شناسهٔ خبر: 67277371 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور؛

تجلیل از شهید رئیسی در سومین دوره نکوداشت چهره‌های میراث‌فرهنگی/ رونمایی از تمبر «شهید جمهور»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در سومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران از شهید رییسی به عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: سومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران با حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پنجشنبه ۳۱ خرداد برگزار می‌شود. هدف از این رویداد، تکریم و تجلیل از سرآمدان و پیشکسوتان میراث فرهنگی کشور و قدردانی از خدمات علمی و پژوهشی آنان است که طی آن، ۸ تن از مشاهیر و مفاخر تجلیل می‌شوند. در ادوار پیشین، ۲۲ استاد و پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی تجلیل شده بودند.

به گفته وی، در این مراسم به منظور گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله رئیسی به عنوان حامی جدی میراث فرهنگی، تمبر یادبود «شهید جمهور» رونمایی و به صورت رسمی ابطال می‌شود و از شهید رییسی به عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ادامه داد: همچنین در بخشی از این مراسم، تارنمای «خانه چهره‌های ماندگار» با عضویت ۳۰ تن از مفاخر، رونمایی می‌شود. رونمایی بیش از ۳۰ جلد از تألیفات حوزه معرفی و آموزش معاونت میراث فرهنگی تحت عنوان «ارتقاء سواد میراثی» از دیگر بخش‌های این مراسم است.

وی بیان کرد: تاریخ شفاهی نزدیک به ۳۰ چهره پیشکسوت میراث فرهنگی ضبط و ثبت شده است که نسخه مصور و مکتوب آن در سومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی رونمایی خواهد شد.

دارابی همچنین بیان کرد: رونمایی از قطعه موسیقایی «سپاس فرزندم» با شعری از استاد ساعد باقری و هنرنمایی دکتر حسام‌الدین سراج و گروه «بیدل»، یکی دیگر از بخش‌های مهم این مراسم است. این قطعه متضمن گفت‌وگوی ایران با فرزندانش بوده و در تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی و تمدنی ایران ساخته شده است.

تجلیل از شهید رئیسی در سومین دوره نکوداشت چهره‌های میراث‌فرهنگی/ رونمایی از تمبر «شهید جمهور»

حفاظت پایدار از میراث با نکوداشت چهره‌های ماندگار

جلیل گلشن، پیشکسوت حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی درباره اثرات برگزاری همایش چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی گفت: این رویداد اثر خوبی در جامعه به ویژه در میان نخبگان و فرهیختگان حوزه باستان شناسی و میراث فرهنگی دارد، اگر به همه جنبه‌های آن پرداخته شود، باعث آشنایی بیشتر مردم با موضوعات میراث فرهنگی و ارتقا سواد میراثی در جامعه می‌شود، چنین رویدادی می‌تواند مردم را برای حفاظت از میراث فرهنگی مردم وارد عمل کند و در صورت تحقق این امر، حفاظت پایدار ایجاد می‌شود.

برگزیده دومین دوره نکوداشت چهره های ماندگار میراث فرهنگی ادامه داد: در رویداد چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی تنها نباید به معرفی افراد بسنده کرد، زیرا اگر فقط افراد معرفی شوند، بدون اینکه فعالیت آنها و چگونگی عملکردشان در طول خدمت معرفی شود، خیلی از مسایل مغفول و گنگ خواهد ماند.

بسیاری از پیشکوستان میراث فرهنگی همچنان گمنام هستند

گلشن با تاکید بر گستردگی حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: باید در قالب این همایش ابعاد و گستردگی حوزه میراث و باستان شناسی هم به جامعه معرفی شود. این همایش به‌عنوان اولین قدم، اقدام مناسبی است، اما لازم است، کارشناسانی که واقعاً در حوزه میراث فعال و موثر بودند، شناسایی شده و به جامعه معرفی شوند.

او افزود: بسیاری از پیشکوستان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی همچنان گمنام باقی مانده‌اند و فعالیتشان شناخته نشده ولی امیدواریم با این اقدام وزارت میراث فرهنگی و برگزاری آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار این افراد شناسایی و تقدیر شوند.

این پیشکسوت باستان‌شناسی تصریح کرد: باید برای شناسایی گزینه‌ها، با افراد مختلف صحبت شود و ببینند چه افرادی در این زمینه گام‌های موثری برداشته‌اند. خیلی از این افراد در مدتی که فعالیت داشتند، ایثارگونه در ارتباط با مسئولیتی که به عهده گرفته‌اند؛ انجام وظیفه کرده‌اند.

چهره‌های ماندگار برای حفاظت میراث‌فرهنگی جان گذشته‌اند

گلشن با بیان اینکه فعالان میراث فرهنگی غالباً به کارشان عشق می‌ورزند، گفت: این گروه کارهایی انجام داده‌اند که خیلی از افراد دیگر از انجام آن سر باز زدند و یا به آن تن نداده‌اند. این افراد باید شناسایی شده و به جامعه معرفی شوند، معرفی این دسته برای جوانان موثرتر است؛ زیرا نسل جوان می‌بیند افرادی که چهره ماندگار هستند، واقعاً از جان و آبروی خود در راستای حفاظت از میراث فرهنگی گذشته‌اند.

او افزود: در حوزه میراث‌فرهنگی شاخه‌های مختلف مثل باستان‌شناسی، مردم شناسی، زبان شناسی، معماری، هنرهای سنتی و غیره وجود دارد، در این رشته‌ها یک سری افراد کار میدانی انجام می‌دهند. باید مشخص شود که این افراد با چه امکانات و محدودیت‌هایی مواجه بودند و چگونه این کارها انجام گرفته است.

سومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی، پنجشنبه ۳۱ خرداد برگزار می‌شود.

نظر شما