شناسهٔ خبر: 67340831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گذری برای ترویج «صنایع دستی» در شهر زندگی

امروزه صنعت صنایع دستی اهمیت زیادی برای رونق گردشگری و اقتصاد شهرهایی همچون اصفهان دارد، از این‌رو مدیران شهری مدت زیادی است که تصمیم به راه‌اندازی گذر صنایع دستی در این شهر گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، صنایع‌دستی، هنر نفیسی است که از دل تاریخ و فرهنگ یک جامعه برخاسته و با دستان هنرمندانه و مهارت‌های بی‌بدیل، به وجود آمده است؛ این آثار، که گاهی اوقات ساده به‌نظر می‌رسند، در واقع حاصل ساعت‌ها تلاش، دقت و عشق به هنر است.

صنایع‌دستی شامل دامنه‌ای وسیع از محصولات از جمله میناکاری، خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی، فرش‌های دستباف، ظروف سرامیکی، مصنوعات چوبی، پارچه‌بافی و بسیاری دیگر می‌شود که هر کدام از این آثار، داستانی از سنت‌ها، اعتقادات و زندگی مردمانی که آن‌ها را خلق کرده‌اند، در خود دارند.

صنایع‌دستی نه‌تنها نشان‌دهنده مهارت و خلاقیت فردی است، بلکه بیانگر هویت فرهنگی و تاریخی یک ملت است، در عصر حاضر، با وجود پیشرفت‌های فناوری و تولید انبوه، صنایع‌دستی همچنان جایگاه ویژه‌ای در دل مردم دارد و به‌عنوان یک ارزش اصیل و پایدار، مورد توجه قرار می‌گیرد.

با گذر زمان، صنایع‌دستی به‌عنوان یک صنعت مهم اقتصادی و فرهنگی مطرح شده و نقش مهمی در ارتقای فرهنگ و هنر، ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری ایفا کرده است؛ امروزه، با وجود چالش‌های ناشی از جهانی‌شدن و تولید انبوه، صنایع‌دستی همچنان به‌عنوان نمادهایی از اصالت، زیبایی و پایداری مطرح است و تلاش‌های زیادی برای حفظ و احیای این هنرهای سنتی صورت می‌گیرد.

اصفهان، نگین زیبایی‌های هنری ایران، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز صنایع‌دستی ایران شناخته می‌شود؛ این شهر، که با عنوان نصف‌جهان شهرت دارد، خانه‌ای برای هنرهای بی‌نظیری همچون میناکاری، خاتم‌کاری، قلم‌زنی روی مس و فولاد و نقاشی‌های مینیاتوری است و با داشتن کارگاه‌ها و بازارهای متعدد صنایع‌دستی، نه‌تنها محلی برای خرید و فروش این آثار هنری است، بلکه فضایی برای آموزش و انتقال این مهارت‌ها به نسل‌های جدید نیز به‌شمار می‌رود.

بازدید از این شهر و کارگاه‌های آن، فرصتی استثنایی برای آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی و درک عمیق‌تری از اهمیت صنایع‌دستی در حفظ هویت فرهنگی ارائه می‌دهد که در این راستا مدیران شهری و مسئولان مربوطه برای ترویج و معرفی صنایع‌دستی اصفهان و حمایت از هنرمندان اصفهانی به فکر مکان دائمی با عنوان «گذر صنایع‌دستی» برای نمایش و ارائه این محصولات افتادند.

گذری برای ترویج «صنایع دستی» در شهر زندگی

گذر صنایع‌دستی مکانی برای معرفی و ترویج صنایع‌دستی اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا با بیان اینکه صنایع‌دستی در استان اصفهان اهمیت زیادی دارد و دو سوم صنایع‌دستی شناخته شده ایران در اصفهان تولید می‌شود، می‌گوید: با توجه به جایگاهی که صنایع‌دستی در اصفهان دارد، هنرمندان صنایع‌دستی انتظاراتی از مجموعه کلان کشور، استان و شهر دارند.

وی با بیان اینکه قرار شد محل و گذری در مرکز شهر که برای چنین رخدادی شایسته باشد، انتخاب شود، می‌افزاید: محلی در پارک شهید رجایی به‌عنوان گذر صنایع‌دستی در مرکز پارکی که در گذشته یک گذر بوده است، در نظر گرفته شد و هم‌جواری این پارک با ساختمان هشت‌بهشت و خود پارک رجایی که بخشی از دولت‌خانه صفویه محسوب می‌شود، موجب نهایی شدن این تصمیم شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: انواع نمونه‌های صنایع‌دستی، نمادها و آثاری که می‌تواند در شناسایی صنایع‌دستی کمک کند، در این مکان مستقر می‌شود و باید به‌نحوی باشد که تغییرپذیر نباشد و به‌عنوان یک محور شاخص در معرفی، انجام رخداد و برگزاری بعضی رویدادهای مرتبط با صنایع‌دستی فعال باشد.

گذر صنایع‌دستی اقدامی برای شاخص‌سازی و نمادسازی است

نورصالحی با بیان اینکه این محور شناسایی و نام‌گذاری شد و طرح‌های آن در سازمان زیباسازی در حال تهیه است تا در سال جاری اجرایی و به محلی برای برگزاری انواع رویدادها و رخدادها در حوزه صنایع‌دستی تبدیل شود، ادامه می‌دهد: بی‌شک تنها محدود به این گذر نمی‌شویم، بلکه با توجه به موقعیت آن برای شاخص‌سازی صنایع‌دستی هدف‌گذاری شده است، اما موزه‌ها و فرهنگسراها و مکان‌های مربوط به حوزه صنایع‌دستی از این مکان جدا است و باید همچنان بر آن اماکن کار شود.

وی با بیان اینکه گذر صنایع‌دستی اقدامی برای شاخص‌سازی و نمادسازی است و بیشتر جنبه طرح‌های نمادی و نمودی از صنایع‌دستی است، می‌گوید: اصل کاری که در حوزه حمایت از صنایع‌دستی، ترویج صنایع‌دستی، حمایت از صنعت‌گران دستی و کمک به بازارسازی برای آن‌ها وجود دارد، همچنان پابرجا است و باید به آن‌ها پرداخته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در این گذر ظرفیت فروش دائمی صنایع‌دستی وجود ندارد، اما در مناسبت‌های مختلف، نمایشگاه‌هایی برگزار می‌شود که به فروش محصولات کمک کند؛ این مکان به‌عنوان گذر صنایع‌دستی است و مدیریت شهری، استان و سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی باید کارهای اصلی که توقع می‌رود و از قدیم وجود داشته را انجام دهند و به ترویج این صنعت کمک کنند.

گذری برای ترویج «صنایع دستی» در شهر زندگی

افتتاح گذر صنایع‌دستی اصفهان در ۱۴۰۳

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اصفهان دو عنوان بین‌المللی دارد، نخست «شهر جهانی صنایع‌دستی» که بالادست آن یک اتحادیه شهرهای صنایع‌دستی داریم و اصفهان عضو این اتحادیه است و دوم «اصفهان شهر خلاق صنایع‌دستی و هنرهای مردمی» بوده که شهردار اصفهان دبیر شهر جهانی صنایع‌دستی است.

وی با بیان اینکه این دو عنوان به‌دلیل سابقه، هنر و ظرفیت‌های شهر اصفهان وجود داشته و حفظ این ظرفیت‌ها، وظیفه مدیران شهر است، می‌افزاید: تمام بازیگرانی که در حوزه صنایع‌دستی درگیر هستند، ازجمله میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، نهادهای حاکمیتی، محیط زیست و تمام هنرمندان و دانشگاه‌ها که به‌عنوان زیست‌بوم صنایع‌دستی از آن نام می‌بریم، باید دست در دست هم از این ظرفیت و میراث اصفهان حمایت کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح می‌کند: حوزه صنایع‌دستی مباحث ترویجی و آموزشی دارد تا بتوانیم هنرمندان را با ابزارهای جدید همچون بازاریابی الکترونیک، صادرات محصولات به سایر کشورها آموزش دهیم که شامل حوزه‌های ترویجی و توانمندسازی هنرمندان می‌شود، همچنین حوزه‌های حمایتی و محلی برای فعالیت آن‌ها وجود دارد و شرایط برای بیمه هنرمندان و حوزه‌های فروش محصولات به گردشگران سایر شهرها و کشورها فراهم شده است.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: گذر صنایع‌دستی قرار است در پارک شهید رجایی حدفاصل دبیرستان بهشت آئین تا چهارباغ عباسی ایجاد شود؛ این محل با همکاری سازمان زیباسازی، نوسازی و بهسازی و میراث فرهنگی به‌صورت مشترک در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به هدف ایجاد گذر صنایع‌دستی می‌گوید: هدف این است که فضایی را برای فعالیت برخی هنرمندان به‌صورت غرفه‌هایی فراهم آوریم تا شهروندان شاهد هنر دست هنرمندان و تولید محصولات آن‌ها باشند، البته باید رویدادهای هفتگی یا ماهانه و رویدادهای صنایع‌دستی را نیز در این مکان اجرا کنیم تا بر جذابیت این گذر بیفزاید.

تلاش می‌کنیم زنجیره اقتصادی و اجتماعی فعالیت صنایع‌دستی رشد کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه این اقدام می‌تواند میان نوجوانان و جوانان ترویج‌کننده باشد تا صنایع‌دستی به‌عنوان یک کسب و کار ویژه مدنظر قرار گیرد، ادامه می‌دهد: بخشی از اقتصاد شهر و استان باید به مقوله صنایع‌دستی بپردازد، زیرا اصفهان در سطح دنیا رتبه برتر در این حوزه را دارد.

ابراهیمی اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم تا چند ماه آینده گذر صنایع‌دستی افتتاح شود و برنامه‌ریزی کنیم تا پیش از عید در رسته‌های مختلف هنرهای صنایع‌دستی رویدادهایی را برگزار کنیم تا مردم با هنرها آشنا شوند، هنرمندان شناخته شوند و افراد جدید به این حوزه جذب شوند، همچنین به فروش محصولات کمک کنیم تا این زنجیره اقتصادی و اجتماعی فعالیت صنایع‌دستی رشد کند.

وی با بیان اینکه در این مکان باید کم‌ترین مداخلات را داشته باشیم، بنابراین از طریق تعدادی سکو باید محل‌هایی را پیش‌بینی کرد، همچنین تعداد سازه‌ای متناسب با بافت استفاده شود تا بتوانیم شرایط را در فصول مختلف تأمین کنیم، می‌گوید: یک مدل این است که سازه‌های موقت پیش‌بینی شود که بعدازظهرهای گرم سال مورد نظر است؛ مزیت این محل آن است که از چهارباغ و عبور از گذر وارد میدان امام (ره) می‌شویم و محوریت و حرکت گردشی در این ایده در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا، امروزه صنایع‌دستی اهمیت زیادی در رونق گردشگری و اقتصاد شهرها دارد، از این‌رو نیاز به توجه بیش از پیش مدیران شهری و مدیران سازمان میراث فرهنگی دارد؛ با راه‌اندازی گذر صنایع‌دستی شاید بخشی از مشکلات هنرمندان در معرفی هنر دستشان رفع شود، اما هنوز مکان‌های اصلی برای ترویج این هنر و فروش محصولات نیاز به کار دارد.

نظر شما