شناسهٔ خبر: 67291500 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی برگزار شد؛

میراث‌فرهنگی جدی‌ترین حوزه برای وحدت است/ تاکید رهبر معظم انقلاب بر معرفی آثار تاریخی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: باید نهضت روایت را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم چرا که حوزه میراث‌فرهنگی جدی‌ترین حوزه برای وحدت است

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سید عزت‌الله ضرغامی در همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی که در محل سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، بیان کرد: به همه نخبگان و سرآمدان و پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی ادای احترام می‌کنم. حضور من در سومین دوره این همایش باعث خرسندی و افتخار است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با گرامی‌داشت یاد آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت، افزود: رئیس‌جمهور شهید با ما چندین بار نشست داشتند و درباره برگزاری چنین همایشی تاکید داشت و بر تداوم آن نیز توجه داشت. آقای رئیسی شخصیت بسیار بی‌نظیری بود. من در دولت‌های مختلف کار کردم. حقیقتاً آقای رئیسی شخصیت برجسته و کم‌بدیلی بود.

ضرغامی در ادامه افزود: در حقیقت می‌توان این گونه گفت که پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در شخصیت شهید رئیسی تجلی داشت. ایشان خیلی پرکار بود و همواره تلاش می‌کرد و در عین حال از اخلاق و متانت و ادب دور نبودند. خیلی وقت‌ها گم شده ما همین است. توقعی که از بزرگترها داریم این است که بزرگی کنند و نمی‌کنند اما واقعاً شهید رئیسی شخصیتی بود که بزرگی می‌کرد. جای خالی او پر نمی‌شود. خوشحالیم که امروز در این همایش از این شخصیت بزرگوار به‌عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل می‌کنیم.

او اضافه کرد: تجلیل از بزرگان ما در حوزه میراث‌فرهنگی تجلیل و ادای احترام نسبت به تمدن، فرهنگ و ریشه‌ها است. ریشه اصل است و اگر رویش جدیدی شکل می‌گیرد این رویش‌ها اتصال به ریشه دارد. اگر ریشه قطع شود، رویش جدیدی نخواهیم داشت. ما ریشه‌ها را باید حفظ کنیم. این اقدام و این مراسم در حقیقت افزایش سواد میراثی جامعه، توجه دادن نسل جوان، تکریم از شخصیت‌های ارزشمند و در اصل پاسداشت ریشه‌هاست.

برطرف شدن مشکل پرداخت حقوق کارکنان پایگاه‌ها بعد از ۲۰ سال

او سپس به حمایت‌های آیت‌الله رئیسی به تمام حوزه‌های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به تخت جمشید، یکی از کارکنان این مجموعه که چند ماه حقوق دریافت نکرده بود، به ایشان اعتراض می‌کند. ۲۰ سال حقوق همکاران پایگاه‌های ما با مشکل پرداخت می‌شد اما در سفر شهید رئیسی به استان فارس و اعتراض آن کارمند، بعد از شنیدن صحبت‌های کارکنان و مدیران، تذکر جدی دادند که حقوق کارکنان حتی یک روز نباید عقب بیفتد. با دستور ایشان دو سال است که این مشکل برطرف شده است. این اقدام ارزشمندی است.

ضرغامی ادامه داد: اعتبارات مرمت چندین برابر شده که البته هنوز هم کفایت نمی‌کند. چرا که فقط برای فنس کشیدن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است. آثار تاریخی برای این است که بازدیدکنندگان از ظاهر به باطن دست پیدا کنند برای همین است که قرآن کریم می‌گوید ما این آثار را سر راه قرار دادیم. واقعاً آثار تاریخی ایران بی‌نظیر است.

او افزود: گاهی اوقات وقتی نظام اداری دوران هخامنشی را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که یک نظام اداری بسیار پیشرفته است. بر نیمی از دنیا حکومت داشتند اما واقعاً نظام اداری خوبی داشتند. باید نهضت روایت را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم چرا که حوزه میراث‌فرهنگی جدی‌ترین حوزه برای وحدت است. بارها رهبر معظم انقلاب بر روی معرفی آثار تاریخی تأکید کردند. برخی‌ها این‌ها را متوجه نیستند و دوقطبی‌هایی بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام ایجاد می‌کنند. اما مقام معظم رهبری جلوی دو قطبی‌ها را می‌گیرند.

او در ادامه با قدردانی از تشکیل خانه چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی افزود: این اقدام بسیار خوبی است.در این خانه باید بدون در نظرگرفتن خط‌بندی‌های سیاسی پیشکسوتان دورهم جمع شوند و باهم گفت‌وگو کنند. گاهی اوقات ممکن است برخی از حوزه‌ها با حوزه سیاست پیوند داشته باشند و خط و ربط سیاسی پیدا کنند اما حوزه باستان‌شناسی حوزه صادقانه و بی‌طرفانه است و در حقیقت یک باستان‌شناس بی‌طرف است.

شهید رئیسی از بزرگترین حامیان میراث‌فرهنگی بود

سپس علی دارابی بیان کرد: در ابتدای مراسم یاد شهید جمهور، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی را گرامی می‌داریم. شهید رئیسی براستی حامی بزرگ میراث‌فرهنگی بود و بسیاری از برنامه‌های انجام شده این حوزه مرهون پشتیبانی‌ها و تلاش‌های این شهید بزرگ بود.

او افزود: از خانواده بزرگ میراث‌فرهنگی و همچنین از آقای مهندس ضرغامی برای حمایت‌ها در برگزاری سه دوره همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار حوزه میراث‌فرهنگی کمال تشکر را دارم. انصافاً بسیاری از اقدامات مثبت و ماندگار حوزه میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم مرهون تلاش‌های مهندس ضرغامی است و اقدامات و کارهای بزرگی که در دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده را مهندس ضرغامی حمایت، برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

دارابی در ادامه صحبت‌های خود با طرح این سوال که چرا باید همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار را برگزار کنیم؟ اضافه کرد: اول اینکه برگزاری این همایش، تجلیل و تکریم مقام انسانیت است چرا که انسان تنها موجودی است که تاج خلیفه‌الله را بر سر دارد. انسان را نسخه کامل می‌دانند که مظهر اسماً و صفات باری تعالی است. متفکر و فیلسوف بزرگ علامه مطهری و نیز بزرگانی چون حافظ، فردوسی و سعدی درباره انسان و مقام انسانیت صحبت‌های بسیار نیکویی را ارائه داده‌اند.

تجلیل از چهره‌های ماندگار تکریم انسانیت است

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی یادآور شد: دوم اینکه اگر ایران بزرگ را دوست داریم برای این است که فرهنگ و تاریخ و تمدن دارد و در جای جای این سرزمین میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس به چشم می‌آید و از این رو است که ایران حرفی برای گفتن دارد. ابن خلدون نیز می‌گوید که همه فقها ایرانی بودند.همین شاهنامه از تداوم تاریخی ایران با صدای بلند سخن می‌گوید، بنابراین قدرشناسی از چهره‌های پیشکسوت و ماندگار کمترین کاری است که باید برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین انجام داد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: معرفی الگوها و اسوه‌ها، تکمیل زنجیره استادی و شاگردی و … از دیگر اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی است. جامعه‌ای که قدردان سرمایه‌های بزرگ خود باشد نشان‌دهنده این است که قدردان هویت تاریخی خود است.

دارابی سپس به مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه ایران از هفتم به پنجم، برگزاری دو دوره جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، سامان‌دهی و تهیه جایگاه شغلی هزار نفر از هنرمندان، برپایی نمایشگاه‌های موزه‌ای در راستای دیپلماسی فرهنگی، ایجاد ۶۵ موزه جدید، جذب نخبگان در گارگروه‌های مختلف معاونت میراث‌فرهنگی از جمله اقدامات مهم این حوزه در دولت سیزدهم است.

تجلیل از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی جلوه‌های دولت مردمی

در سومین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی، سیدعلی رییسی، برادر رییس‌جمهور شهید نیز حضور داشت و سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی بر لوح یادبود رییس‌جمهور شهید جملاتی درج کردند.

شهید رییسی در طول مدت ریاست‌جمهوری با صدور دستور اقداماتی چون منظم کردن پرداختی به حقوق پایگاه‌های میراث‌فرهنگی، بازگرداندن بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا، تصویب و پیگیری تبدیل میدان مشق به میدان موزه‌ای کشور در بازدید از این موزه، ابلاغ سند مهم میراث‌داران تمدنی، دستور ساخت سالانه ۵۰ موزه، موافقت با اختصاص یک سرفصل مجزا ویژه مأموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای نخستین بار در برنامه هفتم توسعه، دستور پرداخت حق عضویت ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی و دیگر دستورات مهم، تأثیرات بسزایی در توسعه میراث‌فرهنگی در کشور داشته است.

رییس‌جمهور شهید در جلسه نظارت ستادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که مهر ۱۴۰۱ در موزه ملی ایران برگزار شده بود، گفته بود که «تجلیل از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی یکی از جلوه‌های دولت مردمی و احترام به بزرگان است».

رونمایی از تمبر یادبود شهید رئیسی

در بخش دیگری از مراسم سومین دوره نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران از استاد ذوالفقار بیتانه هنرمند نوازنده دوتار و سازنده سازهای سنتی و میراث دار موسیقی خراسان که در فروردین سال جاری درگذشت، تجلیل شد.

در ادامه از قطعه «سپاس فرزندم» توسط حسام الدین سراج رونمایی شد.

رونمایی از تمبر یادبود شهید رئیسی با حضور مهندس ضرغامی، دارابی و برادر شهید رئیسی و همچنین خانه چهره‌های ماندگار به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

نظر شما