شناسهٔ خبر: 67307699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات: ظرفیت شبکه انتقال در دولت سیزدهم بیش از ۲ برابر شد

بجنورد- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ظرفیت شبکه انتقال شرکت ارتباطات زیرساخت با استفاده از توانمندی تولید داخلی در دولت سیزدهم از ۳۱.۹ به ۶۴ ترابیت بر ثانیه ارتقا یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور روز شنبه در شورای اداری خراسان شمالی اظهار کرد: ظرفیت شبکه انتقال از ۳۱.۹ به ۶۴، شبکه IP از ۲۸.۳ به ۵۶.۵ و ظرفیت IXP ها (نقطه تبادل اینترنت) از ۶ به ۳۰ ترابیت بر ثانیه ارتقا یافت.

وی تصریح کرد: کمتر از سه سال به اندازه ۳۰ سال قبل از این دولت به ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور افزوده شد.

وزیر ارتباطات گفت: اجرای طرح های فیبرنوری در بسیاری از شهرها نخستین قدم توسعه فناوری بود که توسط دولت سیزدهم برداشته شد و باید این روند ادامه یابد.

وی عنوان کرد: توسعه شبکه ملی اطلاعات از اولویت های وزارت ارتباطات بود و بارها در سخنرانی مقام معطم رهبری تاکید شده است و بسیاری از کشورها به این سمت می روند و ما در این زمینه پیشرو هستیم.

زارع پور بیان کرد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ تنها به سندنویسی شبکه ملی اطلاعات در این حوزه پرداخته شد و از سال ۱۴۰۰ مسوولیت در این حوزه به وسیله وزیر اداره شد و با مرکز ملی فضای مجازی که ناظر این طرح است به گفتمان پرداختیم و توانستیم به این حد از توسعه دست یابیم.

وی با بیان اینکه ۱۶۴ روستای جدید در خراسان شمالی به فیبر نوری متصل شده است افزود: در ابتدای دولت سیزدهم این شاخص ۷۴ درصد بود که اینک به بالای ۹۴ درصد رسیده است و تنها ۲۴ روستا باقیمانده است.

به گزارش ایرنا، طرح بزرگ فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) ۲۵ شهر خراسان شمالی با اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال امروز (شنبه) به صورت نمادین در شهرستان سملقان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره برداری شد.

توسعه شبکه فیبرنوری و ایجاد زیرساخت ارتباطی مناسب و دسترسی مردم به ارتباطات پرسرعت، با کیفیت و امن از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در استان ۱۴۰.۳۳ درصد است و بیش از یک میلیون و ۲۲۹ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار در این خطه وجود دارد.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما