شناسهٔ خبر: 67299206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

زاکانی در سومین مناظره انتخاباتی:

خانواده در جامعه اسلامی منفعل نیست/ دوستان درباره حجاب نظر صریح خود را بدهند/ تا آخر می‌مانم و نمی‌گذارم پزشکیان رئیس‌جمهور شود!

زاکانی در سومین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خانواده در جامعه اسلامی یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشنگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وامی‌دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این ایام شهادت شهید چمران است دورد به این شهید بزرگوار می‌فرستیم و ولادت امام هادی را تبریک عرض می‌کنم دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور اساس خود را اجرای قانون اساسی گذاشته است خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد.

وی ادامه داد: اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آنگونه قرار داده است که فرصت هستند مسئله نیستند که کسی بخواهد به آنها بپردازد و بگوید باید دستگیری کنند و نیاز به دستگیری ندارند. ما دو بسته خاص یکی ناظر به سبک زندگی و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار گذاشته‌ایم.

این نامزد انتخابات گفت: در بخش اول که سبک زندگی است سه بخش دارد که یک بخش آن رفاه است که ناظر به حوزه یارانه ها و توزیع عادلانه آنها معیشت، مسکن و اشتغال و سلامت است که تا این‌ها حل نشود خیلی از مشکلات حل نمی‌شود و گیر اینجاست. نکته دوم سرفصل تعلیم و تربیت است که ناظر به ازدیاد جمعیت با محوریت خانواده است در اینجا تکلیف ما معلوم است که باید چه کارهایی را انجام دهیم. دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواسته‌اند و دولت مکلف است این مسیر را برویم. خانواده در جامعه اسلامی یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشنگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وامی‌دارد.

این نامزد انتخابات گفت: در بخش اول که سبک زندگی است، سه بخش دارد که یک بخش آن رفاه است و ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه آنها است از جمله معیشت، مسکن، اشتغال و سلامت است که تا این‌ها حل نشود، خیلی از مشکلات حل نمی‌شود و گیر اینجاست. نکته دوم سرفصل تعلیم و تربیت است که ناظر به ازدیاد جمعیت با محوریت خانواده است. در اینجا تکلیف ما معلوم است که باید چه کارهایی را انجام دهیم. دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواسته‌اند و دولت مکلف است این مسیر را برود. خانواده در جامعه اسلامی یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشنگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وامی‌دارد.

زاکانی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت و تقویت جمعیت و محور خانواده قرار دادن بسته‌ای از اقدامات باید صورت بگیرد، که دغدغه شهروندان هم بود.

وی ادامه داد: قسمت سوم ناظر به ارتقای آزادی امنیت و حفظ حریم مردم است. ما نباید این ور و آن ور بگردیم که ببینیم چه کسی حرف خوبی زده  آن را تکرار کنیم. امام رحمت الله علیه در دهه 60 یک مبحث 8 ماده‌ای صادر کرده است که در آن حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی هیچ کسی حق دخالت ندارد. ما کجا و دنبال چی می‌گردیم. در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است و قانون حاکم است و قواعد خود را دارد ناظر به حجاب، دوستان صریح صحبت کنند وعده‌های غیر ندهند، حجاب هم شرعی است و هم قانونی، اما نوع مواجه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجه درست قانونی میسر نیست .

دلیل سقط جنین هم موضوع اقتصادی و هم موضوع فرهنگی

زاکانی در بخش دوم مناظره گفت: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر جمع بین خانه‌داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند در خانواده با فعالیت اجتماعی کاملا شدنی است با دخترانم که صحبت می کنم موضوع‌شان این است که ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان و دختران است چرا مورد غفلت واقع شده است.

وی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی ادامه داد: آقای پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را مطرح می‌کنند، دوستان ایشان حداقل ۳۲ سال کشور دستشان بود باید پاسخ دهید. دهه ۶۰، ۷۰، ابتدای دهه ۸۰، اوایل ۹۰ در اختیار دوستان شما بود چرا کار نکردید؟ پاسخ دهید آقای پورمحمدی که بیشتر هم بوده است. با فرار رو به جلو نمی شود پاسخ داد.

زاکانی تصریح کرد: زنان فرصت هستند این فرصت نادیده گرفته شده است. حتی می‌توان تبعیض مثبت به کار گرفت. موضوع شایسته سالاری است دولت خدمت بیش از زنان نسبت به سایر دولت‌های قبل استفاده خواهد کرد امروز در شهرداری تهران همان نکاتی که آقای قالیباف گفتند در شهرداری تهران ضریب گرفته است و چند برابر شده است و فراتر از آن رفتیم به دنبال رای باز های زندانی (زنان زنانی دارای رای باز) رفتیم و به ۶۰۰ نفر خدمت ارائه می‌دهیم. این زنان بیرون آمده‌اند و دوباره حیات پیدا کرده اند.

این نامزد انتخابات گفت: با موضوع زنان نمی‌توان شعاری برخورد کرد زنان هم امنیت می‌خواهند هم در درون خانواده و هم در جامعه زنان نقش می‌خواهند اگر به زنان نقش ندهید کشور متضرر می‌شود. بخش عمده‌ای از حل مشکلات کشور به دست زنان است اینکه امام فرمود از دامن زن مرد به معراج می‌رود این شوخی نیست و بلکه اعتبار است و برای این است که ما به آن توجه کنیم. ما باید این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شود. ما بین همسری و مادری و فعال اجتماعی بودن نه محبوس بودن را می‌پذیریم و نه ابزار بودن را.

وی درباره سقط جنین گفت: ناظر به سقط جنین هم موضوع اقتصادی است و هم موضوع فرهنگی البته موضوع فرهنگی بیشتر است. ناظر به حوزه آزادی، آزادی حق مردم و برگرفته از انقلاب اسلامی است انقلاب اسلامی این حق را به مردم داده است برگرفته از اسلام است. بنده به لطف الهی در تحقق قانون اساسی اصل ۲۶ و ۲۷ و ۲۵ کاری خواهم کرد با نهاد سازی نوین مردم کارشان تا پای صندوق رای تمام نشود و بعد از صندوق‌های رای نیز مردم اثرگذار بوده و نظارت مردم بر مسئولان تشدید پیدا کند این نباشد که مردم رای بدهند و بروند مسئولان هستند که رای‌ می گیرند و باید پاسخگو باشند.

با کسی که مامور پرده‌دری باشد، طبق قانون و چهارچوب برخورد می‌شود

زاکانی در بخش سوم مناظره درباره موضوع فیلترینگ و فضای مجازی گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد موضوع فیلترینگ از صیانت متفاوت است. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ چیست؟ این باید مشخص شود. دوستان این آقایانی که صحبت می‌کنند آمدند بی‌پروایی کردند امکان ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها را طوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود اولین اشکال به همین دوستان این آقایان وارد است.

وی ادامه داد: بعد هم همین دوستانی که در ستادهای برخی از آقان هستند دکان فلیترینگ باز کردند. دولت باید قاعده‌مند این موضوع را دنبال کند. تقویت ظرفیت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی یک اصل برای هر کشوری است. نباید مانع پیام‌رسان‌های خارجی شد اما به شرطی که آنها با قواعد ما هماهنگ باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دوستان هنوز موضوع فیلترینگ و صیانت را باهم خلط می کنند، ادامه داد: اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه است. من در سال ۱۳۸۱ درباره فضای مجازی گفتم این موهبت است برای اینکه زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند ما پایمان سست نیست و پیام قوی برای جهان داریم. آنها انقلاب را در یک حصار قرار می‌دهند و این بهترین فرصت برای ما است. زمینه کار و تلاش است زمینه توسعه دانش و فناوری است زمینه ایجاد زیرساخت هوشمندسازی و حکمرانی درست است ما در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم کدام یک از دوستان در مجموعه‌هایشان از این موضوع استفاده می‌کنند. در دولت آقای رییسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده است و سرعت اینترنت قرار است تا ۵۰ برابر بالا برود.

زاکانی گفت: حداقل از آمریکایی‌ها یک چیز را یاد بگیرید که به تیک تاک رسیدند، محکم ایستادند. با شعار نمی‌شود با موضوع برخورد کرد.

وی خطاب به پزشکیان که درباره حجاب‌بان مواردی را مطرح کرده بود، گفت: ناظر به موضوع حجاب‌بان که آقای پزشکیان گفتند، امیرالمومنین فرمودند که دروغ را شوخی و جدی نگویید خواستید شوخی کنید با بنده یا جدی گفتید اگر شوخی بود که باز هم در آن دنیا مواخذه می شوید. اگر جدی هم بود اطلاعات خود را بررسی کنید. در همین ستاد‌های شما افرادی هستند که شما را به سمت قعر چاه می‌برند و خوب نیست. حجاب را جز با گفت‌وگو و احترام و زمینه رعایت قوانین از مسیر درستش نمی‌توان صیانت کرد ممکن است کسی مامور باشد که پرده‌دری کند و طبق قانون و چهارچوب برخورد می‌شود. تشکر کنم از آقای پورمحمدی کنم که بیشترین فیلترینگ در دوران ایشان بوده است.

حتما تا آخر می‌مانم، اما نمی‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوید

زاکانی خطاب به پورمحمدی و پزشکیان گفت: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و پزشکیان این است که به ستادهایشان بگویند با هم هماهنگ می‌کنند لااقل در بیان‌شان که هماهنگ شده است آبروی شان را نبرند. با هم امروز مطرح کنند که این نامزد چیست و آن نامزد چیست.

وی ادامه داد: بنده اجازه نمی‌دهم کسی حق مردم را ضایع کند. در دفاع مقدس که یک جوان بودم هم نگذاشتم حاضر شدم و آنچه وظیفه‌ام بود را انجام دادم. در دانشگاه و دوره دانشجویی نگذاشتم کسی حق مردم را بخورد آن موقع که دولت وقت می‌خواست سیاست زدگی را در دانشگاه دنبال کرد. در مجلس اجازه ندادم کسی جیب مردم را بزند. در فساد اقتصادی ورود کردم همان‌هایی که امروز در ستادهای شما هستند و امروز هم اجازه نمی‌دهم کلاه سر مردم بگذارید هر کدام که اینجا نشسته‌ایم بالقوه رییس‌جمهوریم این چه نحوه برخورد کردن است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده برنامه هایم از قوی‌ترین برنامه‌ها است و به مردم ارائه می‌کنم. مردم باید قضاوت کنند شما هم هنر داشته باشید برنامه‌هایتان را مطرح کنید چرا تخریب می‌کنید> این خیلی بد است و خوب نیست. آقای پزشکیان لازم نیست به من هم پاسخ دهید. چراکه شما خیلی قرآن می‌خوانید و احادیث اهل بیت می‌خوانید. لااقل بنده شما را می‌شناسم. پایبندی تان پایبندی خوبی است اما کلاه سرشما می‌گذارند. همانطور که در مجلس هم که همکار بودیم دائم کلاه سرشما می‌ذاشتند.

زاکانی تصریح کرد: ناراخت نشوید و جواب خدا را بدهید.

پزشکیان خطاب به زاکانی پرسید: آیا تا آخر می‌مانید.

زاکانی گفت: بله حتما می‌مانم، اما نمی‌گذارم شما رئیس‌جمهور شوید و به لطف خدا انشاءالله اگر مردم انتخاب کنند رییس‌جمهور می‌شوم.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: نوع مواجه شما غلط است و خیلی زشت است شما خیلی سطحی با موضوعات برخورد می‌کنید و  دائما در موضع مطالبه‌گری هستید. به مردم برنامه ارائه کنید. بنده می‌گویم مردم سالاری تا پای صندوق نمی‌شود و باید بعد از آن هم مردم آزادی داشته باشند. برای اصل هشت مدل ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: مردم در حوزه فضای مجازی و اینترنت الان در شهرداری ما کار پیشرو در کشور انجام می‌دهیم و با دولت شهید رییسی هماهنگ کردیم و مسئولیت پذیرفتیم بنده حاضرم فردا ماشین بگذارم و یک تور برای شما دو بزرگوار برگزار کنم و از این مراکز شهرزاد دیدن کنید که چه کارهایی کرده‌ایم. این نحوه برخورد نحوه خوبی نیست.

زاکانی ادامه داد: درباره ماجرای فیلترینگ حتما آقای پورمحمدی نباید صحبت کنند چون بیشترین عامل فیلتر در کشور بوده است به همراه رفقایش. مردم من حرف نادرست به شما نمی‌زنم. دو دهه است که صحبت می‌کنم ده ‌ها بار دادگاه رفته‌ام و سربلند بیرون آمده‌ام و نمی‌گذارم حق شهید رییسی نابود شود کاری را  که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد دولت این شهید بزرگوار توسعه داد حالا الان بدهکار است چون دست‌انداز درست کرده است. اتوبان درست کرده است که دست‌انداز دارد لااقل هنر داشت اتوبان درست کرد دست انداز هم به تعبیر جنابعالی و دوستان تان می‌دانید چطوری است.

وی ادامه داد: به هر حال ناراحت نشوید با هم صحبت کنیم گفتگو کنیم موضوع هم فرهنگی و بناست درباره موضوع فرهنگی باهم صحبت کنیم. شب عید است. فقط آقای پورمحمدی بگوید در سال ۹۲ تا ۹۶ نقش ایشان در فیلتر چیست یا ایشان توبه کرده است از گذشته‌اش یا به یک چیزی رسیده است. لذا باهم گفت‌وگو کنیم اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم.

عقب‌نشینی زاکانی از ادعایش علیه پزشکیان/ نه خدا هستم و نه ملت

زاکانی در بخش دیگری از مناظره گفت: به هر حال بنده ناظر به کارنامه خودم در این مدت می‌توانم مواردی را ذکر کنم و تطبیق بدهم به کاری که در آینده می‌خواهم انجام دهم. معتقدم سیاست گذاری فعال و حامی وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با اقتضائات فرهنگی در مغایرت باشد. دولت خدمت دولتی است که حامی مردم در تولیدات فرهنگی و هنری است ذائقه مردم معلوم است اینگونه نیست که عده‌ای برای مردم ذائقه تولید کنند.

وی با اشاره به فیلم بی‌بدن گفت: فیلم بی‌بدن که توسط سازمان فرهنگی هنری شهردرای تهران ساخته شد. تا امروز پرفروش ترین فیلم اجتماعی کشور شده است هنرمند بازی می‌کند و مردم دارند می‌بینند ۲۵۰۰ صندلی را احیا کردیم و بیش از ۵ هزار صندلی را داریم و هزار صندلی را هم برای جشنواره ایجاد می کنیم این باید در کل کشور اتفاق بیفتد. توسعه زیرساخت‌ها امر جدی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به اقتصاد فرهنگ باید دقت کرد هم افزایش تولیدات پرمحتوای داخلی و هم صادرات باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع هنرمندان و توجه به صندوق اعتباری هنر به جد دنبال می شود جلوگیری از دخالت دستگاه‌های غیرمتخصص را در دستور کار خواهیم داشت چراکه باعث تداخل در کارها می‌شود که می‌تواند آسیب‌زا باشد توجه به زیرساخت‌های فرهنگی نشاط اجتماعی فیلم سینما و انیمیشن و حقوق مالکیت‌های که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد.

زاکانی تصریح کرد: موضوع فرهنگ و قالب های فرهنگی مانند کتاب و کتابخوانی  موضوعی است که اگر ملتی با آن آشنا شد و بر آن منوال حرکت کند می‌تواند آینده خود را بسازد از همین رو دو کتاب معرفی می کنم که یکی از آنها درباره دغدغه فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری است و علاقه دارم به آقای پزشکیان تقدیم کنم. کتاب دوم نیز کتاب جالبی است با توجه به اینکه فرصت نمی کنم درباره دوره سیاه هشت ساله آقای روحانی صحبت کنم کتاب  سال‌های بنقش ۲۹۲۰ عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است اگر مراجعه کنید فاجعه آن ایام را می‌فهمید و از آن سیاه چاله‌ای که بود و دوستان می‌خواهند دوباره ما را به آن ببرند، پرهیز می‌کنید.

وی خطاب به پزشکیان که به او تذکر داده بود به جای مردم و خدا تصمیمی نگیرد، گفت: بنده بنده خدا هستم نه خدا هستم و نه ملت اینکه دوران گذشته کسی عکس مار را بکشد و کلمه ما را در جامعه تصویر بدهد گذشته است. این دوران گذشته که ما اینجا بیاییم و فقط معترض باشیم. مردم باسواد هستند توهین به بصیرت و سواد مردم نکنید.

در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی برای ما موضوعیت دارد

زاکانی در بخش دیگری از مناظره تصریح کرد:  امروز روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و به همه مبلغان تبریک می‌گویم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم. مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داده در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود باید عمق پیدا کند و در حوزه اقتصاد، اجتماع و فرهنگ عملا مشارکت مردم را ببینیم دولت خدمت دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی برای ما موضوعیت دارد در دو سال و اندی می‌بینید که شادی های میلیونی در تهران و سراسر کشور در تعداد مختلف رقم خورد که این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی در کنار هم نشستند و ما حمایت کردیم.

این نامزد انتخابات گفت: در حوزه تعلیم و تربیت ما عملا مجموعه زیرساخت‌های خودمان را پشت‌سر مسجد و مدرسه قرار داده‌ایم و به آنها خدمت ارائه می‌دهیم. لذا واقع امر این است که باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد.

وی ادامه داد: باید از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد در قالب های فیلم و سریال و کتاب موضوعات مختلف مطرح می‌شود که نیاز به یک حمایت جدی و اساسی دارد چراکه این کار کمک می کند که به بهترین وجه پیام را منتقل کند و هم می‌تواند ماندگاری پیام و عمق بخشی به پیام را بیشتر کند و نشانگاه باشد و آینده این کشور را توسعه دهد و پیام کشور را به سایر اقصی نقاط جهان منتقل کند و برای کشور یک شناسنامه تمام عیار باشد.

این نامزد انتخابات گفت: هنر می‌تواند اسباب رشد جامعه باشد باید به اصحاب هنر و فرهنگ احترام گذاشت همه ظرفیت ها را بسیج کرد چراکه ما محتاج به آنها هستیم تا بیشترین اثر و همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای صلاح و آبادانی کشور برداریم.

طرف درست تاریخ ایستاده‌ام

زاکانی در بخش جمع‌بندی صحبت‌هایش در سومین مناظره گفت: مردم عزیز بانوان گرامی دختران خوب پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان عزیز واقعا اگر دوستان امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را طوری دیگر جمع‌بندی می‌کردم.

وی ادامه داد: کارنامه بنده معلوم است بیش از ۴۵ سال از انقلاب می گذرد در عصر انقلاب یک نوجوان بوده‌ام و در تمام ادوار مختلف تا به امروز بنده پاسخگوی کارهایم بوده‌ام و به لطف خدا طرف درست تاریخ ایستاده‌ام و در تمام فراز و نشیب‌های گذشته. لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهورم به این که در حق خواهی جوری حرکت می کنم که مخالفان به من پناه می‌آورند و حقوق‌شان را استیفا می کنند.

وی تصریح کرد: شاید نام بردن کار درستی نباشد اما آقای پزشکیان از برخی از افراد ستاد‌شان بپرسند که وقتی برخی از جاها قرار بود اجحاف به برخی ها شود سراغ بنده آمدند تا حقوق آن ها را استیفا کردم با اینکه از جناح بنده نبودند. در مقابل جایی که از جناح بنده و دوستان و اطرافیان بنده بودند اشکالی پیش می‌آمد معتقد بودم که باید بیشتر برخورد کنیم تا این پرچم آسیب نخورد. لذا پیشینه مشخص است و پاسخگو هستم برای روز به روزهای آن.

زاکانی تصریح کرد: نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف و برنامه تحول دارم از بیان آن هم ابایی ندارم با صدای رسا بیان می‌کنم در بین  کارشناسان مطرح می‌کنم و به اعتبار کارشناسان اینطور هستم به طور مثال در حوزه اقتصادی در میزگرد اقتصادی یکی از کارشناسان به من گفت که نکاتی را که گفتم نکاتی است که کشور را متحول می کند.

وی تصریح کرد: دل‌ها هم دست خداست قبل از عملیات خیبر فرمانده خوبی داشتیم به نام عبدالله نوریان ما جزو گردان تخریب بودیم به ایشان رجوع کردم و گفتند چه کاری می کنید. آقای حق‌شناس گفته بود این عبدالله نوریان به مقام کشف و شهود رسیده بود. گفتم دارید اسم می‌نویسید اسم من را هم بنویس گفت چرا به من می‌گویی گفتم به چه کسی بگویم گفت به خدا بگو قلب من دست خداست. قلب مردم دست خداست بله مردم به گذشته ما نگاه کنند مردم به برنامه‌های ما دقت کنند آنچه خیر و صلاح این کشور است و آینده این کشور را برای این زنان و دختران، پسران و مردان فراهم می‌کند به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان خواهد نشست.

انتهای پیام/

نظر شما