شناسهٔ خبر: 67298739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی

سومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با موضوع فرهنگی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده و محمدباقر قالیباف  نامزد انتخابات و با موضوع فرهنگی برگزار شد.

 

پیش از شروع مناظره، قرعه کشی برای محل نشستن هر کاندیدا انجام شده و به این ترتیب چینش نشستن هر 6 نفر عبارت بود از:

صندلی شماره 1:‌ مصطفی پورمحمدی
صندلی شماره 2: محمدباقر قالیباف
صندلی شماره 3:  مسعود پزشکیان
صندلی شماره 4: سعید جلیلی
صندلی شماره 5: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
صندلی شماره 6: علیرضا زاکانی

** شیوه برگزاری مناظره

مناظره در 3 مرحله اصلی برگزار شد که طی آن، در هر مرحله، هر نامزد در 4 دقیقه اول به سوالات کارشناسان و مردم پاسخ دادند و در 4 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداختند.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد طی 6 دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کردند.

** سوالات مرحله اول (با موضوع سبک زندگی) که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

.

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم و حقمان را هم بگیریم؟

لیلا مجدانی (کارآفرین و جامعه شناس زنان): راهکارتان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

سمیرا فتح اللهی (مدیر کانون جوانی جمعیت): حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می‌دانید؟

فاطمه (رحمانی فعال حوزه زنان): در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری مدنظرتان است؟

* پورمحمدی: هنوز به زنان باور نداریم

.

مصطفی پورمحمدی در ابتدای این برنامه گفت: امام خمینی (ره )صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام خمینی انقلاب را با زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی تصریح کرد: سه نگاه برای حضور زنان در اجتماع وجود دارد که نخست حضور ابزاری و نمایشی برای جذابیت، لجام گسیخته و بی بند باری است که زنان ایرانی همیشه آن را ترد کردند. دومی حضور حداقلی و به اضطرار است. سومی نگاه امام خمینی است که حضور واقعی و جدی و تاثیرگذار و با وقار و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: در جمهوری اسلامی زنان ایرانی پیشرفت زیادی داشتند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیدند؟ من یک مثال زنده بزنم: مجلس شورای اسلامی برای همه جامعه و همه اقشار تصمیم می‌گیرد از طرفی نصف اقشار جامعه زنان ایرانی هستند.

پورمحمدی ادامه داد:‌ آیا سهم زنان در مجلس خوب است؟ نزدیک به 14 یا 15 نفر در مجلس هستند!

وی گفت: امروز هنوز زنان را باور نکردیم! متاسفانه الان دیگران کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود، نت فلیکس و BTS و ... تعیین می‌کنند.  آیا سبک زندگی ما را خارجی‌ها باید تعیین کنند؟! فرهنگ زبان عقلانیت، عاطفه و رضایت و انتخاب است اما عده‌ای جای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و زبان باتوم اشتباه گرفته‌اند!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری  افزود: اگر زبان فرهنگ جای خود را با زبان باتوم عوض کند جوابش فحش و ناسزا است. پیامبر اکرم فرمودند که زن جنس لطیف است و نمی‌شود با خشونت با آن رفتار کرد.

وی تصریح کرد: برادر شهیدمان قاسم سلیمانی فرمودند که اینها دختران و پسران و فرزندان ما هستند. منِ پورمحمدی که در شرایطی ناچار بودم در سخت‌ترین مسئولیت‌های خشن و تلخ اشدا علی الکفار باشم امروز می‌گویم که بر جوانان و زنان و دختران رحما باشیم.

پورمحمدی گفت: شهید رییسی نیز اینچنین با مردم رفتار کرد و پاسخ شایسته ای نیز از مردم دریافت کرد.

* قالیباف: متاسفانه مردان برای زنان تصمیم می‌گیرند

.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: بدون شک امروز خانواده مهمترین جایی است که باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد که در دولت چهاردهم به آن توجه ویژه‌ای خواهیم داشت؛ بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می‌تواند بر مشکلات فائق شود.

وی با بیان اینکه اگر ایران قوی می‌خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم، افزود: زن محور حرکت در خانواده است.حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می‌بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی‌ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

قالیباف با بیان اینکه کاستی بی‌تدبیری و مشکلات اقتصادی را زن در خانواده جبران می‌کند، تاکید کرد: در آنجایی که می تواند بر مشکلات فائق بیاد خانواده است زیرا خانواده عنصر و سلول جامعه است زن محور آن است نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، اما عدالت جنسیتی را قبول داریم.

وی ادامه داد: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است؛ لذا بنده بر این اعتقاد دارم که زنان پیشران پیشرفت ایران هستند؛ از این رو انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که زنان به اجتماع بیایند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این قول را می‌دهم که در دولت بعد به گونه‌ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باشد یا موثر در جامعه، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که یا هر دو را انتخاب کنند یا یک از این دو را.

وی ادامه داد: متاسفانه هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینند و راجع به زنان تصمیم می‌گیرند.

* پزشکیان: برخورد ما با زنان و دختران اخلاقی نیست

.

مسعود پزشکیان طی سخنانی اظهار داشت: در حوزه سبک زندگی ما باید آموزش را از مدرسه و مهدکودک آغاز کنیم. تمام این سوالاتی که مطرح شده ریشه‌اش در مدارس است. 

وی افزود: من در زندگی شخصی‌ام چهار بچه داشتم و یک روز من کشیک می‌دادم و همسرم بچه‌ها را نگه می‌داشت و روز بعد او کشیک می‌داد و من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و با هم می‌توانستیم کارها را پیش ببریم. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: من وقتی برخوردهایی که در خیابان‌ها با دختران و زنان می‌شود را می‌بینم که گاهی اوقات اگر اعتراض هم بکنی برایت پرونده درست می‌کنند، به این سوال می‌رسم که مگر ما  این بچه‌ها و دختران را تربیت نکردیم، مگر بیگانگان  بودند که آنها را تربیت کردند.  متاسفانه ما به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده، در بیرون برخوردهایی را با دختران مردم می‌کنیم که آدم نمی‌تواند بپذیرد که این برخوردها می‌تواند مشکلی را حل کند. 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: الان مثلا لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان هنوز در مجلس باقی مانده و ما خشونت را نتوانستیم حل کنیم ولی اینجا می‌گوییم باید به زنان احترام گذاشته شود.خدا در قرآن به رسول اکرم می‌گوید که به خاطر رحمت خدا بود که تو با این مردم ملایم بودی و اگر برخورد خشن با مردم می‌کردی کسی دور تو جمع نمی‌شد. برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست. 

وی افزود: ما باید برگردیم ببینیم که در مدرسه، مسجد و محله چگونه اینها را آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند. ما از مدرسه می‌توانیم سبک زندگی بچه‌ها را تغییر دهیم. در مدرسه نیز تا زمانی که معلمان بازآموزی ندارند و حقوقی که به آنها می‌دهیم کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و تبعیضاتی که در نوع آموزش در مقاطع مختلف هست، برطرف نشود، نه تنها مشکل حل خواهد شد بلکه تداوم این وضعیت موجب می‌شود که آدم‌هایی تربیت شوند که عقده‌ای هستند.

پزشکیان گفت: اگر بخواهیم اینها درست شود باید به ریشه‌ها بپردازیم و رفتار و عمل خود را عوض کنیم و در عمل و واقعیت با اینها عمل کنیم چرا که تئوری گفتن کار راحتی است. 

* جلیلی: زنان نگران سانسور شدن نقششان هستند

.

سعید جلیلی بیان کرد: اگر کشور ما در طول تاریخ و بعد از انقلاب اسلامی داشته، مرهون نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف است. مورگان شوستر 11 ماه در ایران بوده و از عزم زنان مسلمان ایرانی می‌گوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می‌فرستد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در چند سال اخیر دیدیم که دشمنان بر موضوع زن در ایران متمرکز شده‌اند؛ آیا این نقطه ضعف ما بوده و یا نقطه قوت؟ من عمیقا معتقدم دلیل اینکه امروز بر این مساله متمرکز شده‌اند  چون می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می‌تواند با آن موفقیت‌های خود را به رخ بکشد و تمدن غرب که در این موضوع به بن‌بست و چالش‌های جدی رسیده که خودشان به آن اعتراف دارند را به چالش بکشاند.

جلیلی گفت: کسانی که برابر کشتار ده‌ها هزار زن در فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان آنها عکس یادگاری می‌گیرد و امثال مکرون و بایدن درباره موضوع زن در ایران فعال می‌شوند. آن‌ها می‌بینند اگر کشور در عرصه مقاومت و پیشرفت داشته چون نیمی از جمعیت یعنی زنان را کنار نگذاشته و بلکه وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نشان می‌دهد که آنان متحیّر مانده‌اند. زن مسلمان می‌تواند دانشمند و مادر نمونه بوده و در عرصه‌های مختلف فعال باشد.

وی عنوان کرد: چیزی که زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا نقش، جایگاه و نقش‌آفرینی زن سانسور می‌شود. ما امروزه موفقیت‌های بزرگی در کشور داریم و مادران شهدا و همسران شهدا موفقیت‌های بزگ را رقم زدند و در کشور زنان داشمندی و ارزشمندی داریم که در عرصه‌های علمی کار می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بازدید اخیر خود از شرکت مپنا خاطرنشان کرد: آن‌جا 250 کارشاس‌ ارشد بود که کارهای بزرگی را انجام دادند و نیمی از آنان زنان بودند. زن در ایران با حجاب و حیا، یک نمونه دقیق را به جهان نشان می‌دهد.

جلیلی اظهار داشت: زمانی که معاون اروپای وزارت خارجه بودم، به نروژ رفته بودم و یک زن نروژی که مدتی را در ایران سپری کرده بود می‌گفت چرا شما از این نطقه قوت‌ها دفاع نمی‌کنید؟

وی اضافه کرد: شهید قاسم سلیمانی گفته بیان کرده بود که من می‌خواهم که مانند پدران جامعه به مسئولیت حراست جامعه توجه داشته باشند و به‌خاطر احساسات و جلب آرای احساسی زودگذر از اخلاقیاتی حمایت نشود که طلاق را در جامعه توسعه دهد و خانواده را از هم بپاشاند. این وصیت‌نامه شهید قاسم سلیمانی است که جان خود را در دفاع از زنان سرزمین‌مان در مقابله با داعش و تحجّر فدا کرد اما می‌توان فهمید که نقطه‌ی قوت ما چیست.

* قاضی‌زاده: دغدغه اصلی زنان ما حجاب نیست

.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: امروز روز تولد دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی که در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به شهادت رسید، است که نماد خشونت غرب انسان خوار است.

وی افزود: خانواده بنیاد جامعه ما و کانون تعالی انسان است و ایران هم جامعه خانواده محوری است و زن هم ستون خانواده است. من به برخی برخوردهای شعاری با موضع زن که در موقع انتخابات صورت می‌گیرد کاری ندارم؛ این سوء استفاده  انتخاباتی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است و ما هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری به زن نداشته‌ایم. حاصل نگاه ابزاری به زن عاقبتش در فرهنگ غرب دیده می‌شود و موج شده الان آنها مجبور به بازگشت به فرهنگ‌های خانواده محور شده‌اند.

قاضی‌زاده عنوان کرد: شهید رئیسی در سازمان ملل همه دنیا را به بازگشت به ارزش خانواده دعوت کرد لذا ما هم باید با جنبش‌های هم ارزش با خودمان ائتلاف کنیم. دلیل ندارد در هر ائتلافی تمام ارزش‌های جنبش‌های کشورها را قبول داشته باشیم. مثلا در حوزه عدالت با کشورهای چپ هم ارزش هستیم برخی از کشورها مذهبی‌تر هستند در حوزه خانواده بر همان مبنا ائتلافاتی انجام دهیم.

وی افزود: باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند زیرا زن پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست و این یک ظلم  تاریخی به زن است در حالیکه دغدغه اصلی با نوان تبغیض در فرصت‌ها است که باید آن را از بین ببریم.

* زاکانی:در موضوع حجاب همه باید صریح صحبت کنند

.

علیرضا زاکانی گفت: دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت،‌ اساسش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. اسلام جایگاه رفیع زن ودختر را آنگونه قرار داده است که زن و دختر یک فرصت هستند و مسئله نیستند! و نیاز به دستگیری ندارند.

وی تصریح کرد: دو بسته خاص ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور در دستور کار داریم. در بخش اول که سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم است 3 بخش دارد که شامل رفاه است که یارانه‌ها، معیشت، مسکن اشتغال و سلامت و سایر امور است. بخش دوم سرفصل تعلیم و تربیت است و ناظر به ازدیاد جمعیت با محوریت خانواده است که در این نقطه تکلیف ما مشخص است.

زاکانی گفت: این دغدغه‌ای است که رهبری از دولت خواستند و دولت مکلف به اجرای آن نیست. خانواده درنظام اسلامی یک خانواده منفعل نیست و کنشگر است و دیگران را نیز به کنشگری وا می‌دارد. قسمت سوم ناظر به ارتقای آزادی امنیت و حفظ حریم مردم است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: امام خمینی در دهه 60 یک بیانیه 8 ماده ای صادر کردند و حریم خصوصی و حریم عمومی جدا کردند و در حریم خصوصی هیچ کس حق دخالت ندارد. بزرگترین نکات را درباره حریم خصوصی اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماع، حریم عمومی است در حریم عمومی قانون و نظم عمومی حاکم است. در موضوع حجاب همه باید صریح صحبت کنند حجاب هم شرعی و هم قانونی است و اما نوع مواجه با بی حجابان جز از طریق احترام و مواجه درست قانونی میسر نیست.

** در بخش دوم مرحله اول، هر کاندیدا به مدت 4 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

* پورمحمدی: لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم

.

مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است. یک دغدغه جدی است و حکم شرعی و قانونی است. 40 سال است که برای این پوشش رسمی، پوشش اسلامی را قانع کرده و سبک مناسبی را ترویج می‌کنیم که هزینه بسیاری از بیت المال از همین صدا و سیما، مدارس، دانشگاه‌ها و ... شده است اما به مطلوب دست پیدا نکردیم.

وی گفت: چه کسی در این موضوع مقصر است و باید توبیخ و مواخذه شود؟ دست‌اندرکاران، مربیان یا مردم یا جوانان و دختران؟ مسئله بسیار مهم است.

پورمحمدی تصریح کرد: واقعیت این است که بخش بزرگی از این سبک‌های متفاوتی که در جامعه بوده و ما نمی‌پسنیدم بیشتر به خاطر لجبازی و اعتراض است!

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: زنان و دختران ایرانی نجیب هستند و با زنان ستیز نکنیم. آیا در خانه با زنان و دختران خود ستیز کردیم ما پیروز هستیم؟! ما باید از داخل خانه و مدرسه و اداره این موضوع را سامان بدهیم تا ناچار نشویم که پلیس و بسیج عزیز که شرف انقلاب و نظام هستند درگیر صحنه‌های تلخ بشوند.

وی افزود: همه بزرگان از امام خمینی و رهبری و علما و مراجع دغدغه حجاب و دین را دارند اما می‌دانستند که این مسئله بسیار پیچیده ظریف و حساس است و نمی‌شود بی برنامه و با روش‌های تند با آن برخورد کرد.

پورمحمدی گفت: موضوع زن  و جایگاه زن ایرانی نقطه قوت ایرانی‌‌ها است. قرار من با شما بانوان ایرانی این است که اگر به موفق به اخذ رای اعتماد شما شدم لایحه عفاف و حجاب و نحوه اجرای آن را پس می‌گیرم و دردولت با کارشناسان و دلسوزان مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری و چه ضوابطی تعیین کنیم.

* قالیباف: در هر کجا که حضور داشتم شرایط را برای زنان آماده کردم

.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟

وی افزود: آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است.

قالیباف گفت: 32 دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

وی با بیان اینکه قانون مبارزه با خشونت علیه زنان درحال بررسی است، تصریح کرد: در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از 15 سال تصویب کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

قالیباف تاکید کرد: در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما با همین نگاه توانستیم شهر تهران را که یک شهر مردانه بود، تغییر دهیم گفت: محیط شهر و فرصت‌های شهری برای زنان و دختران ما فراهم نبود. در طول دوران مدیریت خود در شهرداری تهران تلاش کردم در این مسیر حرکت کنیم. ما از محیط مدرسه گرفته تلاش کردیم فضا را برای یک محیط بانشاط برای دخترانمان فراهم کنیم، مدارس را به این سمت بردیم و این فضا را برای آنها فراهم کردیم.

وی افزود: بوستان‌هایی هم برای بانوان ساختیم. لذا با شکل‌گیری فرصت در بوستان‌ها، محیط شهر برای نشاط و سلامت جسمی و گذران اوقات فراغت بانوان فراهم شد.

قالیباف ادامه داد: در موضوعات مختلف حتی در بخش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت جدی به این موضوع توجه شد. شما مراکز شهربانو را در شهر دیدید. سراهای محله را نیز با همین نگاه پیش بردیم. فرصت‌هایی برای دختران جوان در مجموعه‌های مخصوص به آنها ایجاد کردیم تا بتوانند در یک محیط شهری همچون محیط دانشگاهی که دارای بخش کاری هم بود، حضور پیدا کنند و با یک محیط با نشاط، سالم و توأم با امنیت اجتماعی و اخلاقی اما بسیار راحت و روان و با نشاط و شاداب فعالیت کنند.

قالیباف تصریح کرد: در نیروی انتظامی و در حوزه مدیریتی و اشتغال برای اولین بار بعد از جمهوری اسلامی زنان وارد پلیس شدند، در سلسله مراتب فرماندهی و نظامی و انتظامی درجه گرفتند.

* پزشکیان: با وضع قانون رفتار زنان عوض نمی‌شود

.

مسعود پزشکیان اظهار داشت: فکر کنم وضع خوب است و  نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده که این برخوردها در جامعه با خانم‌ها صورت می‌گیرد. به هر حال من از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی و برخورد خشن با هر انسانی از جمله زنان مخالف هستم.

وی افزود: چرا ما نباید به برخوردهایی که در خیابان با خانم‌ها می‌شود، اعتراض نکنیم. اینکه ما می‌‌گوییم باید خانواده  تحکیم شود که شکی در آن نیست. همه خانواده من از جمله عروس‌ها و خواهرانم محجبه و چادری هستند ولی سوال این است اگر دیگران در بیرون نخواهند چنین پوششی داشته باشند باید با آنها  چگونه برخورد کنیم. ما که نتوانستیم تا این سن اینها را هدایت کنیم و کلی هم پول مراکز فرهنگی و دینی و مذهبی هزینه این مسائل کردیم و فایده‌ای نداشته الان می‌خواهیم اینها را با روش‌های اینچنین در خیابان‌ها هدایت کنیم.

پزشکیان عنوان کرد: ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان از نظر جنسیت اصلاح کنیم، تصور کنیم اینها برای خانواده آفریده شدند. زنان همراه مردان در اقتصاد، صنعت و علم هستند و باید پست‌‌های مدیریتی را در موقعیت‌ها و جایگاه‌ها به آنها بدهیم و باید این اتفاق در عمل بیتفد چرا که در مسائل تئوریک الان که وقت رای‌گیری است می‌‌گوییم این کارها را می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به جای برخورد خشن باید ببینیم که چه کردیم که دختران ما در جامعه به این شکل در آمدند.  من بعد از فوت همسرم، اگر قرار بود با دخترم با تحکم و زور عمل کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است.

وی افزود: با وضع قانون رفتار زنان عوض نمی‌شود؛ همانطور که قبلا نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان ایران بردارند، ما هم با زور نخواهیم توانست حجاب بر سرشان بنشانیم.

* جلیلی: باید از خانواده محافظت کنیم

.

سعید جلیلی بیان کرد: نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود. وظیفه‌ی دولت و رئیس‌جمهور این است که باید در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

جلیلی گفت: اگر می‌گوییم زن یعنی همه زنان ایران؛ باید برای آنان تعریف داشته باشیم. باید نقش زنان خانه‌دار دیده شود و اگر نتیجه‌ای که حاصل تلاش زنان خانه‌دار یعنی تربیت صحیح فرزند است و موجب شده از سویی موجب پیشرفت کشور شده و از سوی دیگر مانع آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، افسردگی و الباقی شده‌اند مرهون ایفای نقش پرشکوه زنان در خانه است.

وی عنوان کرد: اگر دولت می‌خواست این نتیجه را با کارمندان خود بگیرد چقدر باید کارمند استخدام می‌کرد؟ این یک فرصت بزرگ بوده که انجام شده است. آیا این جای دیده شدن و تقدیر ندارد؟ بسیاری از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب‌های اجتماعی و یا پرورش جوانان‌مان می‌کنیم، هروجی‌اش یا کم و یا صفر است. این هزینه باید این‌جا تخصیص یابد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این‌همه مادرانی توانسته‌اند نتیجه تلاش‌های خود را برای کشور به ارمغان بیاورند و ما برای این طرح مفصل داریم. ما چند میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم که علیرغم کار مادریِ خود، وظیفه‌ی دیگری را ایفا می‌کند و باید دیده شود.

جلیلی با بیان اینکه باید زنان بدسرپرست و یا زنان عشایر دیده شوند، اظهار داشت: درباره‌ی موضوع زنان، نقش‌شان در کشور را سانسور نکنیم و دولت وظیفه دارد برای این مسئله برنامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: دولت باید برای خانواده برنامه داشته باشد تا خانواده حفظ شود. ما طرح‌هایی در این زمینه داریم تا خانواده تقویت شده و مورد توجه قرار بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: حجاب برای حضور اجتماعی زن است و اگر این حضور برای زن تعریف می‌شود، موجب خواهد شد که حریم خانواده حفظ شود و به بهترین وجه نقش خود را ایفا کند.

* قاضی‌زاده: اعتبار یک میلیاردی به زوج‌های جوان می‌دهیم

.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش‌ دوم صحبت‌های خود اظهار داشت: امروز کمی از زمان عقبیم و حرف‌هایی می‌زنیم که 20-30 سال پیش موضوع زنان بود و امروز زنان ما از آن عبور کرده‌اند. امروز قدرت اصلی ما زنان هستند. حرف زنان این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدود بودن زیرساختها و فرصت‌ها علیه‌شان برداشته شود.

وی افزود: الان بیش از 94 درصد زنان ما باسوادند و بسیاری از آنها سواد دانشگاهی دارند ولی نرخ بیکاری آنها 56 درصد است چون مشاغل ما مردسالارانه تعریف شده است. الان 3.5 میلیون ورزشکار داریم که 40 درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟ شهید رئیسی سواحل را آزادسازی کرد خوب حالا چرا نباید فضایی را داشته باشیم که زنان ما بتوانند ورزش‌های آبی انجام دهند؟ فضاهای ورزشی ما باید به فضاهای مردانه،‌ زنانه و خانوادگی تقسیم شود.

قاضی‌زاده عنوان کرد: جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. در حالی که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئله اصلی جوانان ما این است که دولت آاز آنها در تشکیل خانواده حمایت کند. در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند. مهد کودک قانون دارد و همه مکلف هستند وقتی بانوی با فرهنگ بکار می‌گیرند مهد کودک ارزان قیمت ایجاد کنند. اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقمندند که حداقل دو فرزند داشته باشند.

* زاکانی: نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را

.

علیرضا زاکانی گفت: به عنوان پدر سه دختر و به عنوان یک همسر خدمت شما عرض میکنم جمع بین خانه‌داری، همسری، فرزندآوری، تعلیم و تربیت این فرزندان در خانواده با فعالیت اجتماعی کاملا شدنی است. من با دختران خود صحبت میکنم موضوع آنها این است که این ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان و دختران است چرا مورد غفلت واقع شده است؟

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی تاکید: آقایان پزشکیان و آقای پورمحمدی نکاتی را مطرح می‌کنند، دوستان این عزیزان 32 سال است که کشور در دست آنها بوده و بایستی پاسخگو باشند؟ در دهه شصت، هفتاد، ابتدای دهه 80 و دهه 90 دوستان شما بودند و باید پاسخگو بدید که چرا کار نکردید؟ آقای پورمحمدی که بیشتر باید پاسخگو باشند چراکه در دهه 80 نیز بودند. با فرار رو به جلو که نمی‌شود پاسخ معتبر داد!

وی اظهار کرد:‌ دختران و زنان ایرانی فرصت هستند که این فرصت نادیده گرفته شده است. دولت خدمت حتما بیش از دولت‌های قبل از بانوان استفاده خواهد کرد همانطور که در شهرداری تهران بیشتر از  همه دوره قبل بیشتر از بانوان استفاده کردیم.

زاکانی ادامه داد: نکاتی که آقای قالیباف مطرح کردن امروز در شهرداری تهران ضریب گرفته و چند برابر شده است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با تاکید بر اینکه  نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را، گفت: با موضوع زنان نمی‌توان شعاری برخورد کرد. زنان ما نیازمند امنیت و نقش هستند. اگر به زنان نقش ندهیم کشور متضرر می‌شود. حل معضلات و مشکلات کشور بدست دختران ایرانی انجام می‌شود. اینکه امام فرمودند که مرد از دامن زن به معراج می‌رود شوخی نیست.

وی تصریح کرد:‌ حوزه سقط جنین یک حوزه فرهنگی است. در حوزه آزادی، حق مردم است و انقلاب اسلامی این حق را داده است. بنده در تحقق قانون اساسی کاری خواهم کرد که با یک نهادسازی نوین مردم کارشان تا پای صندوق‌های رای تمام نشود و بعد از آن ادامه پیدا کند.

/

** در بخش اولِ مرحله دوم مناظره، مردم و کارشناسان اقتصادی، سوالات دیگری  با موضوع «حکمرانی در فضای مجازی» برای پاسخ دادن کاندیداها مطرح کردند.

سوالات به شرح زیر بود:

.

* پورمحمدی: موضوع فیلترینگ در یک مقطعی قابل دفاع بود

.

مصطفی پورمحمدی گفت: بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات ضرورتش برای همه مشخص است تا جایی که رهبری فرمودند که اگر من رهبر نبودم رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم.

وی افزود: فضای مجازی دنیای فرصت‌ها و تهدید‌ها است. باید این فضا را در ابتدا شناخت و تهدیدهای آن را ارزیابی کرد و بر روی فرصت‌ها دست گذاشت.

پورمحمدی تاکید کرد: بدون فضای مجازی زندگی امکان پذیر نیست، بچه‌ها از ابتدا در آن فضا رشد کردند و دنیای آنها با ما متفاوت است. راهکار این نیست که ما خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم. اینکه صورت مسئله را پاک کرده و بر روی فیلترینگ تمرکز کنیم درست نیست.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه موضوع فیلترینگ در یک مقطعی قابل دفاع بود اما استمرار آن مشکل ساز است، افزود: امروز با دنیای مافیای vpn روبه رو هستیم که مشکلاتی از جمله محدودیت سرعت اینترنت، امنیت، خالی شدن کیسه مردم را به دنبال دارد.

وی  تصریح کرد: در این مقطع یک مسئله اساسی را می‌گویم که راهکار چیست؟ ما کشور توانمند با ظرفیت علمی و تخصصی از جمله نرم‌افزار، سخت افزار و تولید محتوا هستیم. ما باید از ابتدا تمرکز بر روی ایجاد یک پیام‌رسان قوی می‌کردیم که من این موضوع را در دولت یازدهم به صورت جدی مطرح کردم.

پورمحمدی ادامه داد: بنده در گذشته در موضوعات دولت الکترونیک و فضای مجازی و ... فعال بودم و کارهای بزرگی نیز انجام دادم چراکه دغدغه مهم ما است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: ما باید جمع بشویم یک پیامرسان قوی در منطقه و عرصه جهانی حداقل درجهان اسلام داشته باشیم. اما متاسفانه چون سود در آن بود هر موسسه دولتی و خصوصی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیاندازد! امروز بعد از سالیان سال گرفتار شدیم.

وی خاطرنشان کرد: با یک پیام‌رسان شرقی صحبت‌های اولیه کردیم که در نهایت آقایان عقب‌نشینی کردند و امروز با مشکلات زیادی که در دنیای اینترنت و فیلترینگ و فضای مجازی رو به رو هستیم.

قالیباف: با فیلترینگ مخالفم

.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: فضای مجازی بسیار مهم است و فضای زندگی مردم در همه ابعاد خودش است؛ حتما با موضوع فیلترینگ مخالف هستم؛ زیرا خطرات و فسادهایی در خود دارد، اما در زمانی مانند زمان 1401 که بحث امنیت در اولویت است فرق دارد، اما در شرایط دیگر نیاز نیست.

وی افزود: حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند.

قالیباف با بیان اینکه حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است، تصریح کرد: فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

وی افزود: الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگی می‌توانند در دنیا پیشتاز باشند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کرده است. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی.

وی ادامه داد: بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از 22 درصد به 67 درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

قالیباف بیان داشت: یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

* پزشکیان: با فیلترشکن‌ها دسترسی به مطالب مستجهن راحت‌تر شده است

.

مسعود پزشکیان گفت: ما در حال حاضر فیلترینگ را راه انداختیم و کلی از شغل‌ها را هم از دست دادیم و کلی از آدم‌هایی که از این طریق امرار معاش می‌کردند زندگی‌شان به هم ریخته است و این طرف هم یک عده نیز کاسب شده‌اند و در حال وی پی ان فروختن هستند.

وی افزود: وقتی عزیزان درباره فیلترینگ یا حجاب صحبت می‌کنند، من فکر می‌کنم مشکل جای دیگری است  چرا که همه ما موافقیم که فیلترینگ نباشد و با زنان و دختران رفتار کرامت‌گونه انجام شود. حالا این حجاب‌بان‌ها را چه کسی در این مترو‌ها می‌گذارد، معلوم نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من اعتقادم بر این است که باید اینترنت را آزاد کنیم. توییتر فضایی برای آموزش است و خیلی از سرمایه و علم و تکنولوژی را در این بستر می‌توانیم بیاموزیم. من اگر به ریاست‌جمهوری برسم قطع به یقین این ممنوعیت‌هایی که باعث شده که خیلی از شغل‌های فضای مجازی تخریب شود را با قاطعیت از سر راه برمی‌دارم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: البته در بحران‌های خاص اگر نیاز باشد مداخله‌ای صورت گیرد قطعا مداخله می‌کنم ولی وقتی فضا آرام است چه لزومی دارد که فیلتر بگذاریم و بعد یک عده درست شوند که فیلترشکن بفروشند. تازه خیلی از این فیلتر کردن‌ها باعث این می‌شود که دسترسی به مطالب مستهجن راحت‌تر شود. دولت اگر اینترنت را آزاد کند خیلی بهتر می‌تواند مدیریت کند و نگذارند به آن فضاها برخی بروند.

* جلیلی: سکوهای داخلیِ ما حکمرانی را به داخل آورده‌اند

.

سعید جلیلی خاطرنشان کرد: درود می‌فرستم به فعالانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند. پیام‌رسان‌های بله، سروش، ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و غیره کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

وی گفت: امروز در سطح جهان سکوهای فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارند و گفته می‌شود مرزهای جدید جایی است که یک سکو کاربر فعال داشته باشد و بسیاری از قدرت‌ها دنبال بین‌المللی کردن سکوهای خود هستند و برای فعالیت سایر سکوهای کشورها قوانین سخت‌گیرانه داشته باشند. مردم درباره اقدامات آمریکا برای تیک‌تاک شاهد بودند و اتحادیه اروپا نیز دو قانون تصویب کرده که برای آمریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در بحث هوش مصنوعی نگرانی غرب این است که در فضا اگر کسانی حاکم شوند و از طرفی اطلاعات معتبر را گرفته و داده‌های غلط را اشاعه دهند و محاسبات را در حکمرانی متحول می‌کند.

جلیلی بیان کرد: امروز می‌بینیم وقتی امکان دست‌شان می‌آید ده‌ها هزار سایت علمی و پژوهشی را می‌بندند و عکس شهید قاسم سلیمانی را حذف می‌کنند. فعالان عرصه فضای مجازی در ایران نگذاشتند که کشور ما صرفاً مصرف‌کننده و تابع آنها باشد؛ اینان حکمرانی را داخل آورده و نشان دادند اگر فعال باشید هم مردم استقبال دارند.

وی خاطر نشان کرد: دیدیم که نرم‌افزار مسیریاب «نشان» جای «ویز» را گرفت و خدمات خوبی هم دارد. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. اگر از جهش سخن می‌گوییم، سکوی جهش همین سکوهای ارتباطی است و ظرفیت خوبی در این زمین داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: متخصصان خوبی در کشورمان داریم که در این عرصه می‌توانند کار کرده و موفق باشند.

جلیلی اضافه کرد: اگر با استفاده از این ظرفیت‌ها برای هرکسی که محتوا تولید می‌کند، 10 درصد هزینه اینترنتِ آن را به تولیدکننده‌ی محتوا بدهید، خواهیم دید چه موجی وسیعی از اشتغال رخ می‌دهد. زنانی که به‌دنبال اشتغال هستند، در این بستر می‌توانند شعل ایجاد کرده و درآمد کسب کنند. به شرطی که دولت وظیفه خود را انجام دهد و سهم آنان را در مصرف اینترنت پرداخت کند.

* قاضی‌زاده: بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است

.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره برنامه‌اش در حوزه رسانه و فضای مجازی عنوان کرد: اینترنت یک کالای اساسی است و همه به آن نیاز دارند و یکی از بهترین مشاغل زنانه هم مشاغل اینترنتی هستند.

وی افزود: دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن است؛ نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد.

این نامزد انتخابات عنوان کرد: باید اینترنت سریع و با کیفیت و امن داشته باشیم. ما چند مشکل در حوزه اینترنت داریم یکی از آنها این است که  زیرساخت مناسب اینترنت توسعه پیدا نکرده حدود یک دهه توسعه زیرساخت‌ها متوقف بوده است. موضوع دوم محدودیت‌های فکر نشده  و سوم هم کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه است زیرا تا کسی متخصص می‌شود به بیرون از کشور مهاجرت می‌کند چون در آنجا درآمد بالایی دارد.

قاضی‌زاده گفت: در دولت سیزدهم تلاش‌هایی در حوزه توسعه زیرساخت‌های اینترنت کردیم و پروژه فیبر نوری با گستردگی بالا شروع شده است و باید ادامه پیدا کند. سرعت اینترنت ثابت و همراه هم افزایش یافته است البته این رشد به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها ملموس نیست چون سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد. البته محدودیت‌ها موثر نبوده؛ تلگرام 40 میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده است. یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در خیلی از کشورهای جهان دسترسی به سایتهای مستهجن راحت نیست و آنجاها باید برخورد کرد.در حوزه دسترسی به سایت‌های مستجهن باید با قاطعیت برخورد کنیم اما در برخی حوزه‌ها با عقلانیت برخورد نکردیم که موجب مردم آزاری شده است.

قاضی‌زاده اظهار داشت: بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است؛  برای اینکار مدل‌هایی هم در داخل و خارج کشور هست. باید در این ماجرا خود خانواده‌ها درگیر شوند و خود آنها این کنترل را انجام دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم و هم در حوزه تولید محتوا و هم در حوزه پهنای باند فعال شویم. در این حوزه دولت سیزدهم کارهای خوبی در حوزه فضایی صورت داده که باید دنبال شود.

* زاکانی: بیشترین فیلترینگ در دوره پورمحمدی بوده

.

علیرضا زاکانی گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد! موضوع فیلترینگ از صیانت، متفاوت است. همین آقایانی که درباره فیلترینگ صحبت می‌کنند ابتدا بی پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیام رسان‌ها را طوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: اولین اشکال به دوستانی که در این جلسه درباره فیلترینگ صحبت می‌کنند. بعدها دوستانی که در ستادهای آقایان هستند در فیلترینگ برای مردم مزاحمت ایجاد کردند. دولت باید دنبال کند تا سرورها قاعده‌مند به داخل ایران بیاید و دیگر فیلتری وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تقویت ظرفیت‌ها و پیام‌رسان‌ها یک اصل است، افزود: در خارج از کشور باید متعهد به قوانین کشور باشند. موضوع صیانت و فیلترینگ در صحبت‌های دوستان خلط شده است. اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه مردم وجود دارد.

زاکانی ادامه داد: بنده در سال 1381 برای 1250 مجموعه دانشگاهی سخنرانی داشتم گفتم که این موضوع یک موهبت است. زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند آنها انقلاب را انحصار قرار می‌دهند و این بهترین فرصت است که پیام خود را برسانیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: ما در شهرداری تهران از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، کدام از یک دوستان در مجموعه‌های خود از آن استفاده می‌کنند؟

وی گفت: در دولت آقای رییسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده و سرعت اینترنت قرار است تا 50 برابر بالاتر برود. از آمریکایی حداقل یه چیزی یاد بگیریم که به تیک تاک که رسیدند محکم ایستادند.

زاکانی اظهار کرد: ناظر به موضوع حجاب‌بان باید بگویم که برادر عزیزم آقای پزشکیان فرمودند امیرالمونین می‌فرمایند که دروغ را جدی و شوخی نگوئید. اگر حرفتان جدی بود توبه کنید چون دروغ است. اگر شوخی کردید که در آن دنیا مواخذه خواهید شد و حق ندارید شوخی نکنید. عناصر ستاد شما،‌ شمارا به قعر چاه می‌برند.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: حجاب را جز با گفتگو و احترام و جز با زمینه رعایت قوانین از مسیر درست نمی‌شود، صیانت کرد. یک تشکری از آقای پورمحمدی کنم چرا که بیشترین فیلترینگ در زمان خود ایشان در دهه 90 صورت گرفته است و خود ایشان هم مسئول بوده است!

** در بخش دوم از مرحله دوم، هر کاندیدا در 4 دقیقه وقت داشت تا سخنان دیگر نامزدها را نقد کند.

* پورمحمدی: برخی از نامزدها را نامزد جدی نمی‌دانم

.

مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: زمان زیادی گذشته است و ما نیز فقط ارائه مشکلات و حجم کاربران زیاد پیام رسان‌های خارجی و دغدغه‌ها را  می‌کنیم. جناب آقای قالیباف شما 4 سال رئیس مجلس بودید خیلی حرفهای قشنگی زدید و دغدغه‌های شمارا قبول دارم، چرا نگذاشتید پیگیری کنیم؟

وی گفت: امروز برای ملت تعیین‌کننده است. داستان VPN گردش مالی آن 50 درصد کل گردش مالی کل فضای مجازی است. بعد ما می‌نشینیم و می‌گوییم که این عیب بزرگی است!

پورمحمدی با طرح این پرسش که دولت شهید رییسی در 3 سال گذشته چه اقدامی را در این بخش انجام داد؟ تاکید کرد: دولت یازدهم،‌ دوازدهم و سیزدهم در کم کاری در این عرصه مهم مقصر می‌دانم. مسئله بسیار جدی است. مسئله پیام‌رسان مسئله مهمی برای کشور است که از جهات مختلف اقتصادی، امنیتی، فرهنگی است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: خود بنده در این جهت 20 سال پیش درگیر بودم. در مرکز اسناد،‌ بر روی بانک بزرگ اطلاعات جامع کشور در موضوع هوش مصنوعی خوب عمل کردیم و  جزء 4 تا برنامه پیشتاز شناخته شدیم.

وی گفت: من در آن زمان گفتم در حوزه پیام رسان شراکت کرده و  بومی‌سازی کنیم. ما از پیام‌رسان‌های ایرانی تعریف کردیم اما ما نفی نمی‌کنیم. دولت‌ها باید استراتژی روشن داشته باشند و این همه ظرفیت را پراکنده نکنیم.

پورمحمدی گفت: وقتی قرار است 6 پیام‌رسان درست کنیم، 30 تا کارخانه خودروسازی درست می‌کنیم یا 50 تا لوازم خانگی درست می‌کنیم، رقابت‌های کور و ناهنجار درست می‌کنیم  و قدرت رقابت و توان ملی از ما گرفته می‌شود که اینها مسائل مهم کشور است.

* قالیباف: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات چه کردید؟

.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: به نظر بنده، وقتی حرف از مدیریت و مدیر قوی زده می‌شود نمونه‌های متعددی می‌توان گفت مثلا در خودروسازی می‌بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم، افزود: امروز همه سیاستهای کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ 50 درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای 70 درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می‌یابیم.

قالیباف ادامه داد: چرا پیام‌رسانها سرورها را داخل کشور نمی‌آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی، معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر می‌کنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم، تصریح کرد: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می‌شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

قالیباف بیان داشت: در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

* پزشکیان: نظرسنجی بگذارید ببینید مردم از سرعت اینترنت راضی هستند؟

.

مسعود پزشکیان گفت: ما اخلاق را در گفت‌وگوها و رفتارهای‌مان رعایت نمی‌کنیم و با مردم هم متاسفانه همین برخورد را داریم. ما الان باندهای اینترنتی را وسیع می‌کنیم ولی در هر 5 متر یک مانع برای آن می‌گذاریم. این موانع اعصاب کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند را خراب می‌کند.

وی افزود: ما اگر بستر را آماده می‌کنیم نباید موانع برای آن درست کنیم که این موانع موجب عدم دسترسی آسان مردم شود. اگر ما بخواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب نمانیم لازمه آن این است که با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم. البته با در نظر گرفتن آن محدودیت‌های امنیتی  باید کاری کنیم که دانشمندان ما که در این رشته تلاش می‌کنند از مملکت خارج نشوند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بیشترین افراد دانشمندی که بستر کار برای آنها آماده نیست آرام آرام در حال مهاجرت از کشور هستند در حالی که ما فقط در حال انداختن گناه به گردن هم هستیم ولی واقعیت این است که ما بسترها را برای کار در اینترنت آماده نکردیم و اگر هم آماده کردیم به قدری محدودیت بر سر راه نخبگان در این فضا قرار دادیم که همه مردم ناراضی هستند.

پزشکیان با بیان اینکه بیایید نظرسنجی از مردم انجام دهیم ببینیم راضی هستند یا نه؟ اوضاع خوب است یا نه؟،‌گفت: شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه اینکه اینجا پشت تریبون بنشینیم و بگوییم که اوضاع خوب است. من اگر به قدرت برسم بستر را برای کسانی که در فضای مجازی کار می‌کنند آماده خواهم کرد.

* جلیلی: باید سهم فضای مجازی در تولید را افزایش داد

.

سعید جلیلی بیان کرد: امروز فضای مجازی مثل فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و ابعاد مخلتف دارد. دولت باید استفاده حداکثری از فرصت‌ها کرده و تهدیدها را به به صفر برساند. باید حقوق داده‌های مردم حفظ شود و در فضای مجازی مثل فضای واقعی جلوی کلاهبرداری و هرزه‌نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر درباره حقی سخن می‌گوییم، باید به آن پایدار بود و آزادی چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی همراه با مسئولیت‌پذیری باشد. به‌جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری هوشمندانه و قانونی شکل بگیرد؛ برای سکوهای داخلی و خارجی.

جلیلی گفت: گزارش‌هایی که در این جلسه داده می‌شود، باید واقعی باشد و خوب است عدد مطرح شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای خردادماه 1402 می‌گوید آمار تراکنش‌ها 250 درصد و تعداد تراکنش‌ها نیز 40 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: در تمام این سال‌ها چند درصد شبکه ملی اطلاعات کار شده بود؟ این میزان در 3 سال گذشته به 60 درصد رشد رسیده است. دولت برای خانواده‌های شهری فیبر نوری داده و روستاهای بالای 20 خانوار اینترنت دارند و این زحماتی است که دولت شهید رئیسی انجام داده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مجلس در برنامه هفتم جدیت داشت تا فیبر نوری با سرعت ادامه یابد و موانع قانونی آن را رفع کردند. فرصت‌های فضای مجازی باید استفاده شود؛ 8 درصد از تولید ناخالص ملی از این عرصه است و این باید به بالای 20 درصد برسد.

جلیلی خاطر نشان کرد: یکی از این فرصت‌ها همین میزان است که باید رشد کند. هر ایرانی نباید فقط مصرف‌کننده باشد و باید تولیدکننده‌ی محتوا باشد و می‌تواند 10 درصد از سهم اینترنت را به آن فرد داد.

وی ادامه داد: عدالت در فضای مجازی باید مد نظر باشد؛ این عرصه‌ها مهم است و باید نگاه مثبتی به آن داشته باشیم.

* قاضی‌زاده: باید وارد حکمرانی اینترنت شویم

.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: مردم که این صحبت‌های ما را می‌شنوند با خودشان می‌گویند انگار اینها فرزندان ما را فرزندان خود نمی‌دانند. هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام می‌دهیم باید برای فرزندان مردم هم انجام دهیم. ما قرار است خادم این مردم باشیم تا آنها آرام زندگی کنند. به نظرم برخی صحبت‌ها از سر بی مسئولیتی است.

وی ادامه داد: ما باید سرعت توسعه امکانات را افزایش دهیم. دوستان توهین می‌کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به آمار مراجعه کنند و ببینند در این 2 سال و 10 ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است. یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرم‌های خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حساب‌های ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟ مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمی‌کند چون توانسته‌ایم پلتفرم‌های خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی‌کنند. عدم سرمایه  گذاری دولت برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

وی تاکید کرد: باید باید با توسعه روابط با کشورهای همپیمان خودمان پلتفرم‌های بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. در دولت سیزدهم اقداماتی خوبی در این حوزه انجام شده است و ما چندین ماهواره برای این کار به فضا پرتاب کرده‌ایم. اگر اقدامی نکنیم دیگران شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل می‌کنند. لذا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم.

* زاکانی: تا آخر می‌مانم و نمی‌گذارم  شماها (پزشکیان و پورمحمدی) رییس جمهور شوید

.

علیرضا زاکانی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی و هماهنگی ستادهایشان برای ارائه مطالب، گفت: من اجازه نمی‌دهم که سر مردم کلاه بگذارید. بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: بنده یک جوان در دفاع مقدس بودم و وظیفه خود را انجام دادم و در دوره دانشجویی نیز نگذاشتم کسی حق مردم را بخورد.

زاکانی به پزشکیان و پورمحمدی اظهار کرد: امروز نیز نمی‌گذارم که شما کلاه بر سر مردم بگذارید؟ هرکدام از ما یک رئیس جمهور بالقوه هستیم  این چه نحوه برخورد کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟

وی گفت: شما هم هنر داشته باشید و برنامه ارائه کنید، چرا تخریب می‌کنید؟ آقای پزشکیان شما نیازی نیست به بنده پاسخگو باشید چرا که شما زیاد قرآن و احادیث می‌خوانید و پایبند هستید و آدم ارزشی هستید. اما کلاه سرتان می‌گذارند همانطور که در مجلس نیز سرتان کلاه می‌گذاشتند.

زاکانی خطاب به پزشکیان ادامه داد: بنده تا آخر می‌مانم و اجازه نمی‌دهم که شماها رئیس جمهور شوید! و اگر مردم انتخاب کنند رئیس جمهور خواهم شد.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: نوع مواجه، مواجه غلط و زشتی است. شما با حقایق بسیار سطحی برخورد می‌کنید و دائما در سطح مطالبه‌گری هستید. بنده برنامه ارائه می‌کنم در حوزه فضای مجازی و اینترنت در شهرداری کار پیشرویی انجام می‌دهیم و با دولت شهید رییسی تفاهم کردیم.

وی ادامه داد: بنده حاضر هستم برای شما دو بزرگوار تور بگذارم شهر را ببینید.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: اگر کسی قرار است راجب فیلترینگ صحبت کند قطعا آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چرا که ایشان و دوستان ایشان بزرگترین عامل فیلتر در وزارت کشور بودند.

زاکانی گفت: بنده دو دهه است حرف میزنم و ده‌ها بار دادگاه رفتم و هر بار سربلند بیرون آمدم. نمی‌گذارم حق مردم را کسی بخورد و نمی‌گذارم حق شهید رییسی نابود شود.

وی اظهار کرد: کاری که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد اما دولت شهید رییسی زیرساخت‌ها را توسعه داد و حالا او بدهکار است چون دست انداز درست کرده است؟ اصطلاح دست انداز تعبیر دوستان شماست.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: من به دوستان حاضر در جلسه می‌گویم که ناراحت نباشید با یکدیگر گفتگو کنیم، امروز نیز موضوع فرهنگی است و شب عید نیز است.

وی تاکید کرد: آقای پورمحمدی بگویند که در سالهای 1392 تا 1396 نقش وی در پیام‌رسان‌های خارجی و فیلترینگ آنها چه بوده است؟ یا ایشان از گذشته خود توبه کرده که بعید می‌دانم یا به چیزی رسیده است.

** در بخش اولِ مرحله سوم مناظره، مردم و کارشناسان اقتصادی، سوالات دیگری در حوزه سینما و تولیدات فرهنگی برای پاسخ دادن کاندیداها مطرح کردند.

سوالات به شرح زیر بود:

.

پرسشهای مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین می‌کنید؟

ابوالقاسم طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابایی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده‌ها چیست؟

* پورمحمدی: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی وجود ندارد

.

مصطفی پورمحمدی گفت: کشور ما یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی داریم و انقلاب ما نیز انقلاب فرهنگی است. در 45 سال نیز شاهد تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر بودیم و قله‌های زیادی را فتح کردیم و باید قبول کنیم که دستاوردهای ما قابل توجه است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست اما نوعش متفاوت است، سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. کشورها یک دوگانه‌ای در سیاست فرهنگی در کشورها دارند برخی سیاست صریح و مستقیم و برخی نیز سیاست صریح و غیرمستقیم است.

پورمحمدی افزود: آنجایی که سیاست مستقیم و صریح است با امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌شود اما برخی سیاست‌ها غیرصریح و غیرمستقیم است که معمولا دولت‌ها به تنظیم‌گر، هدایت‌کننده و حمایت‌کننده ظاهر می‌شوند که فکر می‌کنم نوع رفتار دوم هوشمندانه‌تر، موفق‌تر و حاشیه‌های کمتری دارد و من مدافع این نوع سیاستگذاری هستم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بحث عدالت فرهنگی است که هم برای فعالان و هم برای مصرف‌کنندگان است که هم در مقام تولید و هم در مقام استفاده است به خصوص در پهنه سرزمینی که این موضوع اهمیت زیادی دارد.

پورمحمدی اظهار کرد: در همه جای ایران این ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع‌شده و با قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم و ارتقا بدهیم و از توانشان بیشترین استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شهید رییسی یک پروژه‌ بزرگی را آغاز کردند که تحت عنوان هنر برای همه بود که فکر بسیار جالبی بود البته توفیق نشد که به پایان برسد و باید ادامه پیدا کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: یکی از بحث‌هایی که در هنر مهم است تمرکززدایی است البته تمرکززدایی در همه بخش‌ها باید انجام شود اما فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد و بسترهای موجود در کشور نیز یک ظرفیت‌های فوق‌العاده دارد.

پورمحمدی ادامه داد: ضمانت و تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل و  صحه صدر و پذیرش سلیقه‌ها  ایجاد امنیت پایدار بای تضمین شود. فرهنگ امنیتی یا امنیتی فرهنگی مهم است. من معتقد هستم امنیت فرهنگی را هدفگیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.

* 5 نکته کاربردی قالیباف در زمینه فضای مجازی

.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: وقتی بیان می‌کنم که فضای مجازی فضای زندگی است؛ این موضع مهم است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: 5 نکته کاربردی را می‌توانم در زمینه فضای مجازی بگویم: ابتدا باید از پلتفرم های داخلی موفق بی قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و ....

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: دوم کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش هم کنیم. این نیازمند یک گروه در شوراست. سوم در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساختها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه.

قالیباف تصریح کرد: چهارم نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده‌ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان. پنجم حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

وی افزود: باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. همچنین در تولید محتوا به شدت عقب هستیم که باید دولت علیرغم مهیا ساختن زیرساختها باید در تولید محتوا حمایتگر باشد تا تولیدات خوبی ساخته شود.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است، بیان داشت: باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.
قالیباف تاکید کرد: عدالت فرهنگی یکی از چالش های فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

* پزشکیان: آقای زاکانی یا جای مردم نشسته یا جای خدا!

.

مسعود پزشکیان اظهار داشت: در رابطه با بحث سینما و هنر مشکلاتی داریم و باید موانع برداشته شود. امسال 17 فیلم‌ بلند ایران که در فستیوال‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی بود  یا خارجی و در خودِ ایران مجوزهای لازم برای ساخت این فیلم‌ها داده نشد. این موانع است که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند. طبیعتا باید اینها اصلاح شود و ما از حضور این عزیزان استفاده کنیم. همه اصغر فرهادی را می‌شناسند که در دنیا چه اعتباری برای او قائل هستند.

وی افزود: واحدهای مسکونی مهر یا واحدهای مسکونی که در زمان آقای دکتر احمدی نژاد ساخته شد، هیچ یک از زیرساخت‌های فرهنگی آن از جمله مسجد، مدرسه، کتابخانه، جاهای تفریحی آن دیده نشد و فقط مسکن ساخته شد و هیچ پیوست فرهنگی نداشت و طبیعتا در جایی که پیوست فرهنگی دیده نشود مشکلات دیگری در آن جامعه اتفاق می‌افتد که ارزیابی‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مشکلات فرهنگی و خانوادگی در مناطق خیلی بیشتر از جاهایی است که این پیوست‌های فرهنگی در آن دیده شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتاب‌ها است. تا ما نتوانیم قدرت خرید کتاب را برای مردم افزایش دهیم، استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌‌کند. البته ما باید از مدارس شروع کنیم و هم به شکل فردی و هم به شکل تیمی مطالبی را طراحی کنیم و روش‌هایی را درست کنیم که بچه‌ها از مدرسه کتابخوانی را بیاموزند.

پزشکیان گفت:  اگر مردم به ما رای دادند قطعا به فیلم و فیلم‌سازان کمک می‌کنیم و موانعی که بر سر راه کارگردانان و هنرمندان و هنرپیشه‌ها است را برمی‌داریم و نمی‌ نگذاریم که تعدادی از اینها از مملکت خارج شوند.

وی خطاب به زاکانی که گفته بود نمی‌گذارد او رای بیاورد، گفت: آقای زاکانی گفت من نمی‌گذارم که شما رئیس‌جمهور شوید. پاسخ من این است که شما یا جای خدا نشسته‌اید یا جای مردم. این یک رقابتی است که مردم جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد.

*  جلیلی: باید برای عرصه فرهنگی نقشه‌ی مناسبی داشته باشیم

.

سعید جلیلی بیان کرد: از افتخارات کشور ما این است که تاریخ ما مملو از تولیدات فرهنگی است. امروز هم به‌مدد انقلاب اسلامی در 45 سال گذشته زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دشمن می‌کوشد جلوی این را بگیرد و همان‌قدر که آمریکا سعی می‌کند پیشرفت هسته‌ای و صنایع ما را جلوگیری کند، در زمینه‌های هنری هم این کار را صورت می‌دهد. در فیلم‌های غرب می‌بینیم که علیه ایران و ملت ماست.

وی عنوان کرد: دشمن چون نتواسنته از این زیرساخت‌های خوب ما جلوگیری کند، می‌خواهد نرم‌افزار و امیدبخشی و موفقیت‌های ما را جلوگیری کند. در چندسال اخیر دیدم ما یک کارگردانی داریم که فیلم‌های خوبی می‌سازد، آقای احمدرضا معتمدی. او کتابی درباره فلسفه‌ی فیلم نوشته که چند فیلسوف بر آن مقدمه نوشته‌اند و کتاب عمیقی هم بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: هم‌چنین کارگردان سریال آتش و باد می‌گفت شش‌سال مطالعه تاریخی برای این انجام داده‌ام. ما زیرساخت‌های خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم و باید نقشه کلان داشته باشیم.

جلیلی گفت: باید مشخص باشد که چه نقشه‌ای برای این عرصه داریم و کودکان، روستا، تاریخ و سایر موضوعات در این نقشه دیده شوند. دولت باید بداند چه نقشه‌ی کلانی دارد  و مدیر فرهنگی باید شایستگی فرهنگی داشته باشد. مدیر فرهنگی باید کسی باشد که در بین اهل هنر و مولد کار فرهنگی شناخته شده باشد و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند.

وی افزود: اگر مدیر فرهنگی تولیدکننده‌ی فرهنگی نیست حداقل مصرف‌کننده‌ی فرهنگی حرفه‌ای باشد و فرهنگ را بشناسد.

* قاضی‌زاده: باید فضا را باز کنیم و به فعالیت هنرمندان جهت دهیم

.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: دولت ما باید نقش پیشرانی خودش را در تولیدات فرهنگی ایفا کند و باید حوزه فرهنگ مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرند.

وی افزود: امروز فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان است. مصری‌ها سریالی مثل حشاشین می‌سازند و تاریخ ما را آنگونه که می‌خواهند روایت می‌کنند. این بخاطر خلأ و کم کاری است که در عرضه فرهنگ خودمان انجام داده‌ایم.

قاضی‌زاده عنوان کرد: حتما از آثار بزرگ و فاخر حمایت می‌کنیم. ما یک تاریخ پرشکوه داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا نیستیم که مجبور به افسانه سرایی باشیم. رقبای ما اسطوره سازی می‌کنند چون اسطوره ندارند. قهرمانان تاریخی بزرگی داریم؛ شهدا قهرمانان بزرگ ما هستند و همگی قابل روایت هستند. دیگران قهرمان ندارند و می‌خواهند برای خودشان قهرمان بسازند ولی ما قهرمان داریم و باید آنها را روایت کنیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من مطمئن هستیم اگر آثار فاخر تولید کنیم در خارج کشور هم بیننده پیدا می‌کند. ایران فرهنگی بزرگ از غرب چین تا شمال آفریقا را در بر می گیرد و نباید بین خودمان و آنها دیوار بکشیم. باید جاده فرهنگی ابریشم را راه اندزی کنیم و هویت خودمان را که مورد هجوم غرب قرار گرفته با تیکه بر هنرمندان به جهان و منطقه عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: ما توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های آمریکا برسانیم و حتما اگر تلاش کنیم و می توانیم میراث ایرانی را هم به جهان عرضه کنیم. باید فضا را باز کنیم و دولت باید با تزریق منابع به فعالیت‌های هنرمندان جهت دهد.

* زاکانی: هدیه زاکانی به پزشکیان / دوره سیاه 8 ساله روحانی

.

علیرضا زاکانی گفت: بنده ناظر به کارنامه خودم در این مدت مواردی را ذکر می‌کنم و با کارهای آینده تطبیق می‌دهم. سیاستگذاری فعال و حامی، وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در تضاد باشد.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: فرهنگ مثل هوا و سبب حیات است. دولت خدمت، دولتی است که حامی مردم در تولیدات فرهنگی و هنری است. ذائقه مردم یک ذائقه معلومی است و اینطور نیست که کسی ذائقه سازی کند.

زاکانی با اشاره به ساخت فیلم بی بدن توسط شهرداری تهران خاطرنشان کرد:‌ فیلم بی بدن را که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ساخت تا امروز پرفروشترین فیلم اجتماعی کشور شده است. ما حدود 2000 صندلی را احیا کردیم الان 5500 صندلی سینمایی داریم و 1000 صندلی دیگر نیز می‌سازیم تا به جشنواره برسد لذا توسعه زیرساختهای فرهنگی یک امر جدی است.

وی تصریح کرد: به اقتصاد فرهنگ باید دقت کرد و هم افزایش تولیدات پرمحتوایی و صادرات را مدنظر قرار داد. توجه به بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت دنبال خواهد شد.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیرمتخصص کار دیگری است که انجام خواهیم داد. توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و نشاط فرهنگی و حوزه فیلم، سینما، انیمیشن و حقوق مالکیت‌ آنها موضوعات متعددی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

زاکانی ادامه داد: لذا موضوع فرهنگ و قالب‌های فرهنگی مثل کتاب و کتابخوانی یک امری است که ملتی با آن آشنا شود آینده خودر را می‌تواند برپایه تجارب پیشینیان بسازد.

وی در ادامه با معرفی دو کتاب و هدیه به پزشکیان تصریح کرد: دو کتاب معرفی می‌کنم که یکی دغدغه‌های فرهنگی است که فرمایشات مقام معظم رهبری است که علاقه دارم آن را به آقای پزشکیان تقدیم کنم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: چون در اینجا فرصت صحبت درباره دوران 8 ساله سیاه دوران روحانی نیست کتابی را معرفی می‌کنم. کتاب سال‌های بنفش است که در 920 صفحه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است که فاجعه رخ داده در آن دوران مشخص شده است.

وی گفت:‌ بنده، بنده خدا و یک نفر از ملت هستم. مردم امروز آگاه هستند و کلاه سرشان نمی‌رود.

* پورمحمدی: سرقت‌های ادبی و هنری بسیار مهم است و در ایران برای آن قانون داریم

.

مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه در اول برنامه چند پرسش مطرح شد که مهم هستند، اضافه کرد: یک سوال این بود که فضای افسردگی را چطور درمان خواهیم کرد؟ این مسئله جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بدبینی‌های ما و اختلافات ما سایه بر دستاورد‌های ما انداخته است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: سرقت‌های ادبی و هنری بسیار مهم است و در ایران برای آن قانون داریم. بنده زمانی که در دادگستری بودم یک معاونت حقوق مالکیت تشکیل دادم چراکه موضوع مهمی در رشد فرهنگ و هنر است.

پورمحمدی تصریح کرد: موضوع کتاب قله فرهنگ است و خوشبختانه با اشراف مقام معظم رهبری پیشتاز بوده و موفقیت‌های زیادی داریم. البته گرانی اقلام و کاغذ مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی یک مسئله بسیار مهمی است که در همه عرصه‌ها تعیین کننده است و تقویت بخش خصوصی در کتاب مهم است و باید حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: در قله هنر، هنر هفتم و فیلم و سینما است و ظرفیت‌های جدیدی در دنیا ایجاد شده است. شبکه نمایشی خانگی از جمله فیلیمو، فیلم نت، نماوا و تلوبیون بسترهای مناسبی است برای اینکه این هنر، اقتصاد قابل توجه جذب کند.

پورمحمدی با بیان اینکه نهاد نظارتی بر شبکه‌های خانگی را باید اصلاح کنیم، تاکید کرد: مسئله مهم این است که اعتماد و باور به قدرت فرهنگ و هنر را در کشور داشته باشیم تا جامعه‌ای شایسته و تراز ایران و اسلام را بسازیم. در دولت قرار رسالت ما دفاع از هویت فرهنگی و  عدالت فرهنگی و امنیت جامعه و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

* قالیباف: باید فرهنگ را ازسیاست زدگی دور کنیم

.

قالیباف در بخش ششم مناظره سوم، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و سیاست زدگی دور کنیم تا آسیب نبینیم. فرهنگ صاحبانی دارد.

وی افزود: فرهنگ را مردم تولید و مردم مصرف می‌کنند؛ دولت باید صرفا ناوبری فرهنگ را انجام دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی حرف از فرهنگ زده می شود باید به زیرساخت، معیشت، هنرمندان و محتوا توجه داشته باشیم اگر به این موضوعات توجه شود اتفاق های خوبی در حوزه فرهنگ برای کشور خواهد افتاد.

قالیباف تصریح کرد: بنده به عنوان خدمت‌گزار در 12 سالی که در شهرداری بودم با همین نگاه به موضوع فرهنگ نگاه کردم.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران 360 کتابخانه و چند ده هزار صندلی سینما، سالن‌های تئاتری در سطح کشورهای پیشرفته، سراهای محله، مساجد و... ساختیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی رویکردی داریم در موضوعاتی مانند باغ موزه دفاع مقدس در تراز بین المللی است.

قالیباف تصریح کرد: امروز زیبنده نیست که استانی وجود داشته باشد که سینما نداشته باشد؛ از این رو در دولت چهاردهم تمام تلاش را خواهیم کرد تا مجموعه های فرهنگی از جمله سینما ساخته شود.

* پزشکیان: دولت باید فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ دولتی باشد

.

 مسعود پزشکان گفت: اولا دولت با ید از حالت مداخله گری در بیاید و سیاستگذار  باشد و کار را به سازمان‌های خصوصی واگذار کند. از سوی دیگر ممیزی باید شفاف بوده و نباید سلیقه‌ای باشد و من ممیزی سلیقه‌ای را رد می‌کنم.

وی افزود: اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ را نمی‌دهم. قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است و باید آن را دنبال کنیم. دولت باید فرهنگی باشد ولی فرهنگ نباید دولتی باشد؛ تلاش می‌کنیم امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ محقق کنیم و تلاش حداکثری برای اعتمادسازی اهالی فرهنگ انجام می‌دهیم تا مهاجرت نخبگان اتفاق نیافتد.

پزشکیان ادامه داد: مصوبات قانون برنامه را باید دنبال کنیم و حتما باید منابع لازم برای تولید آثار فاخر به صداوسیما داده شود. هر جامعه‌ای در آن کتابخوانی گسترش باید معضلات اجتماعی در آن کاهش می‌باید و ساختار و زیرساخت‌ها باید طوری شکل یابد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.

* جلیلی: عرصه فرهنگ نیازمند برنامه‌ی مشخص است

.

سعید جلیلی بیان کرد: رئیس‌جمهور باید فرهنگ را بشناسد چراکه وزارتخانه‌های فرهنگی زیر مجموعه‌ی اوست و بتواند راهبری فرهنگی در اداره بودجه‌هایی که تحصیص می‌یابد را اعمال کرد. مدیریت فرهنگی عابر بانک نیست و گزارش ثمره بودجه‌های فرهنگی مهم است تا این بودجه‌ها چه آثاری در عرصه فرهنگ داشته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی و ستاد‌ شود و باید خود را در آثار فرهنگی نشان دهد. قاعده‌مند کردن و استانداردسازی بر اساس منطق فرهنگی و قانون اهمیت بسیار دارد.

وی گفت: اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی دچار خطاهایی می‌شود که هزینه‌ها را از بین می‌برد. به‌عنوان مثال در دوران دبیری شورای‌عالی امنیت ملی نامه‌ای درباره‌ی یک فیلم برای ما آمد و گفته شده بود که نباید پخش شود و به امنیت ملی ضربه می‌زند. من آن فیلمنامه را خواندم و گفتیم که مشکلی نیست و بسازند و به امنیت ملی هم لطمه‌ای وارد نکرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما 35 صنف داریم که در صنعت سینما مشغول‌اند و از سال 1368 شغل کارکنان صنعت سینما ردیف مشخص قانونی ندارد. باید مدیر فرهنگی تا پایان مسیر کاری را بداند.

جلیلی عنوان کرد: ما فرصت‌های خوبی در عرصه فرهنگ داریم؛ به‌عنوان مثال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای 34 میلیون بازی‌کننده که داریم هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد و این یک فرصت است. هم‌چنین انیمیشن‌های خوبی که در کشور ساخته می‌شود، می‌تواند بازار جهانی داشته باشد. اگر این موضوعات جدی گرفته شود، آثار خوبی خواهد داشت.

* قاضی‌زاده: دولت به کتاب و سینما و تفریح خانوار یارانه بدهد

.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. آنها این حوزه را بهتر از ما می‌شناسند و این حوزه یک حوزه تخصصی و فرهیختگی است و خیلی از سیاست‌مداران از حوزه فرهنگ سر در نمیاورند و جایی که سیاست‌مداران حاکم شوند با تزریق بی‌دلیل منابع مالی باعث انحراف در پایین دست می‌شوند و نه تنها کمک می‌کنند که یک عنصر ایمانی و فرهنگی رشد کند بلکه به او صدمه هم می‌زنند.

وی افزود: ما باید بپذیریم که دیگر صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست و پلتفرم‌ها جای زیادی را گرفتند و در عرصه فرهنگ فعال هستند. ما باید تلاش کنیم که با تفاهم با جامعه فرهنگی امور فرهنگی را پیش ببریم و این تنها با اعتماد و سپردن کار به دست اهالی فرهنگ و نظامات خودکنترلی ممکن نیست.

قاضی‌زاده عنوان کرد:‌ در فضای مجازی اگر کسی تولیدی داشت و فیلم کمدی فاخری توانست بسازد باید حتما سهمی از فروش پهنای باند به او بدهیم تا این کار رونق پیدا کند. رشد تولیدات فرهنگی تنها با مردمی سازی محقق خواهد شد. ما در بنیاد شهید با کمک گروه‌های مردمی و خانواده ایثار و شهادت توانستیم رویدادهای مختلف فرهنگی را با کار سپاری به مردم برگزار کردیم و بسیار هم با کیفیت‌تر و ارزان‌تر تمام شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و به کتاب، سینما و تفریح خانوار ایرانی یارانه بدهد. ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی طراحی کردیم تا در این چارچوب به خانوار ایرانی به شکل پلکانی یارانه بدهیم.

فاضی‌زاده گفت:‌ دولت وظیفه دارد کاری کند که عموم مردم به محصولات فرهنگی، تفریحی و سفر دسترسی پیدا کنند و ما یک برنامه حمایتی برای اینها داریم. متاسفانه ظاهرا در این برنامه کسی قرار نیست دولت آقای روحانی را گردن بگیرد. ما فکر می‌کنیم باید از جلسه بعد مجبوریم بین دستاوردهای دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد و دولت آقای خاتمی مقایسه کنیم شاید دوستان گردن بگیرند. اینکه ما کارنامه ندهیم و چیزی گردن نگیریم. خب قبلا ما یک جایی بودیم و مردم باید عملکرد قبلی ما را ببینند و با عملکرد دیگران مقایسه کنند.

* زاکانی: در دولت سیزدهم شادی‌های میلیونی متعدد رخ داده است

.

علیرضا زاکانی گفت:‌ موضوع مردم سالاری دینی که انقلاب به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست و صندوق‌های رای خلاصه نمی‌شود و بایستی عمق پیدا کند و در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد هم مشارکت مردم را باید ببینم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: دولت خدمت، دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است. در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکارهای فناوری جدید برای تفریح و شادی برای ما موضوعیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر و دولت سیزدهم مشاهده می‌کنید که شادی‌های میلیونی در تعداد مخلتف رقم می‌خورد.این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و ما نیز وظیقه حمایت داشتیم و کردیم.

زاکانی با بیان اینکه در تعلیم و تربیت ما عملاً مجموع زیرساخت‌های خودمان از جمله فرهنگسراها پشت سر مدارس و مساجد قرار دادیم و به آنها خدمت ارائه می‌کنیم و مدارس از ما خدمت می‌گیرند، ادامه داد: باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت به عنوان پیشران پذیرفت و بر مدار تحولات و جهش‌هایی که برای جامعه رقم می خورد از عناصر فرهنگی استفاده کرد. قالب‌هایی که در قالب فیلم و سریال نمایش‌های خانگی کتاب و کتاب‌خوانی و .... نیاز به یک حمایت جدی دارد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری افزود: این موضوع پیام را اثرگذار می‌کند و ماندگاری پیام را بیشتر می‌کند. امروز اگر به آثار هنری گذشته نگاه کنید شناسنامه تمام عیار آن دوران را در این آثار هنری و ملی و دینی می‌بینید. به اصحاب هنر باید احترام گذاشت  و همه ظرفیت‌ها را بسیج کرد تا بیشترین همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و دراین مسیر با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای آبادانی برداریم.

** کاندیداها در آخرین مرحله از مناظره، طی 6 دقیقه (در صورتی که از این زمان در مراحل قبلی استفاده نکرده باشند) به جمع بندی مطالب خود پرداختند.

* پورمحمدی: باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم

.

مصطفی پورمحمدی در بخش پایانی سخنانش گفت: در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم، ما جوری در مورد گذشتگان قضاوت کنیم که آیندگان نیز درباره ما قضاوت کنند. بعضی از ماها می‌گوییم که در 40 سال قبل چه شده است؟ بنابراین آیندگان نیز همین قضاوت را در مورد ما خواهند کرد.

وی افزود: در دولت نهم یارانه‌ها، مسکن مهر، سهام عدالت،‌ انتخابات الکترونیک و کارهای مهمی شد البته نارسایی‌ها نیز بود اما باید انصاف داشت. ما نسبت به زنان باید رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم و به زنان اعتماد کنیم.

پورمحمدی خطاب به مردم خاطرنشان کرد: مردم عزیز ایران! شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید و باید بین سیاست جذب حداکثری و سیاست تنگ نظرانه و دفع حداکثری را انتخاب کنیم. با ستیز نمی‌توانیم با مردم عمل کنیم و حکمرانی داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد:‌ بسیاری از مردم متدین و دلسوز ایرانی نیز حسرت حجاب نیم‌بند قبل از پاییز سال 1401 را می‌کشند و باید به آن توجه کنیم. ما باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم. یا بین دولت تصدی‌گر، دولت فضول و مداخله گر در امور فرهنگی و دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده یکی را انتخاب کنیم.

وی در پایان گفت: اهالی فرهنگ و هنر، دولت قرار، شما را سرمایه بی بدیل این مملکت می‌داند و در جریان مسائل و مشکلات شما است. ما برای حل دغدغه‌های شما تمام تلاش خود را به کار خواهیم کرد.

* قالیباف: باید سازمانی همچون نظام مهندسی و پزشکی برای فرهنگ داشته باشیم

.

محمدباقر قالیباف در بخش پایانی مناظره سوم، اظهار داشت: بنده معتقد هستم در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب نداریم؛ بدون شک ایشان یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند.

وی افزود: ایشان  در سال 95 به مدیران فرهنگی توصیه داشتند که هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به اینها کمک کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما با این  نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

قالیباف افزود: آیا ما امکانات و پول کم داشتیم یا آن را بد مدیریت کردیم؟ قریب به 90 درصد این پول در دستگاه های فرهنگی برای هزینه جاری خودشان است!‌ چرا فرصت را به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی و مراکز مردمی ندهیم؟

وی گفت: مردمی سازی که باید در اقتصاد کنیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و فرهنگ را مردمی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم  تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند.

قالیباف در پایان بیان داشت: اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی بنده درست شد و باعث شد که در 70 روز بیش از 80 درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

* پزشکیان: زنان ما باید بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه باشند

.

مسعود پزشکیان اظهار داشت: در دیدگاه اعتقادی ما  فرقی بین زن و مرد در رابطه با کاری که می‌کنند دیده نشده است و اگر هر کدام از اینها باور داشته باشند و عمل درستی انجام دهند  پاداش درستی خواهند گرفت و در نتیجه ما باید کاری کنیم که زنان ما در جایگاهی  قرار بگیرند که بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند.

وی افزود: این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مردان ما قرار می‌گیرند زنان ما هم می‌توانند قرار گیرند و با این نگاه نوع برخورد ما با دختران و زنان نباید خشن و اجباری باشد.

پزشکیان گفت: اینکه ما یک ایده‌آلی داریم یک بحث است و اینکه درگیر یک واقعیت هستیم یک بحث دیگر است. ما باید با زبان خوش با زنان و دختران‌مان برخورد کنیم و با رفتار مناسب جایگاه آنها را حفظ کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: در رابطه با فضای مجازی ما کسب و کار یک عده‌ای را دچار مشکل کرده‌ایم. اینکه ما باید زیرساخت را بسازیم و اینترنت داخلی داشته باشیم خوب است ولی نباید با محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کنیم، کسب و کار مردم را دچار اخلال کنیم.

وی در پایان افزود: در رابطه با فرهنگ و هنر و سینما باید کار را به کاردان‌ها بسپاریم و دولت باید سیاست‌گذاری کند و کار را به خانه سینما و تئاتر بدهد و خودش صرفاً نظارت کند. چرا باید هنرمندان کشور ما ممنوع الخروج شوند و یک عده‌ای هم از مملکت بیرون بروند. اینکه ما با نگاه امنیتی و به جای اینکه دولت فرهنگی باشد، فرهنگ را دولتی کردیم، موجب شده تا بیشتر جوانان ما نسبت به رفتار ما مشکل دارند.

* جلیلی: تولیدات فرهنگی ما باید جهانی شود

.

سعید جلیلی در بخش پایانی مناظره‌ی سوم بیان کرد: امام راحل 100 روز قبل از ارتحال‌شان در پیام منشور روحانیت فرمودند چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و باید برای آن فکر شود. امام مباحثی که امروزه درباره فناوری‌های مطرح می‌شود را در خشت خام می‌دید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: باید سهم‌مان از این فناوری‌ها را روشن کرده و استفاده حداکثری داشته باشیم و اینها برای فرصت است و نه تهدید. چند نفر از ما فیلمی درباره یک قانون قهرمان ملی اندونزی در مبارزه با استعمار انگلیس است؟ چند نفر از ما اسم فیلم درباره قهرمان قرقیزستان را شنیده‌اید؟ این فیلم مانند داستان آتش و باد که سال گذشته پخش شد است.

وی گفت: یک جهان فرصت است که مشتاق شنیدن ماست؛ در حوزه تمدنی نوروز، مقاومت و اسلام داریم. زمینه برای ما فراهم است تا تبادلات فرهنگی داشته باشیم. قبل از شهادت آقای رئیسی، فهمی هویدی از من پرسید چرا خود را به ما نمی‌شناسید؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر رئیس‌جمهور یا مدیران فرهگی در مراودات خارجی در کنار بازاریابی برای فناوری‌های سطح بالا و مسائل صنعتی، یک محصول فرهنگی هم ارائه کنند، تولید فرهنگی ما می‌تواند جهان را فتح کند.

جلیلی خاطر نشان کرد: یک سریال مختارنامه زمینه‌های وحدت فرهنگ ایران و عراق را فراهم کرد؛ زمان حضور داعش در عراق جوانان ایرانی و عراقی ذیل شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی مثل مختار و کیان جنگیدند.

وی افزود: این فرصت‌ها برای سال‌ها باقی خواهد ماند. خود دولت با اصلاح فرهنگی سیاسی باید کار فرهنگی کند. باید دین را دینی برپا کرد و کار دینی را به شکل دینی با قوت دنبال کرد. برخی اوقات یک دروغ مسئولان ممکن است میلیارد تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

* قاضی‌زاده: دختران ما از ریاکاری مسئولان ناراحتند

.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: خانواده بزرگ ایران تاریخ غنی و شگرفی دارد. ما مردم با یاری هم سختی را گذراندیم، ما یک ملت هستیم و همه با هم ایران را ساختیم. امروز هر جریانی که بخواهد بین ما جدایی بیاندازد خیرخواه ملت نیست. هرکس بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند از ما نیست.

وی افزود: این هیاهوهای کاذب هرچند پر سر و صدا مشکلی را حل نمی‌کند. علی رغم اینکه دولت شهید رئسی نقاط قوتی داشت اما اهالی فرهنگ انتطار داشتند و ما قول می‌دهیم در ادامه این مسیر در دولت خانواده اهالی فرهنگ بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد. بودجه صداوسیما به 24 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود.

وی ادامه داد: با ایجاد فرهنگ کارت خانوداه یک کارت اعتباری سالانه به خانواده ایرانی می‌دهیم تا از محصولات فرهنگی و خدمات سفر و ورزش با انتخاب خود استفاده کنند. زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری خانواده را با رویکر برخورداری عادلانه زنان از این امکانات توسعه می‌دهیم و یک مرکز توسعه گردشگری جهانی خانواده برای گسترش گردشگری عفیفانه جهانی ایجاد می‌کنیم.

قاضی‌زاده گفت: نمی‌گذاریم اقتصاد دیجیتال دچار مشکل شود. لایحه جامع رسانه را دنبال می‌کنم و پای اجرای آن می ایستم. من هم به نوبه خودم قول می‌دهم نه از منتقدان خود و خانواده‌ام شکایت کنم و نه مانند برخی آنها را بی شناسنامه و بی‌هویت خطاب کنم.

وی در پایان گفت: نان برخی در حل نشدن مشکلات است و از بیست سال پیش بیان برخی مشکلات نقل محافل است و وقتی برخی دولت‌ها می خواهند مشکلات را حل کنند سر و صدا می کنند. وقتی دولت دهم موضوع ورود زنان به ورزشگاه را مطرح کرد برخی در مجلس طرح سوال کردند و رئیس جمهور را به مجلس کشدند. اگر امروز می‌بینیم دختران ما با مشکل مواجه‌اند به دلیل آن است که از ریاکاری مسئولان ناراحتند وگرنه عفیف هستند.

* زاکانی: مردم به گذشته و برنامه‌های ما دقت کنند

.

علیرضا زاکانی در پایان سخناش در این برنامه خاطرنشان کرد: مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب و پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان این مرز و بوم. دوستان عزیز اگر به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند این آخر برنامه را جور دیگری جمع بندی می‌کردم.

وی گفت: بیش از 45 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد در همه ادوار پاسخگوی کارهای خودم هستم و در تمام فراز و نشیب‌های گذشته در طرف درست تاریخ ایستادم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: بنده مشهور هستم در حق خواهی، جوری حرکت می‌کنم که مخالفان بعضا پناه می‌‌آورند و حقوق خود را استیفا می‌کنند.

وی خطاب به پزشکیان گفت: آقای پزشکیان از بعضی از افراد در ستاد خود می‌توانند بپرسند و در بعضی از موارد که قرار بود به بعضی اجحاف شوند به سراغ بنده آمدند و حقوق آنها را استیفا کردم درحالی که در جناج بنده نبودند!

زاکانی تصریح کرد: در مقابل در جناح بنده و دوستان بنده اگر اشکالی پیش آمد معتقد بودم که دو برابر باید با آنها برخورد شود. نکته دوم این است که نسبت به موضوعات امروز کشور برنامه تحول دارم و از بیان آن نیز ابایی ندارم و با صدای رسا بیان می‌کنم و در بین کارشناسان مطرح می‌کنم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: بعد از میزگرد اقتصادی یکی از کارشناسان گفتند که این نکات شما کشور را متحول می‌کند.

وی  به خاطره‌ای از خود در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت:  قبل از عملیات خیبر یک فرمانده خوبی داشتیم که نامش "عبدالله نوریان" بود ک در دو کوهه اسم می‌نوشت و ما در تخریب بودیم. ما به حاج عبدالله رجوع کردم و حاج آقا حق‌شناس گفته بودند که این حاج عبدالله مقام کشف الشهود رسیده است.

زاکانی افزود: به حاج عبدالله گفتم که اسم من را نیز بنویس گفت چرا به من می‌گویی؟ برو به خدا بگو....

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در پایان خاطرنشان کرد:‌ مردم به گذشته و برنامه‌های ما دقت کنند اما نهایت امر،‌ انشالله آنچه که خیر و صلاح کشور و آینده کشور را برای زنان و دختران و مردان پسران فراهم می‌کند، انتخاب خواهند کرد.

ادامه دارد...

نظر شما