شناسهٔ خبر: 67298642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

لحظه به لحظه با سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری+ فیلم دخترها و خانم‌هایی که در خیابان با آنها برخورد می‌کنیم را ما تربیت کردیم نه بیگانگان وقتی اعتراض می‌کنیم پرونده‌سازی می‌کنند خانواده در جامعه اسلامی منفعل نیست ما هیچ نوع نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشتیم دغدغه زنان ما حجاب نیست جلیلی: امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند

مشروح مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امشب ۱ تیر ۱۴۰۳، با عنوان مسائل «فرهنگی و اجتماعی» را در ایلنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

پزشکیان:

دخترها و خانم‌هایی که در خیابان با آنها برخورد می‌کنیم را ما تربیت کردیم نه بیگانگان

وقتی اعتراض می‌کنیم پرونده‌سازی می‌کنند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخورد ما در جامعه با این قشر (زنان) اخلاقی نیست، دخترها و خانم هایی که در خیابان با آنها برخورد می کنیم را ما تربیت کردیم نه بیگانگان.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از افراد در جمع کاندیداها سخنان زیبایی درباره زنان می‌زنند که اگر چنین صحبت‌هایی واقعیت داشت، باید وضع ما در حوزه فرهنگی و زنان وخانواده خیلی بهتر از اکنون بود. قدم اول از مهدکودک و مدرسه در حوزه آموزش زنان شروع می‌شود تا برابری و حقوق زن آموزش داده شود. اگر آموزش باشد، تنش‌ها نیز به وجود نمی‌آید.

وی افزود: در زندگی خود بنده، با چهار فرزند، هم همسرم درس می‌خواند و هم بنده و با هم بالا آمده و به وظایف خود عمل می‌کردیم. وقتی برخوردها با زنان در خیابان را می‌بینیم و وقتی اعتراضی می‌شود پرونده سازی برای اعتراض می‌شود، من این را می‌بینم اما چرا عمل خودمان در تربیت را نمی‌بینیم و همه چیز را به بیگانگان و معاندین تقلیل می‌دهیم. برخورد ما در جامعه با این قشر (زنان) اخلاقی نیست، دخترها و خانم هایی که در خیابان با آنها برخورد می کنیم را ما تربیت کردیم نه بیگانگان.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در لایحه امنیت زنان می‌بینیم که این لایحه خیلی وقت است در مجلس باقی مانده است. حالا که اوضاع ظاهرا خوب است، ادعای احترام به زنان می‌کنیم. صدای ما باید بلند شود که چرا چنین برخوردهایی با زنان انجام می‌شود. پیامبر خدا از قول خدا می‌گوید که اگر پیامبر با اخلاق بد با مردم برخورد می‌کرد، دور ایشان جمع نمی‌شدند. نگاه کنونی ما باید اصلاح شود.

وی افزود: ما باید پاسخگو باشیم که چطور آموزش در مدرسه و مساجد و.. داده شده که چنین وضعیتی در حوزه فرهنگی به وجود آمده است. تبعیض آموزشی باعث شده که افراد عقده به دل بگیرند و نتوانند با هم صحبت کنند و ریشه این در مدرسه و آموزش تبعیض آمیز است. صحبت از تئوری بسیار ساده است بلکه باید در صحنه عمل این روند آموزشی تغییر کند.

 

همانطور که رژیم گذشته نتوانست حجاب را از سر مردم بردارد، پس از انقلاب هم به زور نمی‌توان حجاب بر سر زنان گذاشت

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش بعدی حرف‌های خود گفت: ما نمی‌فهمیم که چرا نارضایتی در جامعه وجود دارد. از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی و برخورد خشن با زنان مخالف هستم. این فرقی که بین زن و مرد ایجاد کردیم، واقعیت است. برخوردها با خودروها و زنان در خیابان‌ها واقعیت است. چرا اعتراض نکردیم؟ چرا کار به اینجا رسید؟

وی با بیان اینکه تمام خانواده بنده محجبه و چادری هستند، گفت: اما با این روند، اگر کسی نخواست چنین پوششی داشته باشد، باید با زور برخورد کنیم؟ ما که این میزان خرج کردیم و ده‌ها موسسه و نهاد را موظف به اصلاح فرهنگی کردیم، نتیجه گرفتیم؟

پزشکیان گفت: ما خجالت می‌کشیم که برخی رفتارها را می‌بینیم. ما باید نگاه به زنان را تغییر دهیم. این نگاه که زن صرفا برای خانواده آفریده شدند و جنس دوم هستند، باید تغییر کند. ما باید در عمل این را ثابت کنیم وگرنه در حرف و نظر و تئوری همه در آستانه انتخابات چیز دیگری می‌گوییم.

وی  یادآور شد: بنده بعد از فوت همسرم، برای هدایت دخترم، در بسیاری از بحث‌ها کوتاه می‌آمدم و برای آنکه از کانون خانواده دور نشود، آن‌ها را حفظ می‌کردم و تلاش می‌کردم در ادامه آن‌ها را در عمل اقناع کنم. همانطور که در دوران قبل از انقلاب به زور رژیم گذشته نتوانست حجاب را از سر مردم بردارد، پس از انقلاب نیز به زور نمی‌توان حجاب بر سر زنان گذاشت.

این نامزد انتخابات ریاست چمهوری گفت: در دانشگاه وقتی ما دانشجویان و دختران خود را تعلیق و اخراج کرده و برخورد می‌کنیم و عقده در آن‌ها ایجاد می‌کنیم، انتظار نتیجه نباید داشته باشیم. ما باید اساس نگاه خود را در این حوزه اصلاح کنیم.

برخی مدعی احترام به زنان هستند اما نمی‌دانیم چه کسی در متروها حجاب بان می‌گذارد

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با کنایه به دیگر نامزدهای انتخابات که منتقد فیلترینگ بودند گفت: فعلا که فیلترینگ را ما راه انداختیم و بسیاری از مشاغل را نابود کرده و بسیاری از زندگی‌ها و میلیون‌ها خانوار آسیب اقتصادی دیدند. هزاران فیلترشکن توسط گروه‌های ذی نفع فروخته می‌شود.چه کسی نفع می‌برد؟ چرا با آن فروشندگان فیلترشکن برخورد نمی‌شود؟

وی افزود: ما تعجب می‌کنیم که برخی اینجا مدعی حقوق زنان و احترام به زنان هستند اما نمی‌دانیم چه کسی در متروها حجاب بان می‌گذارد! اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم، به اینجا نمی‌رسیدیم.

پزشکیان تاکید کرد:‌ ما در حوزه فضای مجازی نیز درست عمل نکردیم. مثلا توییتر فضای آموزشی است و می‌توانستیم از طریق آن ارتباطات خود را از آنجا گسترش دهیم. بسیاری از مشاغل آسیب دیدند و من با قاطعیت در برابر این روند محدودیت‌زایی و آسیب‌زنی خواهم ایستاد. هرچند در بحران‌های خاص ممکن است محدودیت‌هایی مثل همه جای دنیا ایجاد شود، اما چه معنایی دارد این هزینه‌ها داده شود؟

وی افزود: چرا باید این میزان پول بابت فیلترشکن توسط مشترکین پرداخت شود؟ تازه مگر جز این است که این فیلترشکن دسترسی به فضای مستهجن را فراهم می‌کند؟

این نامزد انتخابات با بیان اینکه دولت نباید در حوزه فرهنگی نقش ترویج کننده و محوری ایفا کند؛ در این حوزه مسئول نهادهای فرهنگی مستقل و حوزه‌های علمیه و موسسات فرهنگی هستند، گفت: مسئول آن نهادهای فرهنگی مستقل و حوزه‌های علمیه و موسسات فرهنگی هستند. ما چطور می‌خواهیم پاسخگوی برخوردهایی باشیم که باعث شده جمعی در جامعه ما را نپذیرند. تعداد زیادی هستند که روز به روز از ما دورتر می‌شوند و حرف‌هایی ضد ارزش‌های ما می‌زنند. درست است که بسیاری از آن‌ها با پوشش دلخواه خود بیرون نمی‌روند اما دل آن‌ها با ما نیست و گاهی توهین نیز می‌کنند. ما باید برای بهبود این وضعیت چاره‌ای بیندیشیم.

 

لازم نیست جواب‌ زاکانی را بدهیم، فکر نمی‌کنم تا آخر هم بماند

پزشکیان در پاسخ به زاکانی گفت: آقای زاکانی هم یک چیزهایی می‌گویند همینطوری که خودشان  گفتند لازم نیست جواب‌شان را بدهیم برای اینکه فکر نمی‌کنم تا آخر هم بماند و بخواهد دولت تشکیل دهد.

زاکانی در پاسخ به پزشکیان گفت: از این آرزوها شما خیلی دارید اما دارید با رییس‌جمهور آینده صحبت می‌کنید

پزشکیان خطاب به زاکانی گفت: من پاسخ شما را نمی دهیم اینکه مدام می‌گویید در جریان شما در ستاد شما این کارها را انجام می‌دهند من پاسخ نمی‌دهم و شما هم تا آخر این روند را ادامه دهید.

وی ادامه داد: واقعیت این است که همین رفتار‌هایی که خودمان داریم ما اخلاق را در رفتارهایمان و گفت‌وگو‌هایمان رعایت نمی‌کنیم. با مردم هم همین‌طور رفتار می‌کنیم روند اخلاقی ما با کسب و کارها و اتاق های اینترنتی و جاهایی که از این راه گذران می‌کنند چگونه است؟ ما چه کار می‌کنیم؟ ما الان داریم خطوط باند اینترنتی را اتوبان می‌کنیم اما در هر پنج متر یک مانع می‌گذاریم این مانع اعصاب کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند را خراب می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بخواهیم در آینده در حوزه هوش مصنوعی و قافله علم و تمدن عقب نمانیم باید با دنیا ارتباط داشته باشیم. هرچند محدودیت‌های امنیتی را باید در نظر داشت. باید در نظر داشت که نخبگان ما از کشور خارج نشوند. بسیاری از نخبگان بخاطر نبود بستر کارشان از کشور درحال خروج هستند.

وی افزود: همه مردم می‌دانند که با این تصمیمات در فضای مجازی وضع شان بدتر شد. هر دولتی که روی کار آمد ان‌شاالله راه را برای برگشت مردم در حوزه مجازی فراهم کنند. از مردم نظرسنجی کنیم که ببینیم از کارهای ما در این حوزه راضی هستند یا خیر؟ از زنان و دختران ما نظرسنجی شود که آیا از وضعیت راضی هستند یا خیر؟ شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود. به راحتی می‌توانیم بگوییم که اوضاع خوب است اما در واقعیت چه شرایطی رقم خورده است؟ ما امیدواریم در آینده طوری مدیریت کنیم که این مشکلات را نداشته باشیم و سیاستگذاری صحیح داشته باشیم.

 

زاکانی یا جای خدا نشسته یا جای مردم که می‌گوید نمی‌گذارد من رئیس‌جمهور شوم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر صحبت های خود گفت: در رابطه با بحث سینما و هنر ما مشکلاتی داریم که در رابطه با این مشکلات موانعی برداشته شود . امسال ۱۷ فیلم در فستیوال‌های بین المللی ما زیرزمینی یا در پخش خارجی بود که در خود ایران نتوانستند پخش شوند و در خارج جایزه گرفتند.  اینکه هنرمندان ما زیرزمینی کار کنند، آسیبی است که باید اصلاح شود و ما باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. امثال آقای اصغر فرهادی در خارج موفق هستند و باید در ایران از ایشان استفاده کرد.

وی افزود: در مورد زندگی مردم، مسکن مهر را در زمان آقای احمدی نژاد ساختیم اما این مجموعه‌ها پیوست فرهنگی نداشتند و ما مشکلات فرهنگی و اجتماعی در این محیط‌های زندگی را داریم.

پزشکیان با بیان اینکه در حوزه کتابخوانی ما مشکل گرانی کتاب‌ها را داریم، گفت: این طبیعتا باعث کاهش کتابخوانی می‌شود. در این حوزه باید در مدارس کار را شروع کرد و باید تشویق صورت گیرد. معلمان ما باید برای کتابخوانی جایزه تعیین کنند تا بچه‌های ما از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیرند. فرهنگ کتابخوانی از جوانی و کودکی باید شروع شود و در بزرگسالی ترویج این فرهنگ دشوار است. ما باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت آینده اگر رای مردم را داشتیم، حتما دولت باید به حوزه سینما کمک کند. موانعی که در برابر کارگردانان، بازیگران و هنرمندان است باعث ممنوع الخروجی یا ترک کشور می‌شود، باید برداشته شود.

وی در پاسخ به ادعای زاکانی در دور قبل که گفت نمی‌گذارمپزشکیان رئیس‌جمهور شود، گفت: اینکه آقای زاکانی فرمودند نمی‌گذارند بنده رئیس جمهور شوم، احتمالا ایشان یا جای خدا را گرفته یا جای مردم! اما این مردم هستند که تعیین می‌کنند چه کسی به آن‌ها خدمت کند و ان‌شا‌الله بتوانیم ما با همراهی مردم خدمت کنیم.

تلاش خواهیم کرد از ورود دستگاه‌های غیرفرهنگی به فرهنگ جلوگیری کنیم

پزشکیان در بخش درگیری از صحبت های خود گفت: اصولا دولت باید از حالت مداخله‌گری در بیاید و سیاستگذار و ناظر باشد. کار باید به نهادها و سازمان‌های خصوصی داده شود و ممیزی طبق قانون و شفاف و به صورت سلیقه‌ای نباید باشد. من اجازه این نظارت سلیقه‌ای و مداخله فراقانونی را نخواهم داد. توجه به مالکیت معنوی بسیار مهم است و تلاش خواهیم کرد که در این حوزه ورود کنیم.

وی با بیان اینکه دولت من یک دولت فرهنگی خواهد بود، گفت: تلاش خواهیم کرد که از ورود دستگاه‌های غیرفرهنگی به فرهنگ جلوگیری کنیم. ما باید در حوزه فرهنگی مانع از خروج نخبگان شویم. اکنون نخبگان فرهنگی ما ناراضی هستند که نباید بگذاریم این نارضایتی که منجر به فرار نخبگانی می‌شود، تداوم یابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سریال‌هایی از خارج کشور نشان داده می‌شود، اما آنچه در سابقه تاریخی ماست آموزنده‌تر و غنی‌تر است و ما تلاش می‌کنیم در این حوزه کمک کنیم تا تولیداتی به وجود آید.

وی گفت: در حوزه کتابخوانی ما باید تلاش کنیم کتاب دوستی با کتاب را در جامعه ترویج دهیم. هر جامعه‌ای که کتابخوانی در آن گسترده‌تر است، جرم و جنایت و آسیب‌های اجتماعی در آن‌ها کمتر است. در برخی بخش‌های جامعه فضاهای کتابخانه و فضاهای فرهنگی ضعیف است و شاهد افزایش مشکلات اجتماعی و فرهنگی در آن نقاط هستیم.

 

فرهنگ را امنیتی کردیم

نیاز نیست به زور مردم را به چیزی دعوت کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دیدگاه اعتقادی‌ای که داریم، فرقی بین زن و مرد در تلاشی که می‌کنند، وجود ندارد. هرکدام عمل درستی کنند، پاداش آن را خواهند گرفت. لذا ما باید کاری کنیم که زنان در جایگاهی قرار بگیرند که در مسیر حیات طیبه باشند. این نگاه باعث می‌شود که اجازه دهیم در جایگاه‌هایی که مردان قرار دارند، زنان نیز قرار بگیرند.

وی افزود: نوع برخورد ما با زنان و دخترانی که نوع پوشش آن‌ها با آنچه ما می‌خواهیم فرق کند، باید متفاوت باشد و نباید اجبار و زور باشد. آیا ما می‌خواهیم به زور با کسانی که مانند آنچه ما می‌خواهیم زندگی نمی‌کنند برخورد کنیم.  اگر خدا چنین می‌خواست، خود همه را به یک جهت و شکل قرار می‌داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گشت ارشاد و جریمه و توبیخ، قطعا در این راستا نیست. ما باید با زبان خوش با زنان و دختران برخورد کنیم. نباید رفتار ما باعث شود که وقتی کسی از بیرون به ما نگاه کند، به عنوان مردم از ما نپذیرند. می‌توان از مردم نظرسنجی کرد که آیا این برخورد درست است یا خیر؟

وی افزود: در حوزه فضای مجازی ما باعث تضعیف بسیاری از کسب و کارها شدیم و نان برخی را بریدیم. اگر مسیری که رفتیم را می‌دیدیم، چنین رفتاری را با مردم نمی‌کردیم.

پزشکیان تاکید کرد: در حوزه هنر و سینما نیز کار با کاردانان باید باشد و دولت نظارت کند. کار باید به امثال خانه سینما و. . سپرده شود. چرا باید کارگردانان و هنرمندان ما به جایی برسند که از کشور بروند و ممنوع الخروج شوند؟ ما فرهنگ را امنیتی کردیم. این باعث شده نسل جوان ما نسبت به رفتارهای ما زده شدند.

وی گفت: ما باید قبل از هرچیز خودمان را اصلاح کنیم و این اصلاح باید در رفتارمان باشد و نه در دستورالعمل‌ها! الگوهای شایسته‌ای که درست کردیم را نشان دهیم و اگر رفتار ما الگو باشد، مردم به سمت آن الگو اگر خوب باشد، خواهند رفت. در آن صورت دیگر نیاز نیست به زور مردم را به چیزی دعوت کنیم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: نکته آخر اینکه همان دولتی که امروز در مناظره اینجا مورد حمله قرار می‌گیرد، برجامی داشت که دولت فعلی هنوز نمی‌تواند به اجرای آن برسد.

 

 

زاکانی:

خانواده در جامعه اسلامی منفعل نیست

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خانواده در جامعه اسلامی یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشنگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وامی‌دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: این ایام شهادت شهید چمران است دورد به این شهید بزرگوار می‌فرستیم و ولادت امام هادی را تبریک عرض می‌کنم دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور اساس خود را اجرای قانون اساسی گذاشته است خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد.

وی ادامه داد: اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آنگونه قرار داده است که فرصت هستند مسئله نیستند که کسی بخواهد به آنها بپردازد و بگوید باید دستگیری کنند و نیاز به دستگیری ندارند. ما دو بسته خاص یکی ناظر به سبک زندگی و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار گذاشته‌ایم.

این نامزد انتخابات گفت: در بخش اول که سبک زندگی است سه بخش دارد که یک بخش آن رفاه است که ناظر به حوزه یارانه ها و توزیع عادلانه آنها معیشت، مسکن و اشتغال و سلامت است که تا این‌ها حل نشود خیلی از مشکلات حل نمی‌شود و گیر اینجاست. نکته دوم سرفصل تعلیم و تربیت است که ناظر به ازدیاد جمعیت با محوریت خانواده است در اینجا تکلیف ما معلوم است که باید چه کارهایی را انجام دهیم. دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواسته‌اند و دولت مکلف است این مسیر را برویم. خانواده در جامعه اسلامی یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشنگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وامی‌دارد.

این نامزد انتخابات گفت: در بخش اول که سبک زندگی است، سه بخش دارد که یک بخش آن رفاه است و ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه آنها است از جمله معیشت، مسکن، اشتغال و سلامت است که تا این‌ها حل نشود، خیلی از مشکلات حل نمی‌شود و گیر اینجاست. نکته دوم سرفصل تعلیم و تربیت است که ناظر به ازدیاد جمعیت با محوریت خانواده است. در اینجا تکلیف ما معلوم است که باید چه کارهایی را انجام دهیم. دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواسته‌اند و دولت مکلف است این مسیر را برود. خانواده در جامعه اسلامی یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشنگری می‌کند و هم دیگران را به کنش وامی‌دارد.

زاکانی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت و تقویت جمعیت و محور خانواده قرار دادن بسته‌ای از اقدامات باید صورت بگیرد، که دغدغه شهروندان هم بود.

وی ادامه داد: قسمت سوم ناظر به ارتقای آزادی امنیت و حفظ حریم مردم است. ما نباید این ور و آن ور بگردیم که ببینیم چه کسی حرف خوبی زده  آن را تکرار کنیم. امام رحمت الله علیه در دهه 60 یک مبحث 8 ماده‌ای صادر کرده است که در آن حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی هیچ کسی حق دخالت ندارد. ما کجا و دنبال چی می‌گردیم. در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است و قانون حاکم است و قواعد خود را دارد ناظر به حجاب، دوستان صریح صحبت کنند وعده‌های غیر ندهند، حجاب هم شرعی است و هم قانونی، اما نوع مواجه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجه درست قانونی میسر نیست.

 

دلیل سقط جنین هم موضوع اقتصادی و هم موضوع فرهنگی است

زاکانی در بخش دوم مناظره گفت: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر جمع بین خانه‌داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند در خانواده با فعالیت اجتماعی کاملا شدنی است با دخترانم که صحبت می کنم موضوع‌شان این است که ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان و دختران است چرا مورد غفلت واقع شده است.

وی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی ادامه داد: آقای پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را مطرح می‌کنند، دوستان ایشان حداقل ۳۲ سال کشور دستشان بود باید پاسخ دهید. دهه ۶۰، ۷۰، ابتدای دهه ۸۰، اوایل ۹۰ در اختیار دوستان شما بود چرا کار نکردید؟ پاسخ دهید آقای پورمحمدی که بیشتر هم بوده است. با فرار رو به جلو نمی شود پاسخ داد.

زاکانی تصریح کرد: زنان فرصت هستند این فرصت نادیده گرفته شده است. حتی می‌توان تبعیض مثبت به کار گرفت. موضوع شایسته سالاری است دولت خدمت بیش از زنان نسبت به سایر دولت‌های قبل استفاده خواهد کرد امروز در شهرداری تهران همان نکاتی که آقای قالیباف گفتند در شهرداری تهران ضریب گرفته است و چند برابر شده است و فراتر از آن رفتیم به دنبال رای باز های زندانی (زنان زنانی دارای رای باز) رفتیم و به ۶۰۰ نفر خدمت ارائه می‌دهیم. این زنان بیرون آمده‌اند و دوباره حیات پیدا کرده اند.

این نامزد انتخابات گفت: با موضوع زنان نمی‌توان شعاری برخورد کرد زنان هم امنیت می‌خواهند هم در درون خانواده و هم در جامعه زنان نقش می‌خواهند اگر به زنان نقش ندهید کشور متضرر می‌شود. بخش عمده‌ای از حل مشکلات کشور به دست زنان است اینکه امام فرمود از دامن زن مرد به معراج می‌رود این شوخی نیست و بلکه اعتبار است و برای این است که ما به آن توجه کنیم. ما باید این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شود. ما بین همسری و مادری و فعال اجتماعی بودن نه محبوس بودن را می‌پذیریم و نه ابزار بودن را.

وی درباره سقط جنین گفت: ناظر به سقط جنین هم موضوع اقتصادی است و هم موضوع فرهنگی البته موضوع فرهنگی بیشتر است. ناظر به حوزه آزادی، آزادی حق مردم و برگرفته از انقلاب اسلامی است انقلاب اسلامی این حق را به مردم داده است برگرفته از اسلام است. بنده به لطف الهی در تحقق قانون اساسی اصل ۲۶ و ۲۷ و ۲۵ کاری خواهم کرد با نهاد سازی نوین مردم کارشان تا پای صندوق رای تمام نشود و بعد از صندوق‌های رای نیز مردم اثرگذار بوده و نظارت مردم بر مسئولان تشدید پیدا کند این نباشد که مردم رای بدهند و بروند مسئولان هستند که رای‌ می گیرند و باید پاسخگو باشند.

با کسی که مامور باشد پرده‌دری کند طبق قانون و چهارچوب برخورد می‌شود

زاکانی در بخش سوم مناظره درباره موضوع فیلترینگ و فضای مجازی گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد موضوع فیلترینگ از صیانت متفاوت است. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ چیست؟ این باید مشخص شود. دوستان این آقایانی که صحبت می‌کنند آمدند بی‌پروایی کردند امکان ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها را طوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود اولین اشکال به همین دوستان این آقایان وارد است.

وی ادامه داد: بعد هم همین دوستانی که در ستادهای برخی از آقان هستند دکان فلیترینگ باز کردند. دولت باید قاعده‌مند این موضوع را دنبال کند. تقویت ظرفیت‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی یک اصل برای هر کشوری است. نباید مانع پیام‌رسان‌های خارجی شد اما به شرطی که آنها با قواعد ما هماهنگ باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دوستان هنوز موضوع فیلترینگ و صیانت را باهم خلط می کنند، ادامه داد: اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه است. من در سال ۱۳۸۱ درباره فضای مجازی گفتم این موهبت است برای اینکه زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند ما پایمان سست نیست و پیام قوی برای جهان داریم. آنها انقلاب را در یک حصار قرار می‌دهند و این بهترین فرصت برای ما است. زمینه کار و تلاش است زمینه توسعه دانش و فناوری است زمینه ایجاد زیرساخت هوشمندسازی و حکمرانی درست است ما در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم کدام یک از دوستان در مجموعه‌هایشان از این موضوع استفاده می‌کنند. در دولت آقای رییسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده است و سرعت اینترنت قرار است تا ۵۰ برابر بالا برود.

زاکانی گفت: حداقل از آمریکایی‌ها یک چیز را یاد بگیرید که به تیک تاک رسیدند، محکم ایستادند. با شعار نمی‌شود با موضوع برخورد کرد.

وی خطاب به پزشکیان که درباره حجاب‌بان مواردی را مطرح کرده بود، گفت: ناظر به موضوع حجاب‌بان که آقای پزشکیان گفتند، امیرالمومنین فرمودند که دروغ را شوخی و جدی نگویید خواستید شوخی کنید با بنده یا جدی گفتید اگر شوخی بود که باز هم در آن دنیا مواخذه می شوید. اگر جدی هم بود اطلاعات خود را بررسی کنید. در همین ستاد‌های شما افرادی هستند که شما را به سمت قعر چاه می‌برند و خوب نیست. حجاب را جز با گفت‌وگو و احترام و زمینه رعایت قوانین از مسیر درستش نمی‌توان صیانت کرد ممکن است کسی مامور باشد که پرده‌دری کند و طبق قانون و چهارچوب برخورد می‌شود. تشکر کنم از آقای پورمحمدی کنم که بیشترین فیلترینگ در دوران ایشان بوده است.

حتما تا آخر می‌مانم

زاکانی خطاب به پورمحمدی و پزشکیان گفت: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و پزشکیان این است که به ستادهایشان بگویند با هم هماهنگ می‌کنند لااقل در بیان‌شان که هماهنگ شده است آبروی شان را نبرند. با هم امروز مطرح کنند که این نامزد چیست و آن نامزد چیست.

وی ادامه داد: بنده اجازه نمی‌دهم کسی حق مردم را ضایع کند. در دفاع مقدس که یک جوان بودم هم نگذاشتم حاضر شدم و آنچه وظیفه‌ام بود را انجام دادم. در دانشگاه و دوره دانشجویی نگذاشتم کسی حق مردم را بخورد آن موقع که دولت وقت می‌خواست سیاست زدگی را در دانشگاه دنبال کرد. در مجلس اجازه ندادم کسی جیب مردم را بزند. در فساد اقتصادی ورود کردم همان‌هایی که امروز در ستادهای شما هستند و امروز هم اجازه نمی‌دهم کلاه سر مردم بگذارید هر کدام که اینجا نشسته‌ایم بالقوه رییس‌جمهوریم این چه نحوه برخورد کردن است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده برنامه هایم از قوی‌ترین برنامه‌ها است و به مردم ارائه می‌کنم. مردم باید قضاوت کنند شما هم هنر داشته باشید برنامه‌هایتان را مطرح کنید چرا تخریب می‌کنید، این خیلی بد است و خوب نیست. آقای پزشکیان لازم نیست به من هم پاسخ دهید. چراکه شما خیلی قرآن می‌خوانید و احادیث اهل بیت می‌خوانید. لااقل بنده شما را می‌شناسم. پایبندی تان پایبندی خوبی است اما کلاه سرشما می‌گذارند. همانطور که در مجلس هم که همکار بودیم دائم کلاه سرشما می‌ذاشتند.

زاکانی تصریح کرد: ناراخت نشوید و جواب خدا را بدهید.

پزشکیان خطاب به زاکانی پرسید: آیا تا آخر می‌مانید.

زاکانی گفت: بله حتما می‌مانم به لطف خدا انشاءالله اگر مردم انتخاب کنند رییس‌جمهور می‌شوم.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: نوع مواجه شما غلط است و خیلی زشت است شما خیلی سطحی با موضوعات برخورد می‌کنید و  دائما در موضع مطالبه‌گری هستید. به مردم برنامه ارائه کنید. بنده می‌گویم مردم سالاری تا پای صندوق نمی‌شود و باید بعد از آن هم مردم آزادی داشته باشند. برای اصل هشت مدل ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: مردم در حوزه فضای مجازی و اینترنت الان در شهرداری ما کار پیشرو در کشور انجام می‌دهیم و با دولت شهید رییسی هماهنگ کردیم و مسئولیت پذیرفتیم بنده حاضرم فردا ماشین بگذارم و یک تور برای شما دو بزرگوار برگزار کنم و از این مراکز شهرزاد دیدن کنید که چه کارهایی کرده‌ایم. این نحوه برخورد نحوه خوبی نیست.

زاکانی ادامه داد: درباره ماجرای فیلترینگ حتما آقای پورمحمدی نباید صحبت کنند چون بیشترین عامل فیلتر در کشور بوده است به همراه رفقایش. مردم من حرف نادرست به شما نمی‌زنم. دو دهه است که صحبت می‌کنم ده ‌ها بار دادگاه رفته‌ام و سربلند بیرون آمده‌ام و نمی‌گذارم حق شهید رییسی نابود شود کاری را  که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد دولت این شهید بزرگوار توسعه داد حالا الان بدهکار است چون دست‌انداز درست کرده است. اتوبان درست کرده است که دست‌انداز دارد لااقل هنر داشت اتوبان درست کرد دست انداز هم به تعبیر جنابعالی و دوستان تان می‌دانید چطوری است.

وی ادامه داد: به هر حال ناراحت نشوید با هم صحبت کنیم گفتگو کنیم موضوع هم فرهنگی و بناست درباره موضوع فرهنگی باهم صحبت کنیم. شب عید است. فقط آقای پورمحمدی بگوید در سال ۹۲ تا ۹۶ نقش ایشان در فیلتر چیست یا ایشان توبه کرده است از گذشته‌اش یا به یک چیزی رسیده است. لذا باهم گفت‌وگو کنیم اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم.

 

عقب‌نشینی زاکانی از ادعایش علیه پزشکیان/ نه خدا هستم و نه ملت

زاکانی در بخش دیگری از مناظره گفت: به هر حال بنده ناظر به کارنامه خودم در این مدت می‌توانم مواردی را ذکر کنم و تطبیق بدهم به کاری که در آینده می‌خواهم انجام دهم. معتقدم سیاست گذاری فعال و حامی وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با اقتضائات فرهنگی در مغایرت باشد. دولت خدمت دولتی است که حامی مردم در تولیدات فرهنگی و هنری است ذائقه مردم معلوم است اینگونه نیست که عده‌ای برای مردم ذائقه تولید کنند.

وی با اشاره به فیلم بی‌بدن گفت: فیلم بی‌بدن که توسط سازمان فرهنگی هنری شهردرای تهران ساخته شد. تا امروز پرفروش ترین فیلم اجتماعی کشور شده است هنرمند بازی می‌کند و مردم دارند می‌بینند ۲۵۰۰ صندلی را احیا کردیم و بیش از ۵ هزار صندلی را داریم و هزار صندلی را هم برای جشنواره ایجاد می کنیم این باید در کل کشور اتفاق بیفتد. توسعه زیرساخت‌ها امر جدی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به اقتصاد فرهنگ باید دقت کرد هم افزایش تولیدات پرمحتوای داخلی و هم صادرات باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع هنرمندان و توجه به صندوق اعتباری هنر به جد دنبال می شود جلوگیری از دخالت دستگاه‌های غیرمتخصص را در دستور کار خواهیم داشت چراکه باعث تداخل در کارها می‌شود که می‌تواند آسیب‌زا باشد توجه به زیرساخت‌های فرهنگی نشاط اجتماعی فیلم سینما و انیمیشن و حقوق مالکیت‌های که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد.

زاکانی تصریح کرد: موضوع فرهنگ و قالب های فرهنگی مانند کتاب و کتابخوانی  موضوعی است که اگر ملتی با آن آشنا شد و بر آن منوال حرکت کند می‌تواند آینده خود را بسازد از همین رو دو کتاب معرفی می کنم که یکی از آنها درباره دغدغه فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری است و علاقه دارم به آقای پزشکیان تقدیم کنم. کتاب دوم نیز کتاب جالبی است با توجه به اینکه فرصت نمی کنم درباره دوره سیاه هشت ساله آقای روحانی صحبت کنم کتاب  سال‌های بنقش ۲۹۲۰ عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است اگر مراجعه کنید فاجعه آن ایام را می‌فهمید و از آن سیاه چاله‌ای که بود و دوستان می‌خواهند دوباره ما را به آن ببرند، پرهیز می‌کنید.

وی خطاب به پزشکیان که به او تذکر داده بود به جای مردم و خدا تصمیمی نگیرد، گفت: بنده بنده خدا هستم نه خدا هستم و نه ملت اینکه دوران گذشته کسی عکس مار را بکشد و کلمه ما را در جامعه تصویر بدهد گذشته است. این دوران گذشته که ما اینجا بیاییم و فقط معترض باشیم. مردم باسواد هستند توهین به بصیرت و سواد مردم نکنید.

 

در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی برای ما موضوعیت دارد

زاکانی در بخش دیگری از مناظره تصریح کرد:  امروز روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و به همه مبلغان تبریک می‌گویم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم. مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داده در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود باید عمق پیدا کند و در حوزه اقتصاد، اجتماع و فرهنگ عملا مشارکت مردم را ببینیم دولت خدمت دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی برای ما موضوعیت دارد در دو سال و اندی می‌بینید که شادی های میلیونی در تهران و سراسر کشور در تعداد مختلف رقم خورد که این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی در کنار هم نشستند و ما حمایت کردیم.

این نامزد انتخابات گفت: در حوزه تعلیم و تربیت ما عملا مجموعه زیرساخت‌های خودمان را پشت‌سر مسجد و مدرسه قرار داده‌ایم و به آنها خدمت ارائه می‌دهیم. لذا واقع امر این است که باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد.

وی ادامه داد: باید از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد در قالب های فیلم و سریال و کتاب موضوعات مختلف مطرح می‌شود که نیاز به یک حمایت جدی و اساسی دارد چراکه این کار کمک می کند که به بهترین وجه پیام را منتقل کند و هم می‌تواند ماندگاری پیام و عمق بخشی به پیام را بیشتر کند و نشانگاه باشد و آینده این کشور را توسعه دهد و پیام کشور را به سایر اقصی نقاط جهان منتقل کند و برای کشور یک شناسنامه تمام عیار باشد.

این نامزد انتخابات گفت: هنر می‌تواند اسباب رشد جامعه باشد باید به اصحاب هنر و فرهنگ احترام گذاشت همه ظرفیت ها را بسیج کرد چراکه ما محتاج به آنها هستیم تا بیشترین اثر و همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای صلاح و آبادانی کشور برداریم.

 

طرف درست تاریخ ایستاده‌ام

زاکانی در بخش جمع‌بندی صحبت‌هایش در سومین مناظره گفت: مردم عزیز بانوان گرامی دختران خوب پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان عزیز واقعا اگر دوستان امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را طوری دیگر جمع‌بندی می‌کردم.

وی ادامه داد: کارنامه بنده معلوم است بیش از ۴۵ سال از انقلاب می گذرد در عصر انقلاب یک نوجوان بوده‌ام و در تمام ادوار مختلف تا به امروز بنده پاسخگوی کارهایم بوده‌ام و به لطف خدا طرف درست تاریخ ایستاده‌ام و در تمام فراز و نشیب‌های گذشته. لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهورم به این که در حق خواهی جوری حرکت می کنم که مخالفان به من پناه می‌آورند و حقوق‌شان را استیفا می کنند.

وی تصریح کرد: شاید نام بردن کار درستی نباشد اما آقای پزشکیان از برخی از افراد ستاد‌شان بپرسند که وقتی برخی از جاها قرار بود اجحاف به برخی ها شود سراغ بنده آمدند تا حقوق آن ها را استیفا کردم با اینکه از جناح بنده نبودند. در مقابل جایی که از جناح بنده و دوستان و اطرافیان بنده بودند اشکالی پیش می‌آمد معتقد بودم که باید بیشتر برخورد کنیم تا این پرچم آسیب نخورد. لذا پیشینه مشخص است و پاسخگو هستم برای روز به روزهای آن.

زاکانی تصریح کرد: نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف و برنامه تحول دارم از بیان آن هم ابایی ندارم با صدای رسا بیان می‌کنم در بین  کارشناسان مطرح می‌کنم و به اعتبار کارشناسان اینطور هستم به طور مثال در حوزه اقتصادی در میزگرد اقتصادی یکی از کارشناسان به من گفت که نکاتی را که گفتم نکاتی است که کشور را متحول می کند.

وی تصریح کرد: دل‌ها هم دست خداست قبل از عملیات خیبر فرمانده خوبی داشتیم به نام عبدالله نوریان ما جزو گردان تخریب بودیم به ایشان رجوع کردم و گفتند چه کاری می کنید. آقای حق‌شناس گفته بود این عبدالله نوریان به مقام کشف و شهود رسیده بود. گفتم دارید اسم می‌نویسید اسم من را هم بنویس گفت چرا به من می‌گویی گفتم به چه کسی بگویم گفت به خدا بگو قلب من دست خداست. قلب مردم دست خداست بله مردم به گذشته ما نگاه کنند مردم به برنامه‌های ما دقت کنند آنچه خیر و صلاح این کشور است و آینده این کشور را برای این زنان و دختران، پسران و مردان فراهم می‌کند به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان خواهد نشست.

 

 

 

 

قاضی‌زاده هاشمی:

ما هیچ نوع نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشتیم

دغدغه زنان ما حجاب نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه زنان ما حجاب نیست، دغدغه اصلی زنان ما مربوط به تبعیض در فرصت ها است. ما باید فرصت‌های استعدادی آنان را پیدا کنیم و توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز روز اصناف است و این روز را به بازارایان که نقش آفرینی مهمی در اقتصاد کشور و اثرگذار در پیروزی انقلاب دارند تبریک می گویم.  امروز تولد ریحانه کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار است. خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی تعالی انسان است. زن هم ستون خانواده است امروز مردم ایران با بند بند وجودشان این موضوع را  لمس می کنند.

وی افزود: چرا این فاصله به وجود آمده است؟ برخوردهای شعاری در هنگام انتخابات درباره زنان مطرح می‌شود بعد که انتخابات تمام شد از یاد می رود این یک نوع سوءاستفاده از زن است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی است ما هیچ نوع نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشتیم. امروز در عاقبت فرهنگ غربی تغییراتی رخ داده است و به موضوع خانواده بازگشتند. در گذشتی زنی در ایتالیا با موج حمایت از ارزش خانواده با شعار خدا، میهن و خانواده پیروز شد و ما باید امروز میدان‌دار خانواده باشیم.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: تمام دنیا به برگشت ارزش خانواده فکر می‌کنند و آقای رئیسی هم در این زمینه رفتارهایی داشتند. ما باید با این جنبش های بازگشت به ارزش خانواده ائتلاف کنیم. ادبیات غلط، نباید ما را اسیر کند. زن فرصت است، زن پیشران است روش حل مسائل است. دغدغه زنان ما حجاب نیست، دغدغه اصلی زنان ما مربوط به تبعیض در فرصت ها است. ما باید فرصت‌های استعدادی آنان را پیدا کنیم و توسعه دهیم.

 

تنها موفق شدیم مدارس را از هم جدا کنیم

قاضی زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود در موضوع فرهنگ گفت: به نظر یک مقدار از زمان عقب هستیم.  بیش از بیست سال است که زن یکی از موضوعات مهم در بحث جامعه است.  زنان از ما عبور کردند. قدرت جامعه زنان ما هستند. حرفشان این است که این تبعیض‌ها و فرصت های شغلی برداشته شود. به مدد انقلاب اسلامی ۹۰ درصد از زنان با سواد هستند و نیمی از آنان نیز تحصیلات عالیه دارند. اما نرخ بیکاری زنان ۵۶ درصد است. حرف‌های نامزدهای انتخابات مردسالارانه است.  این معضلات زنان حل شده است. در هر آزمون استخدامی خانم های ما جلو هستند ۳.۵ میلیون ورزشکار در جامعه داریم که ۴۰ درصد آن مختص زنان است. در دولت‌ گذشته ساحل‌ها آزاد شدند ما چرا نباید یک محدوده خاص درست کنیم تا زنان ما بتوانند ورزش آبی داشته باشند. ما باید محیط مردانه، زنانه و خانواده ایجاد کنیم و به آن توجه کنیم اگر به آن توجه نکنیم از قافله عقب می‌مانیم.

وی افزود: معذوریتی که به وجود آمده، خودمان آن را ایجاد کردیم. جنس زن و مرد متفاوت است و ما تنها موفق شدیم مدارس را از هم جدا کنیم بنابراین در موضوع فعالیت زن و مرد باید متناسب سازی شود.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: در مسئله جوانان برای ایجاد اشتغال و تشکیل خانواده، نقش دولت حمایتی است. دولت برای جوانانی که خواستار تشکیل خانواده هستند مبنای اعتباری ۱ میلیارد تومان در حوزه اشتغال و تامین جهیزیه فراهم خواهد کرد و اگر کسی برای این موضوع نخواست می تواند در سایر موارد مانند سرمایه گذاری مانند خرید خانه هم استفاده کنند.

وی افزود: مهدکودک در قانون جوانی جمعیت پیش بینی شده که دستگاه‌ها وظیفه دارند مهدکودک ارزان و آسان فراهم کنند. ما باید زمینه بارداری را آسان کنیم. بانوان ما علاقه مند هستند که دو فرزند به دنیا بیاورند ما باید در زمینه سقط جنین هم راهکاری به وجود بیاوریم که مسئله سقط جنین به وجود نیاید.

 

یک جاهایی در ایجاد فضای محدودیت افراط کردیم

 قاضی‌زاده هاشمی در بخشی بعدی سخنان خود گفت: اینترنت کالای خاص برای خانواده‌ها است. فرزند برای آموزش به اینترنت نیاز دارد. مادر برای کسب کارهای خود به اینترنت نیازمند است و یکی از مشاغل کسب کار زنان همین مشاغل اینترنتی است. دولت هوشمند بدون اینترنت ممکن نیست. محدودیت جغرافیایی بدون اینترنت ممکن نیست. نقد مسئولین هم بدون اینترنت ممکن نیست. ما به یک اینترنت سریع و امن نیازمند هستیم.

وی افزود: سه کار اساسی در حوزه اینترنت فراهم نشده است. یک عدم ایجاد زیرساخت ایجاد شبکه ملی اطلاعات که در دهه گذشته متوقف شده است. یک موضوع درباره محدودیت‌ها فکر نشده و مورد سوم مربوط به نیروهای انسانی در حوزه است. وقتی نیروی انسانی ما متخصص می شود به خارج کشور می‌رود ما نتوانستیم آنان را حفظ کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما البته تلاش کردیم اما رتبه زیرساخت ما در اینترنت از بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۵۶ هستیم. البته پروژه فیبر نوری با گستردگی شروع شده و امروز سرعت اینترنت به ۱۴ مگابیت رسیده و سرعت اینترنت همراه به ۳۶ مگابیت رسیده اما رشد این سرعت توسط مردم ما ملموس نیست. فیلترشکن سرعت را کاهش می‌دهند و سرعت را محدود می‌کنیم.

وی افزود: تلگرام در کشور ۴۰ میلیون کاربر دارد و یک جاهایی در ایجاد فضای محدودیت افراط کردیم.جهان درباره سایت مستهجن محدودیت سخت ایجاد کرده و و ما هم باید هزینه این کار را گران کنیم. بنابراین این موضوعات به نظر می رسد که علمی نبوده و دقیق انجام نشده است. ما گوگل پلی را فیلتر کردیم و بعضی از بازی‌ها را برای گیمرهای ایرانی فیلتر کردیم و این مردم آزاری اتفاق افتاده است. بهترین قاضی، عرف جامعه است باید خود خانوادها درگیر شوند باید نقش  را  به خود خانواده محول کنیم تا فضا را کنترل کنند. ما باید وارد بحث حکمرانی اینترنت شویم. ابزاری در حوزه صنعت فضا و مخابرات داریم و می‌توانیم کاری گسترده در صنعت فضا و مخابراتی انجام دهیم.

باید وارد حکمرانی اینترنت در جهان شویم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: صحبت‌هایی که می شنوم خودم را جای مردم می گذارم ممکن است بگویند انگار فرزندان ما را فرزندان خودشان نمی داند اگر زخمی به دست و پای بچه بشود چه وضعیتی ایجاد می‌شود اگر وضعیت روحی روانی دچار آسیب شود چه کاری انجام می‌شود. سایت مستهجن آرامش و سلامت روانی جوانان را نابود می‌کنند. ما باید به مردم خدمت کنیم تا آرام زندگی کنند. ما باید امکانات را بیشتر کنیم اما نباید توهین کنیم.

وی افزود: بعضی از دوستانی که سی سال در خدمت بودند بگویند که چه اتفاقاتی رخ داده است. اگر ما فیلترینگ را برداشتیم، اگر حساب ما را ببندند باید چه کار کنیم؟ اگر کلاهبرداری شد چه کار کنیم؟ ما یک فیلترینگ مبدا داریم مگر عکس حاج قاسم را فیلتر نکردند؟ رئیس جمهور فرانسه می‌گوید اینترنت آمریکایی داریم اما باید اینترنت اروپایی داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز چرا کسی از اوبر و این نمونه پلتفرم‌ها حرف نمی‌زند؟ ما توانستیم پلتفرم داخلی ایجاد کنیم که مردم احساس نیاز به پلتفرم خارجی نداشته باشند. ما باید با کشورهای هم‌پیمانان خودمان در همان بحث بزرگ کردن بازار ایران، همان ایران ۷۰۰ میلیونی پلتفرم ایجاد کنیم. ما باید وارد حکمرانی اینترنت در جهان شویم. ما باید بتوانیم پهنای باند و محتوا در حوزه فضا را توسعه دهیم. ما ۱۱ ماهواره در مدار داریم که اگر وارد محدودیت شدیم بتوانیم از آنان استفاده کنیم.

 

باید نسبت به هجوم فرهنگی غربی پاسخی در خور بدهیم

توانستیم گفتمان مقاومت را تا دانشگاه کلمبیای آمریکا توسعه دهیم

قاضی زاده هاشمی  در بخش بعدی سخنان خود گفت: دولت ما باید نقش پیشرانی در تولیدات فرهنگی ایجاد کند. فرهنگ باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد. هنرمندان مورد توجه دولت ما قرار دارند. فرهنگ امروز ما مورد هجمه رقبا قرار می‌گیرد و سریالی مانند حشاشین در مصر تولید می‌شود که تاریخ ما را غلط می سازند. ما باید نسبت به هجوم فرهنگی غربی پاسخی در خور بدهیم.

وی افزود: دولت مردم از کارهای فاخر حمایت می‌کند. ما داستان‌های کهنی قبل از اسلام تا بعد از اسلام داریم، اسطوره‌های فوق‌العاده تاریخی داریم. رقبای ما اسطوره سازی می‌کنند و کاغذ سیاه می‌کنند تا اسطوره به خورد مردم و فرهنگ‌شان بدهند. اما  ا اسطوره داریم، با توجه به اینکه ۲۳۰ هزار شهید در انقلاب اسلامی داریم، واقعا باید یک به یک تعریفی گسترده در ابعاد زندگانی آنان انجام دهیم. ما در دوره بنیاد شهید از هشت اثر حمایت کردیم اما یک دهه تعطیل بود و باید خودمان را به مردم و جهانیان در داخل کشور و خارج از کشور معرفی کنیم. فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی از صدر اسلام را به دنیا نشان داد. ما نباید بین خودمان و فرهنگ های دیگر دیوار بکشیم. باید جاده ابریشم فرهنگی را احداث کنیم و از میان این هجوم فرهنگی که در منطقه ما افتاده است، کار های انجام شده را با هنرهای دیگر نشان دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما توانستیم گفتمان مقاومت را تا دانشگاه کلمبیای آمریکا توسعه دهیم. ما باید تلاش کنیم در حوزه فرهنگ کارهای بزرگی انجام دهیم. ما باید فضا را باز کنیم. هنرمند باید بتواند تولیدات خود را انجام دهد، آزادی عمل داشته باشد و با استفاده و رعایت فرهنگ ایرانی و اسلامی آثار تولیدی بیشتر شود.

 

باید یک خودکنترلی در حوزه فرهنگی ایجاد کنیم

قاضی زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: ما باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. این حوزه تخصصی است و بسیاری از سیاستمداران این حوزه را نمی شناسند و با تزریق انبوه مالی به فضای فرهنگی آسیب زده و به آن صدمه می‌زنند. امروز صدا و سیما تنها مجری حوزه فرهنگی نیست. پلتفرم‌هایی آمده و این حوزه فرهنگی را گسترش دادند و ما باید تلاش کنیم در تفاهم با حوزه فرهنگ این موضوع را پیش ببریم و یک خودکنترلی در حوزه فرهنگی ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر کسی توانست فیلم کمدی، برنامه خلاقانه در فضای مجازی بسازد باید در استفاده از پهنای باند آن سهیم باشد و تشویق شود. رشد فرهنگی جز با مردمی‌سازی اتفاق نخواهد افتاد. دولت وظیفه دارد به کتاب، خانوار ایرانی و سینما یارانه بدهد. ما یک کارت هوشمندی ارائه کردیم. ما نمی‌خواهیم در حوزه ورزش، سینما و فرهنگ شکاف طبقاتی ایجاد کنیم. دولت وظیفه دارد که مردم به این حوزه‌ها دسترسی داشته باشند. افرادی که دارای سرمایه بیشتری هستند نگران نباشند ما جایشان را تنگ نخواهیم کرد و باید اجازه دهیم عامه مردم اعم از همه طبقات از تفریحات و گردشگری و فرهنگی برخوردار شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای زاکانی تلاش می‌کنند بین دولت آقای رئیسی و  دولت آقای روحانی مقایسه کند و حالا کسی دولت روحانی را گردن نمی گیرد. ما فکر می‌کنیم باید بین دستاوردهای دولت نهم و دهم احمدی نژاد و اصلاحات مقایسه کنیم شاید کسی گردن بگیرند. ما حرف خوب و کلی می زنیم اما مردم باید عملکرد و دستاوردهای ما را بسنجند تا بتوانند تصیمم بگیرند.

 

 

دختران ما از ریاکاران ناراحت هستند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی و جمع‌بندی سخنان خود در مناظره تلویزیونی گفت: خانواده بزرگ ایران تاریخ چندین هزار ساله شگرف دارد ما یک خانواده بزرگ ایرانی با اقوام مختلف داریم. ایران را ساختیم و هر جریانی که بخواهد بین ما جدایی انداختد خیرخواه ما نیست هرچه به فرهنگ ما خدشه وارد کند از ما نیست. این هیاهوهای کاذب مشکلی را حل نمی کند. اهالی فرهنگی از دولت شهید رئیسی خواستند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، سهم مدیریتی داشته باشند و ان‌شاالله در امتداد دولت شهید رئیسی به این موضوع توجه خواهیم کرد. صندوق هنر، گردشگران و رسانه را تقویت می کنیم. در کنار نظارت و تنظیم بودجه فرهنگی باید به سمت تولیدات فاخر برویم بیشتر از ۱۴ سال از ساخت مختارنامه گذشته و تولید فاخری در این سطح نداشتیم.

وی افزود: من در حوزه فرهنگی چهار قول می‌دهم که یک قول این است که با فرهنگ کارت خانواده، یک کارت اعتباری تقدیم خانواده ایرانی خواهد شد تا از محصولات فرهنگی اعم از کتاب، سفر و ورزش، شهربازی موزه مورد استفاده قرار بگیرد.قول دوم، ما بایدزیرساخت فرهنگی خانواده با همکاری بخش خصوصی با توجه به اعتباربخشی زنان مورد توجه قرار دهیم. قول سوم اینکه مبنای فیلترینگ بر اساس عرف جامعه بر اساس فرهنگ ایرانی برخورد خواهیم کرد تا مشکلات حل شود. قول چهارم لایحه نظام بندی رسانه‌های عمومی که در چند دولت معطل مانده است را اجرا می کنم. این افتخار نیست که کار اهالی فرهنگ به دادسرای رسانه سپرده شود. به نوبه خودم قول می دهم اگر رئیس جمهور شوم از منتقد خودم شکایت نکنم و برچسب زنگی نکنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نباید مشکلات ما به زخم اقتصادی اجتماعی تبدیل شود. حرف زن و حجاب نقل انتخابات است. یک عده‌ای در دولت وقت به دنبال طرح حضور زنان در ورزشگاه بودند و در کنار آن یکی از عیزیان طرح سوال کرد درباره حضور  زنان در ورزشگاه ها. دختران ما از ریاکاران ناراحت هستند. دختران ما عفیف و پاکدامن هستند و اگر جایی چالش می‌کنند برای مقابله با رفتار مسئولین است. من در عرصه فضای مجازی دست پری ندارم زیرا هزینه مالی زیادی ندارم اما از شما خانواده ایرانی می‌خواهم هر خانواده یک ستاد شود تا کمک کنند تا راه را با همدیگر به جلو ببریم.

 

جلیلی:

امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما دیدید امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند چون جمهوری اسلامی زنان را به صحنه آورده و مدلی ارائه کرده که یک زن مسلمان، کارآفرین و دانشمند و مادر نمونه را معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مورگان شوستر در 100 سال پیش از عظمت زنان محجبه و مسلمان می گوید. ما اگر کشورمان موفقیت های زیادی پس از انقلاب اسلامی و چه در طول تاریخ داشته همواره مدیون نقش و فعالیت زنان ماست. در همین چند سال اخیر شما دیدید که دشمنان خیلی متمرکز شدند روی موضوع زن در ایران، آیا این یک موضوع ضعف بود یا یک نقطه قوت؟

وی افزود: دشمنان در ایران بر روی زنان متمرکز شده اند دلیل این تمرکز این است که زنان نقطه قوت انقلاب اسلامی است و تمدن غربی که امروز در موضوع زن به بن بست رسیده و خودشان به آن اعتراف دارند به چالش بکشد. شما دیدید امروز در برابر هزاران زن در غزه سکوت می کنند اما در برابر فوت یک زن در ایران موضع می گیرند چون جمهوری اسلامی زنان را به صحنه آورده و مدلی ارائه کرده که یک زن مسلمان، کارآفرین و دانشمند و مادر نمونه را معرفی کرده است.

جلیلی عنوان کرد: این مساله به این خاطر است که می‌بینید اگر کشورما موفق می شود و جلو می‌رود به این خاطر است و دشمنان از همین ناحیه احساس مشکل می کنند.

وی افزود: آن چیزی که زنان ما خیلی از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود، حالا مادران و همسران عزیز شهدای ما جای خود.

جلیلی گفت: دو ماه پیش یک شرکت هواچیمایی داخلی را رفتم و دیدم از ۲۵۰ کارشناس و متخصص نیمی از آن ها زن بودند. یک بانوی نروژی که در ایران فقه و حقوق خوانده بود به من می گفت چرا از مزایای زن مسلمان دفاع نمی کنید؟ حاج قاسم در وصیت نامه خود به اهمیت دفاع از خانواده و آسیب به زنان و بانوان یاد کرده است.

 

خیلی از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی که تخصیص داده می شود خروجی‌اش صفر است

جلیلی در بخش دوم سخنان خود عنوان کرد: بحث مهمی که در اینجا باید به آن تاکید کرد نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان در جهش و افتخارآفرینی کشور سانسور شود. اگر ما صحبت از زن می‌کنیم، زن همه زنان ایران هستند، این را باید تعریف داشته باشیم. ما باید نقش زنان خانه دار را ببینیم چراکه تلاش زنان خانه دار ماست که منجر به آرامش در محیط خانواده شدهخ است و فرزندان و جوانان و نوجوانانی را تربیت می‌کنند که عامل رشد و پیشرفت و بالندگی کشور هستند، این ها مرهون چیست؟

وی ادامه داد: اگر دولت می‌خواست برای این کار کارمند استخدم کند چقدر باید هزینه می کرد و آیا اصلا چنین نتیجه‌ای قابل تصور بود؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: خیلی از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی که تخصیص داده می شود خروجی‌اش یا خیلی کم است یا صفر است. ما باید توجه و تمرکز ویژه و لازم به این مساله داشته باشیم، به همه مادرانی که توانسته اند این نتیجه خوب را به عمل آوردند، زنانی که سرپرست خانوارند یا یا زنان بدسرپرست که باز مشکلات دیگری دارند و یا زنان روستایی و عشایری ما که می‌آیند پا به پای مردان کار می‌کنند و به تولید کمک می‌کنند و هم نقش مادرانه را دارند.

وی افزود: اگر ما می‌گوییم جامعه پیشرفت کند دولت باید برای خانواده به عنوان سلول جامعه برنامه داشته باشد یعنی همین مواردی که عرض شد.

 

سکوهای ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

جلیلی در بخش دیگر مناظره امشب در بحث اینترنت عنوان کرد: من ابتدا درود می فرستم به همه عزیزان متخصصان و کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند و فعال برخورد کردند، همه این عزیزانی که در بحث‌ نرم‌افزارهای داخلی کارهای ارزشمندی را انجام دادند، بله، روبیکا، سروش، کافه بازار، نشان، بله و ... همه این سکوها یک کار بزرگ است و بزرگی آن در این است که امروز سکوها یک نقش مهمی در جهان هستند و اهمیت آن‌ها بر اساس کاربران فعال است که برخی دولت ها در تلاشند سکو‌هایشان را بین المللی کنند.

وی ادامه داد: دیدند مردم که آمریکایی ها چه کاری با تیک تاک کردند و یا حتی اقدامی که اروپایی ها با آمریکایی ها کردند. الان در بحث هوش مصنوعی نگرانی که آن ها دارند مطرح می کنند این است که در این فضا یک طرف‌هایی غالب شوند که اطلاعات را دسترسی داشته باشند و می خواهند انحصار آن را در اختیار داشته باشند.

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من درود می‌فرستم به کسانی که در این عرصه کار کردند و فعال برخورد کردند و نگذاشتند کشور مصرف کننده باشد، امروز شما می‌بینید که نشان جای ویز را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سکوهای ارتباطی امروز می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند، اتفاقا یکی از سکوهای جهش برای شعار یک جهان فرصت و یک ایران جهش همین سکوهای فضای مجازی است.

جلیلی همچنین عنوان کرد: مثلا می‌گوییم اشتغال اگر شما بیایید با استفاده از این فضای کنونی برای هرکسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد از درآمد حاصله را به آن‌ها اختصاص دهید، می‌دانید چه درآمدی خواهد شد؟ به این شرط که دولت از هزینه اینترنت سهم آن‌ها را پرداخت کند.

 

در فضای مجازی باید جلوی کلاه‌برداری و هرزه نگاری گرفته شود

وی در بخش دیگر مناظره امشب اظهار داشت: وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها در فضای مجازی استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقلی کند. حق  مردم است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی باید جلوی کلاه‌برداری و هرزه نگاری گرفته شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر محدودیتی اگر پیش می آید و یا اگر درباره حقی صحبت می‌کنیم، چگونه حق پایدار می‌ماند؟ وقتی همراه با مسئولیت پذیری باشد.

وی افزود: به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه روشن و غیرسلیقه ای شکل بگیرد چه برای سکوهای داخلی و چه برای خارجی ها. مسئولیت پذیری است که آزادی را مستمر می کند.

جلیلی همچنین تصریح کرد: گزارش‌های‌مان خوب است که واقعی باشد و عدد بگوییم! شبکه ملی اطلاعات در سال های طولانی ۲۰-۳۰ درصد پیشرفت کرده بود، در دولت شهید رئیسی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می‌شود. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

وی افزود: شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود.

 

امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است

جلیلی در ادامه مناظره امشب با موضوع فرهنگی و اجتماعی، درخصوص برنامه‌های حول محور حکمرانی فضای مجازی، گفت: امروز وظیفه دولت چیست؟ دولت باید فرصت‌ها را شناسایی کند و تهدیدها را به صفر برساند. امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است. اگر از حقوق مردم صحبت می‌کنیم حق آنها این است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی مانند فضای واقعی جلوی کلاهبرداری گرفته شود. جلوی هرزه نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند گرفته شود.

وی ادامه داد: این یک بحث اساسی است که اگر هر محدودیتی پیش می‌آید، راجع به یک حق صحبت می‌کنیم و باید بدانیم که یک حق و آزادی چگونه پایدار می‌ماند و چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی که همراه با مسئولیت پذیری باشد. ما فکر می‌کنیم به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه، کاملاً روشن و قانونی غیر سلیقه‌ای شکل بگیرد. هر عرصه‌ای همینطور باشد چه سکوهای داخلی و چه سکوهای خارجی، این‌طور باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: از دوستان خواهش می‌کنم گزارش‌های ما واقعی باشد و به اعداد استناد کنند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خرداد ماه می‌گوید که ارزش تراکنش‌ها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰، با افزایش ۲۵۰ درصد در ارزش و ۴۰ درصد در تعداد مواجه بوده است. این یک نکته ارزشمند است. همانطور که آقای قالیباف هم گفتند شبکه ملی اطلاعات را در تمام این سال‌ها با ۲۰ درصد تحویل گرفته بودند و حالا ۶۰ درصد موفقیت داشته است.

وی افزود: دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری فیبر نوری قرار داده است صدها برابر سرعت اینترنت را افزایش داده است و ۹۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ما اینترنت دارند و این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است. و در هیئت عالی نظارت دیدیم که چقدر مجلس جدیت به خرج داد تا موانع توسعه اینترنت برطرف شود.

جلیلی همچنین تاکید کرد: ۸ درصد از تولید ناخالص ملی ما از این اینترنت است و می‌توانیم این را به ۲۰ درصد برسانیم. هر ایرانی وقتی فقط مصرف کننده نباشد و تولید کننده باشد حتی اگر کالا و خدمات نداشته باشد می‌تواند یک نقش موثر داشته باشد. تولید محتوای علمی آموزشی و سرگرمی می‌تواند مورد حمایت باشد ی‌تواند مورد حمایت باشد و همه مهمتر آن عدالتی است که با فضای مجازی در رسانه و آموزش به دست می‌آید و باید مورد توجه باشد. همینطور عدالت خدماتی و این عرصه‌ها و عرصه‌های مهمی است.

 

مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهند

جلیلی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: ما صحبت از تولیدات فرهنگی کردیم و اینکه مدیر فرهنگی اگر خودش تولیدکننده فرهنگی نیست باید خودش حداقل یک مصرف کننده حرفه ای باشد و فرهنگ را بشناسد؛ به طرق اولی رییس جمهور تابع همین قاعده است یعنی چون هم رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی زیرمجموعه وی است باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند اینجاست که قاعده‌مند کردن و استانداردسازی براساس یک منطق فرهنگی و قانون باید انجام شود نه سلیقه؛ اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچارخطاهایی شود که جبران خسارت آن دشوار باشد و چه بسا جبران پذیر نباشد.

جلیلی ادامه داد: زمانی که من در شورای عالی امنیت ملی بودم فیلمی ساخته شد و با استقبال مواجه شد نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد عرض من این است که به اندک چیزی فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد. در حال حاضر ۳۵ صنف در صنعت سینما داریم که مشغول به کار هستند اما از سال ۶۸  این ۳۵ صنف تحت عنوان شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت کرده‌اند یعنی یک ردیف مشخص قانونی ندارند. مهم است که مدیر فرهنگی پایان کار را بداند که چیست.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه فرصت‌های خوبی داریم، تصریح کرد: در بازی‌های رایانه ای ۳۴ میلیون  بازی کننده داریم که رقم‌های بالایی برای گردش مالی آن بیان می کنند و فرصت مناسبی برای ما است در حوزه انیمیشن نیز می‌توانیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم. این فرصت‌های خوب ما است برخی از موقعیت‌های جغرافیایی برای لوکیشن‌های سینمایی مهم است اگر این موضوعات را جدی بشناسیم و بفهمیم آثار خوبی خواهد داشت.

دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد

جلیلی در بخش پایانی و جمع‌بندی مناظره امشب در سخنانی گفت: حضرت امام دقیقا ۱۰۰ روز پیش از ارتحال شان جمله‌ای فرمودند در منشور روحانیت آوردند که چه بسا شیوه‌های رایج ادامه امور مردم در آینده نزدیک تغییر کند؛ مدیریت فناوری و امثال آن چیزهایی بود که امام (ره) در خشت خام می دید.

وی در ادامه ابراز داشت: چند نفر از ما فیلمی درباره خانم مبارز اندونزیایی علیه استعمار انگلیس است را دیده ایم؟ یا فیلم زنی که قهرمان قرقیزستان بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: چه در حوزه تمدنی نوروز، چه تمدنی مقاومت و چه اسلام، زمینه های زیادی برای ما برای تبادلات فرهنگی فراهم است؛ فهمی هویدی ایران بود به من می گفت چرا شما خود را به مردم ما نمیشناسانید؟ کتاب سووشون ما حتما مخاطب غیر ایرانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز یک جوان سوئدی ملاصدرا را با زبان ساده در یوتیوب منتشر می‌کند و کلی بیننده دارد؛ هدف این است که خیلی زمینه‌ها برای تبادلات فرهنگیِ ما فراهم است؛ اگر کسی کتاب‌های طاهر وطار را در الجزایر می‌خوانَد، قطعاً سووشونِ ما را هم دوست دارد.

جلیلی همچنین با اشاره به اثر تولیدات فرهنگی، تصریح کرد: تولید فرهنگی یعنی می تواند جهان را فتح کند؛ سریال مختارنامه زمینه های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد و جوانان ایرانی و عراقی مثل مختار و کیان در کنار حاج قاسم با داعش جنگیدند.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود، دین را باید دینی برپا کنیم و از خطاکار قهرمان نسازیم.

وی تاکید کرد: فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

 

 

 

قالیباف:

 

نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: گونه ای عمل خواهم کرد که زنان در دو راهی قرار نگیرند؛ یا خانه دار باش یا رشد علمی؛ هر دوی اینها باید عملی شود، نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنیسیتی باید باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: خانواده بدون شک مهم‌ترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ به خصوص در دولت چهاردهم. بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: سوال این است که باید یا نگاه فردگرایی داشته باشیم یا خانواده محور؛ اگر ایران قوی می خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است. نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می‌بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قالیباف بیان کرد: با انقلاب اسلامی و دیدگاه امام زنان به اجتماع آمدند، من در دولتم به گونه ای عمل نخواهم که زن بین دو راهی خانه داری و موثر بودن در جامعه بماند یا خانه دار باش یا رشد علمی هر دوی اینها باید عملی شود، هر دو را برای زنان فراهم کنیم. خودشان هستند که باید انتخاب کنند هردوی آنها را یا هرکدام از آنها را داشته باشند.

وی یادآور شد: زنان در دوران کرونا پرستار، معلم، مسئول اقتصادی خانواده و مسئول اوقات فراغت خانواده بودند. هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینیم و راجع به زنان تصمیم می‌گیریم. زن پیشران پیشرفت ایران است.

نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد

قالیباف درباره لزوم رعایت حجاب در جامعه گفت: بد پوششی و بی حجابی آفت خانواده جامعه ماست و نباید اجازه دهیم اتفاق بیفتد. لایحه عفاف و حجاب هنوز قانون نشده است.

وی ادامه داد: آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است. نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه این‌ها محکوم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۳۳ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات که می‌افتد هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

وی با اشاره به این که در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم، عنوان کرد: در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زن‌ها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیون‌ها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

این نامزد انتخابات بیان کرد: در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد. ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

 

با فلیترینگ خطر را از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد بیشتر کردیم

قالیباف در بخش بعدی حرف‌های خود بیان کرد: باورم این است که فضای مجازی، فضای زندگی مردم در همه ابعاد است، همان زندگی که مردم در فضای واقعی دارند، مردم عین آن را در فضای مجازی زندگی می کنند.

وی تاکید کرد: حتما با موضوع فلیترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی وجود خواهد داشت. ما در یک شرایطی تصمیمی میگیریم که بعدا شرایط را تبدیل به تهدید می کنیم، اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی برای ما است. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و این فضا را تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما وقتی موضوع‌مان اقتصاد است بخش عمده اقتصاد در این فضا است، فضای مجازی خودش فرهنگ است؛ مردم خودشان تولید و خودشان مصرف کننده این فضا هستند. دولت‌ها باید ناوبری و هدایت کنند.

وی تاکید کرد: یک بخش فرهنگ مربوط به کالاها و تولیدات است. بچه های ما در عرصه بازی های رایانه ای می توانند در دنیا سرآمد باشند. اما مشاهده می‌کنیم چه چیزی شده است. امروز برخی از کشورها بر ذهن جوان و نوجوانان ما تاثیر گذاشته اند. با این رفتار و فلیترینگ خطر را از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد بیشتر کردیم.

قالیباف گفت: هم خسارت اقتصادی و مالی دیدیم و هم فرهنگی، در مجلس کار کردیم و امروز بالای ۷۵ درصد شبکه ملی اینترنت پیش رفته انشاالله مشکل اینترنت حل خواهد شد اما باید حکمرانی صورت گیرد. حضرت آقا حکم دادند تجسس در زندگی مردم حرام شرعی است حتما در فضای مجازی هم همین است.

 

توانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را در فضای مجازی تضمین کنیم

قالیباف در ادامه بیان کرد: به نظر من وقتی حرف از این می‌زنیم که یک مدیریت قوی، باتجربه و آگاه باید باشد برای این که موثر است. امروز در خودروسازی می بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمی‌شویم. در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم.

وی تاکید کرد: امروز همه سیاست های کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد این دروه از انتخابات گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ ۵۰ درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای ۷۰ درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می یابیم.

وی با بیان این که چرا پیام‌رسان‌ها سرورها را داخل نمی آورند، اظهار داشت: چون نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر می‌‌کنند اگر در خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست. مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است. ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم.

قالیباف گفت: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است. در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

 

باید از پلتفرم‌های داخلی موفق بی‌قید و شرط حمایت کنیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:حتما فضای مجازی، زندگی افراد است. مصون سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر. من یک زمانی به دهدشت رفته بودم دیدم یک جایی  ساعت ۱۰ شب خانمی با اینترنت کار فروش صنایع دستی خودش را انجام می داد، گفت فلانی من خودم این کار را انجام می‌دهم اما نگران بچم هستم.

وی ادامه داد: به واسطه این که در مجلس حضور داشتم عضو شورای عالی فضای مجازی بودم؛ باید از پلتفرم‌های داخلی موفق بی‌قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و غیره. ما باید امنیت کسب و کار را برقرار و امنیتش را فراهم کنیم.

قالیباف تاکید کرد:یکی از موضوعاتی که واقعا در آن عقب هستیم تولید محتوا است، دولت باید از تولید محتوا حمایت کند و پاداش دهد.

وی ادامه داد: کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش کنیم. این نیازمند یک گروه در شورای عالی فضای مجازی است. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساخت‌ها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه. نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان. حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم. باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است. باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستان‌ها داریم. عدالت فرهنگی از چالش‌های فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

 

زیبنده ما نیست در استانی سینما نداشته باشیم

قالیباف در بخش دیگر صحبت های خود گفت: تلاش کنیم فرهنگ را از سیاست زدگی دور کنیم که آسیب نبینبم. فرهنگ ساحتی دارد، افرادی دارد. پیشکسوتانی دارد. قطعا باید بخش های تخصصی را اهل فن دنبال کنند. گفتم، فرهنگ را مردم خودشان تولید می کنند و دولت باید ناوبری کند.

وی تاکید کرد: باید به زیر ساخت، اهل فرهنگ ، معیشت و محتوا توجه کنیم بنده در ۱۲ سالی که در شهرداری توفیق خدمت داشتم با همین نگاه، نگاه کردم. روزی به من گفتند شما استاد سازه هستی در بحث فرهنگ کاری نکردید؛ در زمان ما این شهر صاحب بیش از ۳۶۰ کتابخانه شد، کتابخانه الکترونیکی را صاحب شد که کل کشور دسترسی پیدا کرد. کتابخانه های شبانه روزی ساختیم. بیش از ده‌ها هزار برای هرچه آنچه که لازمه این حرکت بود فراهم شد.

قالیباف افزود: در حوزه فرهنگی در بخش های هویتی و سازه های تمدنی باید برنامه داشته باشیم. باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب در تراز بین المللی است. زیبنده ما نیست در استانی سینما نداشته باشیم و ما حتما این را در گستره ملی تحقق می‌دهیم.

داوود خطر و سیاه ساکتی در دوره حضور بنده درست شد

قالیباف در بخش پایانی حرف های خود با بیان این که رهبر معظم انقلاب، فارغ از رهبر و ولی بودن برای ما؛ بدون شک یک شخصیت بی نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند، اظهار داشت: در این عرصه ایشان  در سال ۹۵ توصیه به مدیران فرهنگی داشتند که"هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به این‌ها کمک کنند." ما با این نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

وی تاکید کرد: حتما باید دستگاه نظام فرهنگی داشته باشیم. مردمی سازی باید در اقتصاد می کردیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و فرهنگ را مردمی کنیم. حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند. باید پول را به اهلش بدهیم. زمانی ۱۰۰ میلیون می‌دهیم، ۱۰ میلیون خروجی ندارد. چه اشکالی دارد ۱۰ میلیون بدهیم به جوانی که می‌تواند کار انجام دهد. من نمی‌گویم پول خدای نکرده در بعضی جاها میل شده است، می گویم حیف شده است.

قالیباف با اشاره به خدماتش در حوزه فرهنگ در نیروی انتظامی گفت: اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره حضور بنده در نیروی انتظامی درست شد و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

 

 

 

پورمحمدی:

زن لطیف است و نمی شود با خشونت و زیردستی و تحمیل با او رفتار کرد

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ زبان رضایت و انتخاب است عده‌ای جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امام خمینی(ره) صفحه جدیدی را در تاریح ایران با حضور زنان رقم زدند، امام زنان را در همه عرصه های اجتماعی به صورت فعال وارد کرد, امام انقلاب را با حضور زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی ادامه داد: سه دیدگاه درباره زنان وجود دارد، یک نگاه لجام گسیخته؛ یکی حضور محدود و بسته در جامعه که با هر بهانه‌ای منجر به حذف شود، یکی هم دیدگاه امام خمینی به سبک زندگی نظام و جمهوری اسلامی است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مثلا مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه زنان تصمیم بگیرد، نیمی از جامعه ما زنان هستند آیا سهم آن ها در مجلس فقط ۱۴-۱۵ نفر است؟ معلوم است ما جایگاه واقعی آن ها را ندیده ایم و انتظار داریم سبک زندگی که ما قبول داریم و می پسندیم را از ما بپذیرند؟

وی تاکید کرد: متاسفانه الان آن‌ها دارند سبک زندگی ما را در هالیوود، بالیوود، بی تی اس و نت فکلس تعیین کنند؟ آیا ما زبان نرم و آرامش زیست فرهنگی را شناخته ایم؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ زبان رضایت و انتخاب است، عنوان کرد: عده ای جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم در فرهنگ اشتباه گرفته اند. اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گویی است. در حوزه فرهنگ نمی شود با خشونت صحبت کرد.

 

لایحه عفاف و حجاب را پس خواهم گرفت

پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: خب امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است که در سوالات هم مشاهده کردیم، خب یک دغدغه جدی است و حکم و شرع و قانون است، بیش از ۴۰ سال است که همه داریم تلاش می‌کنیم برای ترویج آن اما نتیجه این چیزی است که الان مشاهده می کنید، چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ بیشتر دست اندرکاران و مربیان و .. یا مردم؟

وی ادامه داد:  قرار من با زنان این است که لایحه عفاف و حجاب را پس خواهم گرفت بله من معتقدم به صورت جدی به تهاجم فرهنگی باید نگرانی اساسی باید داشته باشیم اما بخش بزرگی از این سبک‌های زندگی که در جامعه وجود دارد به خاطر اعتقادات نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: خب این همه دستگاه عریض و طویل وظایف خود را انجام نمی‌دهد بعد ناچار می‌شویم پلیس عزیزمان و بسیجیان عزیز را که سرمایه های نظام هستند خرج کار کنیم که خب نتیجه نمی دهد و پاسخ رفتار تند و خشن و باتوم فحش است.

وی خاطرنشان کرد: در مساله فرهنگی حجاب نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با برخودهای تند با آن رفتار کنند، اما تا الان همواره بر شیوه تندی بوده است، چرا انقدر کشیدند و کشیدیم که پاره شد؟ ادامه دهیم؟

 

متاسفانه سود در آن است و هر دکان و نهاد و مجموعه‌ای پیام رسان راه بیندازد

با بهانه‌های الکی خرید پیام رسان خارجی شرقی را با مشکل مواجه کردند

پورمحمدی در سومین بخش از مناظره درخصوص مساله فضای مجازی و اینترنت ابراز داشت: بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات ضرورتش بر همه روشن است و اهمیت آن به قدری است که رهبری فرمودند من اگر رهبر نبودم حتما مسئولیت فضای مجازی را برعهده می‌گرفتم، فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت ها و تهدیدهاست؛ اول باید این فضا را شناخت اهمیت آن را درک کرد و تهدیدهایش را به خوبی درک کرد و روی فرصت‌های آن دست گذاشت.

وی تصریح کرد: راهکار این نیست که ما خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم و اینکه بیایم و صورت مساله را پاک کنیم و روی یک موضوع مانند فیلترینگ مانور بدهیم امری متناسب با شرایط کنونی نیست، البته این مساله در یک زمانی درست بود و در خیلی از مواقع اینطور است که تصمیمی در زمانی درست است اما بعد از آن تغییر می‌کند اما استمرار آن نادرست است؛ بعد هم مافیای VPN وارد می شود و هم جیب مردم را خالی کرده است هم سرعت اینترنت را کم کرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من این بحث را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم چون خودم در حوزه اینترنت کار کردم و فضای مجازی را با جدیت دنبال کردم و بعد از مطالعات، تاکید جدی هم کردم که همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها با هم جمع شویم که یک پیام‌رسان داخلی ایجاد کنیم و ارزیابی هم این بود که این توانایی را داریم؛ اما متاسفانه دیدند که سود در آن است و هر دکان و نهاد و مجموعه ای راه افتاد که پیام رسان راه بیندازد.

وی ادامه داد: همان زمان که دیدم در راه اندازی پیام رسان داخلی که متناسب باشد تا در دنیای اسلام حداقل حرفی برای گفتن داشته باشیم مشکل وجود دارد پیشنهاد خرید یا شراکت در یک نمونه خارجی را مطرح کردم و پیشنهاد اولیه هم یک پیام رسان غربی نبود، بلکه شرقی بود اما با بهانه‌های الکی کار را با مشکل مواجه کردند.

 

اسم برخی نامزدها را نمی‌برم چون این دوستان را نامزد جدی نمی دانم

پورمحمدی در ادامه ابراز داشت: بحث جدی‌تر شد و مناظره باید همینطور باشد. زمان زیادی سپری شده همه هم مشکلات را می‌گوییم و شرایط را می‌گوییم درباره حجم زیاد کاربران شبکه های خارجی صحبت می کنیم و .. همه هم می‌گوییم کی بود کی بود من نبودم.

وی ادامه داد: آقای قالیباف شما ۴ سال رییس مجلس بودید چرا تا حالا این مساله را پیگیری نکردید؟ مجلس خیلی قدرت دارد، بیش از ۱۳۰۰ روز چرا پیگیری نکردید؟ جریان فروش فیلترشکن بیش از نیمی از گردش مالی اینترنت را به خود اختصاص داده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من جدی دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این زمینه مقصر می دانم، من اسم نمی‌برم چون بعضی دوستان را نامزد جدی نمی دانم اما در همان زمان هم من گفتم که باید پاسخ مردم را بدهیم، بیاییم با پیام رسانی از یکی از کشورهایی که با ما نزدیک‌تر هستند برویم با آن‌ها کار کنیم و بعدا هم گام به گام بومی سازی کنیم.

وی افزود: بعد هی می‌گوییم شبکه داخلی و چه و چه و از یکسری پیام رسان داخلی اسم می برند، بله من هم احترام قائل هستم به آن‌ها؛ خب معلوم است که ۳۰ تا پیام رسان داخلی درست می‌کنیم، چند کارخانه خودروسازی می‌خواهیم درست کنیم خب معلوم است که در این رقابت فضا چه می شود.

 

باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم

پورمحمدی در بخش بعدی صحبت‌های خود گفت: خوشبختانه کشور ما یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی هم داریم. انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است و طی ۴۵ ساله شاهد تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر بوده است. قله‌های زیادی را فتح کرده‌ایم در برخی از جاها در دامنه هستیم و در جاهایی هم پایین. اما در مجموع باید قبول کنیم دستاوردهای‌مان قابل توجه است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست انواع آن متفاوت است اما سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. دو‌گانه‌ای در سیاست فرهنگی کشورها وجود دارد برخی سیاست‌ها صریح و مستقیم است برخی غیر مستقیم است. آنجا که مستقیم و صریح است با امر و نهی، پاداش و تنبیه ظاهری است برخی از سیاست ‌ها غیرمستقیم است و دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر و حمایت‌کننده و هدایت کننده ظاهر می شوند که این نوع دوم هوشمندانه تر و موفق تر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مساله دوم در حوزه فرهنگی بحث عدالت فرهنگی است، هم برای فعالان هم برای مصرف کنندگان هم در مقابل تولید؛ این عدالت لازمه تولید و شکوفایی آن‌هاست.

وی ادامه داد: ما در جای جای ایران بیایم ظرفیت‌ها را مدیریت شده با قبول تنوع قومی و فرهنگی بپذیریم و از توان شان بیشترین استفاده را در صحنه داخلی و خارجی داشته باشیم.

پورمحمدی همچنین ابراز داشت: برادرمان شهید رییسی یک پروژه بزرگی را مطرح کردند با عنوان «هنر برای همه»، این ایده بزرگی بود که متاسفانه به دلیل حادثه ای که رخ داد و به شهادت رسید توفیق نشد که این پروژه را ادامه دهد، این سیاست باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: یکی از سیاست‌هایی که مطرح می‌شود برای کشور موضوع تمرکززدایی است در این زمینه فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد و اتفاقا بحث یکی حوزه هایی که این سیاست می تواند آزمایش شود باید حوزه فرهنگ و هنر باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه مصرف‌کنندگان مهم است بحث فرهنگ امنیتی و امنیت فرهنگی مهم است به هر حال من که در این رشته سابقه دارم معتقدم ما باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم و این عامل رشد و ارتقاء است.

بخش خصوصی و نمایش خانگی را رقیب نبینیم

پورمحمدی در ادامه با اشاره به سوالات مطرح شده در ابتدای مناظره عنوان کرد: یکی از دوستان هنرمند اشاره کرند فضای افسردگی و فضای اینکه «ما بدبختیم و بیچاره هستیم» را چگونه تدبیر می‌کنید؟  بله این نیاز به اصلاح دارد، بدبینی ها و اختلافات ما سایه انداخته بر اینکه ما نمی‌توانیم دستاوردهایمان را ببینیم البته پذیرش اشتباه هم یک اصل است.

وی ادامه داد: بحث حقوق مالکیت فکری مطرح شد که یکی از مباحث جدی در جهان امروز مسائل سرقت‌های ادبی و هنری است، در کشور ما قانون برای آن داریم بنده در وزارت دادگستری معاونت مالکیت فکری برای آن تشکیل دادم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: کتاب قله فرهنگ است، کشوری که می خواهد بگوید که پیشرفت خوبی داشته به حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره می کند، این موضوع البته با مشکلاتی مواجه است از جمله اینکه گرانی کاغذ کار را برای مردم سخت کرده است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم از همین‌جا به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم، بخش خصوصی و نمایش خانگی را رقیب نبینیم، دستگاه های حاکمیتی نگران و حساس نباشند به این نمایش خانگی‌ها البته بحث نظارت یک موضوع دیگر است اما نباید محدود کنیم و رقیب ببینیم.

 

بسیاری از مردم حسرت حجاب نیم بندی قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند

پورمحمدی در بخش پایانی مناظره فرهنگی و اجتماعی امشب، در سخنانی گفت: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و ما باید جوری درمورد گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان در مورد ما داوری کنند. برخی از ما می‌گوییم که ۴۰ سال گذشته چه شد؟ ۳۰ سال چه شد؟ ۱۰ سال قبل چه شد؟ یک نمونه دولت نهم که من حضور داشتم خدمات و کارهای بسیار خوبی مانند هدفمندی یارانه ها، انتخابات الکترونیک، مسکن مهر و ... رخ داد که خدمات ارزشمند و گام های بزرگی بود اما در مقابل انتقاداتی هم نسبت به آن وجود دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما باید به تحقق و اجرایی کردن دیدگاه و نظر امام و رهبری نسبت به زنان در کشور حرکت کنیم.

پورمحمدی ابراز داشت: مردم شریف ایران شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید باید میان دو سیاست «جذب حداکثری» و «دفع حداکثری» انتخاب کنید. در همین بحث حجاب بسیاری از مردم متدین جامعه ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم بندی قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

وی افزود: مردم عزیز ما باید انتخاب کنیم میان دولت تصدی‌گر، دولت فضول و مداخله گر و دولت تنظیم‌گر و تنظیم‌کننده؛ شما باید بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و دولت قرار انتخاب کنید، زنان، اهالی فرهنگ و هنر دولت قرار شما را سرمایه‌های بی‌بدیل این کشور می‌داند و در جریان مشکلات شما هستند.

پورمحمدی تصریح کرد: ما برای گشودن گره‌ها از همه ظرفیت‌ها، هوش، آبرو، آسایش، پیشینه، صداقت و اخلاص خود استفاده می کنیم و  با استعانت از خدا و روح شهیدان و اطلاعت از رهبری ادامه می دهیم.

وی در پایان گفت: همراه شو عزیز، تنها نمان به در، کین درد مشترک… هرگز جدا جدا، درمان نمیشود.

 

mp4

به گزارش ایلنا، ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که برای شرکت در سومین مناظره از دقایقی پیش وارد سازمان صداوسیما شدند، پس از اقامه برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در استودیوی ۱۱ سیما حاضر شدند.

بر اساس قرعه کشی صورت گرفته نحوه نشستن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روی صندلی‌ها در مناظره سوم به ترتیب زیر است:

شماره یک مصطفی پورمحمدی

شماره دو محمدباقر قالیباف

شماره سه مسعود پزشکیان

شماره چهار سعید جلیلی

شماره پنج امیرحسین قاضی زاده هاشمی

شماره شش علیرضا زاکانی

مهدی خسروی، مجری و گوینده شبکه خبر مانند مناظره اول و دوم اجرای مناظره‌های بعدی را هم بر عهده دارد.

طبق اعلام صدا و سیما قرار بود چهار مناظره اول از این مناظره‌های چهار ساعته در زمان های اعلام شده از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن برود که دو مناظره آن تاکنون برگزار شده است.

مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

همزمان با شبکه یک سیما این مناظره ها به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت روی آنتن می روند.

همچنین شبکه جام جم نیز این مناظره ها را به صورت زنده پخش خواهد کرد.

همچنین لینک پخش زنده مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری ها قرار داده میشود تا بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

رقابت بین ۶ نامزد تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما