شناسهٔ خبر: 67288743 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری باموضوع اقتصادی/بروزرسانی - اکون

اقتصاد ایران: دومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با موضوع اقتصادی (خدمات رسانی عدالت‌محور دولت) آغاز شد.

صاحب‌خبر -
- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، دومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده و محمدباقر قالیباف  نامزد انتخابات و با موضوع اقتصادی (خدمات رسانی عدالت‌محور دولت) آغاز شد.

 

پیش از شروع مناظره، قرعه کشی برای محل نشستن هر کاندیدا انجام شد و به این ترتیب چینش نشستن هر 6 نفر عبارت بود از:

صندلی شماره 1:‌سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
صندلی شماره 2:محمدباقر قالیباف
صندلی شماره 3:  مصطفی پورمحمدی
صندلی شماره 4:علیرضا زاکانی
صندلی شماره 5:مسعود پزشکیان
صندلی شماره 6: سعید جلیلی

** تغییر در دکور

مناظره دوم در حالی برگزار شد که برگزارکنندگان مناظره به برخی انتقادات صورت گرفته درباره  مناظره قبلی پاسخ مثبت داده و تغییراتی را ایجاد کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- مراسم طولانی یکی دو ساعته قبل از برگزاری مناظره، کاهش یافته و دیگر از آن تشریفات و مدت زمان طولانی که صرف قرعه کشی و برنامه‌های دیگر می‌شد خبری نیست.

2- میزهایی برای نامزدها قرار داده شده و از دکوراسیون قبلی که نامزدهای روی مبل می‌نشستند و  جایی برای استقرار کاغذها و نوشته‌های خود نداشتند خبری نیست.

3- تاخیر در برگزاری مناظره از 20 دقیقه در جلسه قبل به 8 دقیقه در مناظره دوم کاهش یافته است.

.

** شیوه برگزاری مناظره

مناظره در 3 مرحله اصلی برگزار شد که طی آن، در هر مرحله، هر نامزد در 4 دقیقه اول به سوالات کارشناسان و مردم پاسخ داد و در 4 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی 6 دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

** سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

.

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

* قاضی‌زاده: دارایی‌های دولت باید به مردم واگذار شود

.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش اول گفت: من پیروزی تیم والیبال ایران در مسابقه با آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که در نتیجه تعویض مربی خارجی با داخلی صورت گرفت و نشان داد ماحصل اعتماد به درون پبروزی‌های بزرگ است.

وی افزود: اسلام جامعه را مرفه و فقر را معادل بی ایمانی می‌داند و لذا وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه گسترش یابد و از  همه کسانیکه امکان تامین معاش خودشان را ندارند، دستگیری کند.

قاضی‌زاده عنوان کرد:‌ ما در دهه 90 چون رشد اتقصادی منفی داشتیم سفره مردم 30 درصد کوچک شد و متاسفانه شکاف طبقاتی بیشتر شد. 100 میلیارد دلار در جامعه توزیع کردیم اما به نفع مردم نشد و به نفع کسانیکه شد که می‌توانستند در جامعه از یارانه بیشتر استفاده کنند. الان کار بجایی رسیده که باید بخشی از حامل‌های انرژی را وارد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: الان 30 درصد جمعیت ایران درآمدی کمتر از 12 میلیون دارند که باید تقویت شوند و در برخی خانواده‌‌ها یک شاغل هم وجود ندارد. بنابراین اقدام اساسی توسعه شغل و ارتقا وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی تاکید کرد: اول باید دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ر ا به مردم واگذار کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها را انجام دهیم. باید قانون هدفمندی یارانه را اجرا کنیم تا همه خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنیم.

ادامه دارد...

برچسب‌ها:

نظر شما