شناسهٔ خبر: 67290425 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بررسی اثرات پلتفرم‌های اینترنتی و هوش مصنوعی بر تامین اجتماعی در آخرین اجلاس «گروه ۲۰»

انجمن بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) داده‌های منحصر به فرد چند کشور را در مورد این پیشرفت‌ها جمع آوری کرده و یک سامانه برای دسترسی آسان به اطلاعات و منابع مربوطه راه اندازی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه انجمن بین المللی تامین اجتماعی (ایسا)، با ظهور اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌های اینترنتی، تامین اجتماعی کارگران این بخش به اولویت دولت‌ها و نهادهای تامین اجتماعی در سراسر جهان تبدیل شده است. 

انجمن بین المللی تامین اجتماعی (ISSA) داده‌های منحصر به فرد چند کشور را در مورد این پیشرفت‌ها جمع آوری کرده و یک سامانه برای دسترسی آسان به اطلاعات و منابع مربوطه راه اندازی کرده است. 

افزایش سریع پلتفرم‌های دیجیتالی و اینترنتی در دهه گذشته فرصت‌های شغلی جدیدی را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فراهم کرده است، اما همچنین چالش‌های جدیدی را از نظر تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی ایجاد کرده است. 

بیمه شدن بی‌ثبات‌کاران برای برخی کشورها دشوار شده است زیرا این گروه‌ها حقوق مشخص و معینی ندارند و بسیاری از آن‌ها نیز تمایل یا گاه توانی به بیمه آزاد خود در موسسات خصوصی ندارند. 

ایسا مدعی است سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، دولت‌های ملی، موسسات تامین اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط مدت‌هاست به این موضوع پرداخته‌اند. این تشکل جهانی اکنون سامانه اطلاعات مربوط به تامین اجتماعی کارگران و کارکنان شاغل در اقتصاد پلتفرم‌های اینترنتی را راه اندازی کرده است که داده‌های جدید و منحصر به فردی را ارائه می‌دهد. 

این سامانه جدید یک نمای کلی از ابتکارات و اطلاعات مربوط به قوانین و شرایط کار برای پوشش تامین اجتماعی و درمان و بیمه شاغلین را بر اساس داده‌های هر کشور مورد بررسی قرار می‌دهد. 

به‌عنوان اولین گام از این طرح، داده‌ها برای ۱۹ کشور و اتحادیه اروپا جمع آوری شده است. گزارش این موسسه همچنین برای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) و سازمان جهانی کار (ILO) ارسال می‌شود و در نهایت قرار است نمایندگان این دو سازمان که از اطلاعات «ایسا» استفاده کردند، جمع‌بندی خود را به وزرای حاضر در اجلاس سال ۲۰۲۴ گروه ۲۰ ارائه کنند. 

ISSA سمینارهای فنی زیادی در این حوزه برگزار کرده و همچنین چندین مقاله و نشریه در تحلیل تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای درباره تامین اجتماعی و بیمه کارگران و شاغلین حوزه اقتصاد پلتفرم‌های اینترنی منتشر کرده است و قرار است که در گزارش خود به گروه بیست، تمامی امکان‌های جدید برای آمادگی بازار کار برای بیمه این کارکنان و حفظ صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی جهان را معرفی کند. 

این انجمن همچنین در تلاش است که یک گزارش جدید در حوزه اثر دو سویه هوش مصنوعی (یا AI) بر سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی و صندوق‌ها منتشر کند. 

هوش مصنوعی از سویی باعث کوچکتر شدن بازار کار و اشتغال شده و از سوی دیگر باعث رشد این بخش در حوزه‌های خدماتی و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی می‌شود. 

کارشناسان ایسا معتقدند بسیاری از فرآیندهای مدیریت صندوق‌ها و نهادهای تامین اجتماعی از طریق هوش مصنوعی ارزان‌تر انجام خواهد شد، هرچند ذخیره نیروی کار لازم برای تداوم فعالیت نهادهای تامین اجتماعی جهان و تداوم بنیان‌هایی مثل درمان و بیمه در جوامع تحت تاثیر اثر هوش مصنوعی بر اشتغال دچار تغییر خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما