شناسهٔ خبر: 67286899 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی:

تجلیل از چهره‌های ماندگار تکریم انسانیت است/ رونمایی از تمبر یادبود شهید رئیسی

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برگزاری مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی تجلیل و تکریم از مقام انسانیت است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، علی دارابی عصر پنجشنبه- ۳۱ خرداد ۱۴۰۳- در مراسم تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی که با حضور پیشکسوتان این حوزه و سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای مراسم یاد شهید جمهور، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی را گرامی‌ می‌داریم. شهید رئیسی حامی بزرگ میراث‌فرهنگی بود و بسیاری از برنامه‌های انجام شده این حوزه مرهون پشتیبانی‌ها و تلاش‌های این شهید بزرگ بود.

وی گفت: اگر ایران بزرگ را دوست داریم برای این است که فرهنگ و تاریخ و تمدن دارد و در جای جای این سرزمین میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس به چشم می‌آید و از این رو است که ایران حرفی برای گفتن دارد. ابن خلدون می‌گوید که همه فقها ایرانی بودند. همین شاهنامه از تداوم تاریخی ایران با صدای بلند سخن می‌گوید، بنابراین قدرشناسی از چهره‌های پیشکسوت و ماندگار کمترین کاری است که باید برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین انجام داد.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی افزود: معرفی الگوها و اسوه‌ها، تکمیل زنجیره استادی و شاگردی از دیگر اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی است. جامعه‌ای قدردان سرمایه‌های بزرگ خود قدردان هویت تاریخی خود است.

دارابی سپس به مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: ارتقای جایگاه ایران از هفتم به پنجم، برگزاری دو دوره جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، سامان‌دهی و تهیه جایگاه شغلی هزار نفر از هنرمندان، برپایی نمایشگاه‌های موزه‌ای در راستای دیپلماسی فرهنگی، ایجاد ۶۵ موزه جدید، جذب نخبگان در گارگروه‌های مختلف معاونت میراث‌فرهنگی از جمله اقدامات مهم این حوزه در دولت سیزدهم است.

رونمایی از تمبر یادبود شهید رئیسی

در بخش دیگری از مراسم سومین دوره نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ایران از استاد ذوالفقار بیتانه هنرمند نوازنده دوتار و سازنده سازهای سنتی و میراث دار موسیقی خراسان که در فروردین سال جاری درگذشت، تجلیل شد.

در ادامه از قطعه «سپاس فرزندم» توسط حسام الدین سراج رونمایی شد.

رونمایی از تمبر یادبود شهید رئیسی با حضور عزضرغامی، دارابی و برادر شهید رئیسی و همچنین خانه چهره های ماندگار به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر بخش های این مراسم بود.

۸ نفر از مفاخر میراث‌فرهنگی تجلیل شدند

تن از پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی در سومین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی به پاس سال‌ها خدمت در این عرصه مورد تجلیل قرار گرفتند.

زنده یاد دکتر صادق ملک شهمیرزادی (باستان شناس)، دکتر عبدالمجید ارفعی (پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی)، دکتر احمد جلالی (سفیر پیشین ایران در یونسکو و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر فخری دانشپور پرور (باستان شناس)، دکتر مهدی رهبر (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، دکتر محمدمنصور فلامکی (پیشکسوت مرمت و آموزش معماری)، مهندس احمد منتظر (مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی) و مهندس بهروز وجدانی (پژوهشگر موسیقی و پیشکسوت میراث فرهنگی) از جمله افرادی بودند که تجلیل شدند.

نظر شما