شناسهٔ خبر: 67287996 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جذب سرمایه‌گذار نیازمند ثبات مالی است

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی گفت: اقتصاد پایدار مهم‌ترین مسئله در بحث سرمایه‌گذاری است. باید به یک ثبات مالی برسیم تا بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم. ما باید سیاست را به سیاستمدار و اقتصاد را به اقتصاددان بسپاریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،محمد صادق جوادی حصار در نشست خبری ستاد مرکزی مسعود پزشکیان در خراسان رضوی گفت: قانون گفته است که امر به معروف و نهی از منکر باید از مجرای قانون انجام شود. قانون اساسی، قانون مادر است. در مسئله امر به معروف و نهی از منکر، قانون اساسی به ما می‌گوید هیچ کس در کشور حق ندارد قانونی وضع کند که به بهانه امنیت ملی یا مسائل شرعی، حدود و اختیارات و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی را از مردم سلب کند.

وی درباره گشت ارشاد گفت: هیچ کسی در هیچ مقامی حق ندارد آزادی‌های مصرح در قانون اساسی را از مردم سلب کند. قانون اساسی شفاف می‌گوید که مردم در اظهار عقیده، انتخاب روش، انتخاب مسکن، انتخاب نوع پوشش و همه ادیان و مذاهب آزادند. بنابراین، اگر قانونی وضع کنیم که مخالف قانون مادر باشد، آن قانون اصالت و موضوعیت پیدا نمی‌کند.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی بیان کرد: اما ما در کشورمان قید کرده‌ایم که هیچ قانونی جز قانونی که در مجلس شورای اسلامی وضع می‌شود و شورای نگهبان تایید می‌کند مورد تایید نیست و اگر منشاء اختلاف باشد آن قانون به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود و آنجا تایید یا رد می‌شود، قانونی نیست. هیچ مرجع دیگری در کشور حق قانون‌گذاری ندارد. نه دولت می‌تواند قانون بگذراند، نه قوه قضاییه، نه قوه مقننه و نه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند قانون‌گذار باشد.

جوادی حصار تصریح کرد: ما در حوزه قانون در قوانین موضوعی که بحث می‌کنیم در مجلس شورای اسلامی فراوان قانون داشته‌ایم که تغییر کرده است. بنا به اقتضائات مختلف کشور، قانون گمرک را عوض کرده‌ایم، قانون مالیات را عوض کرده‌ایم و... قانون حجاب هم اگر ضرورت ایجاب کند و بخواهد منشأ مفسده برای کشور باشد، حتماً عقلای کشور می‌توانند در نحوه اجرای قانون یا در اصل قانون تجدیدنظر کنند اما قانون تا زمانی که عوض نشده، باید اجرا شود ولی پزشکیان حق دارد طبق قانون اصلاحیه بدهد، اگر مصلحت کشور اقتضا کند.

وی بیان کرد: در قانون آمده است که دولت می‌تواند نسبت به قوانین ابلاغی معترض باشد اما نمی‌تواند قانون را تعطیل کند. قانون باید راه اعتراضش از این مسیر باشد که لایحه به مجلس بدهد، مجلس بررسی کند، نظرش را اعلام کند، شورای نگهبان نظرش را اعلام کند و اگر اختلاف بین دولت و مجلس بود، به مجمع تشخیص مصلحت برود و مجمع تشخیص دهد که این قانون باید عوض شود یا اصلاح شود.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی با بیان اینکه انتخاب محمد جواد ظریف به عنوان مشاور به احتمال زیاد نشان از این دارد که پزشکیان تصمیم دارد وی را بعد از پیروزی به عنوان وزیر امور خارجه معرفی کند، تصریح کرد: رویکرد ظریف در دیپلماسی جهانی و بین‌المللی مورد انتقاد سایر کاندیداها بوده و گاهی مورد هجمه قرار گرفته است. رویکرد ظریف در وزارت امور خارجه تعامل سازنده از موضع حکمت و مصلحت با دنیا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که رابطه منطقی مبتنی بر منافع ملی داشته باشیم؛ نه به کسی باج بدهیم، نه از کسی باج بخواهیم، نه خودمان را به کسی تحمیل کنیم و نه اجازه بدهیم کسی آرا و نظراتش را در حوزه وزارت خارجه به ما تحمیل کند.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی افزود: این دیپلماسی روشن، شفاف و اعلام‌شده دکتر پزشکیان است. ما با همسایگانمان قطعاً روابطمان را تحکیم خواهیم کرد، با پیرامونمان روابط را گسترش خواهیم داد و در عرصه مناسبات فرامنطقه‌ای با عنایت به تحکیم راهبرد عمق استراتژیک ایران حتماً تلاش می‌کنیم که در منطقه با هم تنش‌زدایی کنیم.

جوادی حصار اضافه کرد: باید مسیری را طی کنیم که بتوانیم اقتصاد کشور را از انحصار جریان‌های بیرونی خارج کنیم. می‌توانیم حصر را در بیرون بشکنیم، محاصره اقتصادی را بشکنیم، تحریم‌های بین‌المللی را بشکنیم و در داخل کشور انحصارطلبی، رانت‌خواری و اقتصاد خصومتی را از بین ببریم و اقتصاد را در اختیار مردم بگذاریم. مردم صاحبان اصلی کشور هستند.

وی بیان کرد: اقتصاد پایدار مهم‌ترین مسئله در بحث سرمایه‌گذاری است. باید به یک ثبات مالی برسیم تا بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم. ما باید سیاست را به سیاستمدار و اقتصاد را به اقتصاددان بسپاریم.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه اقتصاد به‌صورت شفاف و روشن اعلام کردیم جهت‌گیری ما اقتصاد بدون تنش، اقتصاد رو به توسعه، اقتصاد تولیدی و اقتصاد مناسباتی است. ما نمی‌توانیم به تولید داخلی بگوییم فقط باید داخل ایران تولید کنیم و فقط برای مردم ایران تولید کنیم.

جوادی حصار ادامه داد: اگر تولید بخواهد به انبوه برسد بخواهد توسعه باید پیدا کند باید بازار خارجی داشته باشیم. یعنی ما نمی‌توانیم بگوییم همه مناسبات داخلی‌مان را خودمان انجام می‌دهیم. باید داد و ستد بین‌المللی داشته باشیم. 

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی درباره محتوای مناظره‌ها با بیان اینکه در چهار دقیقه جز کلی‌گویی نمی‌شود موضوع دیگری را بیان کرد، ادامه داد: در آن چهار دقیقه چاره‌ای نبود جز ارائه چشم‌انداز. دست‌اندرکاران امر انتخابات تصمیم گرفتند که مثل همه ادوار تلاش کنند برای انتخابات، اما در این مرحله دقت نظر بیشتری داشته باشند چون نیاز بیشتری به ایجاد اطمینان در برگزاری انتخابات داریم.

وی خاطرنشان کرد: لذا از جانب حاکمیت و از جانب دولت مستقر به ما اعلام شده که تمام تلاشمان را می‌کنیم تا انتخاباتی آزاد و رقابتی برگزار شود. ما هم امیدوارانه به صحت، دقت و امانت این سخن و پایداری در این عرصه امیدواریم. ما بنا نداریم به سخن مسئولان که می‌گویند می‌خواهیم انتخابات آزاد و رقابتی برگزار کنیم، شک کنیم.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی بیان کرد: تلاش داریم به مردم بگوییم رأی دادن بهتر از رأی ندادن است. چون اگر شما رأی ندهید، یک جریان رای می‌آورد که نمی‌تواند خواسته‌های شما را برآورده کند.

جوادی حصار ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی در عرصه کنونی حتماً نیاز دارد به یک رویکرد نوین از جنس مدیریت ارائه‌شده. این رویکرد باید مورد اقبال و توجه مردم قرار بگیرد تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور گره‌گشایی کنیم و کشورمان را به توسعه، ثبات قابل اعتماد و اطمینان برای ملت ایران، ملت‌های منطقه و دولت‌ها و قدرت‌های جهانی برسانیم.

وی افزود: دولتی می‌خواهیم که نه به کسی باج بدهد، نه از کسی زور بشنود و نه به مردم ستم کند، چه مستقیم چه غیر مستقیم. ما مستقیم با مردم درگیر می‌شویم. لذا حاکمیت جمهوری اسلامی برای آوردن پزشکیان در عرصه، چشم‌بسته عمل نمی‌کند. من تصور می‌کنم که رأس حاکمیت در جمهوری اسلامی به انسان و مشی و مرام اعتقادات ایشان حتماً توجه داشته و به این مسئله بی‌عنایت نبوده است.

جوادی حصار گفت: من بارها شنیده‌ام که اگر قرار باشد در کشور یک نظر فقهی اعمال شود، آن نظر فقهی مقام معظم رهبری است. قانون برای همه یکسان است. نه شهروند مشهدی، نه شهروند تهرانی، نه شهروند اصفهانی تمایزی با هم ندارند. اما ممکن است در شهر مشهد یک نظر فقهی وجود داشته باشد که مشهد تا نیشابور قطعه‌ای از بهشت است و شما در این قطعه بهشت نباید ساز و تنبور بگذارید. این نظر فقهی یک عالم دینی است. با کمال احترام به نظرات فقهی اعلام کردم که قرار نیست کشور به صورت ملوک‌الطوایفی اداره شود.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی بیان کرد: عتبات عالیات در همه کشورهای اسلامی محدوده دارند با عنوان حرم. یعنی محدوده‌ای که حرمت دارد و آدم وقتی می‌خواهد برود وضو می‌گیرد، لباس تمیز می‌پوشد. نظر فقهی رهبر در رابطه با موسیقی هم یکسان است و من ندیده‌ام رهبر بگوید برگزاری کنسرت در مشهد ممنوع است.

جوادی حصار در مورد لغو سخنرانی امروز دکتر ظریف در دانشگاه فردوسی، بیان کرد: هیچ مانعی برای این برنامه ایجاد نشده بود و دلیل لغو این سخنرانی، خستگی ایشان از سفرهای این چند روز بود به همین دلیل جلسه امروز در دانشگاه فردوسی کنسل شد.

وی در مورد رویکرد پزشکیان با مسئله آقازادگی، عنوان کرد: در این مورد رفتار پزشکیان با فرزندان خود را ببینید. ایشان علی‌رغم حضور در مناصبی نظیر وزارت و نمایندگی مجلس، هیچ رانت و ویژه‌خواری برای فرزندانش قائل نشد اگر فرزند ایشان بورس شده باشد هم به دلیل تلاش خودش بوده نه رانت.

رئیس ستاد مسعود پزشکیان در خراسان رضوی در خصوص این موضوع که بهتر نیست با توجه به مجلس اصول‌گرا کناره‌گیری کنند تا مردم در تگنای کشمکش دولت و مجلس نباشند بیان کرد: ممکن است پزشکیان در دولت خود مسیری را هموار کند که خودش نتواند از آن استفاده کند، اما مسیری آماده را تحویل دولت‌های بعدی می‌دهد.

جوادی حصار اضافه کرد: باید بسترهای توسعه را بسازیم‌. ما می‌توانستیم تبدیل به هاب پروازی منطقه شویم، اما اکنون می‌بینیم هیچ پروازی از آسمان ایران عبور نمی‌کند. این‌ها نشان می‌دهد بستر توسعه در کشور به میزان قابل قبولی فراهم نشده است. دولت پزشکیان در پی ایجاد این بسترهاست.

انتهای پیام/282

نظر شما