شناسهٔ خبر: 67298869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پورمحمدی در سومین مناظره انتخاباتی:

بسیاری از مردم حسرت حجاب نیم بندی قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند/ عده‌ای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند/ لایحه عفاف و حجاب را پس خواهم گرفت

پورمحمدی در سومین مناظره انتخاباتی: نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرهنگ زبان رضایت و انتخاب است عده‌ای جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امام خمینی(ره) صفحه جدیدی را در تاریح ایران با حضور زنان رقم زدند، امام زنان را در همه عرصه های اجتماعی به صورت فعال وارد کرد, امام انقلاب را با حضور زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی ادامه داد: سه دیدگاه درباره زنان وجود دارد، یک نگاه لجام گسیخته؛ یکی حضور محدود و بسته در جامعه که با هر بهانه‌ای منجر به حذف شود، یکی هم دیدگاه امام خمینی به سبک زندگی نظام و جمهوری اسلامی است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مثلا مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه زنان تصمیم بگیرد، نیمی از جامعه ما زنان هستند آیا سهم آن ها در مجلس فقط ۱۴-۱۵ نفر است؟ معلوم است ما جایگاه واقعی آن ها را ندیده ایم و انتظار داریم سبک زندگی که ما قبول داریم و می پسندیم را از ما بپذیرند؟

وی تاکید کرد: متاسفانه الان آن‌ها دارند سبک زندگی ما را در هالیوود، بالیوود، بی تی اس و نت فکلس تعیین کنند؟ آیا ما زبان نرم و آرامش زیست فرهنگی را شناخته ایم؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ زبان رضایت و انتخاب است، عنوان کرد: عده ای جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم در فرهنگ اشتباه گرفته اند. اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گویی است. در حوزه فرهنگ نمی شود با خشونت صحبت کرد.

لایحه عفاف و حجاب را پس خواهم گرفت

پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: خب امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است که در سوالات هم مشاهده کردیم، خب یک دغدغه جدی است و حکم و شرع و قانون است، بیش از ۴۰ سال است که همه داریم تلاش می‌کنیم برای ترویج آن اما نتیجه این چیزی است که الان مشاهده می کنید، چه کسی مقصر است و باید توبیخ شود؟ بیشتر دست اندرکاران و مربیان و .. یا مردم؟

وی ادامه داد:  قرار من با زنان این است که لایحه عفاف و حجاب را پس خواهم گرفت بله من معتقدم به صورت جدی به تهاجم فرهنگی باید نگرانی اساسی باید داشته باشیم اما بخش بزرگی از این سبک‌های زندگی که در جامعه وجود دارد به خاطر اعتقادات نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: خب این همه دستگاه عریض و طویل وظایف خود را انجام نمی‌دهد بعد ناچار می‌شویم پلیس عزیزمان و بسیجیان عزیز را که سرمایه های نظام هستند خرج کار کنیم که خب نتیجه نمی دهد و پاسخ رفتار تند و خشن و باتوم فحش است.

وی خاطرنشان کرد: در مساله فرهنگی حجاب نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با برخودهای تند با آن رفتار کنند، اما تا الان همواره بر شیوه تندی بوده است، چرا انقدر کشیدند و کشیدیم که پاره شد؟ ادامه دهیم؟

متاسفانه سود در آن است و هر دکان و نهاد و مجموعه‌ای پیام رسان راه بیندازد

با بهانه‌های الکی خرید پیام رسان خارجی شرقی را با مشکل مواجه کردند

پورمحمدی در سومین بخش از مناظره درخصوص مساله فضای مجازی و اینترنت ابراز داشت: بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات ضرورتش بر همه روشن است و اهمیت آن به قدری است که رهبری فرمودند من اگر رهبر نبودم حتما مسئولیت فضای مجازی را برعهده می‌گرفتم، فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت ها و تهدیدهاست؛ اول باید این فضا را شناخت اهمیت آن را درک کرد و تهدیدهایش را به خوبی درک کرد و روی فرصت‌های آن دست گذاشت.

وی تصریح کرد: راهکار این نیست که ما خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم و اینکه بیایم و صورت مساله را پاک کنیم و روی یک موضوع مانند فیلترینگ مانور بدهیم امری متناسب با شرایط کنونی نیست، البته این مساله در یک زمانی درست بود و در خیلی از مواقع اینطور است که تصمیمی در زمانی درست است اما بعد از آن تغییر می‌کند اما استمرار آن نادرست است؛ بعد هم مافیای VPN وارد می شود و هم جیب مردم را خالی کرده است هم سرعت اینترنت را کم کرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من این بحث را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم چون خودم در حوزه اینترنت کار کردم و فضای مجازی را با جدیت دنبال کردم و بعد از مطالعات، تاکید جدی هم کردم که همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها با هم جمع شویم که یک پیام‌رسان داخلی ایجاد کنیم و ارزیابی هم این بود که این توانایی را داریم؛ اما متاسفانه دیدند که سود در آن است و هر دکان و نهاد و مجموعه ای راه افتاد که پیام رسان راه بیندازد.

وی ادامه داد: همان زمان که دیدم در راه اندازی پیام رسان داخلی که متناسب باشد تا در دنیای اسلام حداقل حرفی برای گفتن داشته باشیم مشکل وجود دارد پیشنهاد خرید یا شراکت در یک نمونه خارجی را مطرح کردم و پیشنهاد اولیه هم یک پیام رسان غربی نبود، بلکه شرقی بود اما با بهانه‌های الکی کار را با مشکل مواجه کردند.

اسم برخی نامزدها را نمی‌برم چون این دوستان را نامزد جدی نمی دانم

پورمحمدی در ادامه ابراز داشت: بحث جدی‌تر شد و مناظره باید همینطور باشد. زمان زیادی سپری شده همه هم مشکلات را می‌گوییم و شرایط را می‌گوییم درباره حجم زیاد کاربران شبکه های خارجی صحبت می کنیم و .. همه هم می‌گوییم کی بود کی بود من نبودم.

وی ادامه داد: آقای قالیباف شما ۴ سال رییس مجلس بودید چرا تا حالا این مساله را پیگیری نکردید؟ مجلس خیلی قدرت دارد، بیش از ۱۳۰۰ روز چرا پیگیری نکردید؟ جریان فروش فیلترشکن بیش از نیمی از گردش مالی اینترنت را به خود اختصاص داده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: من جدی دولت یازدهم، دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این زمینه مقصر می دانم، من اسم نمی‌برم چون بعضی دوستان را نامزد جدی نمی دانم اما در همان زمان هم من گفتم که باید پاسخ مردم را بدهیم، بیاییم با پیام رسانی از یکی از کشورهایی که با ما نزدیک‌تر هستند برویم با آن‌ها کار کنیم و بعدا هم گام به گام بومی سازی کنیم.

وی افزود: بعد هی می‌گوییم شبکه داخلی و چه و چه و از یکسری پیام رسان داخلی اسم می برند، بله من هم احترام قائل هستم به آن‌ها؛ خب معلوم است که ۳۰ تا پیام رسان داخلی درست می‌کنیم، چند کارخانه خودروسازی می‌خواهیم درست کنیم خب معلوم است که در این رقابت فضا چه می شود.

باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم

پورمحمدی در بخش بعدی صحبت‌های خود گفت: خوشبختانه کشور ما یک کشور فرهنگی است و اقتدار فرهنگی هم داریم. انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده است و طی ۴۵ ساله شاهد تحولات زیادی در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر بوده است. قله‌های زیادی را فتح کرده‌ایم در برخی از جاها در دامنه هستیم و در جاهایی هم پایین. اما در مجموع باید قبول کنیم دستاوردهای‌مان قابل توجه است.

وی ادامه داد: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست انواع آن متفاوت است اما سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. دو‌گانه‌ای در سیاست فرهنگی کشورها وجود دارد برخی سیاست‌ها صریح و مستقیم است برخی غیر مستقیم است. آنجا که مستقیم و صریح است با امر و نهی، پاداش و تنبیه ظاهری است برخی از سیاست ‌ها غیرمستقیم است و دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر و حمایت‌کننده و هدایت کننده ظاهر می شوند که این نوع دوم هوشمندانه تر و موفق تر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مساله دوم در حوزه فرهنگی بحث عدالت فرهنگی است، هم برای فعالان هم برای مصرف کنندگان هم در مقابل تولید؛ این عدالت لازمه تولید و شکوفایی آن‌هاست.

وی ادامه داد: ما در جای جای ایران بیایم ظرفیت‌ها را مدیریت شده با قبول تنوع قومی و فرهنگی بپذیریم و از توان شان بیشترین استفاده را در صحنه داخلی و خارجی داشته باشیم.

پورمحمدی همچنین ابراز داشت: برادرمان شهید رییسی یک پروژه بزرگی را مطرح کردند با عنوان «هنر برای همه»، این ایده بزرگی بود که متاسفانه به دلیل حادثه ای که رخ داد و به شهادت رسید توفیق نشد که این پروژه را ادامه دهد، این سیاست باید ادامه پیدا کند.

وی افزود: یکی از سیاست‌هایی که مطرح می‌شود برای کشور موضوع تمرکززدایی است در این زمینه فرهنگ و هنر یک اقتضای ویژه‌ای دارد و اتفاقا بحث یکی حوزه هایی که این سیاست می تواند آزمایش شود باید حوزه فرهنگ و هنر باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه مصرف‌کنندگان مهم است بحث فرهنگ امنیتی و امنیت فرهنگی مهم است به هر حال من که در این رشته سابقه دارم معتقدم ما باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم و این عامل رشد و ارتقاء است.

بخش خصوصی و نمایش خانگی را رقیب نبینیم

پورمحمدی در ادامه با اشاره به سوالات مطرح شده در ابتدای مناظره عنوان کرد: یکی از دوستان هنرمند اشاره کرند فضای افسردگی و فضای اینکه «ما بدبختیم و بیچاره هستیم» را چگونه تدبیر می‌کنید؟  بله این نیاز به اصلاح دارد، بدبینی ها و اختلافات ما سایه انداخته بر اینکه ما نمی‌توانیم دستاوردهایمان را ببینیم البته پذیرش اشتباه هم یک اصل است.

وی ادامه داد: بحث حقوق مالکیت فکری مطرح شد که یکی از مباحث جدی در جهان امروز مسائل سرقت‌های ادبی و هنری است، در کشور ما قانون برای آن داریم بنده در وزارت دادگستری معاونت مالکیت فکری برای آن تشکیل دادم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشت: کتاب قله فرهنگ است، کشوری که می خواهد بگوید که پیشرفت خوبی داشته به حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره می کند، این موضوع البته با مشکلاتی مواجه است از جمله اینکه گرانی کاغذ کار را برای مردم سخت کرده است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم از همین‌جا به اقتصاد فرهنگ توجه کنیم، بخش خصوصی و نمایش خانگی را رقیب نبینیم، دستگاه های حاکمیتی نگران و حساس نباشند به این نمایش خانگی‌ها البته بحث نظارت یک موضوع دیگر است اما نباید محدود کنیم و رقیب ببینیم.

بسیاری از مردم حسرت حجاب نیم بندی قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند

پورمحمدی در بخش پایانی مناظره فرهنگی و اجتماعی امشب، در سخنانی گفت: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و ما باید جوری درمورد گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان در مورد ما داوری کنند. برخی از ما می‌گوییم که ۴۰ سال گذشته چه شد؟ ۳۰ سال چه شد؟ ۱۰ سال قبل چه شد؟ یک نمونه دولت نهم که من حضور داشتم خدمات و کارهای بسیار خوبی مانند هدفمندی یارانه ها، انتخابات الکترونیک، مسکن مهر و ... رخ داد که خدمات ارزشمند و گام های بزرگی بود اما در مقابل انتقاداتی هم نسبت به آن وجود دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما باید به تحقق و اجرایی کردن دیدگاه و نظر امام و رهبری نسبت به زنان در کشور حرکت کنیم.

پورمحمدی ابراز داشت: مردم شریف ایران شما در آستانه یک انتخاب بزرگ هستید باید میان دو سیاست «جذب حداکثری» و «دفع حداکثری» انتخاب کنید. در همین بحث حجاب بسیاری از مردم متدین جامعه ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم بندی قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

وی افزود: مردم عزیز ما باید انتخاب کنیم میان دولت تصدی‌گر، دولت فضول و مداخله گر و دولت تنظیم‌گر و تنظیم‌کننده؛ شما باید بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و دولت قرار انتخاب کنید، زنان، اهالی فرهنگ و هنر دولت قرار شما را سرمایه‌های بی‌بدیل این کشور می‌داند و در جریان مشکلات شما هستند.

پورمحمدی تصریح کرد: ما برای گشودن گره‌ها از همه ظرفیت‌ها، هوش، آبرو، آسایش، پیشینه، صداقت و اخلاص خود استفاده می کنیم و  با استعانت از خدا و روح شهیدان و اطلاعت از رهبری ادامه می دهیم.

وی در پایان گفت: همراه شو عزیز، تنها نمان به در، کین درد مشترک… هرگز جدا جدا، درمان نمیشود.

انتهای پیام/

نظر شما