شناسهٔ خبر: 67340514 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«امام خمینی و انقلاب اسلامی، از نظریه‌سازی تا نظام سازی» در آیینه یک پژوهش نو انتشار

رهبر و مردمی که حماسه تاریخ را رقم زدند

روزنامه جوان

تقوی‌مقدم در مقدمه کتاب، پس از شرح وضعیت ایران معاصر از گفتمان‌هایی سخن گفته است که برای پاسخ به پرسش‌های بنیادین جامعه ایرانی سربرآوردند، پاسخ به پرسش چرایی عقب‌ماندگی ایران

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، شخصیت بی‌مانند دینی و سیاسی ایران و جهان معاصر قلمداد می‌شود. او با رهبری نهضت و تأسیس نظامی بر مبنای آن گستره بزرگ و مهمی از تاریخ را به خود متوجه ساخت. از همین رهگذر نیز می‌توان دریافت که از چه روی تمامی دست و زبان ضد انقلاب بسیج شده تا اسطوره او را بشکند و کاریزمایش را نابود سازد. با این همه او تاریخ ساز بوده و این امر، حتی دشمنانش را نیز وادار به اعتراف ساخته است. کسی در دوران حاضر نتوانست به محبوبیتی، چون او دست یابد و بعید می‌نماید که از این پس نیز به چنان جایگاهی برسد. این مکانت رفیع، تاریخ‌پژوهان انقلاب اسلامی را وا می‌دارد که در باب این پدیده بیشتر بیندیشند و تئوری پردازی کنند. اثر تاریخی- پژوهشی «امام خمینی و انقلاب اسلامی، از نظریه‌سازی تا نظام سازی»، عهده‌دار چنین تبیینی است. این کتاب از سوی سیدمصطفی تقوی مقدم تدوین شده و پژوهشکده تاریخ معاصر ایران به انتشار آن همت گماشته است. تارنمای ناشر در معرفی این تحقیق به نکات ذیل اشارت برده است:
«تازه‌ترین اثر سیدمصطفی تقوی مقدم با عنوان امام خمینی و انقلاب اسلامی (از نظریه‌پردازی تا نظام‌سازی) به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در ۳۰۸ صفحه منتشر شد. نویسنده در این کتاب، نتایج تحقیق و بررسی خود در موضوع امام خمینی و انقلاب اسلامی را در سه فصل زیر دسته‌بندی کرده است:
فصل اول: اجتهاد و نظریه‌پردازی در تراز تمدنی
 فصل دوم: انقلاب، از سلطنت به جمهوریت
 فصل سوم: نظام‌سازی، مدیریت جامعه پساانقلابی
تقوی‌مقدم در مقدمه کتاب، پس از شرح وضعیت ایران معاصر از گفتمان‌هایی سخن گفته است که برای پاسخ به پرسش‌های بنیادین جامعه ایرانی سربرآوردند، پاسخ به پرسش چرایی عقب‌ماندگی ایران. پس از شرح مختصر این گفتمان‌ها، آنچه نویسنده آن را نقطه ثقل پژوهش خود قرار داده، ناتوانی‌های گفتمان‌های یادشده در جبران عقب‌ماندگی جامعه و روی آوردن ملت ایران به امام خمینی و آرا و مواضع ایشان است. او تنها اندیشه امام خمینی را دارای ظرفیت نظری و عملی لازم برای پاسخ به نیاز‌های بنیادین جامعه می‌داند و ازهمین‌رو در کتاب می‌کوشد آن را تبیین کند. تقوی مقدم معتقد است: تحولات کلانی، چون انقلاب‌ها، پدیده‌های نادری هستند که مولود نیاز‌های کلان جوامع بوده و برای پاسخ به مطالبات بنیادین معوقه‌ای رخ می‌دهند که در فرآیند تحولات معمول و با روش‌های متعارف دادوستد میان جامعه و نظام سیاسی، پاسخ خود را نیافته‌اند. از این منظر انقلاب اسلامی نیز پاسخ جامعه ایران به تهدید‌ها و تحقیر‌ها و برای رفع نیاز‌ها و برآوردن مطالبات بنیادین معوقه‌ای بود که در جریان تحولات و نهضت‌های ۱۵۰ ساله گذشته پاسخ خود را نیافته و تشدید نیز شده بودند. از آنجا که بنا بر اجماع صاحبنظران و داده‌های متواتر و مستندات غیر قابل انکار تاریخی، امام خمینی به عنوان یک مرجع عالی دینی در مقام نظریه‌پرداز و رهبر و معمار این رویداد سترگ نقش ایفا کردند، تبیین عالمانه و واقع‌نگرانه ابعاد شخصیت، اندیشه، کنش سیاسی و راهبرد انقلابی ایشان در فرآیند انقلاب و بنیان‌گذاری نظام سیاسی پساانقلاب، به مثابه یک تجربه کلان در عرصه اندیشه و سیاست و جامعه و تاریخ اهمیت بسیاری دارد که در این کتاب کوشش شده به این مهم پرداخته شود... برای تهیه کتاب امام خمینی و انقلاب اسلامی (از نظریه‌پردازی تا نظام‌سازی)، به فروشگاه پژوهشکده تاریخ معاصر در فضای مجازی یا مراکز پخش کتاب‌های این پژوهشکده در تهران و شهرستان‌ها مراجعه فرمایید....»

نظر شما