گفت: نگهداری برنامه‌ها در قفسه‌ها و فاصله میدان عمل با برنامه‌نویسی، عارضه مهم در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، در تشریح تفاوت چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران با برنامه‌های قبلی، گفت: تفاوت این برنامه با برنامه‌های گذشته در این است که این برنامه در طول سال‌های اجرا به صورت مداوم متکامل می‌شود. چارچوب‌های این برنامه راهبردی در قالب راهبردهای مختلف تنظیم شد، بهبود پیدا کرد و اصلاح شد و همزمان اجرایی گردید.

استاد تمام دانشگدکان مدیریت دانشگاه تهران، رویکرد برنامه راهبردی دانشگاه تهران را استراتژی به مثابه عمل عنوان کرد و با اشاره به عارضه برنامه‌های گذشته گفت: این یک عارضه در برنامه‌نویسی بیشتر سازمان‌هاست که یک برنامه نوشته و در قفسه‌ها نگهداری می‌شود و مشاهده می‌کنیم که از سطح برنامه‌های توسعه کشور تا برنامه‌هایی که در سطح سازمان نوشته می‌شود، اغلب آن چیزی که عمل می‌شود با آنچه که نگارش شده، متفاوت است.

مقیمی اظهار کرد: روش کار در چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران این بود که برنامه‌ای که نوشته شده است مسئله‌محور بوده و دائماً به روز شده است و بهبود پیدا می‌کند و فعالیت‌های عملیاتی آن گزارش می‌شود که به‌زودی هم گزارش عملکرد ۳۳ ماهه و فعالیت‌های انجام‌شده در بخش‌های مختلف در سایت دانشگاه تهران منتشر می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنان خود، دانشکده دامپزشکی را یک مجموعه آبرومند علمی در کشور خواند و گفت: همانگونه که از دانشگاه تهران انتظار می‌رود که در حوزه‌های مختلف علمی پیشرو و پیشگام باشد، وضعیت دانشکده دامپزشکی هم در این زمینه وضعیت بسیار خوب و پرافتخاری است. در هر دوره مدیریتی بایستی تلاش کنیم با نوآوری‌های جدید وضعیت رو به رشدی را ترسیم کرده و بر اساس نقشه راه مدبرانه، شاهد افتخارات جدیدتری باشیم.

وی با اشاره به انفکاک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه تهران، گفت: این موضوع جامعیت دانشگاه تهران را تحت تأثیر قرار داده و این نقص در زمانی که می‌خواهیم یک تفاهم‌نامه جامع در تعامل با دانشگاه‌های خارجی داشته باشیم، بیشتر حس می‌شود. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند نه تنها این نقص را برطرف کند، بلکه فرصت‌های جدیدی هم ایجاد نماید، دانشکده دامپزشکی است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی عموماً به سمت رشته‌های غیرپزشکی مانند علوم میان‌رشته‌ای، علوم زیستی، فناوری و مهندسی پزشکی ورود پیدا می‌کنند، اظهار داشت: ولی متأسفانه علیرغم اینکه ما ظرفیت ویژه‌ای به نام دانشکده دامپزشکی داشتیم، از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم که البته لازم است از این دانشکده برای خلأ ایجاد شده بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.

مقیمی در ادامه از فراهم نشدن زیرساخت‌ها و مبناهای لازم به عنوان مهمترین دلیل عدم ورود دانشکده دامپزشکی به حوزه‌های جدید و میان‌رشته‌ای نام برد و گفت: معتقدم ایده‌های جدید در ساختارهای سنتی و قدیمی قابلیت پیاده‌سازی ندارند و ساختارهای قدیمی و دانشکده‌های سنتی در برابر تغییر و تحولات مقاومت می‌کنند. افراد معمولاً نسبت به شرایط موجود تعصب دارند و خیلی علاقه‌مند به تغییرات نیستند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به طرح تغییر ساختار دانشکده دامپزشکی به دانشگدکان دامپزشکی، گفت: بر این باورم که اگر یک رویکرد جدیدی می‌خواهد مستقر شود حتماً باید ساختارهای متناسب با آن هم ایجاد شود. در خصوص دانشکده ‌دامپزشکی هم این تغییر رویکرد با ارتقای دانشکده به دانشکدگان دامپزشکی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به تعدد دانشکده‌های دامپزشکی در کشور، گفت: دانشکده دامپزشکی باید به سمت استراتژی تمایز و تمرکز حرکت کند و یک سازمان پیشگام در حوزه علوم دامپزشکی باشد و این تمایز و پیشگامی با ایجاد رشته‌های جدید، ارتقای کیفیت و تمرکز بر موضوعات جدید قابل تحقق است و در گام اول باید راهکارها متناسب با راهبردها و استراتژی تمایز طراحی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، گفت: این موضوعی است که دانشکده دامپزشکی می‌تواند به صورت جدی ورود پیدا کند و در توسعه رشته‌ها هم روی این موضوعات متمرکز شود.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان بر مرزگستری دانشکده دامپزشکی تاکید کرد و گفت: این مرزگستری با تغییر و ارتقای ساختار دانشکده و ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای با علوم پزشکی از جمله بیماری‌های مشترک انسان و دام امکان‌پذیر خواهد بود.

مقیمی با اشاره به جایگاه دانشکده دامپزشکی در دانشگاه تهران، افزود: دانشکده دامپزشکی باید از این فرصت برای تعامل و همکاری بین‌رشته‌ای با سایر حوزه‌های علوم استفاده کند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشکده دامپزشکی نباید به صورت منفعل و بر اساس تقاضای بازار عمل کند و دانشکده می‌تواند با مطالعات تطبیقی و رویکرد علمی نیازهای بازار را متناسب با نیازهای واقعی جامعه تغییر دهد.

مقیمی خاطرنشان کرد: در حوزه دامپزشکی باید الگوهای متناسب با شرایط اقلیمی و بومی کشورمان ارائه شود و پژوهش‌ها در این راستا باشد و تمایزها می‌تواند در این بخش‌ها ایجاد شود.

وی در پایان با تاکید بر جذب و تقویت اعضای هیأت علمی در دانشکده دامپزشکی، بیان داشت: این دانشکده باید به محل تجمع شاخص ترین اندیشمندان و دانشمندان دامپزشکی تبدیل شود و ضمن ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه، به رفع نیازهای حوزه‌های مختلف دامپزشکی کشور نیز کمک کند.

پس از سخنان رئیس دانشگاه تهران، چندتن از اعضای هیأت علمی درباره تغییر ساختار دانشکده به دانشکدگان، به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

سید مهدی قمصری، رئیس دانشکده دامپزشکی نیز در آغاز این نشست ضمن اشاره به تاریخچه دانشکده دامپزشکی بر مرجعیت علمی این دانشکده تاکید کرد.

مقیمی ‌پیش از نشست با اعضای هیأت علمی دانشکده، در دیدار جداگانه با کارکنان دانشکده نیز از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات ‌کارکنان قرار گرفت. همچنین در این دیدارها از اعضای هیأت علمی و کارکنان برای انتخاب رییس جدید دانشکده دامپزشکی نظرسنجی صورت گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما