شناسهٔ خبر: 67286930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تکمیل می شود/

لحظه به لحظه دومین مناظره انتخابات 1403/ کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟ + عکس و فیلم

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) پنجشنبه 31 خرداد 1403 برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ ۶ نامزد انتخابات 1403 وارد سازمان صداوسیما شدند.

۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای شرکت در دومین مناظره از دقایقی پیش وارد سازمان صداوسیما شدند.

نامزدها پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا وارد استودیوی ۱۱ سیما خواهند شد.

دومین مناظره انتخاباتی از ساعت ۲۰ تا ۲۴ برگزار می‌شود.

 

 

جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

سعید جلیلی شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خرداد -  در دومین مناظره تلویزیونی با اشاره به پیروزی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا، اظهار داشت: این پیروزی را تبریک می‌گویم؛ البته اگر گفته نشود که خود آمریکا نمی‌خواست برنده شود همچنین زلزله کاشمر را تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به توزیع عادلانه منابع در جامعه، افزود: دولت وظیفه دارد منابعی که در دسترس دارد را به طور عادلانه بین مردم تقسیم و توزیع کند.

جلیلی تصریح کرد: به عنوان مثال در مقایسه دو خانواده که یکی با سه نفر، سه خودرو و دیگری با چهار نفر، بدون خودرو هستند؛ با محاسبه سوخت، انرژی، استفاده از خدمات شهری و...، خانواده اول با اینکه مرفه‌تر است، ۱۲ برابر خانواده دوم یارانه دریافت می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۴۴ درصد مردم فاقد خودرو هستند، افزود: خانواده‌هایی که خودرو ندارند از برخی یارانه‌ها به طور کل محروم هستند.

جلیلی درباره یارانه نقدی اظهار داشت: اگر یک خانواده چهار نفره حقوقی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان در ماه حقوق داشته باشد، باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آن را به عنوان مالیات بپردازند؛ یعنی در عمل به همان میزان یارانه از او مالیات گرفته می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از کسانی که درآمد بسیار زیادی دارند، به دلیل عدم شفافیت موجود به راحتی فرار مالیاتی دارند که جلوگیری از آن یک برنامه درست می‌خواهد.

وی یادآور شد: برنامه‌ای لازم است که یارانه هر فرد به صورت عادلانه توزیع شود، در این برنامه مردم با صرفه جویی میزان یارانه خود را تعیین می‌کنند.

جلیلی ادامه داد: ما چند طرح در این زمینه آماده کرده‌ایم. طرح وان درباره این است که انرژی به بهترین شکل توزیع شود و یارانه مردم عادلانه باشد و نه براساس خودرو بلکه براساس فرد باشد. این طرح موجب مدیریت بهتر مصرف می‌شود و خود مردم براساس منافع خود، مصرف انرژی را مدیریت کنند. یک طرح برای سبد غذایی داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد همچنین طرح سفر و روستا را داریم.

 

اولین مناظره انتخابات 1403 (25)

 

رفاه و رفع فقر مطلق تنها با پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی کافی نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم از فرصت زمانی خود در این مناظره گفت: نکته‌ای که مردم به آن توجه دارند و موضوع بحث است این است که رفاه و رفع فقر مطلق چگونه صورت بگیرد. ما فقط این را منحصر به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی کرده‌ایم اما کافی نیست؛ برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید یک نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل گیرد.

وی ادامه داد:وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشیم یعنی یک لایه درست شده باشد که فقر، بی سوادی و بیماری یک چرخه ای را درست کرده باشد که اگر کسی بیمار شود دچار فقر بیشتر شود یا بی سوادی منجر به فقر شود یا برعکس فقر دچار بی سوادی شود یا نداشتن شرایط اولیه باعث فقر شود. این چرخه مادامی که وجود داشته باشد شما نمی توانید رفع فقر مطلوب را داشته باشید.

جلیلی اضافه کرد: این چرخه مادامی که وجود داشته باشد شما نمی توانید رفاه یا رفع فقر مطلوب را داشته باشید؛ بنابراین باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری که دارای روش‌هایی مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزاد کار و برنامه ملی صنعت کار که بسیار مفصل است و بر اساس آن لایه محرومیت زدایی باید صورت بگیرد؛ انجام می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مهم چگونگی اجرای این برنامه‌ها و تامین منابع آن است. یکی از بحث هایی که آقای پورمحمدی اشاره کرد که اگر می‌خواهید با فقر و فساد مبارزه کنید لازمه آن این است که سازوکاری داشته باشید تا با فساد مبارزه کنید و منابع که امروز به یغما می‌رود را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و  قاچاق یکی از این روش هاست.

عده‌ای FATF  را بهانه کرده بودند تا ناکارآمدی خود را بپوشانند

وی یادآور شد: زمانی که در شورای عالی امنیت ملی بودم نوشتم باید با پولشویی مقابله شود؛ گفتند اول باید FATF ‌تصویب شود؛ نه. یکی از اشکالات دوستان این است که صورت مساله را دقیق متوجه نیستند. این مسائل را آقای همتی در دوره قبلی انتخابات هم مطرح کردند که من جواب دادم. شما الان دارید با FATF کار می‌کنید و عمده ۴۱ بند را اجرا می کنید. شما (آقای پورمحمدی) زمانی که وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی بودید باید این کارها را انجام می‌دادید ولی چرا انجام ندادید؟ مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شد و بسترهای آن در کشور فراهم است ولی چرا انجام نمی‌دهید؟ عده ای می‌خواستند برای ناکارآمدی خود بهانه بیاورند و بگویند این کارها انجام نمی‌شود. چگونگی توزیع یارانه چه ربطی به این موضوع دارد؟

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه ‌های حوزه بهداشت و درمان در دولت خود گفت: با توجه به جایگاه رئیس جمهور اینکه بر پاسخ به پرسش متمرکز شویم احترام به مردم این است. بخشی از نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت بوده و باقی موضوعات فراتر از وزارت بهداشت است که من در بخش دیگر به آن می پردازم.  

وی ادامه داد: در ۴۵ سال گذشته ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که میانگین طول عمرکه اول انقلاب از ۵۵ سال امروز ۷۷ سال رسیده است که از موفقیت های نظام سلامت ماست.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت شده اند که این آمار متوسط است البته مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. دولت و نظام سلامت ما وظیفه دارد این مرگ‌ها را به حداقل یا صفر برساند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: از این تعداد، ۴۷ درصد مرگ زودرس و زیر ۷۰ سالگی است، ۲۲ درصد مرگ خیلی زودرس که زر ۵۰ سالگی است. ۶۵ نفر بابت آلودگی هوا، ۱۵۰ نفر بابت مصرف دخانیات و ۶۰۰ نفر بابت عارضه یک بیماری مثل اضافه وزن است.

وی اظهار داشت: در اینگونه مباحث دولت و رئیس جمهور وظیفه دارد. مخصوصا برخی از بحث ها فراتر از یک دستگاه و وزارت بهداشت است و اینجا کارویژه‌ای را باید دنبال کنیم.

جلیلی ادامه داد: به عنوان مثال طبق آمار موجود روزانه از ۲۶ میلیون خانوار کشور حدود ۲.۴۲ درصد دچار بیماری هایی می شوند که هزینه‌های آن کمرشکن است؛ بنابراین روزانه هزینه‌های کمرشکنی به ۲ و نیم درصد یا ۱۷۸۰ نفر از مردم کشور تحمیل می شود که منجر می‌شوند زیر خط فقر بروند.

جلیلی گفت: یکی از سیاست های اصلی نظام سلامت ما این است که اگر بیماری سراغ مردم آمد؛ همان کافی باشد و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود.

صندوق‌های بیمه عدالت محور عمل نمی‌کنند

وی راهکار این مسئله را موضوع بیمه‌ها دانست که در دنیا امری مرسوم است و ادامه داد: امروز یکی از بحث های جدی که داریم این است که صندوق های بیمه ما به دلیل اشکلاتی که در آنها وجود دارد بیمار هستند و عدالت محور عمل نمی‌کنند.

جلیلی تاکید کرد: بحث ما این است که اگر روزی ۱۷۸۰ نفر دچار بیمار کمرشکن می شود و بر این اساس اگر ضربدر تعداد خانوادهای آنان کنیم یعنی روزانه ۵ تا ۶ هزار نفر از مردم متاثر از این موضوع می شود. بنابراین سازوکار بیمه ها باید عدالت محور شود. به عبارتی یارانه فقط این نیست که کسی که دچار بیماری شده باید بپردازد باید از غنی به سمت فقیر و از سالم به سمت بیمار هدایت شود.

به گفته او، بیمه باید به شکل عمودی به گونه‌ای توزیع شود که در برنامه های هفتم آمده و کاهش هزینه‌های کمر شکن یکی از وظایف نظام بیمه‌ای است.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در فرصت چهار دقیقه‌ای دوم بخش دوم این مناظره، گفت: رئیس‌جمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد از جمله بحث سلامت که در قانون اساسی اشاره شده است که از حقوق مردم است. بحث‌هایی که این‌جا درباره بهداشت مطرح شد، در زمینه وزارت بهداشت دنبال می‌شود ولی خیلی از مسائل بهداشت خارج از وزرات بهداشت است.

حدود ۲۰ هزار نفر سالانه در جاده‌ها تلف می‌شوند

جلیلی با بیان اینکه تلفات جاده‌ای متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است، تصریح کرد: این مقدار تلفات جاده‌ای در هشت سال می شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! قطع عضو هم هست، معلول هست.  اگر مثلا آلودگی هوا و حوادث جاده ای میزان تلفات جامعه ما را بالا می برد وظیفه کیست که این مشکلات را حل کند؟ میزان قابل توجهی از تلفات جاده‌ای قابل پیشگیری بوده است که وظیفه دولت ماست.

 

وی ادامه داد: خاطرم هست در یکی از سفرهای خارجی در منطقه از مقامات آن کشور سوال کردم چه تعداد تلفات جاده‌ای دارید که پاسخ دادند در سال ۱۷ نفر تلفات جاده‌ای داریم که جمعیت آن کشور یک دهم ما بود که تلفات ما هم می توانست ۱۷۰ نفر باشد نه اینکه حداقل ۱۷ هزار نفر باشد.

وی با بیان اینکه کجا باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود؟، تصریح کرد: در همین ۱۰ سال اخیر یکی از بحث‌هایی که با مردم داشتم، مشخص شد که اشتغال، امنیت شغلی و استرس‌های ناشی از آن بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چقدر بیماری و فوت به دلیل عوامل اجتمای موثر بر سلامت داشته ایم؟ اگر بیان می کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی، حوادث جاده‌ای می تواند آنقدر سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد، چه کسی باید برای سلامت مردم برنامه‌ریزی کند؟ یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست ‌رئیس‌جمهور همین برنامه ریزی است. این اقدامات باید انجام شود نه اینکه صدای مردم درنیابد بلکه وظیفه شما این است که این برنامه ریزی را داشته باشید.

جلیلی با بیان این‌که «وظیفه شما این است که تا جایی که ممکن است از مرگ‌های زودرس و خیلی زودرس جلوگیری کنید»، افزود: اگر ۱۰ سال پیش، رئیس‌جمهور وقت برنامه‌ریزی جدی می‌کرد که پنج یا ۱۰ سال آینده باید به این نقطه برسیم، درصد قابل توجهی از این مرگ‌ها کم می شد. مرگ زودرس  یا تلقات و مجروحان جاده‌ای قابل پیپگیری است ولی باید برنامه داشت.

وی ادامه داد: باید از تکثر نهادهای تصمیم‌ساز کم کنیم. ما یک تجربه موفق در شبکه بهداشت داریم و این می تواند الگو در جهان باشد. یادم هست از آمریکا آمده بودند از شبکه بهداشت ما الگوبرداری کرده بودند.

 

جهش را باید از مدرسه آغاز کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش، هر ایرانی یک نقش پرشکوه» افزود: یکی از بحث هایی که روی آن تأکید داریم یک جهان فرصت یک ایران جهش است؛ 

 

کجا بهترین جا برای شکوفایی فرصت هاست؟ مدرسه نقطه شروع آن است.

وی ادامه داد: اگر باور داریم که کشور باید پیشرفت کند، باید از مدرسه برنامه‌ریزی کرد و اگر نیروی نظامی را لشکر امنیت در نظر بگیریم، آموزش و پروش لشکر شکوفایی فرصت هاست.

جلیلی اضافه کرد: در این زمان که موعد ثبت‌نام مدرسه هاست، خانواده‌ها می‌گویند کدام مدرسه ثبت نام کنیم؟ اگر ما می‌گوییم جهش کشور، معتقدیم که آن با عدالت به دست میاید که یکی از موارد آن این است که هرکه استعدادی دارد بتواند در مدرسه‌ای باشد که شکوفایی برای وی حاصل شود. مردم باید بتوانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کس استعدادی دارد شکوفا کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پروش جایگاه واقعی خود را پیدا کند و وزیر آموزش و پرورش باید نیروی ارزشمندی باشد که این نقش را ایفا کند؛ در این بخش رییس جمهور تاثیر مستقیم دارد.

وی به نقش کادر آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: یکی از بزرگترین سرمایه های ما معلمان و کادر آموزش و پرورش است که ۳۰ سال میلیون‌ها دانش آموزی که ۱۲ سال از عمر خود را در اختیار کشور قرار می دهند تا کشور پیشرفت کنند، عمر خود را صرف می‌کنند و اگر هزینه آموزش و پرورش را بر تعداد دانش آموزان مدارس دولتی تقسیم کنیم، بیشتر از هزینه تحصل دانش آموزان مدارس غیردولتی شمال شهر تهران است ولی چرا بازدهی ندارد؟ اگر روی مدرسه الگو کار کنیم در آن صورت موفقیت های بیشتری شکل می گیرد در حالی که ما به سند تحول و کشف استعداد در مدارسمان توجهی نداریم.

 

نقش دانشگاه‌ها در ارزآوری و تقویت پول ملی قابل توجه است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ده‌ها هزار هیأت علمی داریم که گنج و اندوخته بزرگی برای کشور هستند و در زمینه‌های مختلف علمی سال‌ها کار کرده اند و در کنار آنها میلیون‌ها دانشجو و دانش آموخته دانشگاهی ظرفیت بزرگی هستند.  

جلیلی تصریح کرد: حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور مأموریت داشته باشد و بتواند نقش و سهم خود را ایفا کند. وقتی می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، خط مقدم و اول آن اساتید و دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند.

 

وی یادآور شد: در برنامه هفتم رشد اقتصادی هشت درصدی را تعریف کرده‌ایم اما نقش دانشگاه‌ها در رسیدن به این شاخص چیست؟، اینکه تعدادی استاد تدریس کنند و تعدادی دانشجو در کلاس ها حاضر شوند، نگاه حداقلی است. ارزآوری امروز یک مأموریت برای کشور است تا پول ملی ما تقویت شود اما سهم دانشگاه ها در این خصوص چیست؟  از ترم آینده باید این مأموریت تعریف شود و وزیر علوم بتواند این مأموریت را به انجام برساند.

وی ۲ نگاه را در حوزه آموزش عالی برشمرد و افزود: نگاه نخست حداقلی است و باور دارد که وزارت آموزش عالی موظف به تدریس درس در دانشگاه و رفتار روزمره است.  

جلیلی دانشگاه را یک فرصت برای کشور توصیف کرد و گفت: نگاه دوم حداکثری بوده و برای دانشگاه اولویت و هدف و ماموریت تعیین کرده و ما به این نگاه باور داریم.  

ارز آوری یک ماموریت برای دانشگاه است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حال که دانشگاه و دانش آموختگان در مسائل مختلف تحقیق و پژوهش می کنند، باید برای این پژوهش ماموریتی تعریف شود تا اولویت ها و نیاز کشور را برطرف کند. به طور مثال ارز آوری یک ماموریت برای دانشگاه است تا علاوه بر تقویت پول ملی منابع ارزی کشور را تامین کند.  

جلیلی اضافه کرد: یکی از برنامه های اصلی ما این است که از همین ترم آینده ماموریت‌ها برای دانشگاهها تعریف شود و کسی که وزیر علوم و رئیس دانشگاه منصوب می شود بداند که باید این ماموریت را انجام دهد. در ا «صورت شاهد نشاط اجتماعی همچنین نقش آفرینی دانشگاه در حوزه اجتماعی و رفع مشکل اشتغال خواهیم بود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از ماموریت های دانشگاه‌ها را ایجاد اشتغال حداقل برای دانش آموختگان خود عنوان کرد و ادامه داد: امروزه در حوزه دانش بنیان شاهد چنین موفقیتی هستیم که باید در دیگر علوم تکثیر شود.

وی چنین هدفی را نیازمند قاعده سازی دانست و گفت: این موضوع برای حوزه صنعتی و فنی کشور نیست بلکه در علوم انسانی نیز باید برای دانشگاه ماموریت تعیین کرد. امروزه بسیاری از مسائل کشور بودجه های سنگینی دریافت می کنند که در دستگاه دیوانسالار ما خروجی کم اثر دارند.

 

رفاه مردم نباید منتظر تکمیل زیرساخت بماند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش پایانی دومین مناظره تلویزیونی افزود: برنامه های بنده در ۲ سطح «جهش کشور» و «معیشت مردم» تعریف شده که معتقدم رفاه مردم نباید منتظر تکمیل زیرساخت بماند.

وی افزود: امروز ۲ رویکرد وجود دارد؛ یکی خودباوری و نگاه حداکثری، و دیگری ترسیدن یا ترساندن و عدم خودباوری و نظرات و طرح‌های دیگران را رویایی دانستن؛ من به آن دسته می‌گویم اتفاقا همین حس ترس شما برای ملت رویایی است؛ البته تهدیدهایی هم وجود دارد که باید آن را هم در نظر گرفت.

جلیلی با بیان اینکه تجربه‌های غلط گذشته نباید تکرار شود، ادامه داد: اکنون فرصت‌های جهانی بی‌نظیری وجود دارد که نمی‌توانیم مجدد کشور را چندین سال معطل فلان کشور و فلان موضوع نگه داریم.

وی افزود: شبکه بهداشت یک الگوی موفق است و توانسته ایم در این ۴۰ سال ۲۰ سال طول عمر را افزایش دهیم.

وی گفت: من در این چندسال با اکثر اقشار در رابطه بوده‌ام، یکی از عزیزان که می‌گوید ما با نسل جدید نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، بنده به ایشان می‌گویم اصلا اینطور نیست، ارتباط در اکثر مواقع شکل می‌گیرد؛ البته که بعضی اوقات باید ایراد خود را هم دریابیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما در یک نقطه انتخابی حساس هستیم، اگر می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه ایفا کند، یعنی همه مردم باید در انتخابات شرکت کنند؛ آثار و برکات این حضور حداکثری برای کشور بسیار مفید فایده خواهد بود.

 

اولین مناظره انتخابات 1403 (22)

 

زاکانی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ 

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره انتخاباتی با محور اقتصادی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره و چهار دقیقه اول خطاب به مردم گفت: ما کشوری ثروتمند هستیم مشکل ما این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم آدرس‌هایی که آقای پورمحمدی و سایر دوستان می‌دهند آدرس‌های غلطی است شما زیاد توجه نکنید چون بعداً اثبات می‌کنم که این آدرس، بیراهه است و کل شعارها قبلا داده شده است.

زاکانی ادامه داد: یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق درست در کشور توزیع نمی‌شود ما یک بسته‌ای به نام بسته رفاه داریم که در این بسته رفاه، هم یارانه طلایی و توزیع عادلانه انرژی و هم ناظر به معیشت، مسکن، اشتغال، سلامت و تفریح مردم بسته‌ای را ارائه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌هایی که ارائه می‌شود از موضوع جلسه خارج می‌شویم و حرف‌های دیگری می‌زنیم که معلوم نیست چقدر به کار مردم بیاید، تصریح کرد: ما یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما با ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار جدای تولید و خدمات ، فقط در بحث خانوار اگر بنزین، گاز و برق را در نظر بگیرید در توزیع عادلانه یارانه‌ها به هر خانواده سه نفره، معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: یعنی یک خانوار ۵ نفره ۱۱۰ میلیون در سال یارانه دارد اعتبار هم به طلا داده می‌شود که مصون از تورم است و نقدینگی را افزایش نمی‌دهد اسباب صرفه‌جویی را برای خانوار فراهم می‌کند و هر چقدر صرفه‌جویی کنند سود می‌کنند.

زاکانی یادآورشد: به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلی بنزین به سمت سوخت‌های پاک برق، بنزین به گاز و بعد هم به برق سودشان بیشتر می‌شود و روستاییان، عشایر، بازنشستگان و همه ملت ثروتمند می‌شوند. چرا ما دلمان نمی‌خواهد مردم ثروتمند شود. برق هم که صرفه‌جویی می‌شود در خدمت تولید قرار می‌گیرد لازم نیست ما برق کارخانه یا برق کشاورز را قطع کنیم و به تولید آسیب بزنیم.

وی افزود: یارانه انرژی بخش تولید سر جای خودش است من فقط ناظر به سه قلم یعنی بنزین، گاز و برق خانوار این مطالب را بیان می‌کنم که هم کل مردم ثروتمند می‌شوند و فقر مطلق ریشه کن می‌شود. 

البته درست است که صددرصد مردم بهره‌مند می‌شوند هر چقدر هم که صرفه جویی کنند دست خودشان است بهره‌مندی‌شان بیشتر است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر هم کسی علاقه داشت بیشتر مصرف کند ایرادی ندارد از کسی که کمتر مصرف می‌کند می‌تواند بگیرد و تنظیم‌گر آن هم دولت است و مردم سود می‌کنند ثروتمند می‌شوند و فقر مطلق برطرف می‌شود پرونده اسراف در کشور بسته می‌شود و عدالت در کشور جاری و ساری می‌شود.

زاکانی بیان داشت: این راه، راه روشنی است هدیه به شما به ویژه خانوار عزیز، زنان و دختران و کسانی که در خانه یک محوریت و اساسی را دارند. از ابتدای شروع دولت هم در حوزه اعتبار به قیمت طلا که مصون و تورم است و برای خانوارها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای آنها مد نظر قرار می‌گیرد.

 

دوره سیاه ۸ ساله دولت آقای روحانی کشور را به باد داد

وی در چهار دقیقه دوم این مناظره یادآورشد: این نموداری است که نشان می‌دهد از همان ابتدای دولت خدمت، نفری ۲۲ میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه کن می‌شود و دهک اول بیش از دو برابر، شرایط ویژه پیدا می‌کند به جز کسانی که نخواهند صرفه‌جویی کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قیمت انرژی کاهش پیدا می‌کند در حوزه بنزین ۳ هزار تومان حذف می‌شود و ۱۵۰۰ تومان خواهد شد. سایر قیمت‌ها نیز تغییر نخواهد کرد در خصوص حوزه پرداخت به زنجیره گفت: پرداخت به‌انتهای زنجیره به لحاظ کارشناسی غلط است به حلقه ماقبل زنجیره باید تسویه صورت بگیرد و به کل زنجیره یعنی تامین کننده، تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده داده شود اما ماقبل مصرف کننده باید تسویه شود.

زاکانی با اشاره به اینکه آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد اجازه بدهید درباره نکات جدی در جای خودش بحث کنیم، افزود: مشاور آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی ۳ سال فلاکت‌بار بود البته خود آقای پزشکیان ۵ دور مجلس، یک دور وزیر و یک دور هم نایب رئیس مجلس بودند بهتر است پاسخگو باشند به جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی.

وی ادامه داد: دوره سیاه ۸ ساله دولت آقای روحانی کشور را به باد داد و به طبع سه سال آقای رئیسی از آن ۸ سال، بالاتر است و شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده حتما موثرتر است. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سبد کالایی را در سال ۹۲ همین ژنرال‌های اقتصادی گذاشتند مردم را بیچاره کردند و به فلاکت کشاندند، مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد آقای پزشکیان برادر عزیزم که کاملا به ایشان علاقه‌ دارم، هستند.

زاکانی بیان کرد: گفتند ما با فساد مبارزه می‌کنیم اما وقتی برادر آقای رئیس جمهور (روحانی) به واسطه پرونده‌های فساد ، برای رسیدگی، تهدید به گرفتن شد رئیس جمهور اعلام کرد که اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می‌کنم بعدا مشخص شد که در مقابل قانون، رئیس جمهور هم باید خاضع باشد.

وی ادامه داد: در آن زمان برادر معاون اول رئیس جمهور را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند وقتی دولت را تحویل گرفتند وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعداً گفتند مگر انسان بی‌عقل است که در ۱۰۰ روز اتفاقی بیفتد و به شعور مردم توهین کردند. دولت با حذف کارت سوخت، ۱۵۰ همت خسارت زد و خسارت‌های متعددی اتفاق افتاد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: وقتی از درون اتاق‌های شیشه‌ای و از درون ماشین‌های آنچنانی مسیر را دنبال کردند، ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی دولت در سال ۹۲ بود. دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند هزار و ۳۰۰ همت بدهی داشت و کل بودجه آن سال هزار و ۳۷۰ همت بود و آقای روحانی بودجه یکسال را پیشخور کرد و دولت را بدهکار کرد.

زاکانی ادامه داد: وقتی که موضوع مواجهه با آمریکا پیش آمد معلوم شد که سر شما را هم کلاه می‌گذارند و تقلبی به شما می‌دهند. حادثه معدن یورت هم که اتفاق افتاد پدر یکی از آقایان در آنجا گفت ما رئیس جمهور نداریم و راست گفت ۸ سال مملکت رئیس جمهور نداشت.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای پزشکیان برادر عزیزم که من خیلی به ایشان علاقه دارم همان دولت آقای روحانی است و اگر ناراحت نمی‌شوند همان مسیر را دنبال می‌کنند.

ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نمی‌برد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه سوم این مناظره گفت: از توصیه‌های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم اگر حرف و حدیثی است دعوا بر سر حقوق مردم است وگرنه ما که مخلص شما هستیم و به شما علاقه داریم. شما ۵ دور مجلس بودید یک دور نایب‌رئیس مجلس، یک دور وزیر بودید باید به مردم بگویید چه کاری انجام دادید، همیشه که نمی‌توان طلبکار بود. ما نوکر شما هم هستیم.

زاکانی با اشاره به اینکه موضوع ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی هم راه به جایی نمی‌برد زیرا دوره عوض شده است، افزود: بعدا ایشان توضیح بدهد که با اسناد کرسنت که از خارج آمد و در دفتر ایشان بایگانی شد چه کرده است؟ من به موقع‌اش درباره آن بحث می‌کنم ما با شما کار داریم.

وی یادآورشد: نکته‌ دیگر اینکه در حوزه پزشکی مهمترین بخش نیروی انسانی است این سرمایه بزرگی برای ما است ، بهورزها، بهداشت‌کارها، مراقبین سلامت، پرستاران و ماماها، پزشکان عمومی و پزشکان تخصصی بزرگترین سرمایه ما هستند. ما باید چند اقدام انجام دهیم تقاضا می‌کنم هر چه می‌گویم آقای پزشکیان مرا نقد کنند چون در تخصص من و ایشان است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم، تصریح کرد: نکته دوم بیمه پایه رایگان که ۱۵ تا ۱۰ درصد جامعه بیمه نیستند را تکمیل می‌کنیم کاری که دولت آقای رئیسی انجام داد و ادامه پیدا می‌کند.

زاکانی ادامه داد: ۶۰ درصد مردم یعنی ۶ دهک مردم بیمه تکمیلی می‌شوند ما بیمه‌ها را بر مبنای تعرفه دولت عمق می‌دهیم و موثر می‌کنیم. ۴۰ درصد مردم درمانشان رایگان می‌شود، چون الان ۸۵ درصد درمان در حوزه بخش‌های دولتی است ما هزار و ۵۴ بیمارستان داریم که ۱۸۴ بیمارستان آن خصوصی و  بیش از ۶۰۰ بیمارستان دولتی و سایر هستند.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد مراجعه سرپایی یعنی دو پنجم دهک مراجعه سرپایی‌شان ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرد ، ۲۰ قلم داروی دندانپزشکی و بیماران صعب‌العلاج کلاً مجانی درمان می‌شوند و هر ۱۰ دهک بیمار صعب‌العلاجشان در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند که این خیلی مهم است و مسیر تحول را به سمتی می‌برد که اسباب حفظ ، صیانت و سلامت در زندگی افراد انجام شود. اکنون حدود ۴۰ درصد از جیب مردم هزینه می‌شود این را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرف ۴ سال می‌رسانیم. عدد و رقم آن را هم منتشر می‌کنیم مجامع علمی پزشکی پشت این حرف بنده هستند و این کار را می‌توان به بهترین نحوی انجام داد.

جز با یکپارچه‌سازی نسخه الکترونیک و نظام ارجاع تحول ایجاد نمی‌شود

زاکانی در ادامه  این مناظره و در چهار دقیقه چهارم بیان داشت: مردم عزیز من سعی می‌کنم خیلی شفاف بسته‌هایی را خدمت‌تان تقدیم کنم که بعداً انتظار از بنده مشخص شود وقتی بنا شد که رئیس جمهور به وعده‌هایش عمل کند به لطف الهی چه وعده‌هایی با شما دادم. لذا سعی کردم چند بسته را خدمتتان تقدیم کنم و درخصوص حوزه هم همین طور است.

وی افزود: من یک بخشی را فراموش کردم و آن هم رایگان کردن خانم‌های باردار، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و افراد زیر ۷ سال است که البته افراد زیر ۷ سال در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد که به‌صورت در پلکانی طی ۴ سال این را به ۱۵ سال می‌رسانیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بزرگترین سرمایه ما در حوزه پزشکی موضوع نیروی انسانی، شبکه، تجربه و کارکردهای ما است که باید آن را به نحو احسن پاس بداریم و دنبال کنیم و بتوانیم بسته‌ای را برای ارائه خدمت در نظر بگیریم.

زاکانی ادامه داد: آقای پزشکیان بیان کردند که ممکن است یک عده‌ای رانت بگیرند من هم مانند خود ایشان در خارج از بیمارستان دولتی کار نکرده ام. به‌خاطر دارم یک روز در مجلس حالم کمی بد شد و گفتند برویم فلان بیمارستان اما من گفتم جز بیمارستان امام خمینی (ره) جای دیگری نمی‌روم.

وی اضافه کرد: ما نیازمند یک تحول هستیم این تحول انجام نمی‌شود جز با یکپارچه‌سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک و نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و قبل از آن حوزه شبکه بهداشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع توجه به توریسم سلامت هم گفت: توریسم سلامت امکانی است که به بهترین نحو می‌توان از خارج از کشور به داخل کشور آورد و این سرمایه‌ها را بکار گرفت.

زاکانی عنوان کرد: آقای قاضی‌زاده یادشان است من در دولت مکرر در مورد حوزه سلامت و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود صحبت می‌کردم و توصیه من این بود که این حوزه نیازمند یک تحول بسیار بزرگ است و شاید سه یا چهار پنج بار در هیات دولت دراین خصوص صحبت کردم.

وی با اشاره به اینکه مسیر کاملا مشخص است و می‌توان گام به گام مسیر درست را برداشت، گفت: موضوع سلامت فراتر از بخش بهداشت و درمان است شورای عالی سلامت و مسئولیت ریاست جمهوری می‌خواهد که همه دستگاه‌ها را مکلف کند که در این مسیر گام بردارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع دارو بیان کرد: موضوع دارو و امثال آن با دستور حل نمی‌شود نمی‌توان به کارخانه داروسازی فشار آورد که ضرر بدهد و چیزی را تولید کند که ما می‌خواهیم. درباره شیر خشک و سایر موضوعات هم ما ورود پیدا کردیم و در دولت هم بحث شد و مسیر کاملا مشخص و ظرفیت داخلی هم موجود است و نیازمند یک نگاه منطقی و کارشناسی است که این امر انجام شود وبه بهترین نحوی صورت بگیرد.

زاکانی با اشاره به اینکه موضوع اصلاح بیمه‌ها یک امر قطعی است، موضوع فساد در همین حوزه سلامت زیر میزی و این‌ها امری قطعی است و باید به آن پرداخته شود، گفت: در مورد فروش نفت که آقای پزشکیان فرمایش کردند باید بگویم که اطلاعات شما نادرست است اگر اطلاعات دقیق خواستید من بعد از جلسه به شما ارائه می‌کنم. 

وی یادآورشد: امروز عربستان و عراق برای فروش نفت از ما بیشتر امتیاز می‌دهند و عددهایی که اعلام کردید، ۳۰ درصد نادرست است و در واقع عدد خیلی کمتر از این است.

 

مشکل معیشتی و مسکن معلمان از طریق صندوق ذخیره قابل حل است

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این مناظره و چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: تعلیم و تربیت کشور، نظام پیشران تحولات کشور است و از خانواده شروع می‌شود در مسجد، مدرسه، دانشگاه و حوزه، رسانه و تمام ساحت‌هایی که انسان می‌تواند بیاموزد یا بیاموزاند این تعلیم و تربیت ادامه پیدا می‌کند.

زاکانی بیان داشت: رکن آموزش و پرورش اساس ویژه‌ای دارد که می‌تواند نقش خاصی را در آینده کشور ادا کند لذا هر کسی بخواهد به آینده کشور نگاه کند باید به آموزش و پرورش کشور نگاه کند گرچه حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش کشور مشکلات متعددی وجود دارد که بیان شد من سعی می‌کنم حوزه علم و فناوری و دانشگاه و حوزه را در نوبت دوم عرض کنم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و باید نگاه به این دستگاه تغییر کند لذا باید سیاست‌هایمان را متفاوت کنیم.

زاکانی یادآورشد: در آموزش و پرورش، اصلاح باید از کلاس شروع شود نه از ستاد، برخی اشکالشان این است که شاید به متن این ماجرا دقت لازم را ندارند.

وی با بیان این نکته که در کلاس مهمترین رکن معلم و دانش‌آموز است و فقط محتوا نیست بلکه باید به معلم و دانش آموز رسید و به دانش آموز حق داد که حرف بزند تا پاسخ معتبر خودش را بگیرد، تصریح کرد: معلم باید منزلت، معیشت، جایگاه، رشد و همه ابعادش آنگونه حفظ شود که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند و بر نقطه برتر بتواند یک منزلتی و کارکردی داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت‌های شش گانه‌ای را در نظر گرفته که بتواند در حوزه معلم، محتوا و محیط، ساحت‌های مختلف را ایفا و ادا کند.

زاکانی ادامه داد: به اعتقاد من توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که می‌خواهد در حوزه‌ محتواهای آموزش انجام بگیرد فقط نباید در کلاس و مباحث تنظیم شده آموزشی خلاصه شود.

وی با اشاره به اینکه یک نگاه، نگاه مکانیکی است مانند خط تولید ماشین؛ که در این خط تولید ماشین همه دانش آموزان برابر هستند و باید از یک مسیری بیایند و چیزهایی آموزش ببینند و توقعی از آنها وجود دارد. یک نگاه هم نگاه پرورش و دقت است مانند گلخانه‌ای که هر کسی بذر خودش را می‌کارد و به اقتضای خودش مقایسه می‌شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش و پرورش باید روی این نقطه بایستد که خلاقیت، مهارت توانمندی‌های اجتماعی و موضوعات مختلف را برای دانش‌آموز خلق کند و این هم جز از طریق یک معلم توانمند امکان‌پذیر نیست لذا آموزش و پرورش باید در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد قوی‌ترین وزیر کابینه من وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. 

زاکانی یادآورشد: مشکل معلمان از جمله معیشت، مسکن و مشکلات متعدد را می‌توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد متاسفانه اداره سیاسی یا غیرحرفه‌ای این صندوق آن را به مسیر نادرستی برده است. 

وی تاکید کرد: توجه من به عنوان رکن رکین اساسی در دولت با یک نگاه سرمایه‌گذاری به آموزش و پرورش است و این را به بهترین نحو انجام خواهم داد.

ما به شدت نیازمند زیست‌بوم اندیشه‌ورزی هستیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، افزود: دو نکته از بحث آموزش و پرورش باقی مانده بود و آن این بود که با حوزه فناوری می‌توان عدالت را توسعه داد و با توجه به سرمایه‌های موجود و مولدسازی می‌توان بسیاری از ضعف‌های آموزش و پرورش‌ در حوزه کالبدی را جبران کرد و این اراده به بهترین نحو می‌تواند تسری پیدا کند.

زاکانی بیان داشت: علاوه بر اینکه مدیریت محلی مانند شهرداری‌ها و مجموعه‌های مختلف هم باید پشتوانه خدمت به آموزش و پرورش قرار بگیرند و بتوانند با پیوستگی زمینه مطلوبیت مدارس دولتی را مانند دانشگاه‌های دولتی برتر از حتی مدارس خصوصی ایجاد کنند. این ایده بزرگی است که جز از طریق کلاس درس و احترام به معلم و احترام به دانش‌آموز جای دیگری نمی‌توان آن را پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در خصوص حوزه آموزش عالی و علم و فناوری و حوزه علمیه است. به اعتقاد من ما دو زیست بوم را باید پیش ببریم یکی زیست بوم نوآوری است که الان در کشور وجود دارد مانند دانش بنیان‌ها و عناصر مختلف که باید به شدت توسعه پیدا کند و در ادامه ما به‌شدت نیازمند زیست بوم اندیشه ورزی هستیم که هیچ نخبه‌ای در ایران خودش را بی‌اثر نبیند این امر مغفولی است که باید توسعه پیدا کند و تعهد من این است که این توسعه را برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داشته باشم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته بعد کاربردی کردن علوم و ارتباط این ظرفیت عظیم انسانی با نیازها مانند حوزه‌های مختلف کارکردی است. حوزه علمیه یک روش بزرگ و عظیمی برای خدمت دارد و یک نیازهایی هم حکومت دارد. ما نسبت به اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی باید از ظرفیت‌ بزرگ حوزه استفاده کنیم. علاوه بر اینکه در حوزه فقه مضاف، گره‌ بسیاری از معضلات کشور را باید با استفاده  از حوزه علمیه باز کنیم و پاسخش را از دین به ما هم بدهد. 

زاکانی یادآورشد: در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت در منزلت او به عنوان یک جایگاه ویژه و ممتاز مانند یک معلم و فوق‌العاده بالا در کشور باید مورد عنایت قرار بگیرد و باید نیازمندی‌های او را تامین کرد.نمی‌شود که استاد سال اول در دانشگاه‌های دولتی  ۱۳، ۱۴ میلیون حقوق بگیرد  و خارج از دانشگاه، کسی هم که عادی کار می‌کند با اندک تجربه‌ای دو سه برابر او درآمد داشته باشد این رعایت نکردن منزلت استاد است.

وی اظهار کرد: این‌ها باید در تغییرات، تحولات و بخش نخبگی کشور مشارکت کنند و ما به ازای او کاملا شریک شوند و سود ببرند و این آن چیزی است که می‌تواند تضمین کننده میدان دادن به امر آموزش عالی در کشور باشد و می‌توان به بهترین نحوی این مسیر را دنبال کرد.

فرصتی داده شود تا از جانب شهید رئیسی از ایشان دفاع شود

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود افزود: بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی درخصوص دولت آقای روحانی بود با توجه به نوع رفتارهایی که مشاورین برخی از افراد و گفته‌هایشان داشتند من این را در همان نوبت خودش صحبت می کنم که هر چیزی را سر جای خودش بیان کرده باشم و از این شاخه به آن شاخه نپرم و بتوانم موضوع را خدمت شما بیان کنم.

زاکانی اظهار کرد: نکته دوم اینکه دوستان ما پیرامونشان عناصری وجود دارند که اسباب تمام این اختلافات و شرایط و موارد متعدد هستند و الان هم ادامه می‌دهند در اینجا توسعه اخلاقی ما برای ما اثرگذار نیست کمی به پیرامون خودمان نگاه کنیم و ببینیم که چه کسی منادی وحدت است و چه کسی حرف درست می‌زند و چه کسی اجتماع را ارائه درست طریق می‌کند.

وی تصریح کرد: افرادی که الان در ستادهای برخی از ما هستند کسانی هستند که مصوب وضع اسفناک امروز هستند و این‌ها باید پاسخگو باشند چگونه امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند. برخی از دوستان ما که دائم طلبکاری می‌کنند به اعتقاد من آنها این‌ها را اداره خواهند کرد زیرا گذشته هم همین را نشان داده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: من آماده هستم با کسانی که اسباب شرایط اسفناک امروز را ایجاد کرده بتوانم مناظره و  صحبت و گفت و گو کنم و برای مردم معلوم شود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است تنها به ادعا که نمی‌توان بسنده کرد. از طرفی پشت سر شهید مظلوم ما شهید رئیسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود ایشان نیستند که بیایند و دفاع کنند به اعتقاد من باید فرصتی داده شود که از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد و حق ایشان ادا نمی‌شود.

زاکانی افزود: من امروز در نکاتی را بیان کردم اولاً درباره موضوع توزیع ثروت در کشور یارانه طلایی را مطرح کردم که اعتبار طلا است و هر کسی ۲۲ میلیون در سال می‌تواند این اعتبار طلا را داشته باشد و به میزان مصرف و صرفه‌جویی که می‌کند از آن بهره ببرد.

وی با اشاره به اینکه یک خانواده ۵ نفری ۱۱۰ میلیون، این پول الان موجود است اما متاسفانه یک عده اجازه استفاده آن را نمی‌دهند، اظهار داشت: در مورد حوزه معیشت، همین یارانه‌هایی که می‌گیرند ادامه پیدا می‌کند و در حوزه اقلام اساسی می‌تواند تا ۳۰ و ۴۰ درصد هم افزایش پیدا کند یعنی کسی که ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد تا ۵۰۰ هزار تومان می‌توان آن را افزایش و اقلام اساسی را هم در اختیار مردم قرار داد و اگر ۴۰۰ هزار می‌گیرد تا ۶۰۰ هزار تومان می‌توان این را ارائه کرد و خدمت به شما را توسعه داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در حوزه مسکن با توجه به ظرفیت‌های قانونی و تجربه‌ای که بنده در این ۳۳ ماه در شهرداری تهران کسب کردم، هم از طریق ظرفیت‌های واگذاری زمین و هم از طریق ساماندهی بافت فرسوده و پلاک‌های ناکارآمد ظرف ۵ سال می‌توان مشکل مسکن را حل کرد. اینکه چرا ما خودمان را سمت مردم قرار نمی‌دهیم و از ثروتمندشدن مردم بیزار هستیم به این دلیل است که فساد برای برخی در این کشور موضوعیت دارد و غده‌های سرطانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند مردم ثروتمند شوند.

زاکانی بیان داشت: در حوزه سلامت توضیح دادم که با تعمیق بیمه‌ها بسته کامل را می‌توانیم داشته باشیم و در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت هم ابعاد آن را بیان کردم و توضیح دادم که توجه به کلاس درس معلم و دانش‌آموز و محتوا و البته نه محتوای شرایطی که امروز هست می‌تواند کارگزاری و تحول را ایجاد کند.

وی در حوزه آموزش عالی هم عنوان کرد که اگر آموزش عالی محور تحولات کشور قرار بگیرد می‌تواند کارکردهای ویژه‌ای داشته باشد و اگر پایان نامه‌ها به سمت نیاز کشور برود و زیست بوم اندیشه ورزی در کنار زیست بوم نوآوری توسعه پیدا کند، موفق خواهیم شد.

 

نشست خبری امیر حسین قاضی زاده هاشمی

 

قاضی‌زاده‌هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

«سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خرداد -  در دومین مناظره تلویزیونی یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت را گرامی داشت و با اشاره به پیروزی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا و هلند، افزود: این برد به دلیل این بود که مربی خارجی را تغییر دادیم و مربی ایرانی آوردیم؛ نتیجه اعتماد به درون پیروزی‌های بزرگ است.

وی درباره رفع فقر و محرومیت‌زدایی گفت: به تعبیر پیامبر اکرم (ص) فقر امری نامطلوب است و دین مبین اسلام فقر را معادل بی‌ایمانی می‌شمارد و وظیفه حکومت اسلامی این است که مانع فقر در جامعه شود.  باید نوعی برنامه ریزی شود برخورد با ریشه های فقر انجام شود و دولت از کسانی که امکان امرار معاش ندارند دستگیری و حمایت کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت اقتصادی در دهه ۹۰ افزود: در دهه ۹۰ اوضاع خوبی را طی نکردیم؛ رشد اقتصادی صفر و منفی شد و سفره ایرانیان ۳۰ درصد کوچک شد و ۱۰۰ میلیارد دلار در آن دهه توزیع شد اما نتیجه آن افزایش رفاه عمومی نبود و این پول نصیب کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا می توانستند در این زنجیره بیشترین استفاده را از یارانه کنند و به مصرف کننده های بزرگ انرژی کمک کرد.

قاضی‌زاده‌هاشمی یادآور شد: با اینکه برنامه‌های فقرزدایی در دهه ۸۰ و دولت پیشین ضریب جینی را کمی اصلاح کرده بود، متاسفانه بار دیگر ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد.

به گفته قاضی زاده هاشمی، علاوه بر موضوع یارانه مسئله قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان که مردم بهتر از ما می‌دانند و کار به جایی رسیده که امروز بخشی از حامل های انرژی را وارد می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه لازمه حل این مسئله اصلاح ساز و کارها در حوزه مصرف و یارانه است، افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد خانواده های ایران درآمدی کمتر از ۱۲ میلیون دارند که نیازمند کمک و حمایت هستند.  

قاضی زاده هاشمی افزود: از این ۳۰ درصد نیمی از آنها فاقد حتی یک شاغل در خانه هستند و باقی مانده نیز کسانی هستند که دارای شغل موثر نیستند؛ بنابراین اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یکی از اعضای خانواده است که در «دولت مردم؛ دولت خانواده» پیگیری خواهد شد.

ارتقای درآمدی مشاغل اولویت دولت مردم؛ دولت خانواده

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارتقای درآمدی مشاغل را اولویت دولت خود عنوان کرد و افزود: ما ۲ برنامه اصلی داریم که نخست انتقال دارایی های دولت به مردم است که شامل سهام، شرکت و زمین است که در دستان دولت است و باید در جهت ثروتمند کردن مردم به آنها واگذار شود.  

وی اضافه کرد: برنامه دوم اصلاح ساز و و کارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها است که متاسفانه ناقض اجرا شده است.  

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در دولت آقای احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود که در دهه ۹۰ و دولت بعد به سه دلار کاهی یافت که در زمان دولت سید محرومان شهید آیت الله رئیسی با تلاش دولت به ۱۱ دلار افزایش یافت

وی در پایان تاکید کرد: ما باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را به خوبی اجرا کنیم که همه مردم بتوانند به بهترین نحو از آن برخوردار شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم از فرصت زمانی خود در این مناظره گفت: سوالی که از آقایان پزشکیان و پورمحمدی دارم این است که تحریم سال‌هاست که مطرح است اما چرا عملکرد دولت نهم و دهم و سیزدهم با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم متفاوت است؟ شرایط این دولت ها نیز یکسان بود و آقای پورمحمدی هم در تمامی این دولت‌ها حاضر بودند و نقش موثر داشتند.

قاضی زاده هاشمی افزود: نمواردهایی که جناب آقای پزشکیان نشان دادند برای من آشنا بود و بنده نیز در دوران انتخابات بخشی از این نمودارها را خدمت مردم عرضه کردم اما سوال اینجاست که با چه روشی می خواهیم این مشکلات را اصلاح کنیم. آن موقع ما راهکارهایی ارائه کردیم که خیلی از آن به حمدالله در دولت شهید رئیسی در حال انجام و پیاده سازی است.  

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی که به طور مثال در بنیاد شهید پیگیری کردیم؛ دارایی‌های متعلق به خانواده های شهدا و ایثارگران بود که در اختیار بنیاد شهید قرار داشت که به آنها برگردانیم. مجامع آن تشکیل شد و اکنون خود خانواده ایثارگران و شهدا این دارایی‌ها را اداره می کنند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علاوه بر این؛ در بنیاد شهید بخشی از این دارایی‌ها را از بنگاه داری خارج کردیم و سه دهک را تحت پوشش قرار دادیم و افراد جدید را ارزیابی کرده و فقر مطلق را در بنیاد شهید ریشه کن کردیم و این اقدامات به اتمام رسید؛ مگر افراد جدیدی که به بنیاد شهید می‌پیوندند که آنها را نیز ارزیابی می کنیم و تحت پوشش قرار می دهیم.  

وی اظهار داشت: ۲ قالب کلی داریم؛ پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و اصلاح منابع در سه عنوان بنزین، گاز و برق که به صورت طرح پلکانی و بر اساس پول ملی خودمان انجام خواهد شد زیرا معتقد هستیم باید ارزش پول ملی را حفظ کرده و ارتقا دهیم.  

اختصاص کارت اعتبار انرژی به هر خانواده

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: طبق این طرح برای هر خانوار ایرانی ۲ خودرو فرض کردیم و بر اساس دارایی ۲ خودرو برای هر خانواده منابع را به صورت سالانه تقسیم و توزیع کردیم. در سال اول ۴۰ میلیون تومان، سال دوم ۶۰ میلیون تومان و سال آخر اجرای برنامه ۹۰ میلیون تومان اعتبار انرژی تحت عنوان یک کارت در اختیار خانواده قرار می گیرد و اضافه آن هم به پشتیانی از کالابرگ‌هایی که در اختیارشان هست، اختصاص می‌یابد.

وی با تاکید بر لزوم توجه  به طبقات ویژه اجتماعی افزود: نظام یکپارچه مالیات و یارانه طراحی کردیم که بر اساس مالیات بر درآمد اشخاص استقرار می‌یابد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اکنون ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل مؤثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم؛ حتما درست است اما ابتدای زنجیره نیز اهمیت دارد زیرا بخشی از اقتصاد ما معیشت پایه است.  

وی اضافه کرد: برخی از دامپروران و عشایر ما باید چند گاو و گوسفند داشته باشند که نیازمند کمک در تسهیلات، سرمایه در گردش و توسعه مراتع هستند. باید منابع یارانه دولت که معادل ۴۵۰ هزار میلیارد دلار است به صورت اهرم برای ابتدای تولید و به زنجیره کمک کند.

 

شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دور سوم از فرصت زمانی خود در این مناظره گفت: لازم است پیرامون شبهه ایجاد شده در دولت رئیسی توضیح دهم؛ شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد بلکه خود اولین گزارش دهنده فساد بود.

وی ادامه داد: مردم عزیز؛ اولویت نخست ما در حوزه سلامت این است که شما بیمار نشوید. ابعاد سلامتی نیز گسترده است که شامل جسمی، روحی و روانی و آسیب‌های اجتماعی می شود. حتی در بعضی از تعاریف جهانی سلامت معنوی را جزو سلامت حساب می کنند.  

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: وظیفه دولت این است که موتور ایجاد آلودگی ها را خاموش کند که می توان به موضوع آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی و مواد غذایی و تمامی آن چیزی که ما مصرف می‌کنیم اشاره کرد.

۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط اجتماعی دچار اختلالات روحی و جسمی می‌شوند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به موضوع تحرک و نشاط به عنوان یکی از موضوعات حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد جامعه به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلالات روحی و جسمی می شوند.  

وی با اشاره به اینکه تعداد روزهای پاک ایران اندک است، افزود: ظریفی می گفت که هر شهری تولیدی دارد و ظاهرا در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم که به جامعه آسیب می‌زنند. ورزش باید در برنامه مردم وارد شود  و جزوی از آموزش قرار دهیم و تلاش کنیم که تمام این به عنوان بسته دیده شود.  

نامزد چهاردهمین دولت انتخابات ریاست جمهوری به تجربه خود در بنیاد شهید اشاره کرد و گفت: در بنیاد شهید به دنبال پایش سلامت رفتیم و به خصوص افراد در معرض خطر را شناسایی کردیم و برای آنها برنامه هایی از جنس اردوی سفر، ورزش گروهی و پایش سلامت گذاشتیم که الزاما وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست.

 

وی با تاکید بر لزوم دسترسی عادلانه در حوزه سلامت و درمان، افزود: هزینه‌های درمان باید متناسب شود. نظام بیمه ای باید میزان پوشش خود را در دهک های پایین افزایش دهد همچنین باید پزشک به سایر نقاط کشور بفرستیم و این کارها در دولت شهید رئیسی به خوبی اتفاق افتاد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وزارت بهداشت باید سیاستگذار باشد، گفت: سایر دستگاهها نیز باید به میدان آمده و برنامه های حوزه سلامت را انجام دهند.  

قاضی زاده هاشمی به دسترسی عادلانه در دریافت خدمات خوب در حوزه سلامت و بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: نباید کسی که بیمار شد را رها کنیم یا اینکه صدها کیلومتر برای درمان به شهرهای بزرگ یا تهران سفر کنند.  

وی ادامه داد: پوشش هزینه‌های درمان باید عادلانه باشد؛ در حالی که اکنون این هزینه‌ها یکسان است و پوشش بیمه‌ای در افراد دهک‌های پایین‌تر باید افزایش یابد.  

۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند

 

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند، تاکید کرد: باید به شهرستان‌های مختلف پزشک اعزام کنیم که در دولت شهید رئیسی در این زمینه کارهای خوبی آغاز شد.  

نامزد ر افزود:  ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در مناطق محروم که از قبل بر زمین مانده بود، در دولت  شهید رئیسی افتتاح شد. افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد که البته باید زیرساخت آموزشی آن حتما توسعه یابد.  

قاضی زاده هاشمی به اعزام ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: ۱۲ میلیون نفر که فاقد هرگونه پوشش درمان بودند، مجدد تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند.  برخلاف اقدامات صنعتی و سرمایه گذاری، چنین اقدامی حمایتی است که در دولت شهید رئیسی به وقوع پیوست.  

وی گفت: در نهایت تقویت صندوق بیماران صعب العلاج از مهم ترین وظایف دولت است که باید سه دهک پایین جامعه را تحت پوشش کامل بیمه ای قرار دهیم.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: صرف بیان مسئله، مشکلات حل نخواهد شد. ساحت ریاست جمهوری ساحت شخصیتی است که باید قبلا مسائل و مشکلات کشور را بررسی کرده و با کارشناسان داخلی و خارجی شناسایی کرده و علاوه بر در میان گذاشتن با متخصصین، در یک برنامه به مردم راهکار ارائه دهد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: دوستان طوری صحبت می کنند که انگار پس از ریاست‌جمهوری میخواهند تازه بنشینند و گفت و گو کرده و راهکار پیدا کنند. خواهش ما از عزیزانی که در جلسه حاضر هستند حرف های روشنی ارائه کنند.  

دسترسی مردم به دارو با مشکل مواجه است

وی با بیان اینکه اکنون مردم با مشکل دارو مواجه هستند گفت: در حال حاضر سالانه چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم اما دسترسی مردم به دارو با مشکل مواجه است.  

قاضی زاده به جلوگیری از قاچاق معکوس دارو همانند بنزین به کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: راهکار ما دادن یارانه و منابع پشتیبانی به ذی‌نفع نهایی از طریق بیمه است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که باید درک درستی از این موضوع داشت، تاکید کرد: دست برداشتن از فشار بر روی کارخانجات تولید دارو که با فشار وارده آنها را نابود کردیم، یکی از راهکارهای دولت ما است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به سلامت الکترونیک گفت: موضوع سلامت الکترونیک در بنیاد شهید اجرا شد و اکنون داده ها و اطلاعات آن ۱۰۰ درصد افراد تحت پوشش ما از طریق نظام بیمه جمع آوری شده است و گردش پول نیز از همان نظام بیمه انجام می‌گیرد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حوزه گردشگری سلامت که موضوعات روز است گفت: ما بهترین زیرساخت‌های گردشگری سلامت را داریم اما، امروز شاهد هستیم بهترین پزشکان ما به دلیل درآمد بیشتر به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.

 

وی با بیان اینکه باید نظام مراقبت را تقویت کنیم، افزود: با اینکه بهترین زیرساخت سلامت را داریم، امروز پزشک ما برای درآمد بیشتر به فکر مهاجرت است؛ باید این مشکلات حل شود.

درآمد گردشگری سلامت را به ۵ میلیارد یورو می‌رسانم

وی با اشاره به تاکید بر لزوم توجه ویژه به گردشگری سلامت، افزود: صندوقی با ارزش ۲۰ میلیون دلار تشکیل خواهیم داد و پیش‌بینی می‌کنیم که درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی حال حاضر به ۵ میلیارد افزایش یابد. ۲ حسن دارد؛ کادر درمان از کشور مهاجرت نمی‌کنند، برای کشور درآمدزایی خواهد داشت و به سایر حوزه‌های گردشگری هم کمک می‌کند.

به گفته قاضی زاده هاشمی، امروز برادر شیعه ما از بالای سر ما رد می شود و به هند می رود تا تعویض زانو را با هزینه ۹ هزار دلار انجام دهد در حالی که همین بیمار در ایران می‌تواند با ۶ هزار دلار چنین عملی را انجام دهد. قاضی زاده هاشمی به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: نخست پزشکان و کادر درمان ما برای درآمد بهتر مهاجرت نمی کنند و دوم اینکه ترمیم بخش دولتی و خصوصی ما حاصل کرده که وضعیت کافی ندارد و در نهایت سایر بخش های گردشگری ما را نیز تقویت می کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در حوزه سلامت یکی از برترین ها در منطقه هستیم، افزود: تکمیل نظام شبکه هم باقی‌مانده که باید انجام دهیم. کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم؛ همچنین مراقب سلامت سالمندان باید داشته باشیم که به صورت مستمر سلامت آنان را رصد کند.

 

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به پورمحمدی و پزشکیان: پاسخگوی عملکرد خود باشید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ارتقای نظام آموزشی و علمی گفت: خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که مغالطه می‌شود و بحث‌های کلی مطرح می‌کنند. وقتی می‌گوییم سفرمان را یکی کنیم و عدالت اجتماعی برقرار کنیم؛ در بنیاد شهید همه خانواده سه ونیم میلیونی بنیاد یک سفره درمان دارند، تقویت شده و سرانه درمان آنها از ۱۷۴ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ در دولت شهید رئیسی به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. شما وزیر بهداشت و درمان و وزیر دادگستری بودید توانسته‌اید در عرصه ای که بود کار را انجام دهید نه؛ اینکه بگوییم باید و نباید فایده نداردبلکه مردم لازم دارند، بدانند برنامه ما چیست و توانایی تحقق باید و نبایدهایی که ذکر می کنیم را داریم یا نه؛ وگرنه مسئله را شرح و بست بدهیم بدون اینکه مردم بدانند برنامه داریم و می‌توانیم آن را انجام دهیم یا نه؟.

 

قاضی زاده  هاشمی آموزش عمومی را یکی از اصلی‌ترین موضوعات جهان دانست و تصریح کرد: از نظر من وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزراتخانه است. بودجه آموزش و پرورش ۹ درصد کل بودجه است و باید در یک بازه زمانی به ۳۰ درصد افزایش یابد و که البته یکدفعه امکان پذیر نیست و باید در یک بازه زمانی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در دوران کرونا چون مدارس تعطیل شد نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد، اظهار داشت: در دولت سیزدهم، ۲۹۵ هزار معلم جذب شدند و ۶ هزار و ۶۶۸ فضای آموزشی جدید ساخته شدهمچنین ۳۵ هزار کلاس جدید تحویل آموزش و پرورش شد. ۹۱۱ هزار کودک جامانده از تحصیل نیز  با پیگیری به تحصیل بازگشتند.

وی اضافه کرد: پیش از دولت شهید رئیسی کسی زیر بار اجرای رتبه بندی معلمان نمی رفت، افزود: رتبه‌بندی معلمان هم اجرا شد که  البته دارای اشکالاتی است که باید حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سن اصلی پرورش را ۳ تا ۷ سالگی عنوان کرد و بر تحقق عدالت آموزشی تاکید کرد و در عین حال افزود: خطای استراتژیک در آموزش عمومی انجام شده و سن اصلی پرورش که ۳ تا ۷ سالگی است را از دست می‌دهیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: یک نظام تحصیلی جدید طراحی کردیم که سه دوره دارد؛ دوره اول دوره شناخت است که بچه تا سن هفت سالگی آشنایی با جهان، روش کار با محیط اطراف، ارتباطات اجتماعی را یاد می گیرد دوره دوم تا ۱۱ سالگی دوره سواد است و دوره سوم دوره مهارت است که وقتی فرد فارغ التحصیل می شود باید بتواند گلیم خود را از آب بکشد و یک حرفه بلد باشد.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: معتقدم که با حفظ ساختار محیط آموزشی مدرسه و الگو مسائل ما حل نمی شود و در نظام آموزشی طول مدت عمر بچه ها تلف می‌شود.

وی با بیان اینکه خود ۲۳ سال درس خوانده تا تخصص بگیرد، گفت: فرزندانمان که فوق تخصص می‌گیرند تا ۲۷ سال باید تحصیل کنند که نصف این زمان برای دیر رسیدن به بازار کار اضافه است. حال موضوع سربازی و طرح‌های عملی را هم به آن اضافه کنیم زمان بسیاری را شامل می شود.  

قاضی زاده هاشمی، بسیاری از آسیب های اجتماعی به خصوص سن بالای ازدواج را ناشی از همین مسئله دانست و گفت: بسیاری از آسیب ها به خصوص کاهش فرزندآوری ناشی از این است که باید دانش آموختگان ما در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی ازدواج کنند.  

وی اضافه کرد: باید بهره وری نیروی انسانی را افزایش دهیم که یعنی آموزش را به موقع شروع کنیم و به سرعت استعداد پیدا کرده و در جریان استعداد قرار دهیم و به سرعت آنها را به بازار کار برسانیم.

حوزه آموزش عالی و نخبگان را به اقتصاد پیوند بزنیم

قاضی زاده هاشمی درباره استفاده از ظرفیت علمی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: باید بتوانیم حوزه آموزش عالی و نخبگان را به اقتصاد پیوند بزنیم. در دانشگاه ما باید دفاتری از بخش اقتصادی کشور مستقر شوند تا سفارش کار داده و استعداد پیدا کنند و همکاری علمی کنند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جنبش ضد صهیونیستی در دانشگاه‌ها آمریکا اشاره کرد و گفت: دفاتر اسرائیل در دانشگاه‌ها است که ارتباط مالی ایجاد کرده و پژوهش خریده و استاد را وارد فضای کاری خود می کند که ما باید از این شکل برای دانشگاههای داخلی خودمان استفاده کنیم.  

به گفته او، علت مهاجرت تفاوت درآمد با کشورهای دیگر است که برای جلوگیری از خروج نخبگان افزایش درآمد آنان است. بسیاری از این بچه به دلیل  اینکه درامدشان نسبت به بیرون کشور پایین تر است مهاجرت می کنند.

قاضی زاده هاشمی، راهکار افزایش درآمد نخبگان را شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی برای خلق ثروت از مهم ترین طرح های دولت سیزدهم بود که در دولت ما نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: خوشبختانه در ۲ سال دولت شهید رئیسی اتفاقات عجیبی در این حوزه رخ داد که می‌توان به رشد ۶۴ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان و ۲۰۵ درصد فروش آنها اشاره کرد. میزان صادرات این شرکت‌ها در این مدت از ۲۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد ۹۵ میلیون دلار رسیده است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، این رشد را منجر به خلق ثروت برای ایران، افزایش رفاه عمومی و هم حفظ نیروی نخبه فوق العاده در درون کشور عنوان کرد و گفت: فروش کل صنایع فنی خلاق ما در ۲ سال اخیر ۳۱ برابر اضافه شده است که یعنی درآمد نخبه جوان ما افزایش یافته که مجبور نشود جلای وطن کند و در غربت زندگی کند.

قاضی زاده هاشمی گفت: جوانان ما واقعا ایران را دوست دارند، ان شاء الله با توسعه شرکت‌های دانش بنیان که ۵۵ درصد افراد شاغل در آن در طول ۲ سال گذشته افزایش یافته است، مشکلات حل خواهد شد. ایرانیان باهوش هستند و می‌توانند در قله علم فناوری جهان بایستند.

 

آزادی اجتماعی و سیاسی تنها از طریق ایجاد قدرت اقتصادی و عدالت شدنی است

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی دومین مناظره  تلویزیونی گفت: خانواده بزرگ ایران؛ ما در دولت مردم و دولت خانواده در اقتصاد دو کار داریم که بعد از انتخابات با کمک هم پیش خواهیم برد؛ یکی بزرگ کردن سفره اقتصاد با مدیریت قوی، کار و تلاش جمعی و رونق دادن به حوزه های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، تولیدی و کشاورزی و گردشگری همچنین سیاست خارجی باز و مقتدری است که حامی اقتصادمان باشد.

وی ادامه داد: دوم هم توزیع عادلانه و کارآمد درآمدهای کشور است که بعد از سال‌ها تجربه مدیریتی عرض می‌کنم عدالت اقتصادی در ایران نشدنی است مگر با قدرتمند کردن تک تک خانواده‌های ایرانی از طریق توزیع درست منابع مالی دولت خصوصا اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها و اینکه بدون قطع منافع عده‌ای که از تفاوت قیمت دولتی و واقعی کالاهای مختلف سود می برند اقتصاد ما درست نمی شود و بدون اولویت دادن پرداخت درآمدهای کشور به خود مردم به جای سازمان های توزیعی ناکارآمد رفاه عمومی محقق نمی‌شود.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: اگر مخالفان و جریانات قدرتمندی که امروز حامیان برخی از نامزدها هستند، چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود و امروز وضعیت فقر در کشور این چنین نبود و مشکل جدی ناترازی انرژی نداشتیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید به لطف خدا و کمک هم ترس‌های ساختگی را کار بگذاریم؛ فریبکارانی که با ایجاد آشوب و ترساندن همه اجازه کارهای بزرگ در اقتصاد را نمی‌دهند، ناکام می‌گذاریم؛  و طرح هدفمند سازی یارانه ها را که از زمان دکتر احمدی نژاد آغاز شد و در دولت بعد معطل ماند اما در دولت آیت الله رئیسی تداوم یافت هم ارتقا دهیم هم به نتیجه برسانیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: به شما تعهد می‌دهم تا پای جان برای تحقق این موضوع در مقابل کسانی که منافع آنها در به نتیجه رسیدن این طرح نیست بایستم و مطمن هستم شما با دوراندیشی که برای افزایش ثروت خود دارید همراهی خواهید کرد و فریبکارانی که با ایجاد آشوب و ترساندن همه اجازه انجام کارهای بزرگ برای رفع مشکلات تاریخی اقتصاد را نمی دهند ناکام می گذارید.

وی ادامه داد: آزادی های اجتماعی و سیاسی فقط از طریق قدرت اقتصادی آحاد مردم همراه با عدالت ممکن است هر کس بدون توجه به زمینه های اقتصادی قدرت سیاسی و اجتماعی وعده زندگی اجتماعی و زندگی مطلوب به ما می دهد ما را برای رسیدن به آزادی در زندگی عقب می اندازد چون در آن شرایط در عدم توزیع برابر ثروت، ثروتمندان با خریدن رسانه و کنترل افکار عمومی دیگران را به بردگی خواهند کشید؛ نگذارید مسائل را به ما سر و ته نشان دهند. من به عده محدودی کار ندارم شما (مردم) خودتان مقایسه کنید.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در هشت سال دولت هشتم و نهم آزادی اقتصادی و اجتماعی بیشتر بود و زندگی بهتری داشتید یا در هشت سال دولت بعدی از آن؟ در اینجا به عده محدودی که منافع آنها با منافع عمومی هم راستا نیست کاری ندارم؛ عموم مردم زحمتکش هستند. مردم مقایسه کنید از سال ۱۴۰۰ که مدیریت اجرایی کشور به شهید رئیسی سپرده شد، وضعیت زندگی و آرامش شما بهتر شد یا بدتر؟ فکر می کنم جواب مردم به این سوالات با جو رسانه ای که عده ای می خواهند بسازند خیلی متفاوت باشد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: براداران من بخصوص دو نفر از برادران به صورت خاص به صراحت اعلام می کنم می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته با تداوم نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف که هر دولتی با آن مواجه است.  

وی افزود: شما هم این شجاعت را دارید که به مردم بگویید می خواهید دولت سوم آقای روحانی را ادامه دهید یا خیر؟ اطرافیان شما تماما از آن مجموعه هستند آن تیم امنیتی حاکم در دولت قبل الان هم به شما کمک می کنند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: از قدیم هم گفته‌اند هر کس را از اطرافیان او بشناسیم؛ چطور می شود بگوییم در ستاد ما باز است هر کس می خواهد از ما حمایت کند بیاید؛ خط فکری من با آنها ربطی ندارد و آنها در دولت آینده من جایی ندارند؛ این را مردم باور نمی کنند. هر کس با خانواده، همراهان، دوستانش  و هم فکرانش شناخته می شود. وقتی داد از عدالت می زنیم باید تمام اطرافیان ما سررشته درستی در عدالت‌خواهی و دوری از فساد داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی گفت: یکی از معضلاتی که در کشور وجود دارد رشد نامتوازن در سراسر کشور است؛ به علت تمرکزگرایی مطلق در دولت مردم و دولت خانواده اختیارات دولت به شهرستان ها و استان ها تفویض می‌شود؛ این کار را در بنیاد شهید انجام دادیم به همین دلیل ۳۷ درصد از مراجعات به مرکز کم شد.

 

اولین مناظره انتخابات 1403 (33)

 

پورمحمدی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع «خدمت رسانی عدالت محور دولت» گفت: خدمات‌رسانی عدالت‌محور مساله اساسی برای همه دولت‌هاست در این دو دهه این مساله جدی‌تر مطرح شد که یارانه‌ها را به نحوی توزیع بکنیم که خدمات مناسب به همه طبقات برسد و عدالت هم رعایت بشود، اما نگاه می‌کنیم اقدامات موجب آسایش طبقات محروم نشده است.

اقتصاد کشور قفل شده است

پورمحمدی با بیان اینکه در نظام توزیع یارانه‌ها عدالت رعایت نشده است، تصریح کرد: توزیع یارانه‌ها به این شکل، با تحریم‌ها هم زمان شد، البته در ابتدا به تحریم‌ها توجه نکردیم؛ در این سالها عدالت هم رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شده است، عده‌ای کم شدن دهک‌های طبقه متوسط و گسترش طبقات فقیر را به دلیل توزیع هدفمندی یارانه‌ها با همراه و همزمان شدن تحریم‌ها می‌دانند.

 

پورمحمدی خاطر نشان کرد: نخست تحریم‌ها را انکار کردیم زمانی که باید کنترل می کردیم، نکردیم. احمدی نژاد آخر دولت تاثیر تحریم‌ها را پذیرفت؛ محدودیت‌هایی ایجاد شد مثل FATF الان تبادل اقتصادی ما قفل شده است در داخل قرار بود تحریم‌ها را خنثی‌سازی کنیم که موفق نشدیم.

وی تاکید کرد: دوستان توجهی به خنثی‌سازی نکردند و نگفتند برای اقتصاد مقاومتی چه کار کردند. کجا جدی عمل کردند و کجا برخورد کردند، مردم اعتماد ندارند صداقت ما را جدی نمی‌گیرند باید به اعتمادسازی برگردیم، با صداقت چکار کردیم؟ برای خنثی‌سازی کاری نکردیم اما نسخه می‌پیچیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ابتدا تاثیر تحریم را انکار می‌کردیم، آن موقع که باید کنترل می کردیم و اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین المللی همه ابزارها و شبکه‌های مورد نیاز ما که برای تقویت اقتصاد بود، تحریم کنند، البته محمود احمدی نژاد آخر کار دولتش پذیرفت.

 

با مردم صادق باشیم، واقعیت‌ها را جدی بگیریم

پورمحمدی اظهار داشت: آمارها مشکلات پیوسته را بیان می کند، راه‌حل ها پیوسته در دوره های مختلف بیان شده و می شود، ولی در واقعیت نمودارها منفی است، در همه دوره‌ها خط فقر توسعه پیدا می‌شود، فاصله بین فقیر و غنی زیاد می شود این نمودارها کمکی به حل مشکلات نمی کند چرا به علت‌ها نمی پردازیم؛ چرا با سکوت و پاک کردن صورت مساله از مشکلات فرار عبور می کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: همه بزرگواران که اینجا هستند که می خواهند عالی‌ترین مدیریت کشور را به دست بگیرند به بخشی مهمی از مسائل نمی خواهند بپردازند یا نمی خواهند پاسخ بدهد، با سکوت می‌خواهند عبور کنند. با مردم باید صادق باشیم واقعیت ها را باید جدی بگیرم آقای جلیلی از ابتدا نسبت به تحریم مواضع شان مشخص است، نمی خواهم تکرار کنم.

وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی بحث FATF مفصل صحبت کردم اصلا برجام هم نباشد این قصه کشور را گرفتار می‌کند؛ آقای جلیلی پایان جلسه به من گفت آقای پورمحمدی شما مسئول باشید ما قبول داریم؛ گفتم اصل مساله را بپذیریم، چگونه آن را حل کنیم.

پورمحمدی اظهار داشت: آقای پزشکیان و دیگران که در ستادهایشان همه دنبال پست و مقام هستند، وقتی بحث برجام شد همچنان شیپور پیروزی زدند؛ فرصت خنثی سازی تحریم در آن دولت غفلت شد؛ همان‌ها دور شما آمدند گفتند شما کارشناس نیستید، اینها می خواهند کشور را اداره کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آقای قالیباف چهارسال رئیس مجلس بود، در این چهار سال باید برای برجام تلاش می‌کردید شما باید جواب مسئولیت خودتان را بدهید، کاری را که خودتان کردید بگویید چکار کردید؛ شما هستید و بنده باید مردم باور کنند چکار می‌خواهیم کنیم.

ترامپ شاید برگردد

پورمحمدی گفت: ترامپ شاید چند روز دیگر برگردد، باید در این میدان رفع تحریم‌ها با قدرت برویم و از فرصت‌ها استفاده کنیم و شکار لحظه‌ها کنیم که البته تا اینجا ممکن نشده است.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: قبل از قانون مجلس ۳۰۰ هزار بشکه صادر می‌کردیم، امروز به یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه رسیدیم، البته به خاطر قانون مجلس نبوده است. به خاطر بحث رقابت چین و آمریکا بوده است، نفت را ارزانتر فروختیم و تازه پولش را نگه می‌دارد تا آقای زاکانی (شهردار تهران) برود از همانجا قرارداد ببندد.

وی گفت: آیا تورم کنترل شده، نقدینگی کاهش یافته است؛ معتقدم باید عمیق‌تر و جدی‌تر نگاه کنیم؛ در مساله بهداشت، سه نامزد حاضر پزشک هستند؛ ۴۵ درصد کادر پزشکی ما در تهران است؛ این همه مهاجرت پزشکان و پرستاران انجام می‌شود؛ اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تامین نیازهایشان و اقتصاد درمان است.

سالمندی مساله جدی کشور است

پورمحمدی با بیان اینکه «گردشگری پزشکی و سلامت رشد کرده است» تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکان وضعشان خوب است به این توجه نکنید، زیرا بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست. مبانی اقتصادی اینها باید حل شود، دانش پزشکی و فناوری و تجربه و صنایع پزشکی، امکانات فوق العاده ای است.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان وجود دارد، باید به کادر درمان و متخصص کشور اطمینان کنیم و احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادیشان را برطرف کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: ما در حوزه سلامت در شرایط مناسبی هستیم، ولی باید این حوزه سلامت را گسترش دهیم؛ سالمندی مساله جدی کشور است از حالا باید جدی بگیریم، باید یک نگاه جامع و کامل داشته باشیم همچنان به تدبیر، برنامه ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوش بینی و همکاری متقابل تاکید دارم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید گره‌های کادر درمان را حل کنیم، دولت سیاستگذاری کلان و بستر مناسب را فراهم کند اما مهمتر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است؛ مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که در دوره‌های گذشته حدود ۱۵ سال گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانستیم این را سامان بدهیم.

آموزش و پرورش جای رقابت جناحی نیست

پورمحمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش جای رقابت جناحی نیست، گفت: نهادهای آموزشی و پژوهشی یک مساله محوری برای رشد و توسعه جامعه است. باید قدردان تلاش گسترده معلمان و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم.

وی گفت: پیشرفت های کشور به برکت نیروهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی ما بوده است. نظام محتوای آموزشی ما باید تغییر کند در دنیا تغییرات زیادی در این زمینه به وجود آمده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نظام بسته، مشابه و از بالا ترتیب داده شده، یکی از اشکالات نظام آموزشی ما است؛ در روش تدریس و محتوای آموزشی می توانیم امور را به خود معلمان خود واگذار کنیم، چرا فقط چند صد نفر در نظام آموزشی ما باید بنشینند و نظام آموزش و پرورش را تدوین کنند. باید قدردان معلمان خود باشیم، آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی و اختلاف و کشمکش نیست.

وی تاکید کرد: باید آموزش و پرورش را به سیاست های روشن و واحد نزدیک کنیم و اجازه ندهیم این وزارتخانه وارد حاشیه شود چرا که همه سرمایه ما فرزندان ما هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت اساسی کشور ما اقتصاد است، هیچ رئیس جمهوری بدون پول نمی تواند کار کند، رئیس جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، وزیر آموزش و پرورشی که نتواند برای یک میلیون نفر در این سیستم اعتماد جلب کند، قطعا عوارض جدی در نظام مدیریتی وزارتخانه اش ایجاد خواهد شد.

وی گفت: حقوق و دستمزد و مشکلات دیگر در آموزش و پرورش در برنامه هفتم مورد اشاره قرار گرفته است، اما متاسفانه داریم رو به کاهش می رویم و سرمایه عظیم ما در این زمینه در حال کاهش است.

با حرف و شعار اجماع درست نمی‌شود

پورمحمدی گفت: با یک مدیریت لَخت و متورم مواجهیم که کار نمی‌کند و مزاحم پیشرفت است، اجماع و وفاق با شعار ایجاد نمی‌شود، وقتی باند و گروه و حاشیه‌ها در هر بخشی حاکم می‌شود، فاصله گیری اجتماعی ایجاد می شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: محیط دانشگاه را می‌بندند، افراد را حذف می‌کنند و یک گروه را برجسته می‌کنند، اینها پیامدهایی در فضای اجتماع دارد، باید سبک مدیریتی ما تغییر پیدا کند، رفتارمان با نخبگان، اساتید، معلمان و مردم تغییر پیدا کند، با حرف اجماع درست نمی شود باید عمل باشد.

اصلاح نظام اداری رکن اصلی هر اصلاحی است

پورمحمدی با بیان اینکه اصلاح نظام اداری رکن اصلی هر اصلاحی است، گفت: با امکانات محدود فعلی باید تلاش کنیم بیشترین امکانات و بهره وری را داشته باشیم؛ چابک سازی بحث اساسی در دولت است، اما هر دوره ساختار دولت ها بزرگتر شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نظام دیوانی، اداری و اجرایی را خوب نمی شناسیم و به خوبی درک نمی‌کنیم و چالش های آن را نمی‌دانیم، برهمین اساس نسخه های کلی، رویایی و بعضا توهمی می دهیم یا می نویسیم.

وی گفت: متاسفانه در بخش‌هایی رفتار معیوب اداری رژیم گذشته را حفظ کرده ایم، در این چهار دهه هر فردی هم که رئیس دولت شده است مدیریت را در سطوح بالا به مدیران رده سوم و چهارم سپرده است.

پورمحمدی اظهار داشت: پیوسته حرف از خدمت می زنیم، اما رفتار ما آقا بالاسری و دستوری است، ادعا و شعار عدالت به این راحتی نیست و هزینه نیست و برای اجرا با ترور شخصیت ها مواجه می شویم و تا این مسائل حل نشود ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزاف خواهد بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای پیشبرد به جلو باید به نخبگان توجه کنیم، به آنها احترام بگذاریم و تنوع فکری را بپذیریم، در عمل به راحتی انسان ها را حذف می کنیم و آستانه تحمل ما به شدت پایین است و اختلاف سلیقه را نمی توانیم بپذیریم.

وی خاطرنشان کرد: روش های سنتی مبارزه با فساد کارساز نیست دچار بی‌برنامه‌گی هستیم و هر روز چند پرونده در می آید و مردم می‌بینند و افسردگی آنان بیشتر می شویم؛ «دولت قرار» قرارش بر تغییر رویکردها است.

 
اولین مناظره انتخابات 1403 (4)
 
 

قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

محمدباقر قالیباف شامگاه پنجشنبه -۳۱ خردادماه- در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» به سیاستگذاری و عادلانه شدن یارانه‌ها و برنامه دولت آینده وی برای فقرزدایی گفت: از ابتدا در یارانه های هدفمند عمل نکردیم و شیوه درستی برای اجرای آن به کار نگرفتیم و دولت چهاردهم به این موضوع توجه خواهد شد.

نامزد چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای موضوع یارانه‌ها باید عدالت و جلوگیری از تبعیض را رعایت کنیم؛ با هیچ بهانه‌ای نمی‌توان از عدالت گذشت.

 

یارانه باید به مصرف‌کننده پرداخت شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: حق مردم ما زندگی خوب است نه معمولی، اما واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارهای کشور زندگی سختی را سپری می‌کنند، رئیس جمهور مسئول ضمانت حفظ قدرت خرید خانوارها است، رئیس جمهور باید از پس این کار برآمده و در این باره پاسخگو باشد.

قالیباف بابیان اینکه چرا فردی که در تمام عمر خود کار کرده و بازنشسته شده باید فقیر باشد، توضیح داد: دولت نباید اجازه دهد بازنشسته کشور فقیر باشد و حتما باید کاری انجام دهیم تا در سهم نیروی کار، تولید کاهش داده نشود.

وی تاکید کرد: یارانه باید در انتهای زنجیر به مصرف کننده داده شود. ولی باید بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی این یارانه باید داده شود و تا این موارد مشخص نشود، عدالت مورد نظر محقق نخواهد شد.

بودجه دولت به زندگی مردم دستبرد می‌زند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تورم را یکی از مشکلات کشور دانست و عنوان کرد: بودجه‌ای که از طرف دولت می‌آید ایجاد تورم می‌کند، این بودجه زندگی مردم را جا به جا می‌کند، در واقع به زندگی مردم دستبرد زده و بخشی از هویت خرید مردم را برمی‌دارد.

قالیباف اضافه کرد: کارگران، کارمندان، بازنشسته‌ها، راننده‌های حمل ونقل و هر فردی که حقوق و دستمزد ثابت دارد با این روش آسیب می‌بیند. بر همین اساس باید به میزان رشدتورم، حقوق افرادی که حقوق ثابت دارند به روش‌هایی افزایش داده شود.

وی با بیان اینکه افزایش حقوق، حقوق بگیران از دو روش نقدی یا کالاهای اساسی انجام خواهد شد، تصریح کرد: ۵ تا ۶ قلم کالای اساسی درحوزه لوازم خانگی یا حوزه جهیزیه یا کالاهایی که بیش از ۲ هزار کالری مورد نیاز افراد است در این بخش مورد توجه است.

۴۵ درصد مردم اصلا خودرو ندارند و یارانه بنزین را دریافت نمی‌کنند

قالیباف گفت: برخی از مردم اصلا امکان اینکه کار کنند ندارند، دولت باید صد در صد ایجاد امکان اشتغال را تامین کند زیرا امکان توانمندسازی آنها نیز نیست. بنابراین برای اینکه تا پایان برنامه هفتم این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چند لایه ایجاد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری افزود: اما تا زمانی که بیمه فراگیر را ایجاد می‌کنیم باید مشکلات افرادی که در فقر مطلق هستند یا زیر خط فقر هستند را برطرف کنیم، هم اکنون درآمد دهک‌های پایین نسبت به دهک‌های بالا یک به ۱۴ است، یعنی ۱۴ برابر درآمد بیشتری دارند. در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

وی بیان کرد: ما انفالی داریم که انرژی است و مصرف آن یک به ۲۲ است یعنی برخی افراد ۲۲ برابر خانواده دیگر مصرف می‌کنند و این بی عدالتی و ظلم در انفال است و برای اصلاح آن نیازمند است که به صورت هدفمند کارها را انجام دهیم

قالیباف گفت: ۴۵ درصد مردم اصلا خودرو ندارند و یارانه بنزین را دریافت نمی‌کنند، اما از سوی دیگر یک خانواده ۶ نفره چهار تا خودرو دارند، یا خانواده‌هایی وجود دارند که در سال ۱۴۰میلیون تومان یارانه بنزین دریافت می‌کنند، در مقابل خانواده‌هایی هستند که هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بنابراین حتما در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اقدامات اساسی را انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخاب ریاست جمهوری ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۴۰ درصد انرژی بد مصرف می شود و از دست می‌دهیم. انرژی برای خانواده‌هاست و باید اجازه دهیم هر خانواده‌ هرچه از استاندارد کمتر مصرف می‌کند یارانه به خودش بازگردد.

کیک اقتصادی باید بزرگ شود

قالیباف اظهارداشت: در طرح یارانه‌ای که ما در نظر داریم اختیار را به خود مردم می‌دهیم تا هر کسی که صرفه‌جویی کرده این مقدار را با هم تبادل کند امکان تبدیل برایش وجود داشته باشد یا اینکه اگر می‌خواهد در بازار مشترکی که مربوط به انرژی است در بورس قرار دهد و هر طور که تمایل دارد سرمایه‌گذاری ارزی یا ریالی داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم ارزهای موجود در اختیار مردم را سرمایه‌گذاری ارزی کنیم بنابراین اجازه می‌دهیم افرادی که می‌خواهد در انرژی صرفه‌جویی کند این صرفه‌جویی را در بورس سرمایه‌گذاری کند.

نامزد ریاست جمهوری گفت: مهم این است که انفال باید به نفع مردم و بعد هم دولت در تولید و در سرمایه‌گذاری به کار گیرد و کیک اقتصادی را بزرگ کنیم و خانواده‌ها این را در درآمدهای خود شاهد باشند.

تحریم کاغذپاره نیست/ با مذاکره موافقم

قالیباف گفت: قرار بود که درباره راهکارهای دولت خود برای ارتقاء نظام سلامت صحبت کند که به سخنان مصطفی پورمحمدی در خصوص موضوع تحریم پاسخ داد و گفت: آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم یک کاغذ پاره نیست و از روز اول به این موضوع اعتقاد داشتم که تحریم به کشور، اقتصاد و رشد تولید ضربه می زند.

وی با بیان اینکه آمریکا بعد از انقلاب نشان داده است که همواره دشمن بوده است، یقین بدانید با دشمن دارید مذاکره می کنید، برجام چه شد، ترامپ از آن خارج شد، اما ما به همه موارد داریم عمل می کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مجلس هم کار کرد، رهبری هم فرمودند قانون تصویب شده به نفع کشور بوده است، ما باید رفع تحریم ها را دنبال کنیم.

تحریم به کشور، اقتصاد و رشد تولید ضربه می زند

قالیباف با بیان اینکه در همان زمانی که برخی با مذاکره مخالف بودند، بنده با مذاکره موافقم بودم، یادآور شد: اما در همان زمان عنوان کردم مذاکره یک روش مبارزه است. البته اشتباه نکنید، چرا که آمریکا قبل و بعد از انقلاب نشان داده همیشه دشمن این سرزمین است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یقین کنید که در حال مذاکره با دشمن هستید نه با فردی که به صورت مساوی و با عدالت با شما رفتار می‌کند. نتیجه اعتماد گذشته این شد که ترامپ یک طرفه از قرارداد برجام بیرون رفت و ولی ما به صورت یک طرفه همه تعهدات را اجرا می‌کنیم و حتی ما به پروتکل الحاقی عمل کرده و گزارش هم می دهیم. چرا باید اینگونه باشد؟

وی درباره بخش دیگر سخن پورمحمدی که مدعی شد مجلس یازدهم درخصوص تحریم‌ها اقدامی انجام نداد، اضافه کرد: اتفاقا در مجلس یازدهم در این خصوص اقدام ( قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها) شد. زیرا در شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای روحانی مصوبه‌ای انجام شد که طبق بند (۷)، مجلس در این حوزه قانونگذاری کرد تا همه را از بلاتکلیفی خارج شوند؛ در بند (۶) این قانون تاکید به اقدام ( قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها) شد. البته نه به روش گذشته بلکه باید به روش دیگری این موضوع حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان فرمودند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به نفع کشور، به نفع مردم، به نفع هسته‌ای و به نفع رفع مشکلات است و کشور را از بلاتکلیفی خارج خواهد کرد.

دیپلماسی را به سایر دستگاه‌‎ها ارجح می‌دانم

قالیباف با بیان اینکه نیازمند رفع تحریم‌ها هستیم، عنوان کرد: پیش از این در میزگرد سیاسی عنوان کرده بودم که برای رفع تحریم هر جا لازم است برویم و با هر فردی که لازم است مذاکره کنیم و حتما دستگاه دیپلماسی رابه سایر دستگاه‌های کشور ارجح می‌دانم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های زیادی که در کشور وجود دارد، عنوان کرد: ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی را هدر می‌دهیم و اگر فقط همین موضوع را حل کنیم وهمه پای کار بیایند که نیامدند، آیا شرکت‌های خارجی تا این میزان در کشور سرمایه گذاری خواهند کرد؟ هرگز.

وی با اشاره به سخنان مسعود پزشکیان که به اجماع سازی تاکید داشت، گفت: در این حوزه باید حتما کارآمد بود؛ درنظر گرفتن منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی یک عقلانیت است؛ بنده معتقدم با بهره گرفتن از ظرفیت اجماع سازی، بسترسازی و فراهم کردن در حوزه منافع ملی می‌توانیم برای رفع تحریم‌ها اقدام کنیم.

قالیباف در ادامه همین مناظره را تمرینی برای اجماع سازی و همکاری برای امروز و فردای کشور دانست و یادآور شد: این موارد نباید سبب شود سرمایه‌های ملی در حوزه منابع انسانی را از بین ببریم؛ در حوزه سلامت آقای دکتر مرندی که پیشکسوت و متخصص در این حوزه هستند، به موضوع ترجیح بهداشت بر درمان تاکید دارند و حتما در ادامه این مناظره این موضوع را توضیح خواهم داد.

از آلودگی آب و هوا غفلت کردیم

قالیباف بهداشت و پیشگیری را بر درمان ارجح دانست و گفت: نکته مهم این است که عوامل موثری در حوزه سلامت است که در اختیار خود وزارت بهداشت نیست و ریشه در عوامل دیگری دارد که نیازمند به هماهنگی‌های بخشی است.

وی بیان کرد: آلودگی آب، هوا، خاک، صوت همه موضوعاتی است که مربوط به بهداشت و درمان نیست و اصلاح آن باید به صورت فرابخشی باشد که از آن غفلت کردیم، یا ناآگاه بودیم یا توانایی انجام آن را نداشتیم و اینجاست که تدبیر درست اثر خود را نشان می‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: محیط زیست امروز یکی از راهبردهای بخشی است و به اندازه امنیت، فرهنگ و مسائل اجتماعی، مسائل سیاست و سیاست خارجی اهمیت دارد اما در اینجا بحث نشد؛ برخی موضوعات از ابتدا تا کنون حل نشده است از زمان جنگ تا کنون موضوع شیرخشک تاکنون حل نشده است و دغدغه ماست، موضوع پوشک و شیرخشک را در دهه ۶۰ حل نکردیم، توقف میلیون‌ها نفر پشت کنکور و بعد از آن مشکلات مسکن و ازدواج حل نشد.

قالیباف با اشاره به مساله جوانی جمعیت و بسته شدن پنجره جمعیتی کشور ،گفت: در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر شاهد خواهیم بود که پنجره جمعیتی افراد بالای ۶۰ سال سه برابر می‌شود و باید الان تصمیم‌گیری کنیم و باید هم اکنون افق آینده را روشن کنیم که امید داشته باشیم و این در دسترس ماست.

وی اظهارداشت: باید وضع حال مردم را بهبود بخشیم که از حیث معیشت و سلامت تحت فشار نباشند، سلامت مهمتر از معیشت است زیرا حداقل پولی که مردم دارند اگر مریض داشته باشند صرف می‌شود و در حال حاضر هشت تا ۹ میلیون تومان در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که پزشکان ما آیا به درستی توزیع می‌شوند گفت: بسیاری از کادر درمان به دلایل مختلف حقوق دریافت نمی کنند، در بیماری‌های صعب العلاج مجلس تمام بیماران را تحت پوشش قرار داد و پیش از این پنج گروه بیمار صعب العلاج داشتیم که ۱۵۰ هزار نفر بودند و امروز بیش از ۱۰۰ بیماری صعب العلاج یعنی حدود ۲میلیون نفر داریم که تحت پوشش قرار گرفتند و همه سه دهک پایین ۶ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند.

حقوق معلمان خیلی پایین است/ ساعتی ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند

قالیباف درباره بخش دیگر این مناظره درباره ارتقاء نظام تعلیم و تربیت اظهارداشت: برای هر تصمیمی شناخت دقیق از وضعیت موجود مهم است. چرا که در ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته در آموزش و پرورش، ۱۵ تا ۱۶ وزیر و سرپرست در این وازرتخانه تغییر دادیم. البته برای این ادبیات عذرخواهی می کنم ولی آیا مدیر یا شاگرد یک عطاری را تا این میزان تغییر می‌دهیم که تا این اندازه وزیرآموزش و پرورش تغییر دادیم؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: جایی که محل حال و آینده، تربیت و فعل ما در آن است، تا این میزان تغییرات جدی وجود دارد. بر همین اساس تاکید دارم که مدیریت اساس کار است.

وی با اشاره به حضور ۱۶ میلیون دانش آموز در کشور تصریح کرد: سرانه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۱۰ درصد است و به دلیل ضعف مدیریت این عدد را کاهش دادیم. در حالی که رییس جمهور آینده باید بداند آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

قالیباف با بیان اینکه پیش از این مقطع ابتدایی و مهدکودک تحت سازمان بهزیستی کشور بوده است، یادآور شد: یعن باید مهدکودک پیش از مقطع ابتدایی باید در اولویت کاری رییس جمهور قرار گیرد و از نظر ساختاری شرایط آن را اصلاح کنیم.

مدارس به میزان ۵۰ میلیون سرمایه‌گذاری برای هر دانش آموز خروجی ندارد

قالیباف تقویت آموزش و پرورش را در دو موضوع مجزا دانست و تصریح کرد: نخست در حوزه محیط و ظرفیت مدرسه و دوم معلم است. سایر بخش‌ها ذیل آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. به عبارتی در آموزش و پرورش باید به حوزه محتوا و تربیت معلم متمرکز شده و برای سایرموضوعات درحوزه مدیران مدرسه متمرکز شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بدون در نظر گرفتن فضای و مکان آموزشی، سرانه هر دانش آموز در کشور ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان است و طبق استاندارد بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر دانش آموز هزینه می‌شود. اما واقعیت این است که آیا خروجی مدارس به میزان سرمایه گذاری انجام شده است؟ خیر.

وی اضافه کرد: در شرایط امروز که معلم کم است و باید از سرمایه معلمانی که ۳۰ سال زحمت کشیدند، استفاده کنیم، وقتی آنها برای فعالیت دوباره دعوت به کار می‌کنیم، برای هر ساعت آموزش او، ۵۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود.

قالیباف در ادامه گفت: آیا واقعا برای یک معلم با ۳۰ سال تجربه کاری، پرداخت هر ساعت ۵۰ هزار تومان کافی است؟ هر چند که بعضی مواقع ۶ تا ۷ ماه از این مبلغ اندک را هم پرداخت نمی‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت خدمت و پیشرفت، آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره وری در رشد اقتصادی است، مورد توجه قرار خواهیم داد، تصریح کرد: همچنین در مهارت آموزی و سبک زندگی، آموزش و پرورش جایگاه بسیارمهمی دارد و حتما در دولت چهاردهم این موارد را در اولویت قرار خواهیم داد.

دو قطبی جعلی به کشور خسارت وارد می‌کند

قالیباف با اشاره به بخش اول صحبت‌های خود گفت: یکی از معضلات ما در آموزش و پرورش نبود ثبات در این حوزه است. نظرات و راهکارهای خوبی بیان شد اما کدام دولت می‌خواهد آن را اجرایی کند اگر مجری اشتباه کند شاهد عقبگرد خواهیم بود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید براینکه یک مدیر قوی، مسئولیت پذیر و باتجربه اساس کار است، افزود: وقتی دو قطبی جعلی در کشور ایجاد می‌شود خسارت وارد می‌کند. وقتی بهانه تراشی می‌کنیم و کار زمین می‌ماند خسارت می‌بینیم وقتی مردم در اداره موضوعات حذف می‌شود، نخبگان که مهمترین تصمیم‌سازان هستند به کار نمی‌بندیم و از نظرات آنها به عنوان وزیر و معاون بهره‌مند نمی‌شویم مشکلات افزایش می‌یابد.

قالیباف اجماع سازی در کشور را ضروری دانست و گفت: باید توجه کنیم وقتی صحبت از اجماع سازی می‌شود بگوییم چگونه و براساس چه موضوعی اجماع‌سازی می‌کنیم. وقتی سخن از اجماع سازی می‌شود مبانی ما باید براساس مبانی انقلاب اسلامی باشد و ذینفع نهایی مردم باشد.

وی اظهارداشت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم و به جای تنش به سمت گشایش حرکت کنیم در این صورت است که سرمایه‌های ما حذف می‌شود، باید توجه داشته باشیم که سرمایه‌های انسانی مهمتر از سرمایه‌های مادی ما هستند، در تحصیلات تکمیلی باید بخش‌های دولتی و غیردولتی اگر نیاز دارند خود ورود کنند و ما از بیت‌المال هزینه نکنیم.

واحدهای ۷۵ متری به زوج‌های جوان داده می‌شود

قالیباف در بخش جمع بندی و پایانی این مناظره اظهار داشت: دولت چهاردهم که دولت «خدمت و پیشرفت» است، در حقیقت خدمت برای خدمت به ایران است و برای این منظور سپرحمایتی در نظر گرفتیم تا حال پریشان مردم را خوب کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر نگاه به آینده گفت: وقتی حرف از تمدن‌سازی می‌زنیم، باید به نحوی عمل کنیم که به آن افتخار کنیم. بر همین اساس در حوزه معیشت حتما اجازه کوچک شدن سفره مردم را نخواهیم داد و تامین کالاهای اساسی و جهیزیه را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی اضافه کرد: همچنین فاصله بین تورم و افزایش حقوق را کاهش خواهیم داد تا اگر مثلا ۲۰ درصد حقوق‌ها افزایش می یابد و تورم ۳۰ درصد و رشد اقتصادی ۳ درصد است، حقوق ها به میزان تورم برای کارمندان، کارگران، بازنشستگان و سایر حقوق‌ بگیرها افزایش داده شود و می‌توان این اقدام را با رفاه کارت در حوزه معیشت وتامین کالاهای اساسی تضمین کرد.

قالیباف درباره راهکاری دولت خود در حوزه مسکن تصریح کرد: شرایط کشور بر اساس طرح آمایش سرزمینی، ۸۰ درصد در شهرها و ۱۰۰ درصد در روستاها است که با این طرح می‌توان قطعه زمینی که کاربری مسکونی دارد، به صورت رایگان به همه افرادی که مسکن ندارند، اعطا کرده و به توسعه شهری هم توجه کنیم.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: طبق این قانون و بر اساس توجه به مسکن، می توان به زوج‌های جوان درآغاز ازدواج خود، واحدهای کوچک ۷۵ متری پیش بینی کنیم تا به مدت ۳ سال بدون اجاره، زندگی کنند و در این مدت شرایط زندگی بهتر را فراهم کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر مصمم بودن دولت خدمت و پیشرفت برای حل مشکلات حوزه خودرو گفت: ما مصمم به واردات خودروهای سنگین و سبک هستیم تا رقابت بین خودروساز داخلی خارجی بیشتر شود.

دیوارکشی در مرز شرقی

قالیباف اتباع غیرمجاز را سبب وجود آسیب‌های جدی در حوزه مواد مخدر، اشتغال، طلاق و سایر موارد برشمرد و گفت: ریشه همه این آسیب‌ها در شرق کشور است و باید بین مرزهای شرقی افغانستان و پاکستان با کشور، دیوار کاملی ایجاد کنیم که سبب امنیت این مناطق خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: طبق هدفی که برای سال ۱۴۱۴ دیدیم، پایتخت اقتصادی و فناوری کشور در سواحل دریای عمان خواهد بود. چرا که وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک کار را به صورت ملموس در این حوزه بر روی زمین انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، مهمترین فرصت است تا در حوزه‌های ترانزیتی، فناوری، گردشگری و اقتصادی آن را رقم بزنیم و رشد اقتصادی را به مانند حوزه دفاعی و امنیتی متحول کنیم.

 

اولین مناظره انتخابات 1403 (20)

 

پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره انتخاباتی با محور اقتصادی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه اول این مناظره گفت: قدم اول باید دید که کجا هستیم. آن چیزی که آمارها نشان می دهد وضعیت ما در مصرف دهک های پایین و بالا وحشتناک است. در رابطه با یارانه های انرژی و بنزین مصرف دهک های پایین و بالا اختلاف بسیار زیادی دارد یعنی به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند کمتر می دهیم.

پزشکیان با اشاره به اینکه وضعیت جمعیت زیر خط فقر بدتر شده که بهتر نشده است، افزود: بنابراین باید بدانیم کجا ایستاده ایم تا بدانیم می خواهیم چه کار کنیم.

وی درباره وضعیت استان ها هم گفت: مناطقی که در حاشیه و مرزها هستند وضعشان به شدت خراب است. این که می خواهیم بی عدالتی را اصلاح کنیم باید بدانیم کجا را نگاه کنیم. تئوری خیلی ساده است اما اشکال در اجرا است و این واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده و  وضعیت فقر ما را نشان می دهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که آمار و ارقام کاملا گویا است که کجا قرار داریم، تصریح کرد: این که چگونه بتوانیم مشکلات را حل کنیم در قدم اول داشتن زبان و نگاه مشترک است. اختلافات و عدم هماهنگی ما روند اجرا را با مشکل روبرو می کند. تا می خواهیم تصمیمی بگیریم اختلافات موجب می شود که نتوانیم هدف را اجرا کنیم. مشکلات داخلی باید حل شود تا این روند را اجرا کند.

پزشکیان بیان داشت: دولت منابعی را مانند بنزین، انرژی و مسایل دیگر که تقسیم می کند باید هدفمند به آن مناطقی که وجود دارد بدهد، اگر می خواهد قیمت ها را درست کند باید زیرساخت ها را درست کند، باید حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک ها ۵۵ درصد وام ها را به تهران می دهند و بقیه را برای کل کشور هزینه می کنند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف آن  و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور است. 

وی ادامه داد: اگر برنامه جامع و کامل با مشارکت اقتصادانان و دانشگاهیان و هماهنگی مجموعه این جریان ها نداشته باشیم و از طرف دیگر با خود مردم صحبت نکنیم و یک نسخه بنویسیم خیلی از نسخه ها بدون داشتن پشتوانه کارشناسی بعضی جاها را درست می کند اما  بقیه قسمت ها را تخریب می کند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که نسخه ای که باید داد به این سادگی نیست، گفت: قطعا یارانه ها را باید هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های بالا یارانه بیشتر بگیرند. دهک های پایین بهره کمتری از منابع ببرند باز هم تورم فشار را به دهک های پایین ایجاد می کند. از طرف دیگر کنترل تورم و رشد اقتصادی اگر درست نکنیم هراقدامی بکنیم همه را فقیر می کنیم.

پزشکیان یادآورشد: گرفتن تورم بحث های خود را دارد. رشد را باید اصلاح کنیم و اگر رشد ما درست نباشد فقط با این کاری که می خواهیم انجام دهیم فقر را در بقیه سیستم ها تقسیم خواهیم کرد به اضافه کنترل و نحوه سوخت آموزش مردم در جهت این کارها است که نسخه ای نیست که در عرض این چهار دقیقه بتوان توضیح داد.

 

اگر مشکلات را با دنیا حل نکنیم، مشکلات کشور حل نمی‌شود

وی در چهار دقیقه دوم این مناظره گفت: می خواهم بگویم که چرا اینجا هستیم برای این که با یکدیگر دعوا می کنیم. به آن حرف می زنیم به این حرف می زنیم، با این شرایط مشکلات حل نمی شود. با این تئوری هایی هم که گفته می شود، خیلی از مشکلات حل نمی شود. از اول هم داریم این صحبت ها را می کنیم همچنان روز به روز هم بدتر می کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این وضعیت سفره مردم است که در زمان آقای رئیسی روز به روز این سفره بدتر شده است. این که ما بگوییم من بهتر بودم اینگونه نیست. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد، شاخص، عدد و رقم نگاه کند ببینید در آن زمان ثبات بیشتر بوده یا الان که این صحبت ها را می کنید.

پزشکیان با بیان این که ما چرا اینجا رسیده ایم، گفت: برای این است که بی خود با یکدیگر دعوا می کنیم و خیال می کنیم ما بهتریم. تا شخص های علمی و روند علمی درست نشود مشکلی حل نمی شود. از اول هم گفتم اما انسجام درست نشد. از آن برادری که اسم می برند هرکسی که به ستاد بنده بیاید می پذیریم برای این که می خواهیم رای بگیریم. آن چیزی که به آن عمل می کنیم سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب و چهارچوب هایی است که باید برویم و این خط قرمزی است که مراعات می کنیم. 

وی با بیان این که ما باید درد مردم را داشته باشیم، اظهار داشت: اگر مناطق محروم تهران را مشاهده کنید می بینید چه وضعیتی دارند و نهایتا وقتی پول ها و منابع را در جاهایی که پولدار است خرج می کنیم مشکلات حل نمی شود یعنی ما چابهار، خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستنان را نمی بینیم. این حرف ها را می زنیم برای اینجا است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که در این تئوری هایی که گفته شده خیلی راه حل ها وجود دارد، تصریح کرد: با محاسبه ای که کرده بودم راحت می شود نفری ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد اما با این روند با مردم، تورم، شاخص ها و عوارض را چگونه حل کنیم لازمه آن اول انسجام داخلی است. دعواها را باید کنار بگذاریم و به یک زبان و نگاه مشترک برسیم. 

پزشکیان تاکید کرد: واقعا مردم مناطق محروم را ببینیم.  بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام دور و بر این مملکت وضعیتشان خیلی خراب است. خوزستانی که نفت و گاز و آب از آنجا می آید امکانات معمولی، مدرسه و زیرساخت ها را ندارند. اگر وضعیت رشد اقتصاد و شغل را درست نکنیم و اگر با دنیا مشکلمان را حل نکنیم نمی توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. 

وی گفت: روزانه بالای چندهزار میلیارد به خاطر تصمیم های نادرست ما بودجه مملکت هدر می رود. نفت و گاز ما را آنها می فروشند. در میادین مشترک دارند می برند و ما نمی توانیم ببریم.  قطر در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم. ما ثروتمند هستیم ولی چرا مردم ما در این وضعیت هستند. اگر قانون را عمل کنیم باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم. در مجلس بودیم چرا طبق قانون عمل نکردیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: همه دولت ها چه دولت روحانی و چه دولت شهید رئیسی چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردند، بازنشستگان، معلمان، کارگران و کارمندان از ما چه می خواهند می گویند طبق تورم پول به ما بدهید  چرا نمی دهید. این واقعیت هایی است که وجود دارد ما اگر می خواهیم مشکل حل شود اول باید با مردم صادق باشیم.

پزشکیان اضافه کرد: شعار دادن کار سختی نیست. دائم به مردم گفتیم این کارها را انجام می دهیم وقتی آمدیم نشد. من نمی خواهم بگویم در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چای دبش چرا درست شد؟ مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست هایی است که با دنیا داریم. دعوای داخلی و بعد مشکل خارجی است.

 

پزشکان ما با ۱۰ تا ۲۰ میلیون حقوق به مناطق محروم نمی روند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه سوم این مناظره درباره این که در رابطه با بهداشت درمان ما چه کردیم، گفت: در تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستاها را اصلاح کردیم در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار با مشارکت مردمی ساختیم. با بچه هایم در کوهستان ها کارگری کردیم. جراح قلب بودم و همراه با بچه ها در مناطق محروم عملا کارگری کردیم. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانه های بهداشت را در مناطق محروم تمام کردیم و این الگویی شد. بحث پزشک خانواده و ارجاع را راه انداختیم.

پزشکیان اظهار داشت: نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی شود با انسان به صورت کالا برخورد کرد. قبل از ما در برنامه سوم قرار بود همه چیز را به خصوصی واگذار کنند و مریض که به بیمارستان می آمدند حتی مرده آنها را هم تحویل نمی دادند و ما این را تغییر دادیم. بیمه های روستایی را در دولت خاتمی درست کردیم. روی تخت بیمارستان کسی که پول نداشت آنها را بیمه کردیم. آمبولانس ها و زیرساخت های بهداشتی و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم. برای این روند دستورالعمل نوشتیم و اینها بعدا در سیاست های کلی رهبری دیده شد. 

وی ادامه داد: وقتی وارد مجلس شدیم منابع مورد نیاز برای این پوشش ها را در قانون دیدیم. یک درصد ارزش افزوده و ۱۰ درصد خالص هدفمندی. بحث هایی که دکتر زاکانی می گویند ما منابع آن را دیدیم قانون آن هم وجود دارد باید به آن عمل کنیم. چرا عمل نمی شود برای این که مجلس ، دولت و قوه قضاییه خلاف می کنند. چرا خلاف می کنند برای این که آنها از خصوصی خرید خدمت می کنند و زمانی که دولت به مردم می رسد پول کم می آورد و پول ها را نمی دهد.

 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در رابطه با پرداخت یک درصد، خدمت دکتر قالیباف رسیدیم و دستور دادند که حداقل آنها یک درصد را بدهند . یک درصد برای مناطق محروم است و آنها را باید پوشش دهد. ۱۰ درصد برای بیماران صعب العلاج است. ۱۰ درصد بالای ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان پول است که اگر دولت آن را اجرا کند اصلا لازم نیست که بگوییم ما این کار را می کنیم. قانون آن وجود دارد و چهارچوب آن را نوشته ایم. در حقیقت روند حرکت در بهداشت و درمان کاملا به نفع محرومان آوردیم.

پزشکیان یادآورشد: دعوای ما در مجلس این است که چرا قانون را اجرا نمی کنند. در قانون همه این مطالب پیش بینی شده است . مشکل این است که ما دولتی ها و مجلسی ها و قوه قضاییه می رویم خصوصی و به مردم که می رسیم پول نمی دهند. دولت ها پول را نمی دهند و فرقی هم نمی کند و مجلس هم آنطور که باید فشار بیاورد این کار را نمی کند. مشکل ما در اجرای قانون است. باید سر سفره ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده ایم. از این حرف ها می زنیم اما برای خودمان ویژه خدمت می گیریم. 

وی خاطرنشان کرد: مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش داد و گفتند سقف است و می خواهیم همسان سازی کنیم در حالی که خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می گرفتند. پزشک خصوصی که دولت و مجلس با آن قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک پزشک دولتی پول می گرفت بنابراین چه کسی حاضر است که در دولت کار کند. مجلس برای روستاها سقف گذاشت. هرچقدر پزشک تربیت کنید حتی ۱۰ برابر شوند پزشک با ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون روستا برو نیست. ما باید این مکانیسم را اصلاح کنیم و این زمانی می شود که همه سر یک سفره بنشینیم.

 

چهار دوره قانون نوشته‌ایم چرا اجرا نشده است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه چهارم این مناظره گفت: زمانی که ثبت نام کردم گفتند برنامه بدهید گفتم سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب برنامه ای است که نوشته شده است. برنامه را نوشتیم و قانون است. برنامه چهارم، پنجم ، ششم و هفتم همان حرف هایی است که زده شده است. دقیقا با سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب هم تطبیق دارد. اجرا نمی کنند. چرا اجرا نمی کنند برای این که دولت و مجلس و قوه قضاییه یک سفره دیگر دارند و درد مردم را نمی فهمند. 

پزشکیان افزود: زمانی می توانیم اجرا کنیم که سر همان سفره بنشینیم آن زمان می فهمیم که باید آن پول ها را بدهیم یا ندهیم. چرخه را درست کنیم یا نکنیم. تا زمانی که من سر همان سفره ای که برای من پهن کردند ننشینم هیچ زمان درد آنها را نمی فهمم. تئوری ها را می گوییم اما الان در روستا پزشک نیست علتش ما هستیم پول ها را پرداخت نکردند و تخصیص ها را ندادند. 

وی ادامه داد: قرار بود اگر ارز داروها را بردارند ریال آن را بدهند. ۶۰ میلیارد تومان را از کجا دادند؟ آمدند از هدفمندی یارانه ها که قرار بود که بیماران صعب العلاج از آنجا پوشش داده شود. هزینه دارو ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود در حقیقت اصلا پول را ندادند. الان زیرمیزی و ارز می گیرند. دکترها تقصیر ندارند ویزیت پزشک یک تا دو دلار است، مشخص است که پزشک به روستاها نمی روند حالا شما تعداد آنها را زیاد کنید. چرا حل نمی شود برای این که پرستار برای ۸ ساعت ۱۶۰ هزارتومان می گیرد می گوید اسنپ کارکنم بهتر است. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات جمهوری اسلامی اضافه کرد: اگر عملکردمان درست نباشد کاری نمی توانیم بکنیم. نمی شود قانون هایی که نوشته ایم اجرا نکنیم بعد بگوییم برنامه داریم. ما  قانون را اجرا کنیم مشکل مردم را حل می کنیم. مشکل خودمان است که سر آن سفره نمی نشینیم. بقیه مسایل هم مانند همین است. درد و رنج مردم را داشتند و سر سفره مردم نشستن مشکل را راحت حل می کند.

پزشکیان یادآورشد: اگر مردم ببینند در همان صفی ایستاده ایم که خود آنها ایستاده اند به طور قطع صدای آنها در نمی آید صدا زمانی در می آید که من برای خودم در جایی دیگر سفره پهن کرده ام بعد حرف های قشنگ می زنم. مردم رنج درد را می کشند می گوییم ان شاالله حل می کنیم که حل هم نمی کنیم. 

وی بیان داشت: دغدغه من که اینجا نشستم چه رئیس جمهور بشوم چه نماینده بشوم از اولی که خودم را شناختم این است که باید به داد محرومانی برسیم که کسی به داد آنها نمی رسد، صدای آدم هایی باشیم که صدای آنها را کسی نمی شنود. در تهران اگر یک اسکن و ام آی آر کم شود دوربین ها به آنجا می روند که اینجا کم است بعد مشکل تهران را حل می کنند. اما وقتی نوبت به این می رسد که مشکل مردم حل شود خبر ندارد در فلان روستا و مناطق خدمات و امکانات نیست.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل عدم تعهد ما با آن چیزی است که می گوییم. چهار دوره قانون را نوشتیم چرا اجرا نشده است. ما در بهداشت درمان همان حرف های قبلی را تکرار کردیم حرف جدید نزدیم. دقیقا با سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب بند به بند تطبیق دارد. اگر آن کار را اجرا می کردیم مشکل پیدا نمی کردیم. چرا اجرا نمی کنیم برای این که برای خودم بیرون مطب و بیمارستان زده ایم و درآمد آنچنانی داریم. بنابراین باز می گویم برای حل مشکل اجرای قانون و سیاست های کلی و تعهد خودم نسبت به اجرای آنها.

 

عضو حزبی نبودم به خاطر عملکردم در دولت خاتمی وزیر بهداشت شدم

پزشکیان در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: تعریضی به آقای قاضی زاده هاشمی بگویم که می گوید تئوری می گوییم. رئیس دانشگاه بودم کارهایی انجام دادم که باعث شد معاون سلامت شوم.

وی ادامه داد: با وجود اینکه جزو هیچ حزبی نبودم همان دولت خاتمی به خاطر آن عملکردها من را وزیر بهداشت کردند در صورتی که از نظر حزبی خیلی آدم های دیگر بودند که می توانستند وزیر شوند.  ما کار کردیم اگر لازم باشد همه وجود دارد. شاخص آن زمان هم با شرایط کنونی قابل قیاس نیست زیرا روند خدمت به مردم و نگاه به فقرا بود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش بیان کرد: اول باید فکر کرد بچه ای که در روستا و مناطق محروم است با بچه خودش یک سرویس را می گیرد یا نمی گیرد ، اگر توانست خودش را در موقعیت قرار دهد آنوقت می تواند مشکل را حل کند. سفره های ما با یکدیگر فرق داشته باشد باز مشکل وجود دارد. در تئوری حرف می زنیم اما در عمل با آنها مشکل داریم.

پزشکیان افزود: ما در مناطق محروم مدرسه نداریم، در سیستان و بلوچستان، خوزستان و شهرهای مختلف حتی فضا و امکانات معمولی را ندارند و گرفتارند در صورتی که در اینجا مدارسی داریم که برای کلاس اول ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون هزینه می کنند. اگر کشور اسلامی هستیم باید مدارسی که دولت مسئولیت آن را دارد همان خدماتی را بدهد مانند آن که به بچه های خود می دهد. اول از نظر اعتقادی باید بپذیریم بعد راه حل پیدا می کنیم.

 وی با بیان اینکه مدارس غیر انتفاعی اکنون فرصت هستند و درصدی را پوشش می دهند. الان کسانی که وارد کنکور می شود از آن ۲۰ درصدی است که درست کردیم و ۸۰ درصد نمی توانند به دانشگاه بیایند. برای این که ما در حق آنها بی انصافی می کنیم. ما به آنها درست سرویس نمی دهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحث بعدی معلمان هستند. وقتی در همان مدارس به معلمان نرسیم طبیعتا معلمی که چند شغله است در فرصتی که به بچه های مردم برسد مشکل پیدا می کند. مشکل معلمان را باید حل کنیم. همان بحث هایی که برادرمان دکتر قالیباف گفت، نمی شود در بی ثباتی مدیریت برنامه ها را جلو برد باید ثبات مدیریتی ایجاد کنیم. باید کسی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب می شود قوی ترین و دلسوزترین باشد و نهایتا وقتی بسته آموزشی را در مدارس اجرا می کنیم این نگاهی که داریم باید تغییر پیدا کند.

پزشکیان یادآورشد: دانش آموزش باید علاوه بر درس هایی که می خوانند یاد بگیرند که چگونه مشکل را حل کنند و یاد بگیرند که چگونه ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند چگونه مدیریت کنند و با تیم کار کنند. 
بچه هایی که ما به خصوص در این مدارس سمپاد و غیر سمپاد مدارسی که نخبگان را به قول خودشان پرورش می دهند. آدم هایی را تربیت می کنیم که نمی توانند با دو نفر رابطه برقرار کنند و  نمی توانند مشکل را حل کنند و جایی که گیر می کنند، قهر می کند و خود را تافته جدا بافته از مردم می دانند. در صورتی که باید یاد بدهیم که علمش برای مردم است.

 

 

اَنگ سیاسی باعث خروج مغزها و اندیشه‌ها و ناامیدی می‌شود

وی در ادامه این مناظره و در چهار دقیقه ششم تصریح کرد: آنچه که ما می توانیم برای آن اجماع کنیم قانون اساسی و سیاست کلی است. دقیقا همان راهی است که انقلاب یا اسلام یا هرچه که می گویید  در قانون اساسی و اجماع وجود دارد. هرکس به آن طرف رفت دیگر دعوا نکنیم و بحث سلایق مختلف را درست نکنیم. روش های آن هم وجود دارد. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: می شود در قانون اجماع کرد می توانیم سلایق مختلف داشته باشیم اما  وقتی قانون مصوب شد و سیاست مشخص شد همه به آن پایبند باشیم و آدمی که می تواند ما را به آن طرف ببرد با آن قرارداد ببندیم و با حزب ،گروه و دسته و جناح خودمان که این کار را نمی کنیم. 

پزشکیان در رابطه با دانشگاه هم گفت: دانشگاه های ما در بهترین حالت نسل دو هستند. پزشکی نسل سوم است. نسل یک و دوم که آموزش شامل تئوری، تحقیق، مهارت و عمل است. در حال حاضر در دانشگاه تئوری و تحقیق را به دانشجو منتقل می کنیم. در تئوری و تحقیق هم مشکل داریم. تحقیقات ما مبتنی بر جامعه ونیاز ما نیست. تحقیقاتی که می کنیم هزینه را هدر می دهیم.

وی یادآورشد: باید کاری کنیم که دانشگاه های ما از نسل دو به نسل سه و چهار بیاید. الان می گویند که علم باید مشکل جامعه را حل کند. رشته ها در یکدیگر ادغام می شوند که  روش ها و چهارچوب های آن وجود دارد. داریم از دنیا عقب می افتیم. این همه نیرو داریم اما مشکل جامعه را نمی بینیم و آموزش براساس شناخت جامعه نیست. در دانشگاه ها کلی نیرو تربیت می کنیم اما بیرون که می آیند بیکار هستند. آنجایی هم که کار می دهیم مهارت آن را ندارند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر بخواهیم دانشگاه ها را طوری طراحی کنیم که در دانشگاه ها عمر و سرمایه مردم تلف نشود باید کاری کنیم که دانشجو بعد از فارغ التحصیل بتواند مشکلی را حل کند که بحث آن مفصل است. فقط می خواهم بگویم که دانشگاه از نسل سه گذشته عبور کرده و به نسل چهار و پنج وارد شده است و ما هنوز اندرخم همان کوچه هستیم که باید تغییر کنیم.  

پزشکیان یادآورشد: اگر بخواهد تغییر پیدا شود باید هیات علمی و نخبگان احترام پیدا کنند. برخوردهای جناحی، دسته ای و سیاسی کنار برود و آنهایی که عالم و نخبه اند در هر سلیقه و نگاهی ، آنها مال این مملکت هستند. آنها از این مملکت خارج می شوند و  وقتی خارج شدند افتخار می کنیم فلان دانشمند ما ایرانی است حال آنکه اگر ایران بود ممکن بود که اخراجش کنیم و استخدام نکنیم.

 وی گفت: در نتیجه نوع نگاه ما به انسان ها و کسانی که می توانند برای مملکت افتخار آفرینی کنند باید نگاه ارزشی باشد و احترام بگذاریم و نگه شان داریم. مکانیزم ما به هیات علمی باید طوری باشد که بتواند زندگی کند. با این حقوق ها هیات علمی نمی تواند به راحتی زندگی کند. علت این که نخبگان ما از کشور می روند به خاطر پولی که می دهیم نمی توانند زندگی کنند در حالی که خارج از ایران آنها را می قاپند از این رو باید احترام آنها را داشته باشیم و بعد از آن باید بین نیاز و نیرویی که استخدام می کنیم و شایستگی ها، تناسب ایجاد کنیم.

 این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: وقتی نیرو را آموزش دادیم و وارد جامعه شد نباید بیکار باشد. بیشترین بیکارهای ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. این به خاطر عدم سیاستگذاری دقیق ما براساس نیاز جامعه است و از طرف دیگر هم که به هیات علمی احترام نمی گذاریم و انگ سیاسی می زنیم و مجموعه این عوامل باعث نارضایتی و خروج مغزها و اندیشه ها و جوانان و ناامیدی نسبت به  کشور می شود که باید اول بتوانیم این مسایل را حل کنیم بنابراین باید اختلافات حل شود و شایستگی ها شاخص بندی شود و براساس آن کار کنیم نه براساس جناح و گروه.

 

در دولت خاتمی فرار مغزها نبود

پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود تصریح کرد: زمانی که من دولت آقای خاتمی بودم آن زمان فرار مغزی نبود بلکه از مغزها به داخل می آمدند. وضع مردم هم خودشان می دانند اگر بد بود رای ندهند و رای به همین روندی که هست بدهند. 

وی افزود: زندگی و کار ما برای محرومین بوده است. چه رئیس دانشگاه بودم چه رئیس بیمارستان بودم و چه بالا آمدم ذکر و فکر من این بوده که به محروم و مناطق محرومین برسم. وقتی رئیس دانشگاه بودم در همان سیستم دانشگاهی همان آدم هایی که کار نمی کردند دیدند که ۹۰ درصد مشکل مدیر ارشد است. مردم ما مردم خوبی هستند اما وقتی می بینند من به عنوان جلو دار رانت می گیرم و آدم های خودم را سرکار می گذارم . هرچه از این حرف ها بزنیم مردم ما را می بینند در نتیجه آنها قضاوت می کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: مردم در حال حاضر پشت سرما قضاوت درستی ندارند. باز بخواهیم دیگران را محکوم کنیم مشکل، مشکل مدیر ارشد است. مدیر ارشد اگر با مردم صادق باشد و آنچه که می گوید با تمام وجود به آ« معتقد باشد قطعا بقیه پشت سر آن خواهند آمد. 

پزشکیان یادآورشد: همان دانشگاهی که بنده رئیس آن بودم اول بسیجی ها با من همکاری نکردند . همان آدم هایی که می گفتند موهایشان بیرون است و معمولی هستند همان ها با کمک و مشارکت مردم  برای ما ۶۰۰ خانه بهداشت ساختند. وقتی دیدند ما در میدان هستیم آنها هم آمدند. سال بعد می خواستیم مراکز بهداشتی و درمانی بسازیم  بسیجی ها هم آمدند.

وی اظهار داشت: ما در بهداشت درمان چهار اصل عدالت ، مشارکت مردم، روابط بین بخشی و تکنولوژی مناسب را داریم. این روش را در فقر زدایی باید استفاده کنیم یعنی اگر می خواهیم فقرزدایی کنیم مردم را باید مشارکت دهیم و آنها را باور کنیم. وقتی کارمندان ما، ما را قبول ندارند، باز بیایم تئوری بگویم با تئوری که مشکل حل نمی شود. با مردم باید رابطه صمیمی و دوستانه پیدا کنیم و مردم باور کنند که برای آنها می خواهیم کار کنیم.

 این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان باید روابط بین بخشی درستی داشته باشیم، گفت:  شاخص اصلی عدالت است. اگر دست به دست هم بدهیم مشکلات حل می شود. من در زندگی ام این را ثابت کردم نه این که شعار داده باشم و بعد با یکدیگر به مشکلات مردم فکر کنیم دهها و صدها راه حل وجود دارد. مشکل نبود راه حل نیست، مشکل باور و اعتقادی است. باید ببینید که در میدان عمل هستید و آدم ها و گروه های خود را سرکار نمی گذارید. خیلی از آدم ها وقتی به قدرت می رسند آدم های دور و بر خود را  سرکار می گذارند و مسئول می کنند. 

پزشکیان تصریح کرد: حضرت علی (ع) فرمودند شما مردم و خدا را یک طرف ، خودتان و دوستان و قوم و خویشان یک طرف. هرچه برای آنها خواستید در آموزش و بهداشت و درمان و در استخدام و به کار گیری و ارتقا برای آنها هم همین را بخواهید. اگر نکنید ظلم کردید. هرکس به بندگان خدا ظلم کند بندگان خدا با آنها دشمن می شوند.  چرا مردم از ما ناراضی هستند برای این که انگ می چسبانیم و برای آنها پرونده درست می کنیم. وقتی می بینند که برای آنها حرف درست می کنیم آنها هم کار خود را انجام می دهند و برای همین گروه z و f درست می شود. 

وی اضافه کرد: مردم اگر ببینند که ما با آنهاییم  مردم ما مردمان خوبی هستند. ما درد محرومین و صدای محرومین را و زندگی امان را با آنها عجین کنیم.  اگر باور کنند مدیریت کنیم و مشکل آنها را حل کنیم قطعا آنها در میدان اند. همه مردم این کشور مردم ما هستند. آن که بلوچی، سنی، خوزستانی، عرب و شمال است ما باید براساس عدالت به آنها نگاه کنیم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما دو اصل داریم که من به عنوان یک مسلمان به این اصول معتقدم . اگر یک ذره پیدا کنند خلاف این اصول عمل کرده باشم. همه این آدم ها آدم های ما هستند چپ و راست و مذهبی، هر انسانی که توان داشته باشد ما از آن براساس شایستگی استفاده می کنیم. 
در رابط با آنچه که می خواهیم عمل کنیم حق  و عدالت است که برای پیاده کردن آن همه این حرف ها باید اصلاحات انجام بگیرد که چهار اصل دارد. عدالت، کیفیت ، اثربخشی و  کارایی است. هرکدام از ساختارهای اداری، اجتماعی و سیاسی اگر بخواهیم درست کنیم باید این چهار اصل را در آن ببینیم.

  • ۲۳:۳۲:۲۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: بودجه آموزش و پرورش را نسبت به دهه 70 کاهش داده ایم

    نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی:

    سرانه بودجه آموزش و پرورش در دهه 70، 20 درصد بوده است

    ما مهدهای کودک را باید قبل از مقطع ابتدایی، در اولویت قرار دهیم

     

  • ۲۳:۳۲:۱۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی‌زاده: آقایان پزشکیان و پورمحمدی بگویند توانایی بایدها و نبایدها را دارند یا خیر

    قاضی زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری: خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که دارد مغالطه می شود و بحثهای کلی. شما قبلاً  جایی بودید، چه کار کردید؟ هر کدام از ما این را باید بگوییم.

    شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه کار کردید؟ هی نگوییم باید و نباید...

    در دولت شهید رئیسی، ۲۹۵ هزار معلم بعد از کرونا جذب شده‌اند.

    ۶۷۶۸ فضای آموزشی جدید و ۳۱ و ۴ میلیون متر مربع 

    ۹۱۱ هزار کودک که از تحصیل باز مانده بودند به تحصیل بازگشتند.

     

  • ۲۳:۳۲:۰۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    سعید جلیلی: تکثر نهادهای سیاست گذاری را باید کم کنیم

  • ۲۳:۳۱:۵۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    جلیلی: تلفات جاده‌ای متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است

    این مقدار تلفات جاده ای در هشت سال می شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! قطع عضو هم هست، معلول هست.

    در یک کشور خارجی مسئولی به من می گفت ما در سال 17 نفر تلفات جاده ای داریم./ جماران

     

  • ۲۳:۳۱:۳۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پزشکیان: همین مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش دادند

    پزشک خصوصی که مجلس یا دولت با او قرار داشت در یک عمل به اندازه یک ماه پزشک دولتی پول می‌گرفت

    با ده میلیون بیست میلیون پزشک به روستا نمی‌رود

     

  • ۲۳:۳۱:۲۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پزشکیان: ویزیت پزشک 1 یا 2 دلار است!

    به پرستار برای هشت ساعت 160 هزار تومان می دهند! خب می گوید اگر بروم اسنپ که بهتر است.

     

  • ۲۳:۳۱:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی‌زاده هاشمی: پزشک‌های ما به دلیل درآمد بیشتر به کشورهای اطراف می‌روند

  • ۲۲:۰۲:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: موضوع شیرخشک از اول انقلاب دغدغه ماست و هنوز هم حل نشده است

    نظام سلامت فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست و نیاز به هماهنگی های فرابخشی است

    محیط زیست هم بعنوان یکی از بخش های سلامت ما موضوعیت دارد.

    موضوع شیرخشک از اول انقلاب دغدغه ماست و هنوز هم حل نشده است.

    تا چند سال دیگر افراد بالای ۶۰ ساله ما سه برابر می شوند و باید این مشکل را اصلاح کنیم.

    باید وضعیت فعلی مردم را حل کنیم و سپس به مشکلات درمانی و سلامت و بیمه هم برسیم.

    پزشکان و دستیاران پزشکی ما وضعیت خوبی ندارند.

    اتفاقات خوبی در مجلس و دولت سیزدهم افتاده است که جای تقدیر دارد.

  • ۲۱:۵۷:۳۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پزشکیان: من وزیر دولت خاتمی بودم و از نظر ثبات اقتصادی بهترین دولت بوده است

    وقتی پول‌ها و منابع را در جاهای پولدار خرج می‎‌کنیم بلوچستان و خوزستان و سیستان را نمی‌بینیم

    لازمه حل مشکلات انسجام داخلی است و باید دعواها را کنار بگذاریم

    اطراف مملکت وضعشان خیلی خراب است

  • ۲۱:۴۱:۲۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی زاده هاشمی: 45 درصد پزشکان ما در تهران هستند

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری: باید به مناطق محروم پزشک اعزام کنیم

     

  • ۲۱:۴۱:۰۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی زاده هاشمی: شهید رئیسی با فساد کنار نمی آمد

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری: در دولت ما اولویت این است که مردم مریض نشوند.

  • ۲۱:۲۵:۵۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    جلیلی: اول جلوی فساد را بگیرید

    آنچه به یغما می رود آن منابع را به سمت نظام رفاهی که می خواهید مستقر کنید

  • ۲۱:۲۵:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    جلیلی: منابع ما کجاست؟

    نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخابات: موضوع بحث ما رفاه و چگونگی رفع فقر مطلق است، یارانه نقدی کافی نیست 

    یک نظام رفاهی در لایه های مختلف باید شکل بگیرد 

    وقتی در شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، اگر کسی بیمار شود دچار فقر بیشتر می شود 

    اولین بحث این است که منابع ما از کجا خواهد بود

     

  • ۲۱:۲۵:۳۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پاسخ باآرامش پزشکیان به زاکانی: می دانید چرا اینجا هستیم؟ چون با هم دعوا می کنیم!

    با این تئوری ها هم وضعیت بهتر نمی شود

    وضعیت سفره مردم در دولت شهید رئیسی هم بد و بدتر شد

    من وزیر دولت آقای خاتمی بودم. از نظر آمار بروید نگاه کنید و ببینید آنجا بیشتر ثبات بود یا اینجا؟

    این دعواها را کنار بگذاریم و واقعا مردم محروم را ببینیم.

     

  • ۲۱:۲۵:۱۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    زاکانی به صورت تصویری به اتهام زنی علیه دولت روحانی می پردازد

     

    زاکانی

  • ۲۱:۲۴:۴۸ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    در دولت روحانی از فرصت خنثی سازی تحریم استفاده نشد

     پورمحمدی، نامزد انتخابات:

    در دولت روحانی از فرصت خنثی سازی تحریم استفاده نشد

    آقای پزشکیان الان اینها دور شما را گرفته اند

    آقای قالیباف شما در این چهار سالی که رئیس بودی چقدر برای برجام تلاش کردی؟ اصلا نه به دولت قبلی و نه دولت شهید رئیسی اجازه داده نشد./ جماران

     

  • ۲۱:۲۴:۳۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    اگر برجام هم نباشد fatf ملت را گرفتار می کند

     پورمحمدی، نامزد انتخابات:

    سال 95 در جلسه که جلیلی بود گفتیم اگر برجام هم نباشد fatf ملت را گرفتار می کند

    جلیلی گفت اگر شما باشید قبول داریم، آقایان باشند نه!/ جماران

     

  • ۲۱:۲۳:۰۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پورمحمدی: چرا به علت ها نمی پردازیم؟

     پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    آمارها و بیان مشکلات پیوسته گفته شده، راه حل ها هم در دوره های مختلف بیان شده

    واقعیت چیست؟ همه آمارها منفی است، خط فقر توسعه پیدا می کند، فاصله بین غنی و فقیر دارد زیاد می شود

    چرا به علت ها نمی پردازیم؟ چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله فکر می کنیم می توانیم از مشکلات بپریم؟

     بزرگوارانی که الان اینجا هستند می خواهند مدیریت عالی کشور را به عهده بگیرند در مورد مسائل جدی کشور سکوت می کنند./

  • ۲۱:۰۱:۲۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: 40 درصد انرژی خود را بدمصرف می کنیم

    قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: 40 درصد انرژی خود را بدمصرف می کنیم و از دست می دهیم

     

  • ۲۱:۰۱:۱۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: بعضی افراد ۲۲ برابر دیگر خانوارها انرژی مصرف می‌کنند

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما خانواده‌هایی داریم که در سال ۱۴۰میلیون یارانه بنزین می‌گیرند

  • ۲۱:۰۱:۰۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات: در بنیاد شهید فقرمطلق را ریشه‌کن کردیم

    آمارهایی که آقای پزشکیان دادند من هم ارائه کردم ولی مهم این است که چگونه این مشکلات را حل کنیم؟

    دارایی‌های مردم را به مردم برمی‌گردانیم.

    یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد.

     

  • ۲۰:۵۳:۲۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    طعنه جلیلی به ظریف بلافاصله پس از شروع حرفهایش در مناظره

    سعید جلیلی گفت: پیروزی والیبال ایران بر آمریکا را تبریک می گویم البته اگر گفته نشود که خود آمریکا نمی خواست برنده شود

     

  • ۲۰:۵۳:۰۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پزشکیان با اشاره به آمارهای مربوط به فقر: وضعیت وحشتناک است

    پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: مناطقی که در مرزها هستند وضعیت شان وحشتناک است ما اول باید ببینیم که کجا را باید نگاه کنیم.

  • ۲۰:۵۲:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    زاکانی: به مردم یارانه طلایی می دهیم

    زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار 20 گرم طلا یارانه می رسد.

     

  • ۲۰:۵۲:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    زاکانی: مردم به حرف های پورمحمدی گوش نکنید!

    زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری: ما کشور ثروتمندی هستیم، ثروت درست توزیع نمی شود.

    به حرف های پورمحمدی توجه نکنید، این حرف ها آدرس غلط است.

     

  • ۲۰:۵۲:۲۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پورمحمدی: به تحریم بی توجهی شد

     پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    دوستان ما که اینجا هستند یا بی توجه هستند به تحریم یا خنثی سازی تحریم، یا به اقتصاد مقاومتی که رهبری گفتند

    10-15 روز تبلیغات انتخاباتی گذشته هنوز فضا گرم نشده؛ مردم اعتماد نکردند

     

  • ۲۰:۵۲:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    پورمحمدی: مشکلات اقتصادی زیادتر شده است

     پورمحمدی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    وقتی نگاه می کنیم که این حجم توزیع یارانه ها و اقدامات ما موجب آسایش طبقات محروم نشده است

     الان مشکلات اقتصادی زیادتر شده است.

    هدفمندی یارانه ها به این شکل توسعه اش همزمان شد با تحریم ها

    اول تحریم ها را انکار کردند و توجهی نکردند، آن موقع که باید کنترل می کردیم و اجازه نمی دادیم که نهادهای بین المللی این کارها را بکنند توجه نکردیم، در پایان کار آقای احمدی نژاد پذیرفت.

    اواخر دولت احمدی نژاد موضوع fatf و انتقال پول ها مطرح شده و الان 10-15 سال است که این موضوع باقی مانده است.

     

  • ۲۰:۵۱:۴۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: با بودجه به نوعی به زندگی مردم دستبرد می زنیم!

     قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    بودجه ای که می آید تورم ایجاد می کند

    به نوعی به زندگی مردم دستبرد می زنیم و بخشی از قدرت خرید آنها را برمی داریم، آنهایی که درآمد ثابت دارند آسیب می ببیند.

    به میزان افزایش رشد اقتصادی و تورم باید به حقوق ها اضافه شود.

     

  • ۲۰:۵۱:۲۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: کسی که همه عمرش کار کرده، چرا الان باید فقیر باشد؟

     قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    کسی که همه عمرش کار کرده، چرا الان باید فقیر باشد؟

    دولت باید پاسخگو باشد.

    عزیزان سوال پرسیدند که یارانه را به چه کسی می دهید؟ به تولید کننده در ابتدای زنجیره؟ من معتقدم به انتهای زنجیره و به مصرف کننده باید یارانه را داد. ولی باید دید به چه روشی و به چه کسانی.

     

  • ۲۰:۵۱:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قالیباف: به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی شود از عدالت گذشت

     قالیباف، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه ای نمی شود از عدالت گذشت

    باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است. حتی نه یک زندگی معمولی. واقعیت این است که امروز زندگی بخش قابل توجهی از خانوارهای ما به سختی می گذرد.

    حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است و باید پاسخگو باشد.

     

  • ۲۰:۵۰:۵۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی زاده هاشمی: 30 درصد جمعیت ایران کمتر از 12 میلیون درآمد دارند

     قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    30 درصد جمعیت ایران کمتر از 12 میلیون درآمد دارند. نیاز به کمک دارند.

     نیمی از اینها فاقد یک شاغل در خانه هستند. باقی مانده هم کسانی هستند که شغلشان موثر نیست.

     

  • ۲۰:۴۹:۰۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    قاضی زاده هاشمی: ماحصل اعتماد به درون پیروزی های بزرگ است

     قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    پیروزی والیبال ایران مقابل آمریکا و هلند به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی بود. ماحصل اعتماد به درون پیروزی های بزرگ است./

     

  • ۲۰:۲۴:۱۳ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    دکور مناظره تغییر کرد

     طبق گفته مجری، بنا به درخواست های مطرح شده و آرامش بیشتر نامزدها دکور مناظره تغییر کرده است.

     

    دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

  • ۲۰:۲۳:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    تذکر مفصل به نامزدها

    در ابتدای دومین مناظره، مجری مناظره توصیه ها و تذکرهای مفصلی را خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

     

     

     

  • ۲۰:۱۰:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    دومین مناظره کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری لحظاتی پیش آغاز شد

     

    دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

  • ۲۰:۱۰:۱۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    جزئیات مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

    دبیر ستاد انتخابات صداوسیما: 

    مناظره دوم اقتصادی است اما حوزه اجتماعی را هم دربرمی‌گیرد.

    محورهای اصلی در اختیار نامزدها قرار گرفته و سوال لحظه‌ای نداریم.

    در مناظره امشب خبری از تشریفات و مقدمه‌چینی نیست و مردم معطل نخواهند شد.

     

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما