شناسهٔ خبر: 67289031 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تجلیل ضرغامی از هخامنشیان/ آنها نظام اداری بسیار پیشرفته‌ای داشتند

اقتصادنیوز :وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی حوزه‌ای وحدت‌آفرین است، گفت: هخامنشیان بر نیمی از دنیا حکومت داشتند و نظام اداری بسیار پیشرفته‌ای داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی عصر روز پنجشنبه -۳۱ خرداد ۱۴۰۳- در همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی که در محل سالن اجتماعات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، با گرامیداشت یاد آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت، افزود: رئیس‌جمهور شهید با ما چندین بار نشست داشتند و درباره برگزاری چنین همایشی تاکید داشت و بر تداوم آن نیز توجه داشت. آقای رئیسی شخصیت بسیار بی‌نظیری بود. من در دولت‌های مختلف کار کردم. حقیقتا آقای رئیسی شخصیت برجسته و کم‌بدیلی بود.

ضرغامی افزود: در حقیقت می‌توان این گونه گفت که پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در شخصیت شهید رئیسی تجلی داشت. ایشان خیلی پرکار بود و همواره تلاش می‌کرد و در عین حال از اخلاق و متانت و ادب دور نبودند، خیلی وقت‌ها گم شده ما همین است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: شهید رئیسی شخصیتی بود که بزرگی می‌کرد. جای خالی او پر نمی‌شود. خوشحالیم که امروز در این همایش از این شخصیت بزرگوار به‌عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل می‌کنیم.

خبر مرتبط
ادامه تخریب خانه‌های تاریخی تهران/ تبدیل میراث فرهنگی به ویرانه!

روزنامه اعتماد در گزارشی به مساله تخریب خانه‌های تاریخی پرداخته است.

وی اضافه کرد: تجلیل از بزرگان ما در حوزه میراث‌فرهنگی تجلیل و ادای احترام نسبت به تمدن، فرهنگ و ریشه‌ها است. ریشه اصل است و اگر رویش جدیدی شکل می‌گیرد این رویش‌ها اتصال به ریشه دارد. اگر ریشه قطع شود، رویش جدیدی نخواهیم داشت. ما ریشه‌ها را باید حفظ کنیم. این اقدام و این مراسم در حقیقت افزایش سواد میراثی جامعه، توجه دادن نسل جوان، تکریم از شخصیت‌های ارزشمند و در اصل پاسداشت ریشه‌هاست.

برطرف شدن مشکل پرداخت حقوق کارکنان پایگاه‌ها بعد از ۲۰ سال

ضرغامی سپس به حمایت‌های آیت‌الله رئیسی به تمام حوزه‌های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به تخت جمشید، یکی از کارکنان این مجموعه که چند ماه حقوق دریافت نکرده بود، به او اعتراض می‌کند. ۲۰ سال حقوق همکاران پایگاه‌های ما با مشکل پرداخت می‌شد اما در سفر شهید رئیسی به استان فارس و اعتراض آن کارمند، بعد از شنیدن صحبت‌های کارکنان و مدیران، تذکر جدی دادند که حقوق کارکنان حتی یک روز نباید عقب بیافتد. با دستور شهید رئیس دو سال است که این مشکل برطرف شده است. این اقدام ارزشمندی است.

خبر مرتبط
تخریب یک بنای تاریخی در سکوت میراث فرهنگی

اقتصادنیوز: آب‌انبار ابوالفتح خوانی بستک که در فاصله نزدیک از کاروانسرایی با همین نام قرار گرفته است به‌دلیل تعریض جاده توسط مسئولین شهری تخریب شد. مردم محلی می‌گویند، مسئولان میراث‌فرهنگی پیش از تخریب این اثر تاریخی هیچگونه اقدامی در جهت حفظ بنا انجام نداده‌‌اند و پس از تخریب نیز واکنشی از سوی آن‌ها مشاهده نشد. این درحالی است که جاده تاریخی لار به بندرلنگه دارای تعداد زیادی آثار تاریخی از جمله کاروانسرا و آب‌انبار است که از گذشته تاکنون به مسافران و کاروان‌ها خدمات ارائه می‌دادند.

ضرغامی ادامه داد: اعتبارات مرمت چندین برابر شده که البته هنوز هم کفایت نمی‌کند. چرا که فقط برای فنس کشیدن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است، آثار تاریخی برای این است که بازدیدکنندگان از ظاهر به باطن دست پیدا کنند برای همین است که قرآن کریم می‌گوید ما این آثار را سر راه قرار دادیم. واقعا آثار تاریخی ایران بی‌نظیر است.

نهضت روایت را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: گاهی اوقات وقتی نظام اداری دوران هخامنشی را می‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که یک نظام اداری بسیار پیشرفته است. بر نیمی از دنیا حکومت داشتند اما واقعا نظام اداری خوبی داشتند. باید نهضت روایت را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم چرا که حوزه میراث‌فرهنگی جدی‌ترین حوزه برای وحدت است.

ضرغامی ادامه داد: بارها رهبر معظم انقلاب بر روی معرفی آثار تاریخی تأکید کردند. برخی‌ها اینها را متوجه نیستند و دوقطبی‌هایی بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام ایجاد می‌کنند. اما مقام معظم رهبری جلوی دو قطبی‌ها را می‌گیرند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با قدردانی از تشکیل خانه چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی افزود: این اقدام بسیار خوبی است.در این خانه باید بدون در نظرگرفتن خط‌بندی‌های سیاسی پیشکسوتان دورهم جمع شوند و باهم گفت‌وگو کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ممکن است برخی از حوزه‌ها با حوزه سیاست پیوند داشته باشند و خط و ربط سیاسی پیدا کنند اما حوزه باستان‌شناسی حوزه صادقانه‌ و بی‌طرفانه‌ است و در حقیقت یک باستان‌شناس بی‌طرف است.

 

نظر شما