با حضور سرپرست ریاستجمهوری و وزیر راه و شهرسازی
راهآهن رشت - کاسپین افتتاح شد
صاحبخبر - راهآهن رشت - بندرکاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال - جنوب با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و محمد مخبر، کفیل ریاستجمهوری پنجشنبه ۳۱ خرداد به بهرهبرداری رسید. این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم میکند و از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسیر ۳۷ کیلومتری نقش مهمی در کریدور میانی شمال - جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیشبینی میشود در سال اول بهرهبرداری ۳ میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار مسافر جابهجا شود. همچنین پیشبینی میشود در نهایت میزان باری که با این خط جابهجا خواهد شد به ۷ میلیون تن و میزان جابهجایی مسافر نیز به ۶۰۰ هزار نفر برسد. در این پروژه حدود 2.5 میلیون مترمکعب عملیات خاکریزی و ۱۰۰ هزار مترمکعب بتنریزی انجام شده است. حدود ۲۴۲ دستگاه آبرو با توجه به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته و ۳۶ پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است، در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالشهایی را برای این پروژه ایجاد کرد. در این پروژه حدود ۳ هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده آن هم در حالی که ارزش روز آن بیش از ۶ هزار هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد تومان در ۲ سال گذشته به این پروژه تخصیص یافت که به واسطه پیگیریهای دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهرهبرداری از پروژه ایفا کند. گفتنی است این پروژه میتواند کریدور دریا به دریا را در کشور ما نهایی کند و نقشی اساسی برای نقل و انتقال کالا از جنوب به شمال کشور داشته باشد. * گامی دیگر در مسیر تکمیل کریدور شمال- جنوب وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال کریدور شمال - جنوب تنها یک پروژه نیست بلکه مجموعهای از پروژههاست، گفت: راهآهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل میکند. مهرداد بذرپاش در آیین افتتاح پروژه راهآهن رشت - کاسپین در منطقه آزاد بندر انزلی اظهار کرد: ترانزیت جادهای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بود اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در ۳ ماه امسال نیز با رقم 5.5 میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیشبینی میشود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود و عملا یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیسجمهور شهید و همکارانش به انجام رسید. * رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته وی با اشاره به رشد ۵۸ درصدی ترانزیت کشور در سال گذشته با پیگیری شهید رئیسی اضافه کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریابرد ۵۰ درصد رشد داشت و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد. وی در ادامه به اجرای پروژههای آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راهآهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیسجمهور شهید بود و مرتب اجرا و مراحل پیشرفت کار را پیگیری میکرد. بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست، مجموعهای از پروژههاست که راهآهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده و دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل میکند، ضمن اینکه کریدور شمال - جنوب تنها یک راه ریلی نیست، مجموعه زیرساختهای ریلی و جادهای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقهایی بین ایران و کشور روسیه انجام شده است و از جمله پروژههای راهبردی بین ۲ کشور به شمار میرود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیسجمهور شهید بود. * کاهش ۲۵ روزه زمان و ۳۰ درصدی هزینه حمل با بهرهبرداری از راهآهن رشت - کاسپین مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل نیز در حاشیه افتتاح راهآهن رشت - کاسپین گفت: این مسیر ریلی نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور میکند، مدت زمان حمل را از ۴۵ روز به ۲۵ روز و هزینهها را تا ۳۰ درصد کاهش میدهد. خیرالله خادمی در حاشیه افتتاح راهآهن رشت - کاسپن اظهار کرد: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهرهبرداری شد. وی افزود: این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و با ۴۰ کیلومتر ریلگذاری اردیبهشت تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر 7 میلیون تن و ظرفیت جابهجایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد. خادمی گفت: شاخه دیگری از این راهآهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل میشود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فنلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور میکند و به بندر بمبئی میرسد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بیان کرد: راهآهن رشت - کاسپین بخشی از پروژه حملونقل بینالمللی است و با بهرهبرداری از آن بار و کالاهای شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل میشود. یادآور میشود این خطآهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیجفارس را به دریای خزر متصل میکند و ظرفیت مسافری ۳۰۰ هزار نفر را دارد و در حوزه جابهجایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سالهای بعد تا 7 میلیون تن کالا را میتواند جابهجا کند؛ مسیری کلیدی که با خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر میرسد و با هزینهکرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است اکنون به خط پایان رسیده به نام و یاد رئیسجمهور شهید افتتاح شد. این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول ۳ هزار و ۷۴۵ متر طول دارد. همچنین محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمانها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.∎
نظر شما