شناسهٔ خبر: 67287828 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جبرائیلی: مسئله اصلی حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور است

مراغه- ایرنا- رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام با بیان اینکه نئولیبرال سرمایه‌داری در کشور حاکم شده، گفت: مسئله اصلی، حاکمیت دلار بر اقتصاد کشورمان است اما نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر کارشناسان، گویی این حاکمیت را پذیرفته‌اند و رویکردهای اقتصادی خودشان را ذیل نظام سرمایه‌داری مطرح می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا «سید یاسر جبرائیلی» روز پنج‌شنبه در همایش «انتخاب اصلح» که در تالار شهید بهشتی مراغه برگزار شد، افزود: این روزها در جبهه انقلاب از اجماع صحبت می‌شود اما دغدغه اولویت‌دار دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه «نظام در زمان حاضر به چه کاری نیاز دارد؟»

وی اضافه کرد: حدود ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد که برای یک ملت زیاد نیست و طی همین مدت هم همواره در تحریم بوده‌ایم و اغلب بر آن غلبه کرده‌ایم.

«جبرائیلی» با بیان اینکه شهید رییسی بر تحریم‌ها پیروز شده بود، افزود: حجم تجارت خارجی با دوره برجام قابل مقایسه نیست و تجارت افزایش یافته اما حاکمیت دلار بر اقتصاد کشورمان موجب شده تا سفره‌های ملت کوچکتر شود.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام تاکید کرد: ریشه مشکلات معیشتی این است که منابع کشور از جمله نفت و آهن به جای اینکه به مزیتی برای ملت تبدیل شود، با قیمت جهانی به آنان عرضه می‌شود و بر همین اساس با نوسان دلار همه‌چیز گران‌تر می‌شود.

قیمت‌ها را دلاری، و ملت را گرفتار کرده‌ایم

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام بیان کرد: همه‌چیز در کشور با دلار قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت‌ها را دلاری، و ملت را گرفتار کرده‌ایم؛ بر همین اساس معیشت مردم با مشکل مواجه است.

«جبرائیلی» با بیان اینکه نظم جهانی عوض شده و دوره آمریکا بعد از جنگ اوکراین به اتمام رسیده است، بیان کرد: عملکرد غلط ما در اقتصاد کشور موجب شده تا امروز تفکر مقاومت متهم شده و نظام سرمایه‌داری از سوی نامزدها به عنوان نسخه علاج مطرح شود.

وی با بیان اینکه مشکل حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور را به همه نامزدها گوشزد کرده است، بیان کرد: متاسفانه نامزدها طبق نظر کارشناسانی سخن می‌گویند که به نظام سرمایه‌داری گرایش دارند.

«جبرائیلی» تاکید کرد: امروز بانک‌ها، بورس و همه قیمت‌گذاری‌های کشورمان ذیل تفکر نئولیبرال سرمایه‌داری است، ساختمان‌ها و خیابان‌هایمان با همان سبک و تفکر ساخته می‌شود و در چنین شرایطی انتظار دارید تا سبک زندگی غربی روی حجاب مردم اثرگذار نباشد.

وی ادامه داد: والله که این ملت به قله نزدیک است اما کارشناسان در برابر اصلاح امور، با این ادعا که اقتصاد و معماری اسلامی نداریم، همان تئوری‌های غربی را حکمفرما می‌کنند.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام این را هم بیان کرد که مسایلی که روی میز مناظره‌ها قرار گرفت، مسایل اصلی ملت نیست.

به گفته وی نئولیبرالیسم ویروس دست‌ساز نظام سرمایه‌داری است که دولت‌ها را از خادمان ملت به عاملان سرمایه‌داری تبدیل می‌کند و ما به این ویروس مبتلا شده‌ایم.

«جبرائیلی» تاکید کرد: این دروغ بزرگ را در کشور جا انداخته‌اند که علت تورم افزایش نقدینگی است و وقتی آن را قبول کنیم، باید بپذیریم که مردم پول زیادی دارند اما کالا وجود ندارد که اینگونه نیست.

وی اظهار کرد: وقتی قبول کنیم که علت تورم افزایش نقدینگی است، حقوق‌ها را افزایش نمی‌دهیم و سرمایه‌داری به خواست خودش که فقر ملت است، می‌رسد.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام به این جمله امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «روحانیت متعهد به خون سرمایه‌داران زالوصفت تشنه است...» اشاره، و اضافه کرد: انقلاب اسلامی ما در یک مسیر جدید، کمونیسم و سرمایه‌داری را کنار گذاشت اما هیچیک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از این مسیر جدید حرفی نمی‌زنند.

«جبرائیلی» افزود: وقتی از نحوه برخورد نامزدها در خصوص پیمان‌سپاری سخن به میان می‌آید، یعنی سرمایه‌داری را همه ما پذیرفته‌ایم؛ حرف همه نامزدها در خصوص مسایل اقتصادی تا حدودی شبیه هم است زیرا کارشناسی که به آنان مشورت می‌دهند، یکی هستند.

وی با اشاره به اینکه دلار آمریکا در اقتصاد کشور حاکم شده و هزینه‌ها دلاری و درآمدها ریالی است، بیان کرد: قانون جدید بانکداری هم که به تازگی ابلاغ شد، یک فاجعه و دست پخت مجلس سابق است.

وی اضافه کرد: این قانون وزرای تولید کشور را از عضویت در شورای پول و اعتبار حذف کرد و این شورا چند اقتصاددان سپرده شد که نگاه سرمایه‌داری را بیش از پیش حاکم می‌کند.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام افزود: کشورمان با لیبرال‌های ریش‌دار و سر به سجود مواجه است؛ همان افرادی که به قول معروف مفاتیح را می‌خوانند و پس از آن با کتاب نظام سرمایه‌داری برای کشور تصمیم می‌گیرند.

«جبرائیلی» اضافه کرد: همه نامزدهای ریاست جمهوری دغدغه خدمت به ملت را دارند اما کارشناسان راه نادرست را به آنان نشان می‌دهند و بر همین اساس امیدوارم نامزدهای انقلابی از لاک بیرون بیایند و مسئله اصلی را مطرح کنند.

وی ادامه داد: ما با فاجعه و بیماری فکری بین سیاسیون مواجه هستیم و ذهن آنان به تسخیر تفکر سرمایه‌داری در آمده است تا جایی که خارج از این تفکر کسی جرات فکر کردن ندارد.

وی این را هم بیان کرد که نئولیبرالیسم موفقیت خودش را مدوین پوپولیسم و مردم‌فریبی است و این تفکر به مردم وعده بهشت می‌دهد اما برای آنان جهنم می‌سازد.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام ادامه داد: ملت نباید به شعارها رای دهد زیرا سیاست‌های نئولیبرال بر جهل مردم سوار است و مردمی که عمق معرفتی نداشته باشد، محکوم به فریب و شکنجه هستند.

«جبرائیلی» تاکید کرد: انقلاب اسلامی برای مبارزه با سرمایه‌داری و کمونیسم روی کار آمد و امروز گرفتار سرمایه‌داری شده است؛ در حالی که غرب از پیاده‌سازی آن اظهار پشیمانی می‌کند.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام: سرمایه‌داری نئولیبرال بزرگترین دشمن انقلاب است وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که کالاها را با دلار صادر می‌کنند، سرمایه خودشان را به بهای کوچک شدن سفره ملت افزایش می‌دهند و همین موضوع یکی از نتایج حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور است.

«جبرائیلی» به ملت بزرگ ایران توصیه کرد که دشمن را بشناسند و بشناسانند؛ وی تاکید کرد: راه پیروزی بر جریان سرمایه‌داری نئولیبرال از ذهن و آگاهی ملت می‌گذرد و ملت اگر آگاه باشند متوجه می‌شوند که نقدینگی علت تورم نیست.

وی ادامه داد: در آن صورت ملت متوجه می‌شوند که بزرگ بودن دولت دروغ است و کم کردن مخارج بیمارستانی و آموزشی یعنی کسی که پول ندارد، درس نخواند و درمان نشود.

رییس‌ مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام افزود: تفکر نئولیبرالیسم در رسانه‌ها آنقدر عمومی شده که همه علت تورم را افزایش نقدینگی تلقی می‌کنند در حالی که کشوری همچون چین با نه گفتن به سیاست‌های نئولیبرال پیشرفت کرد.

«جبرائیلی» این را هم گفت که به پول این ملت تجاوز شده است و باید با سلاح آگاهی به جنگ با دشمن برویم و به حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور پایان بدهیم.

به گزارش ایرنا همایش «انتخاب اصلح» با هدف حضور حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همت حوزه علمیه امام سجاد (ع) و جمعی از انقلابیون مراغه در تالار شهید بهشتی این شهر برگزار شد.

جبرائیلی: مسئله اصلی حاکمیت دلار بر اقتصاد کشور است برگزاری همایش «انتخاب اصلح» که در تالار شهید بهشتی مراغه

نظر شما