شناسهٔ خبر: 67300380 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

راه‌آهن رشت- بندر کاسپین افتتاح شد

روز طلایی ترانزیت خلیج‌فارس- کاسپین

روزنامه جوان

تکمیل راه‌آهن رشت-بندر کاسپین یکی از برنامه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود که شخصاً پیگیری می‌کرد و قرار بود در دومین سفر استانی شهید سیدابراهیم رئیسی به بهره‌برداری برسد و نهایتاً با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت به دست سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: راه‌آهن رشت- بندرکاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال- جنوب روز پنج‌شنبه با حضور جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد. این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم می‌سازد و از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشور‌های منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. راه‌آهن رشت- بندرکاسپین به طول ۳۷کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار‌میلیارد‌ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار‌میلیارد‌ریال برآورد می‌شود. این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریاست که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند. 
 
به گزارش «جوان» تکمیل راه‌آهن رشت-بندر کاسپین یکی از برنامه‌های مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود که شخصاً پیگیری می‌کرد و قرار بود در دومین سفر استانی شهید سیدابراهیم رئیسی به بهره‌برداری برسد و نهایتاً با گرامیداشت یاد و نام این شهید گرانقدر دولت و ملت به دست سرپرست ریاست جمهوری در مدار خدمت قرار گرفت. 
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن رشت- بندر کاسپین، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت کشور را مدیون پیگیری‌های شهید جمهور دانست و گفت: روز‌های طلایی در انتظار ترانزیت ایران است. به گفته وی، در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، سال‌های سال مدیون پیگیری‌های ‎شهید جمهور خواهیم بود. 

 برخی کشور را در حلقه همسایگان محصور کرده بودند
محمد مخبر در آیین افتتاح خط‌آهن رشت- بندر کاسپین که این بندر را به راه‌آهن سراسری متصل می‌کند، با اشاره به برخی مسائل مطرح‌شده در روز‌های اخیر از جمله درباره مسئله فروش نفت خاطرنشان کرد: بگذارید هر کس هر چه می‌خواهد بگوید، اما واقعیت این است که ظرفیت فروش نفت کشور در زمان آغاز فعالیت دولت مردمی کمتر از ۳۰۰‌هزار بشکه در روز بود، اما شهید رئیسی با تشخیص دقیق و پیگیری مجدانه در مدت کمتر از ۱/۵ سال این ظرفیت را به حدود یک‌میلیون‌و۸۰۰‌هزار بشکه رساند. 
سرپرست ریاست جمهوری همچنین با اشاره به برخی اقدامات دیگر دولت مردمی با مدیریت شهید رئیسی در عرصه‌هایی، چون افزایش درآمد‌های مالیاتی و امثال آن گفت: کشوری که در آغاز فعالیت دولت شهید رئیسی به اذعان مقامات دولت قبلی در پرداخت حقوق ماهانه کارکنانش دچار مشکل شده بود، با تلاش‌های دولت و مدیریت شهید رئیسی امروز بدون هیچ مسئله‌ای در حال اداره‌شدن است. 
سرپرست ریاست جمهوری تشخیص مزیت‌های کشور را از دیگر ویژگی‌های بارز شهید رئیسی برشمرد و با اشاره به دسترسی کشور به دریا در شمال و جنوب کشور تأکید کرد: کشور‌های همسایه و منطقه برای حمل‌ونقل ترانزیتی و مسافربری به ایران نیاز دارند و رئیس‌جمهور فقید نیز بر همین مزیت کشور به صورت جدی متمرکز شد و بار‌ها در ملاقات‌ها و مکالمات با سران کشور‌های همسایه و منطقه، مسئله کریدور‌ها را به صورت جدی مطرح و به صورت لحظه‌ای در داخل دنبال می‌کرد. 
مخبر با اشاره به مشکلات کشور در زمینه آب افزود: در اوایل روی کار آمدن دولت سیزدهم کشور با چالش‌های جدی در زمینه آب مواجه بود و شهید رئیسی مشکلات آب برخی استان‌ها را به صورت کوتاه‌مدت حل کرد و برای حل مسائل درازمدت در زمینه کم‌آبی نیز مرتب پیگیری می‌کرد. پس از ساماندهی مسائل و بسیج امکانات مناطق برای حل مشکلاتی که در کوتاه‌مدت امکان رفع آن‌ها وجود داشت، پروژه‌های انتقال آب از دریا به فلات مرکزی، تأمین آب از منابع ژرف و استفاده از منابع آب قابل تصفیه به خصوص برای صنایع از اولویت‌های شهید رئیسی بود. سرپرست ریاست جمهوری در خصوص اقدامات دولت سیزدهم و پیگیری‌های شهید رئیسی در خصوص قطعی برق در اوایل دولت سیزدهم گفت: در آغاز به کار این دولت بخش‌های زیادی از ساعات روز به ویژه در ساعات اوج مصرف با قطعی برق مواجه بودیم که در این دولت و با تلاش‌های وزارت نیرو و رئیس‌جمهور مشکل قطعی برق در کشور حل شده است. 
مخبر در خصوص اقدامات دولت در بحث مسکن، تصریح کرد: مسکن‌سازی در کشور قبل از دولت سیزدهم با رکود و تعطیلی مواجه شد و وعده ساخت ۴میلیون واحد مسکونی که از آن به عنوان قول شهید رئیسی یاد می‌شود، مستند به مصوبه مجلس شورای اسلامی بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا الان واگذاری زمین و ساخت مسکن برای بیش از ۲میلیون‌و۵۰۰‌هزار واحد مسکونی شروع شده است و با تلاش‌های این دولت تا پایان چهار سال کاری این دولت به ساخت ۴میلیون واحد مسکونی نزدیک می‌شدیم که امیدواریم در دولت بعدی اقدامات دولت سیزدهم در زمینه مسکن دنبال شود. 
سرپرست ریاست جمهوری نیرو‌های جوان نخبه و تحصیلکرده را بزرگ‌ترین سرمایه کشور دانست و تأکید کرد: اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و کوانتوم از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار آینده هر کشوری است و خوشبختانه ایران با بهره‌گیری از نیرو‌های جوان و تحصیلکرده امکانات و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد. 
مخبر همچنین با بیان اینکه برخی در کشور که مدعی مذاکره، دیپلماسی و گسترش ارتباطات بین‌المللی بودند، در نهایت از کشور‌های همسایه نیز غافل شده بودند و ما در حلقه همسایگان خود نیز محصور شده بودیم، ادامه داد: آیت‌الله رئیسی در مدت سه سال توانست برخی از ارتباطات و مسائل با کشور‌های منطقه را حل کند و ارتباطات همسایگی به خوبی گسترش یافت. 
سرپرست ریاست جمهوری اظهار داشت: با وجود اینکه امریکا در برخی کشور‌های منطقه حضور دارد، اما آن‌ها حتی با پشتوانه امریکا نیز هنوز نتوانسته‌اند عضو پیمان‌های بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای شوند، اما در دولت سیزدهم و با تلاش‌های شهید رئیسی، جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اوراسیا شد و به مرحله‌ای رسیده است که اگر به سران هر کدام از این کشور‌ها پیامی ارسال شود، در کوتاه‌ترین زمان پاسخ تماس‌های ایران را می‌دهند. 
سرپرست ریاست جمهوری افزود: با سیاست خارجی دولت سیزدهم معادلات بین‌المللی کاملاً جابه‌جا شده است و در منطقه تصمیمی گرفته نمی‌شود مگر اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شود و در موقعیت کنونی بین‌المللی، یکجانبه‌گرایی امریکا و نظام سلطه کاملاً به هم ریخته است. 

 بررسی ۲ ایده برای اتصال مجتمع بندری انزلی به راه‌آهن سراسری 
علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد امکان اتصال مجتمع بندری انزلی به راه‌آهن سراسری کشور اظهار کرد: در این رابطه دو ایده مطرح است؛ اول انتقال شاخه‌ای از ریل بندر کاسپین به بندر انزلی است که این پروژه به علت وجود تالاب انزلی و حساسیت‌های زیست‌محیطی بسیار، در حال مطالعه است و می‌توان گفت سختی‌های زیادی به همراه خواهد داشت. راهکار دوم این است که بتوانیم در نزدیک‌ترین نقطه ریلی به مجتمع بندری انزلی یک مجموعه ترمینال کانتیری- ریلی تشکیل دهیم و با کامیون بین بندر و ترمینال ریلی این نقیصه را برطرف کنیم که هر دو موضوع در دستور کار مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار دارد تا آنچه به نفع مردم کشور و حمل‌ونقل است، اجرا شود. 
وی با بیان اینکه با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن رشت- بندر کاسپین به اتمام رسید، اظهار کرد: این بندر به ریل سراسری کشور وصل و موجب شد دو استان مهم کشور شامل گیلان و مازندران به ریل سراسری متصل شوند. کشور‌های حاشیه دریای خزر به خصوص کشور‌های بزرگی از جمله روسیه و قزاقستان کشور‌های ریل پایه هستند و از ریل بهره‌برداری‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بندر امیرآباد دو پروژه ترمینال و اسکله رورو در حال اجرا داریم، گفت: اجرای این دو پروژه می‌تواند در رشد تبادل تجاری ما از طریق ریل با کشور‌های حاشیه دریای خزر تأثیر بسیار مناسبی داشته باشد. 

 رشد ۵۰‌درصدی صادرات بندرانزلی  در ۳ماهه نخست سال
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عملکرد سه ماهه بنادر شمال کشور در سال جاری اعلام کرد: طی مدت یادشده، بیش از ۲میلیون‌و۷۰۰‌هزار تن کالا در بنادر شمالی تخلیه و بارگیری شد که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵‌درصد رشد داشته است. صفایی با بیان اینکه سهم مجتمع بندری انزلی از این تجارت بیش از ۶۰۰‌هزار تن بوده است، عنوان کرد: این بندر در بخش صادرات نیز در مدت یادشده رشدی ۵۰‌درصدی را به همراه داشته است. 
وی با بیان اینکه علاوه بر فعالیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی و بندری، اقدامات خوبی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی در استان‌ها صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: پروژه لایروبی آبراه‌های تالاب بین‌المللی انزلی با پیشرفت ۷۵‌درصدی، تعریض خیابان بایندر با پیشرفت ۶۰‌درصدی، روکش آسفالت جاده دسترسی به بندر، لایروبی حاشیه بلوار تاریخی انزلی به منظور کمک به گردشگری دریایی و حمایت از قایقرانان و تعمیرات اساسی اسکله گرد از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در استان گیلان بوده است.

نظر شما