شناسهٔ خبر: 67356217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

متن و حاشیه چهارمین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

چهارمین مناظره انتخاباتی میان شش نامزد نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۲۰ امشب، دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ آغاز و هم‌اکنون در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - در فاصله چهار روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چهارمین برنامه مناظره با محور مسائل «سیاسی و سیاست خارجی»  امشب، دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ از شبکه یک سیما پخش شد.

در ادامه این گزارش آنچه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در بخش‌های مختلف این مناظره بیان می‌کنند و همچنین حواشی و نکات جالب این مناظره زنده را منتشر خواهیم کرد.

متن کامل چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را در خبرگزاری میزان بخوانید.

اقامه نماز جماعت پیش‌از آغاز مناظره

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشاء از دقایقی دیگر برای برگزاری چهارمین مناظره انتخاباتی وارد استودیوی ۱۱ سیما خواهند شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426527" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426527?width=400&height=300"></script></div>
 

ترتیب صندلی نامزدها در مناظره چهارم

براساس قرعه‌کشی ترتیب صندلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره تلویزیونی به شرح زیر است:

صندلی شماره ۱:‌ محمدباقر قالیباف
صندلی شماره ۲: مسعود پزشکیان
صندلی شماره ۳: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
صندلی شماره ۴: مصطفی پورمحمدی 
صندلی شماره ۵: سعید جلیلی 
صندلی شماره ۶: علیرضا زاکانی

آغاز چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

محور بخش اول سوالات مناظره امشب فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426536" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426536?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: توافقی که انتفاع ملی داشته باشد را به صورت گام به گام دنبال می‌کنیم

در دور اول مناظره امشب، محمدباقر قالیباف گفت: شهید سلیمانی بر این باور بود که فرصت‌ها در دل تهدیدات است، اولویت بنده در دولت چهاردهم دیپلماسی است، ده‌ها پرونده باز یا نیمه باز داریم و ما به سمتی خواهیم رفت که پرونده باز نداشته باشیم.

در سطح ملی نیازمند اجماع و وحدت هستیم که در داخل و خارج ضروری است، مذاکره را دنبال می‌کنیم همان‌طور که شهید رئیسی دنبال کرد، هر توافقی که انتفاع ملی داشته باشد به صورت گام به گام دنبال خواهیم کرد.

ستاد آقای پزشکیان مواردی را مطرح می‌کنند که باعث نگرانی است و باعث ایجاد تنش بین مردم و مسئولان خواهد شد. در قانون راهبردی مشاور دکتر پزشکیان گفتند آن را مانع می‌دانیم در حال که مبنای وحدت است. این گونه موارد مردم را خسته و دهه نود را تکرار می‌کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426538" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426538?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: اگر میخواهیم مشکل اقتصادی حل شود باید تحریم‌ها و FATF را حل کنیم

پس از قالیباف پزشکیان در فرصت پاسخگویی خود گفت: اگر میخواهیم مشکلات اقتصادی و بین المللی خود را حل کنیم باید اجماع کنیم.

برجام برای همان دولتی است که برادران می گویند بد است و نقد می کنند ولی الان دنبال این هستند که برجام را نهایی و حل کنند.

کار شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و نهایی کردن برجام قابل تقدیر است.

اگر می خواهیم مشکل اقتصادی کشور ما و ارتباط ما با دنیا حل شود باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلفی که وجود دارد حل کنیم.

ما باید یک روزی FTAF را نهایی کنیم چون در همین وضعیتی که هستیم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426547" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426547?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده هاشمی: شهید رئیسی سایه جنگ را از کشور دور کرد

پس از پزشکیان قاضی‌زاده هاشمی گفت: این روزها وقتی خدمت مردم می‌رسیم، مردم انتقاد می‌کنند که چرا واضح صحبت نمی‌کنید، از سوی دیگر، چرا به اظهارنظر مشاوران و همراهان کاندیداها در دیگر برنامه ها پرداخته نمی‌شود.

حامیان آقای پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند.

شهید رئیسی با وعده صادق و دلاوری رزمندگان دشمن صهیونیست را شکست داد و سایه جنگ را از کشور دور کرد.

آقایان ‌نوری و اسدی با اقتدار دیپلماتیک ایشان آزاد شدند. رابطه ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس بهبود بخشیده شد. روابط با عربستان اصلاح شد.

هشت کشور جهان با جمعیت دو میلیارد نفر پس از شهادت آیت‌الله رئیسی عزای عمومی اعلام کردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426552" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426552?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: اگر در حوزه داخلی قوی باشیم در حوزه خارجی نیز قدرتمند خواهیم بود

در ادامه مناظره حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است، اگر در حوزه داخلی قوی باشیم در حوزه خارجی نیز قدرتمند خواهیم بود.

در جلسات انجام شده حرفی از سياست داخلی به میان نیامد، ما چرا نمی‌خواهیم روی سياست داخلی صحبت کنیم؟

در این روزهای تبلیغات شاهد مشارکت بالا و حس و حال در جامعه نیستیم، بحث انتخابات‌ ناموس کشور است و جمهوری اسلامی در اساس رای مردمی شکل گرفته است.

۸سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود و تا امروز هنوز قانون جامع انتخابات نوشته نشده است. تعدادی از آقایان برای انتخابات تایید نشده‌اند چه تفاوتی بین ما و آنهاست؟

البته به شورای نگهبان حق می‌دهم، نباید تعیین صلاحیت شناور باشد. الان دوستان ما نماینده کدام جریان سیاسی هستند؟ اینها دغدغه‌های کشور است و تا حل نشود وفاق نخواهیم داشت و مشارکت‌ پرشوری را شاهد نخواهیم بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426561" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426561?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد

وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخشهای عمده این فرصت‌ها در سیاست خارجی است، اولین ایراد این است که فقط به ۲-۳ کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند.

اگر می خواهیم از فرصت ها استفاده کنیم باید بدانیم در رابط مان با کشورهای جهان‌، چه اشتراکاتی داریم و از آن اشتراکات چه فرصت هایی به دست می‌آید.

ما در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه‌های مشترک کار به ویژه در عرصه اقتصادی با ما دارند که در این جا باید اولویت‌بندی انجام شود.

دو مشکل مهم ما اشتغال و ارزآوری است که باید در سیاست خارجی حل شود. هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد و برای آن ماموریت در جهت ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور تعریف شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426566" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426566?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی:  با مدل‌های قدیمی نمی‌توان در جهان کنونی جایابی کرد

در پایان این دور از مناظره زاکانی گفت: مبانی سیاست خارجی را مبتنی بر سه مبنای مکتب امام راحل، رهنمودهای رهبر انقلاب و تکیه برمردم می‌دانم.

در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام.

جهان دچار تحول شده و با مدل‌های قدیمی نمی‌توان در جهان کنونی جایابی کرد. 

نکته مهم دیگر این است که سیاه نمایی که علیه ایران کردند باید با کمک ایرانیان خارج از کشور شکسته شود، همچنین بهبود روابط با همسایگی و ارتقای محور مقاومت نیز در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور مدنظر ماست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426574" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426574?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: در چابهار پایتخت دوم ایران و پايتخت دوم اقتصادی را تشکیل خواهیم داد

در ابتدای دور دوم مناظره قالیباف گفت: من متوجه نشدم آقای پزشکیان برای مذاکره چه پیشنهادی دارد؟ بنده وقتی می‌گویم مذاکره را قبول دارم یعنی قدم به قدم پیش برویم، یک اقدام طرف مقابل یک اقدام ما.

مثلا غنی‌سازی ۶۰ درصدی باید پایاپای انجام شود، با توجه به رفتار ترامپ درباره برجام باید حساب شده عمل کنیم.

در حوزه خنثی‌سازی تحریم، فرصت‌های زیادی مثل بریکس، شانگهای و ... داریم. در ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم هستیم که می‌توانیم آن را جبران کنیم.

ما دارای بزرگترین موقعیت ژئوپلیتیک هستیم، در چابهار پایتخت دوم ایران و پايتخت دوم اقتصادی را تشکیل خواهیم داد.

ما با طرح ۱۴، ۱۴ در حوزه چابهار بدون مشکل FTAF یا تحریم آمریکا با تصميم و مدیریت درست برای درآمد دائمی تلاش خواهیم کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426580" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426580?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: شهید رئیسی به‌شدت پیگیر احیای برجام بود

پزشکیان در ادامه مناظره گفت: غیر ممکن است کشور بتواند توسط یک جناح، یک گروه و یک دسته اداره شود.

تا مشکلات داخلی خود را حل نکنیم همه حرف هایی که می زنیم قابل اجرا نیست.

چه کسی از سفارت انگلیس بالا رفت؟ اصلاح طلبان این کار را کردند؟ چه کسانس سفارت عربستان سعودی را آتش زد و گفتند ما دستاورد بزرگی داریم؟

همان آدم هایی که از دیوار سفارتخانه بالا رفتند الان پست دولتی گرفتند. مگر نمی‌گفتند گوشت و مرغ و دلار ربطی به برجام ندارد؟ پس چطور شد که قیمت ها این قدر بالا رفت.

ما باید ابتدا در داخل اختلافات‌مان را حل کنیم، شهید رئیسی به شدت پیگیر احیای برجام بود.

باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات‌مان را با دنیا و اختلافات داخلی حل کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426581" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426581?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده هاشمی: ما نباید به خود تحقیری تن بدهیم

پس از قالیباف قاضی‌زاده هاشمی گفت: آقای پزشکیان حرف‌های خوبی می‌زنند ولی مغایر با صحبت‌هایی است که مشاوران و همفکران ایشان در ستادهایشان می‌زنند. مشکلات زیاد است اما نباید آدرس غلط بدهیم. 

ایران همیشه الهام بخش کشورهای منطقه و هم‌اکنون الهام بخش کشورهای جهان است. ما نباید تن به خود تحقیری داده و داشته‌هایمان را ارزان بفروشیم.

درباره صحبتهای آقای پورمحمدی بگویم که تا قبل از دهه ۹۰ مسئله مشارکت مردم و قهر مردم از صندوق را نداشتیم؛ اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است. اما چرا اینطور شد بعد از ۸۸؟

چرا مردم قهر کردند؟ چون دوگانگی دیدند. وزیر مسکنی که خودش در باستی هیلز بود و الان در ستاد آقای پزشکیان است.

سال ۹۸ چه کسی اینترنت را کلا بست؟ الان مسئولیت دارد در ستاد آقای پزشکیان و قائم مقام ستاد اوست. مردم اینها را می‌بینند دچار تردید می‌شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426596" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426596?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: سه سال است که آقای زنگنه می‌خواهد با آقای جلیلی مناظره کند

در ادامه پورمحمدی گفت: کاندیدا باید شناسنامه داشته باشند و تحلیل خود را بگویند.

عده‌ای نقش مردم را باور ندارند و تلاش برای جلب مشارکت آنها ندارند، یکی از راه‌های جلب مشارکت مردم فعالیت حزبی است.

یکی از مقولات دیپلماسی مقوله اقتصادی است، در زمان شهيد رئیسی اقدامات خوبی انجام شده است، در بحث قرارداد کرسنت و SFO من هیچ نقشی نداشتم و آن زمان در دفتر رهبری بودم، سال 87 هم رفته بودم سازمان بازرسی. قرار بود گاز بفروشیم و پول بگیریم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم. چرا جلویش را گرفتیم تا امروز؟ یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان متهمش کردند یا دوستانی که جلوی قراردادش را گرفتند.

سه سال است که آقای زنگنه می‌خواهد با آقای جلیلی مناظره کند؛ چرا مناظره قبول نمی‌شود؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426637" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426637?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: آقای پورمحمدی تشخیص غلط دارد و تجویز غلط می‌دهد

پس از پورمحمدی جلیلی گفت: در حکمرانی یک تشخیص غلط میلیون‌ها نفر را متضرر می‌کند. بهتر است آقای پورمحمدی درباره موضوعات مطرح شده اطلاعات کافی داشته باشد.

به قول آقای طیب نیا ۳۹ بند FATF در حال اجرا است، آقای پورمحمدی تشخیص غلط دارید و تجویز غلط می‌دهید.

در موضوع برجام ما بیش از تعهداتمان عمل کردیم اما نتیجه آن چه شد؟ طرف مقابل به طور کامل از آن خارج شد اما شما ملت و کشور را متهم می‌کنید.

در کرسنت یک فساد صورت گرفت و وزیری که باعث این پرونده بود باز هم در دولت به‌کار گرفته شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426638" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426638?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: تا جریان تحریف شکست نخورد جریان تحریم شکست نمی‌خورد

در پایان این دور زاکانی گفت: خیلی از مواردی که مطرح می‌شوند، بخاطر بی‌برنامگی است و ما را مجبور می‌کنند حرفهایی بزنیم که بعد پشیمان شوند. مشکل ما جریان تحریف است و تا شکست نخورد جریان تحریم هم شکست نمی‌خورد. 

درباره واکسن که آقای ظریف و رئیس جمهور وقت خیلی به در و دیوار می‌زنند، نامه ظریف به شهید رئیسی وجود دارد. حال چرا به مردم دروغ می‌گوییم؟ خوب نیست، مردم می‌فهمند. 

ما در برجام برنامه داریم و همه چیز مشخص است، خواهش می‌کنم گزارشات سه ماهه و شش ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید، در آنها مدام آقای ظریف می‌گوید نشد، نشد. برجام نیاز به نقد شدن دارد و شهید رئیسی آن را به بهترین شکل نقد کرد. 

راجع به کرسنت گفتید، خیانت بزرگی در کرسنت شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426687" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426687?width=400&height=300"></script></div>

بخش دوم مناظره

در بخش دوم مناظره سوالات کارشناسان با محور«تهدیدها و چالش های سیاست خارجی» از نامزدها پرسیده شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426688" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426688?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: با همکاری همسایگان و کشورهای اسلامی هژمونی آمریکا را به هم زدیم 

در ابتدای این دور از مناظره قالیباف گفت: من با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها صحبت نکنیم در جای دیگر صحبت کنیم تا باعث ناامیدی مردم نشود.

شهيد سلیمانی گفتند همه تحریم‌ها و تهدیدها درس است. شهيد سلیمانی به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت، با کسی که در میدان می‌جنگید همزمان حرف هم می‌زد. این الگوی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

شهيد سلیمانی با قدرت مشکل را حل می‌کرد، اما ما فراموش‌ کرده‌ایم که برای حل مشکل مردم آمده‌ایم. همیشه در جلسات دنبال اجماع‌سازی بود، آیا ما رویه شهيد سلیمانی را دنبال می‌کنیم؟

امروز ما در امنیت با همکاری همسایگان و کشورهای اسلامی هژمونی آمریکا را به هم زدیم و باید در حوزه اقتصادی، ترانزیت، حمل و نقل و ... نیز با هم همکاری کنیم. مردم باید بدانند ما دلسوز آنها هستیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426690" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426690?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد و کارشناسان بگویند درست و غلط چیست

پس از قالیباف پزشکیان گفت: کار را باید با کارشناسان حل کرد‌؛ تا مشکلاتی که الان وجود دارد را با این نگاه نبینیم مشکلات تحریم و مشکلات دیگر را نمی‌توانیم به سادگی حل کنیم.

اگر برجام بد است الان بگویند برجام را نمی‌پذیریم اما بگویند اقدام بعدی ما برای حل مسئله چیست؟ به خاطر همین روندی که در آن گیر افتادیم روزانه هزاران میلیارد تومان ضرر می‌دهیم.

مشکل این است که یک عده خیال می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند. باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد و کارشناسان بگویند درست و غلط چیست.

بلایی که سر کشور آمده به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی بوده است. همچنان نظرم این است که باید برجام را پیگیری می‌کردیم.

من می فهمم که نمی‌فهمم، مشکل این است که عده‌ای فکر می کنند عقل کل هستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426703" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426703?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده هاشمی: چرا بایدن پیچ فروش تحریم را برای دولت روحانی شل نکرد؟

قاضی‌زاده هاشمی پس از پزشکیان گفت: آقای پزشکیان حرف از تصرف سفارت انگلیس و عربستان می‌زنند؟ چه کسانی لانه جاسوسی را تصرف کردند و بفرمایید شما در آن چه نقشی در آن داشتید؟ این را هم بفرمایید در چه دولتی سفارت عربستان تسخیر شد؟ ایا توانایی نداشتند جلوی این اتفاق را بگیرند؟

آقای پزشکیان که ستادهایشان را به مدیران دولت روحانی دادند، مسلما می‌دانند اخیرا آقای ظریف در کنار ایشان در برنامه‌ انتخاباتی حرفای عجیبی زد و پذیرفت که در دولت شهید رئیسی بیشتر نفت فروخته شد و دلیلش را شل کردن پیچ تحریم ها توسط بایدن اعلام کردند. 

آیا دولت روحانی ۹ ماه تلاش نکردند پیچ تحریمها را شل کند؟ چرا بایدن همان پیچ را برای دولت شهید رئیسی شل کرد؟ آیا بخاطر این نیست که شهید رئیسی عرضه وادار کردن امریکا به شل کردن پیچ تحریم‌ها را داشت ولی دولت روحانی نداشت؟ 

آقای پزشکیان و اقای روحانی دیدید چه کسی زبان مردم دنیا و  زبان مردم کشور خود را بهتر بلد هستند؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426704" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426704?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: با شعار نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم

پورمحمدی در فرصت پاسخگویی خود گفت: بحث تحزب و سازمان‌دهی نهادهای مردمی یک مبحث جدی است. اگر حزبی مشکل داشته باشد دستگاه‌های امنیتی جلوی آن را خواهد گرفت.

آقای جلیلی شما که سالهاست دولت سایه تشکیل می‌دهید چرا حاضر نیستید درباره قرارداد کرسنت صحبت کنید؟

من سعی کردم به وظیفه خود عمل کنم، امروز جریمه ۱۸ ميليارد دلاری برای ملت ایران در نظر گرفتند بروید موضوع را حل کنید 

با شعار نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426705" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426705?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید

جلیلی پس از پورمحمدی گفت: امروز بزرگ ترین فرصت‌های ما در سیاست‌خارجی است که متاسفانه عده ای در ۸ سال آن را از بین بردند. به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند از آن استفاده کنند.

همین هایی که می‌گفتند مشکلات را با برجام حل می‌کنیم آیا مشکل مردم را حل کردند؟

هشت سال، یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید.

یکی از بحث‌های جدی ‌که به عنوان رئیس جمهور دنبال خواهم کرد مبارزه با فساد است.

آقای پورمحمدی باید جواب دهد که چرا پرونده کرسنت را پیگیری نکرده است. بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم صدای امثال شما در می‌آید.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426706" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426706?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: من حاضرم با هرکسی که حاضر به مناظره درباره کرسنت باشد همین فردا گفت‌وگو کنم

علیرضا زاکانی در پایان این دور گفت: درباره برجام، ما کارنامه ای داشتیم که صد درصد درست درآمده است، من هم ظریف و هم صالحی و شمخانی و عراقچی را به کمیسیون دعوت کرده و حرف همه راشنیدیم و جمع بندی کردیم که صد درصد درست درامده حال چرا این سند را غیر کارشناسی می‌دانند.

آقای پزشکیان درباره سفارت آتش زدن می‌گویند که من در این باره هیچ چیز نمی‌دانم یا درباره تسخیر سفارت امریکا می‌گویند، نمی‌دانم این حرفها را خطاب به چه کسی می زنند و چرا مطرح می کنند. 

مردم آگاه باشید که با احساس و بدون پشتوانه حرف می‌زنند و می‌خواهند رای بگیرند. 

درباره کرسنت باید بگویم، در دوره آقای خاتمی و وزارت آقای زنگنه، بزرگترین خیانت‌های نفتی مانند استات اویل و کرسنت، توتال بسته شد و بنده مکرر گفتم چه کسانی خیانت کردند.

من حاضرم با هرکسی که حاضر به مناظره باشند همین فردا گفت‌وگو کنم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426718" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426718?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: تحمل مردم سر آمده باید مشکلاتشان حل شود

در دور بعدی مناظره قالیباف گفت: مردم بعد از دهه۹۰ در حداقل‌های زندگی مشکل دارند، رشد اقتصادی از طریق رفع تحریم در دستور کار ماست، تحمل مردم سر آمده و باید در زمان کوتاه مشکلات آنها حل و فصل شود.

۱۷ و نیم درصد امروز اتلاف سرمايه‌‌‌های در دست داریم، تا تورم پایین نیاید در بخش حقوق و در حوزه کالا باید کمک شود. باید فاصلۀ حقوق‌ها و تورم را جبران کنیم.

بسیاری وام مسکن گرفتند اما نمی‌توانند قسط بدهند. در برنامه‌ ما به هر فردی که منزل ندارد در محیطی که کاربری مسکونی دارد ۲۰۰ متر زمين می‌دهیم. با تجربه ای که در شهرداری دارم این کار شدنی است.

صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد اما نتوانسته مشکلات اين حوزه را حل کند. ما قانون واردات خودرو را در مجلس تصویب کردیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426730" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426730?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: در میادین مشترک، اعراب سهم خود را می‌برند و عین خیال ما نیست

در ادامه پزشکیان گفت: اگر برجام را نپذیریم و یا نخواهیم آن را حل کنیم و اگر FATF را حل نکنیم باید انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم؛ مردم سرمایه ما هستند و باید با آن‌ها آشتی کنیم.

بروید از اتاق بازرگانی بپرسید که برجام و FATF را بد می دانند یا نه. در میادین مشترک، اعراب سهم خود را می‌برند و عین خیال ما نیست.

بگویند اگر برجام را نمی پذیرند، وفاق داخلی را چطور می خواهند درست کنند؟

قدرت دفاع و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرد باعث افتخار ماست و یکی از عللی که آن‌ها نمی‌توانند به ما طمع کنند به خاطر قدرت بازدارندگی موشک و پهپاد ما است.

اینکه نخبگان از کشور خارج می‌شوند به خاطر رفتار حاکمانه ما و امر و نهی‌های ماست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426731" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426731?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده هاشمی: انقدر مرد باشید که از دولتی که در آن بودید مانند ما دفاع کنید

پس از پزشکیان قاضی‌زاده هاشمی گفت: آقای پزشکیان به‌جای اینکه جواب بدهند، سوال جدید مطرح می‌کنند. انقدر مرد باشند که از دولتی که در آن بودند مانند ما دفاع کنند. 

چه کسانی مردم را از عرصه خارج کردند؟ چه کسی بخش خصوصی و تعاونی را نابود کرد؟ بیشتر از ۱۰ سال روی مدل مردمی‌سازی کار کردیم، نقش دادن به مردم در دولت رئیسی با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست.

همان کسانی که ۲ دز واکسن فایزر زده بودند می‌گفتند ما نمی‌گذاریم مردم موش ازمایشگاهی دیگر کشورها شوند و سخنگوی دولت هم می گفت، بخاطر fatf نمی توانیم واکسن وارد کنیم، اما الان می‌گویند واکسن کار ماستٍ خب دو هفته زودتر واکسن وارد می کردید که این افتخار به نام دولت رئیسی نخورد. 

می گویند، اگر برجام بد است چرا رئیسی از آن خارج نشد؟ اگر خارج می‌شد شما او را متهم نمی‌کردید که مانند ترامپ و نتانیاهو خارج شدی و کنار آنها ایستاده‌ای؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426732" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426732?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: چرا اجازه دادید قطعنامه‌های سازمان ملل پشت سر هم صادر شود؟

پورمحمدی در ادامه مناظره گفت: کسانی که می‌خواهند رئیس جمهور شوند باید آرامش خود را حفظ کنند.

با شعار و داد زدن و اتهام زدن مشکل حل نمی‌شود، آقای زاکانی خوب گفتند که آماده صحبت هستند، آیا اینکه ملت جزئیات این پرونده را بدانند بد است؟ چرا قرارداد را زمین گیر کردیم؟

قطعنامه‌ هایی در سازمان‌ ملل تصویب شده که ملت ایران را بیچاره کرده است. چرا اجازه دادید این قطعنامه‌ها پشت سر هم صادر شود؟

دوران بزن در رو گذشته و اینها باید پاسخ داده شود. الحمدالله امام راحل به ما استقامت یاد داد. ما به پرچم مقاومت در دنیا اعتلا بخشیدیم، فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی قدرت پیشروی دارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426733" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426733?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

پس از پورمحمدی جلیلی گفت: ما یک گذشته و یک آینده داریم؛ گذشته غلطی که هیچ نتیجه‌ای نداشت، دلار ۳ تومان را ۳۰ تومان و تحریم‌ها را دوبرابر کرد اما جالب اینجا است که می‌گویند همین روش باید دوباره ادامه پیدا کند.

می گویند برجام چرا ادامه داده می‌شود؟ این طلب ملت است و باید آن را دنبال کرد.

در اوج زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود کل صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود، چرا نتیجه نگرفت؟

این رویکرد جهشی را برای کشور به دنبال نخواهد داشت و نمی‌تواند برای شما موفقیت بیاورد.

عرصه سیاست خارجی دارای فرصت‌های فراوان است؛ در سریلانکا نیم میلیارد دلار قرارداد خدمات فنی بسته شد و ما با ده ها کشور می‌توانیم این ‌کار را انجام دهیم.

باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این کار راه های بسیار عملی داریم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426744" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426744?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: ما به‌دنبال برجام هستیم

در پایان این دور زاکانی گفت: راهی نداریم جز اینکه مشارکت کنیم،مردم را شریک ثروت کنیم. مردم را داخل سیاست کنیم و اقوام را مقابل هم قرار ندهیم. همه ایرانیان با هرسلیقه و شرایطی عزیز هستند.

ملت ایران از عدالت، رفع تبعیض و فساد‌ستیزی خوششان می‌آید الا یک‌سری زالو صفت که من در یک دهه اخیر با این زالو صفتان مبارزه کردم.

ما باید اقتصاد را با مردم شریک شویم و آنها را سر سفره بیاوریم. نباید بین مردم ‌دیوارکشی کنیم. هم انسجام ملی و هم‌وضعیت معیشتی مردم را باید مدنظر قرار دهیم.

ما دنبال برجام هستیم چراکه مسئولیت و وظایف خود را در آن انجام دادیم و آنها باید به وظایف خود در آن عمل کنند. 

آنچه به مردم کمک می‌کند، شفافیت است اینکه مردم را وارد حریم مسئولان کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426745" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426745?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: ستاد آقای پزشکیان همان ستاد آقای روحانی است

در ابتدای آخرین دور مناظره امشب قالیباف گفت: امشب در ابتدا سعی کردم مطالبی را برای مردم روشن کنم. ستاد آقای پزشکیان همان ستاد آقای روحانی است، یعنی برگردیم به دهه نود، تنش‌های بین قوا و شکاف بیشتر مردم و دولت، اینکه دوباره در اداره کشور اختلال پیش‌آید، آیا سزاوار است؟

ما نباید جز مردم دغدغه دیگری داشته باشیم، همه باید کنار هم باشیم و دست به دست هم بدهیم. در گذشته بنده اين گونه عمل کردم. ما با تلاش و کار و تکیه بر مردم و جوانان بدون اینکه چپ و راست کنیم براساس شايسته‌گزینی احترام کردیم و نتیجه آن این شد که در ۱۲ سال تهران جدید ساخته شد.

بنده اگر رئیس جمهور شوم افقی روشن برای کشورمان رقم خواهم زد به گونه‌ای که به گذشته خود افتخار کنیم با ادامه دادن راه امام راحل و شهدای گرانقدر.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426770" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426770?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من‌ فرونشاندن موج مهاجرت است

پس از قالیباف پزشکیان در فرصت جمع‌بندی خود گفت: سیاست خارجی را وسیله ای برای ایجاد فرصت در داخل کشور‌، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان کشورمان می‌دانم.

یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من‌، فرونشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود.

سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات و آرامش روانی برای تک تک مردم ایران می‌خواهم و تلاش خواهم کرد که ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

می خواهم ایرانی بودن یک امتیاز باشد، دستگاه سیاست خارجی دولت من‌، تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد.

مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل‌گرا و عزتمند هزینه مردم را کاهش دهم، اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهن پر کن جیب مردم خالی شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426771" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426771?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده هاشمی: اگر می‌خواهیم پیچ تحریم‌ها شل بماند به تداوم راه شهید رئیسی نیاز داریم

در ادامه قاضی‌زاده هاشمی گفت: قول می‌دهم کسانی‌که وعده لغو تحریم‌ها را برگرده شما سوار کنند هرگز نمی‌توانند این کار را انجام دهند. تحریم، بخشی از برنامه‌ها و راهبردهای اصلی امریکاست که با لغو کل برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز حل نشد. 

اگر پشتوانه ارزی نداشتیم امروز ماشین‌های خارجی را در حال نمره شدن را در خیابان‌ها نمی‌دیدیم. 

رئیسی عزیز ما زبان دنیا را می‌شناخت، اگر می‌خواهیم پیچ تحریم‌ها شل بماند، این کشور نیاز به تداوم راه شهید رئیسی دارد. 

دوستان ما طوری درگیر توافق هستند که انگار در طول عمرشان یک بار هم معامله نکردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426772" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426772?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: برخی از افرادی که امروز رأی می‌خواهند جاده صاف‌کن تحریم بودند

پس از قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی در فرصا جمع‌بندی خود گفت: هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار، توسعه اقتصاد ملی و رفع تحریم‌ها در خارج و حل مسئله در کمترین زمان و هزینه است.

بیش‌از ۱۵ سال است که به‌دلایل مختلف در تله تحریم‌ها هستیم، برخی از کسانی که امروز از شما رأی می‌خواهند خواسته نخواسته جاده صاف کن تحریم بودند.

اکنون زمان آن‌ است‌ که‌ با انتخاب درست، برای عبور از کینه‌ها و شکاف‌ها پل بسازیم و به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها پایان دهیم و به اقتصاد مردمی، بخش خصوصی امید دهیم. تلاش می‌کنیم ایران محور مهمترین منطقه جهان شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426773" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426773?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: مهاجرت دانشمندان به‌دلیل ساخته نشدن بازار است

جلیلی در ادامه گفت: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق و منافع ملت و حقوق دانشمندان این کشور است. تحریم نه تنها باید خنثی و رفع شود بلکه تحریم کننده باید پشیمان شود.

امروز فقط یک بازار ۱۱ میلیارد دلاری برای صیفی‌جات وجود دارد که رقیب در آن عملا کنار رفته است.

امروز می‌توانیم برای موضوع سلامت یک ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در تعامل با کشورهای دیگر درست کنیم.

اینکه برخی‌ها نگران مهاجرت دانشمندان ما هستند برای این است که نتوانستیم برای آن‌ها بازار درست کنیم.

با هوش مصنوعی و بحث های دیجیتال می توانیم برای جوانان بازار ایجاد کنیم. امروز کشور ایران این موقعیت را دارد که در برخی کالاها هاب منطقه شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426774" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426774?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد

در پایان مناظره چهارم زاکانی گفت: اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است؛ وقتی می‌بینم حق مردم را می‌خورند و یک آب هم رویش، نمی‌توانم تحمل کنم.

همکارم آقای پزشکیان اینجا در تلویزیون دعوت به انسجام ملی می‌کنند ولی اعضای ستادشان دعوت به تفرقه کرده و میکروفون پرت می‌کنند. 

مردم، اجازه دیوار‌کشی ندهید. چه در داخل و خارج از کشور، تمام مردم ایرانی ایرانی هستند، اجازه ندهید به‌نام مذهب یا جنسیت یا هر عاملی شما را از هم جدا کنند. کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد.

مردم ناامید نشوید، آمدیم مشکلات را با تکیه بر خدا‌و‌ به کمک شما حل کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_426775" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4779942/426775?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/

نظر شما