شناسهٔ خبر: 67340907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت‌الله علم‌الهدی:

مسئله حجاب با زور حل نمی‌شود

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: معتقدیم مسئله حجاب با زور حل نمی‌شود، حجاب یک مسئله دینی است و باید با فعالیت فرهنگی و دینی، در مردم ایجاد عقیده کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با مدیران، معاونان و کارکنان دادگستری خراسان رضوی که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، ضمن تبریک این هفته و دهه ولایت، اظهار داشت: جریان قضائیه کشور بزرگ‌ترین وسیله برای توسعه ولایت‌مداری در جامعه و امت اسلامی است.

وی با بیان این‌که شهید بهشتی در دوران پیش از انقلاب که متصل به پیروزی انقلاب شد، مغز متفکر حرکت اجرایی و عملیاتی در مبارزه با نظام ستمشاهی بود، ادامه داد: در جریان مبارزات انقلابی و در نبود امام، دو محور داشتیم، یک محور فکری و یک محور اجرایی و عملیاتی؛ محور فکری توسط استاد شهید آیت الله مطهری راهبری می‌شد و تقریبأ نسل جوان و نیروهای مؤثر اجتماعی را در تبیین مبانی انقلاب هدایت می کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به این‌که شهید مطهری تمام قضایا و مسائل انقلاب را به اصل جهان‌بینی توحیدی متصل کرده و تبیین می‌کرد، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی نیز محور عملیاتی و اجرایی در مبارزه را پیش می‌برد.

وی افزود: نخستین حرکتی که در روز عید فطر در سال ۵۷ صورت گرفت که منتهی به ۱۷ شهریور و حرکات متناوب مبارزاتی مردم با نظام ستمشاهی شد توسط شهید بهشتی هدایت شد؛ دکتر مفتح نماز عید را در روز عید فطر اقامه کردند، شهید بهشتی با وجود تدابیر رژیم برای پراکنده کردن جمعیت نمازگزار، با مدیریت کامل، جمعیت را منسجم کرده و حرکت را به طرف میدان آزادی آغاز کردند.

آیت‌الله علم‌الهدی به تأثیر مدیریت میدانی شهید بهشتی در مبارزات انقلابی اشاره و ابراز کرد: شهید بهشتی با هدایت خود مسیر انقلاب را از دستبرد جریان‌های مختلف انحرافی مثل منافقین و کمونیست ها جدا و انقلاب را در جریان حزب الله تخلیص کرد.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب و با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی، شهید بهشتی به‌عنوان نایب رئیس، مدیریت مجلس خبرگان قانون اساسی را به دست گرفت و در مقابل جریان‌های ملی‌گرا و لیبرالی که با اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مخالفت می‌کردند، ایستاد و اصل پنج و ۱۱۰ قانون اساسی را با قاطعیت کامل به تصویب رساند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به برگزاری میزگردهای اندیشه‌های در اوایل انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: شخص شهید بهشتی اجرای میزگردها با جریان‌های الحادی را دنبال می‌کرد که همین میزگردها ریشه مارکسیست را نه تنها در ایران بلکه در منطقه خشکاند.

وی به انتخاب شهید بهشتی به عنوان رئیس قوه قضائیه نیز اشاره و بیان کرد: انتخاب شهید بهشتی برای قوه قضاییه، راهبردی در مسیر این قوه بود یعنی امام راحل خواستند تمام ارزش‌های دینی و انقلابی که باید در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تثبیت شود را به وسیله دکتر بهشتی به مرحله اجرا بگذارند.

آیت‌الله علم‌الهدی، قوه قضاییه را بزگ‌ترین دستگاه ضامن اجرا و تثبیت ارزش‌های دینی و انقلابی در کشور دانست و ادامه داد: اگر وظیفه قوه قضاییه را تنها پایان دادن به خصومت، اصلاح ذات‌البین و حل نزاع‌ها بدانیم یعنی این قوه به وظیفه اصلی خود عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: اصل کار قوه قضائیه این است که به‌عنوان یک تشکیلات، ضامن اجرای همه ارزش‌های دینی باشد، اگر این کار را نیز انجام دهد یعنی به وظایف خود به طور کامل عمل کرده اما اگر تشکیلات قضایی کشور نسبت به مسائل ارزشی انقلاب و دین بی‌تفاوت شد و دیگر دستگاه‌ها به‌طور مستقل فعالیت کردند، به جایی نمی‌رسیم.

امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که شهید بهشتی روی تثبیت ارزش‌ها با امکانات قضائی نظر داشتند و در این راستا عمل می‌کردند، افزود: شهید رئیسی در مدرسه حقانی از شاگردان شهید بهشتی بود و این یک امتیاز برای او بود؛ روحیه، حرکات و افکار شهید بهشتی تأثیر بسیاری روی او داشت به نحوی که می‌توان گفت در جوانی عصاره شهید بهشتی در تصمیم‌گیری‌ها و حرکت‌ها بود.

وی با اشاره به عملکرد شهید رئیسی در زمان دادستانی تهران که با اقدامات تروریستی و قتل عام مردم توسط منافقین نیز همزمان بود، اضافه کرد: آقای رئیسی در آن زمان طوری عمل کرد که ظرف کمتر از دو هفته، بساط آنان از تهران و حتی کشور به طور کامل جمع شد اما هیچ وقت این کارها را بیان نکرد و جزوی از رزومه‌اش عنوان نکرد.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: امیدواریم مسیر شهید بهشتی خط سیری برای ما باشد همانطور که آثار تربیتی او را بعد از سی چهل سال در یک مسئول مشاهده کردیم، در دیگران نیز این آثار دیده شود.

وی یادآور شد: شما بزرگواران نیز در موقعیت‌های خدمت خود توجه داشته باشید غیر از مسئله حقوق عامه، در مسئله حفظ ارزش‌های انقلاب و جریان های اجتماعی انقلابی و ولایی دقیق باشید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: در موضوعات اجتماعی و مسئله حجاب، ما نیز معتقدیم مسئله حجاب با زور حل نمی‌شود، حجاب یک مسئله دینی است و باید با فعالیت فرهنگی و دینی، در مردم ایجاد عقیده کرد تا با اعتقاد نسبت به حفظ حجاب خود اقدام کنند اما با رواج ناهنجاری در عرصه اجتماعی مخالفیم.

انتهای پیام/

نظر شما