شناسهٔ خبر: 67287408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

قالیباف: تحریم حتما یک کاغذ پاره نیست/ پزشکیان: هر کس به ستاد من بیاید استقبال می کنم چون می خواهیم رای جمع کنم/ زاکانی: "یارانه طلایی" می‌دهیم

دومین مناظره چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت هدفمندی یارانه‌ها، موضوعات اقتصادی و خدمات‌رسانی عدالت‌محور آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش تابناک دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش با حضور 6 نامزد این انتخابات آغاز شد. 

 

شماره صندلی نامزدها

قرعه‌کشی جایگاه کاندیداها، چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شد و صندلی هر یک از آن‌ها در مناظرات مشخص شد که به ترتیب زیر است:

صندلی شماره 1:‌سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
صندلی شماره 2:محمدباقر قالیباف
صندلی شماره 3:  مصطفی پورمحمدی
صندلی شماره 4:علیرضا زاکانی
صندلی شماره 5:مسعود پزشکیان
صندلی شماره 6: سعید جلیلی

 

تغییر در دکور

مناظره دوم در حالی برگزار شد که برگزارکنندگان مناظره به برخی انتقادات صورت گرفته درباره  مناظره قبلی پاسخ مثبت داده و تغییراتی را ایجاد کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- مراسم طولانی یکی دو ساعته قبل از برگزاری مناظره، کاهش یافته و دیگر از آن تشریفات و مدت زمان طولانی که صرف قرعه کشی و برنامه‌های دیگر می‌شد خبری نیست.

2- میزهایی برای نامزدها قرار داده شده و از دکوراسیون قبلی که نامزدهای روی مبل می‌نشستند و  جایی برای استقرار کاغذها و نوشته‌های خود نداشتند خبری نیست.

3- تاخیر در برگزاری مناظره از 20 دقیقه در جلسه قبل به 8 دقیقه در مناظره دوم کاهش یافته است.

 

 شیوه برگزاری مناظره

مناظره در 3 مرحله اصلی برگزار شد که طی آن، در هر مرحله، هر نامزد در 4 دقیقه اول به سوالات کارشناسان و مردم پاسخ داد و در 4 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی 6 دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

 

 سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان و مردم طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

قاضی‌زاده: دارایی‌های دولت باید به مردم واگذار شود

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش اول گفت: من پیروزی تیم والیبال ایران در مسابقه با آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که در نتیجه تعویض مربی خارجی با داخلی صورت گرفت و نشان داد ماحصل اعتماد به درون پبروزی‌های بزرگ است.

وی افزود: اسلام جامعه را مرفه و فقر را معادل بی ایمانی می‌داند و لذا وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه گسترش یابد و از  همه کسانیکه امکان تامین معاش خودشان را ندارند، دستگیری کند.

قاضی‌زاده عنوان کرد:‌ ما در دهه 90 چون رشد اتقصادی منفی داشتیم سفره مردم 30 درصد کوچک شد و متاسفانه شکاف طبقاتی بیشتر شد. 100 میلیارد دلار در جامعه توزیع کردیم اما به نفع مردم نشد و به نفع کسانیکه شد که می‌توانستند در جامعه از یارانه بیشتر استفاده کنند. الان کار بجایی رسیده که باید بخشی از حامل‌های انرژی را وارد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: الان 30 درصد جمعیت ایران درآمدی کمتر از 12 میلیون دارند که باید تقویت شوند و در برخی خانواده‌‌ها یک شاغل هم وجود ندارد. بنابراین اقدام اساسی توسعه شغل و ارتقا وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی تاکید کرد: اول باید دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ر ا به مردم واگذار کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها را انجام دهیم. باید قانون هدفمندی یارانه را اجرا کنیم تا همه خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنیم.

قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار برعهده رئیس‌جمهور است

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: به نظر بنده از ابتدا نه در موضع یارانه‌ها، هدفمند عمل شد و نه در یک شیوه‌ای چگونگی درست انجام دادن آن، که در دولت چهاردهم به این توجه خواهیم کرد. عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً از اموال عمومی است برای این کار باید عدالت را  رعایت کنند.

وی با بیان اینکه  به هیچ دلیلی و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت، افزود:  نکته دوم این است که حق مردم یک زندگی خوب است حتی نه یک زندگی معمولی، ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارها امروز زندگی‌شان به سختی می‌گذرد. به هر حال رئیس جمهور آینده مسئول این است که با ضمانت کند که این کار را بتواند انجام دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با صراحت عرض می‌کنم حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما بر عهده رئیس جمهور آینده است و باید پاسخگوی آن باشد. کسی که تمام عمر خود در حال کار است؛ اکنون بازنشست شده چرا باید در فقر باشد. دولت نباید اجازه بدهد که این افراد در فقر باشند، ما باید به این پاسخگو باشیم، ما حتماً باید در اینجا کاری بکنیم سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. باید یارانه را به مصرف کننده بدهیم، اما باید دقیقاً بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی ارائه بدهیم.

قالیباف تصریح کرد: تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه باعث تورم می‌شود، به نوعی زندگی مردم را جابه جا می‌کند و و به آن دستبرد زده می‌شود. کسانی که حقوق ثابت دارند مثل بازنشستگان و کارمندان که آسیب می‌بینند حتماً باید به میزان رشد که انجام می‌شود و به میزان تورم باید در افزایش حقوق کارمندانی که حقوق ثابت دارند اضافه شود. به دو صورت یا به صورت نقدی یا به کالای اساسی داده شود.

پورمحمدی: یارانه موجب آسایش طبقات محروم نشده است

مصطفی پورمحمدی گفت:  بحث خدمات‌رسانی عدالت محور یک مسئله اساسی برای دولت‌ها به ویژه در دو دهه اخیر است. ما یارانه‌ها را باید طوری توزیع کنیم که عدالت رعایت شود. این حجم توزیع یارانه‌ها موجب آسایش طبقات محروم نشد! و مشکلات اقتصادی زیادتر شد.

وی ادامه داد: عدالت نیز به شیوه مطلوب رعایت نشد و سبب کم شدن دهک‌های متوسط و گسترش دهک‌های فقیر بود. توسعه هدفمندی یارانه با تحریم‌ها همراه شد و تحریم‌ها که در 18 سال پیش انجام شد اهمیتی به آن ندادیم و آن زمانی که باید کنترل می‌کردیم، نکردیم. داستان نقل و انتقال مالی همچون FATF  در اواخر دولت احمدی‌نژاد این موضوع مطرح شد و بعضی از دوستان این جلسه نامه آن را نوشتند.

پورمحمدی اضافه کرد: یک بخش جدی نبود منابع است. در داخل قرار بود که خنثی سازی کنیم. در اوایل دولت یازدهم به آقای روحانی گفتم که من در دولت قبل بودم و بحث هدفمندی یارانه و تحریم جدی است و یارانه‌ها هدفمند نیست و کل منابع ما را می‌بلعد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: دوستانی که اینجا هستند یا به تحریم بی توجه بودند یا برای خنثی‌سازی داخلی که اقتصاد مقاومت رهبری را فرمودند بگویند چه اقداماتی انجام شد؟ چه برخوردی انجام شد؟ 8 روز تبلیغات شروع شده است حس و اعتماد جدی در جامعه وجود ندارد!

وی اضافه کرد: ما باید به اعتمادسازی و پیشینه خود بازگردیم که با صداقت چه کردیم؟!

زاکانی: "یارانه طلایی" می‌دهیم

علیرضا زاکانی  گفت: مردم، کشور ما ثروتمند است و مشکل ما این است که این ثروت را خوب توزیع نمی‌کنیم! این آدرسی که جناب پورمحمدی که دوست بنده هستند آدرس غلط است و کل این شعارها قبلاً‌ داده شده است. یارانه خانوار در حوزه بنزین گاز و برق به درستی در کشور توزیع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ما بسته رفاهی داریم که در این بسته رفاه،‌ هم یارانه طلایی در حوزه یارانه انرژی داریم و هم ناظر به معیشت و مسکن و اشتغال مردم، سلامت و تفریح مردم بسته‌ای را ارائه می‌کنیم.

زاکانی اظهار کرد: ما یک یارانه‌ای طلایی تنظیم کردیم که مابه‌ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار،‌ اگر بنزین و گاز و برق را درنظر بگیریم شما به هر خانواده 3 نفره،‌ معادل اعتبار 20 گرم طلا در سال یارانه می‌رسد.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: یعنی یک خانواده 5 نفره 110 میلیون تومان در سال یارانه دارد که اعتبار به طلا داده می‌شود مصون از تورم است و نقدینگی را زیاد نمی‌کند و صرفه‌جویی فراهم می‌شود و به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلی از جمله بنزین به سمت سوخت‌های پاک برق،‌ سودشان بیشتر می‌شود.

وی گفت: همه روستاییان و عشایر و ملت ثروتمند خواهند شد. به میزان صرفه‌جویی سود خواهند کرد. صرفه‌جویی برق نیز به سمت تولید پیش خواهد رفت. لازم نیست که برق کارخانه و کشاورز را قطع کرده و به تولید آسیب صدمه بزنیم.

زاکانی اضافه کرد: یارانه انرژی بخش تولید سر جایش است و فقط ناظر به سه قلم بنزین،‌ گاز و برق خانوار صحبت می‌کنم. هم کل مردم ثروتمند می‌شوند و فقر مطلق ریشه‌کن می‌شود.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری  تصریح کرد: اگر کسی مایل به مصرف بیش از اندازه بود مانعی نیست! می‌تواند از کسی که کمتر مصرف می‌کند می‌تواند گرفته و دولت تنظیم‌گر آن است.

وی گفت: از اول شروع دولت برای خانوارهای حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای آنها مدنظر قرار می‌گیرد.

پزشکیان: منابع دولت باید هدفمند تقسیم شود

مسعود پزشکیان گفت: ما در قدم اول باید بدانیم کجا هستیم. آنچه که آمارها نشان می‌دهد این است که اختلاف مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا در رابطه با بنزین وحشتناک است. به کسانی که بیشترین پول را دارند بیشترین امکانات را می‌دهیم و برعکس به کسانی که کمترین پول را دارند، کمترین امکانات داده می‌شود. بنابراین ما اول باید بدانیم که کجا هستیم تا ببینیم چطور عمل کنیم. 

وی افزود: اینکه ما بخواهیم این بی‌عدالتی را اصلاح کنیم باید ببینیم کجا را نگاه می‌کنیم. آمار و ارقام کاملا گویا است که کجاییم. قدم اول برای حل مشکلات داشتن یک زبان و نگاه مشترک است. دولت منابعی را که تخصیص می‌دهد باید هدفمند باشد. این مسئله چه در رابطه با بنزین و یارانه و چه در مسائل دیگر صدق می‌کند.

پزشکیان گفت: بانکها 55 درصد تسهیلات خود را به تهران می‌دهند و مابقی را به سایر شهرهای کشور که این  مسئله موجب آن می‌شود که بیشتر توسعه در تهران و اطراف آن صورت گیرد. جمعیت زیر خط فقط ما در سالهای متمادی بدتر شده است و بهتر نشده است. وضعیت استانهای ما هم اینطور است؛ مرزها و حاشیه ها وضعشان به شدت خراب است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری خاطرنشان کرد: تئوری خیلی ساده است ولی این‌ها واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده است و آمار و ارقام کاملا گویاست که کجاییم.  متاسفانه اختلافات باعث می شود که به هدف نرسیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم.

وی افزود: دولت منابعی که تقسیم می‌کند باید هدفمند باشد و اگر بخواهد قیمتها درست شود باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل درست شود. ما می‌توانیم با هماهنگی کارشناسان و مدیران و مردم نسخه‌ای را بنویسیم که قابل اجرا باشد وگرنه یک قسمتی را درست می‌کنیم و بقیه جاها را تخریب. البته نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهکهای پایین داد و نگذاشت دهکهای بالا منتفع شوند. 

جلیلی: یارانه‌ها باید عادلانه توزیع شود

سعید جلیلی بیان کرد: بنده پیروزی تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقه با تیم ملی آمریکا تبریک می‌گویم؛ البته اگر گفته نشود که خود آمریکا نمی‌خواست برنده شود!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن تسلیت جان‌ باختن برخی افراد در حادثه بیمارستان قائم رشت و زلزله کاشمر، اظهار داشت:  وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه‌ترین شکل توزیع کند. اگر دو خانواده را در تهران مقایسه کنیم، یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده‌ی چهارنفره که خودرویی ندارد. خانواده‌ای که سه خودرو دارد 12 برابرِ خانواده‌ی بدون خودرو یارانه دریافت می‌کند؛ با اینکه مرفه‌تر هستند. این در شرایطی است که 44 درصدِ مردم ما ماشین ندارند و از این یارانه محروم می‌شوند.

جلیلی عنوان کرد: اگر یک خانواده‌ی چهار نفره که حقوق بین 12 تا 16 میلیون تومانی دارد، طبق قانون، از کسی که 16 میلیون تومان حقوق می‌گیرد حدود 1.6 میلیون مالیات گرفته می‌شود؛ عملاً یارانه‌ای که می‌دهیم را از او در قالب مالیات می‌گیریم. این در حالیست که کسانی که درآمدهای بساری زیاد دارند یا با فرار مالیاتی و عدم شفافیت این مالیات را نمی‌دهند.

وی بیان کرد: این نشان می‌دهد مناسباتی که وجود دارد، نیازمند تصحیح جدی است. ما چند طرح در این‌زمینه آماده کرده‌ایم. ما بررسی کردیم که این انرژی چگونه توزیع شود و مردم یارانه را داشته باشند و این توزیع یارانه طبق خودرو نبوده و بلکه طبق فرد باشد. در این‌صورت موجب عدالت خواهد بود و مردم می‌توانند طبق منافع خود مصرف انرژی را مدیریت کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما طرح سبد کالایی را داریم که 13 قلم کالای اساسی باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

قاضی زاده: علی رغم تحریم ‌ها چرا عملکرد رئیسی با روحانی متفاوت است؟

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم صحبتهای خود گفت: سوالم از آقایان پزشکیان و پورمحمدی این است تحریم و FATF سالهاست که هست ولی چرا عملکرد دولت‌های نهم، دهم و سیزدهم با دولت‌های یازدهم و دوازدهم متفاوت است. نمودارهای آقای پزشکیان خیلی آشنا بود؛ خود من این نمودارها را در انتخابات قبل به مردم عرضه  کردم اما سوال این است که چطور می‌خواهیم آن را اجرا کنیم؟ برخی برنامه‌های ما در دولت شهید رئیسی اجرا شده است و نتایج آن را می‌بینیم.

 

وی افزود: ما کارهایی که گفتیم را در بنیاد شهید انجام دادیم و دارایی‌های بنیاد را به خود ایثارگران واگذار کردیم و فقر مطلق را رفع کردیم.

 

قاضی‌زاده ادامه داد: برنامه‌ای شبیه به آقای زاکانی داریم اما این برنامه به صورت پله کانی و بر اساس پول ملی است چون باید ارزش پول ملی راهم تقویت کنیم. ما یک کارت انرژی به خانواده‌ها می‌دهیم و فرض می‌کنیم هم هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد و بر اساس آن یارانه می‌گیرد و اضافه آن را هم به کالابرگی که در اختیار خانواده است، وصل می‌کنیم.

 

این نامزد انتخابات عنوان کرد: نظام یکپارچه مالیات و یارانه طراحی کردیم که بر اساس آن کسانیکه هزینه‌هایشان بیش از درآمدشان است، حمایت می‌شوند اما کسانیه درآمدشان بیشتر است، باید مالیات بدهند. درست است باید یارانه را به انتهای زنجیره بدهیم اما ابتدای زنجیره هم مهم است. بخشی از یارانه دولت باید توسط قرض الحسنه توسط بانک‌ها در اختیار تولید قرار بگیرد و به ابتدای زنجیره داده شود.

قالیباف: باید فاصله بین حقوق و تورم کم شود

قالیباف در بخش دوم سخنانش اظهار داشت: در ادامه بحث ما حقوق بگیران است؛ یعنی چگونه با افزایش تورم بتوانیم این فاصله را جبران کنیم. مثلا برخی از مردم اصلا امکان کار ندارند، اینجا دولت باید حمایت کند.

 

وی افزود: برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آن موقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان دهک‌های پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است. در حوزه ثروت دهکهای بالا 45 برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

 

قالیباف تصریح کرد: انرژی، مصرفش 1 به 22 است. بعضی افراد 22 برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند. این عین بی عدالتی و ظلم است که باید اصلاح شود.

 

وی ادامه داد: باید هدفمند اینکار انجام شود. 44 درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند ولی بعضی خانواده‌ها 6 خودرو دارند. برخی خانواده‌ها 140 میلیون در سال یارانه بنزین می‌گیرند و بعضی هیچ نمی‌گیرند.

 

قالیباف با بیان اینکه ما نزدیک به 40 درصد انرژیمان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم، تاکید کرد: این مال خانواده‌هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می‌کند پولش به خودش برگردد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در طرحی که داریم هرکس صرفه جویی کرد خودش تصمیم می‌گیرد که این میزان از دارایی خود را میخواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خود افراد است.

 

وی افزود: در طرحمان می‌تواند آن را به نقد تبدیل کند یا در بورس ارائه کند. ولی مهم این است که این اموال باید به نفع مردم باشد و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

پورمحمدی: در همه دوره‌ها تورم بیشتر می‌شود

پورمحمدی در بخش دوم سخنانش گفت: در این آمارها بیان مشکلات به صورت پیوسته گفته شده است و راه‌حل‌ها نیز گفته شده اماواقعیت این است که نمودارها منفی بوده و در همه دوره‌ها نقدینگی و تورم و خط فقر بیشتر شده و دهک‌ها بهم می‌ریزد و فاصله فقیر و غنی بیشتر می‌شود.

 

وی با طرح این پرسش که چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم؟ ادامه داد: چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله فکر می‌کنیم میتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟ رهبری مسئله تحریم‌ها را به صورت جدی می‌گوید و راهکارهای روابط بین الملل و چالش‌های داخلی و یارانه سوخت 120 میلیارد دلاری را باید توجه کنیم.

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: روسای همین جلسه به بخشی از مسائل مهم کشور نمی‌پردازند و نمی‌خواهند پاسخگو باشند؟ با برادر عزیز آقای جلیلی یک زمانی در شورای عالی امنیت بحث FATF صحبت کردم و گفتم بحران تبادل مالی داریم و اگر برجام هم نباشد ما را گرفتار خواهد کرد.

 

پورمحمدی گفت: ایشان در پایان جلسه گفتند اگر تو مسئول باشی من می‌پذیرم ولی آقایان را قبول ندارم!‌ من گفتم آقا اصل مسئله را بپذیرید امروز 8 سال از آن موقعیت گذشته و به اقتصاد فشار آمده است. آقای پزشکیان که در ستادهای ایشان افراد نوبت پست دارند! زمانی که بحث برجام شد شیپور پیروزی زدیم! من که نسبت به برجام موضعم روشن است.

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد:  آقایان 100 درصدی کردند و گفتند همه مشکلات حل خواهد شد و بعد از فرصت خنثی سازی باید در آن دولت استفاده کافی می‌شد که نشد! امروز همه آن آدمها قرار است دولت را اداره کنند! آیا می‌توانند اداره کنند؟

 

وی  خطاب به قالیباف تاکید کرد: آقای قالیباف 4 سال رئیس مجلس بودید شما باید 4 سال کار می‌کردید؛ 25 موضوع مهم در این برنامه تا یکسال دیگر تا تصویب معلق است.

هرکه به ستاد من بیاید او را می‌پذیرم

مسعود پزشکیان در بخش دوم اظهاراتش طی سخنانی با بیان اینکه مشکلات ما با دعوا حل نمی‌شود، گفت: خیلی از تئوری‌هایی که دوستان می‌گویند مشکلات را حل نمی‌کند. وضعیت سفره مردم در دوران آقای رئیسی روز به روز بدتر شده است. من وزیر دولت آقای خاتمی بودم. از نظر شاخص اقتصادی دولت ایشان بالاترین ثبات را داشته است.

 

وی افزود: هر که بیاید ستاد من او را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیرم اما آنچه که به آن عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و چارچوب‌هایی است که مشخص شده است و برای ما خط قرمز به شمار می‌رود. وقتی پول‌ها و منابع در جاهایی که پولدار هستند خرج می‌کنیم و چابهار، خوزستان، بلوچستان و کردستان را نمی‌بینیم مشکل حل نمی‌شود.

 

پزشکیان با بیان اینکه لازمه حل مسائل  کشور، انسجام داخلی است، عنوان کرد: بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام مملکت وضعیت خرابی دارد. خوزستانی که نفت و گاز دارد امکانات معمولی از جمله مدرسه و زیرساخت‌ها را ندارد و اگر ما شغل را درست نکنیم و با دنیا مشکلات‌مان را حل نکنیم، به جایی نمی‌رسیم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: همین الان بالای چند هزار میلیارد بخاطر تصمیمات ناصواب ما از بودجه مملکت هدر می‌رود و در میادین مشترک، نفت و گاز ما را می‌برند و ما نمی‌توانیم ببریم. شما قطر را ببینید که در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی هستیم.

 

وی افزود: چرا ما طبق قانون، حقوق بازنشستگی و فرهنگیان را به آنها نمی‌دهیم. چه دولت شهید رئیسی و چه در دولت روحانی طبق تورم حقوق‌ها را اضافه نکردند. بازنشسته‌ها از ما می‌‌خواهند که طبق تورم به آنها حقوق بدهیم. اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد. ما اگر می‌خواهیم مشکلات‌مان حل شود باید با مردم صادق باشیم. شعار دادن که کاری ندارد.

 

پزشکیان گفت: در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند و چرا چای دبش درست شد. مشکل ما اختلافات خودمان و سیاست‌های خارجی ما است.

 

سوالات مرحله دوم که توسط مردم و کارشناسان در دور بعدی مناظره نامزدها شرح شده، به شرح زیر است: 

 

سوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به بحث «ارتقای نظام سلامت» اختصاص دارد:

 

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

 

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

 

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

 

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

 

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

قاضی زاده: گویا در تهران فقط تولید دود و سیاستمدار داریم

قاضی زاده هاشمی در بخش سوم صحبت‌های خود عنوان کرد: من در ابتدا لازم می‌دانم به شبهه‌ای که درباره شهید رئیسی شد پاسخ دهم. فرق شهید رئیسی با دیگران این بود که با فاسد کنار نمی‌‌آمد و خودش اولین گزارش دهنده بود و با فساد برخورد می‌کرد.

 

وی اظهار داشت: اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید و سلامت را گسترش دهیم و ابعاد سلامت هم گسترده است. وظیفه دولت هم این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند و آنچه آلودگی ایجاد می‌کند را خاموش کند.

 

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در تهران با اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده کسی نیست که در آن بیمار نشود و تعداد روزهای پاک بسیار اندک است و گویا در تهران فقط تولید دود و سیاستمدار داریم. ما باید باید ورزش را وارد خانواده کنیم و کم تحرکی را از بین ببریم؛ در بنیاد شهید با اجرای همین کار خانواده‌های آسیب پذیر را شناسایی کردیم و برای آنها برنامه گذاشتیم که خیلی خوب بود.

 

قاضی‌زاده ادامه داد: اگر کسی بیمار شد نباید او را رها کنیم و باید دسترسی عادلانه به خدمات خوب اتفاق بیافتد و پوشش هزینه‌های درمان به صورت یکسان اتفاق بیافتد. باید میزان پوشش بیمه‌ای در دهک‌های پایین را انجام دهیم. در دولت رئیسی 16000 تخت بیمارستانی احداث شد و ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی افزایش یافت، هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد و 12 میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند. ما وظیفه داریم سه دهک پایین را تحت پوشش قرار دهیم و از اینکه کسی به خاطر درمان دچار فقر شود جلوگیری کنیم.

قالیباف: قانون اقدام راهبردی باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی در بیاید

قالیباف در بخش سوم سخنانش اظهار داشت: آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم یک کاغذ پاره است و آسیب می زند؛ از این رو با مذاکره موافق هستم، اما مذاکره یک روش مبارزه است.

 

وی افزود: آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده. یقین کنیم که با دشمن مذاکره می کنیم اما دشمن است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برجام، گفت: به آمریکا اعتماد شد ترامپ بیرون رفت و یک طرفه همه چیز را عمل می کردیم و باید گزارش آن را ارائه می‌دادیم؛ از این رو مجلس اقدام کرد و باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی درآمد.

 

قالیباف افزود: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و  قانون اقدام راهبردی تصویب شد. درباره این رابطه رهبر انقلاب فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده است.

 

وی ادامه داد: هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ هم در داخل ظرفیتهایی وجود دارد که باید آن طرفیتها را فعال کنیم.

 

قالیباف تاکید کرد: گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره کنیم دریغ ندارم. ولی از آن طرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم باید استفاده کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در سال 104 میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه  گذاری می‌کنند حتی اگر تحریم نباشد؟

 

وی ادامه داد: مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛  منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. بنده حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع  کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم.

 

قالیباف در پاسخ به پورمحمدی، تصریح کرد: بله قانون مجلس باعث شد تا کشور از یک بلاتکلیفی در بیاید؛ قبل از قانون اقدام راهبردی فروش نفت زیر 1 میلیون بشکه بود، اما بعد از آن فروش به بیش از 1 میلیون و 200 هزار بشکه رسید.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگر، بیان داشت: در حوزه سلامت هم این را می گویم که حتماً باید بهداشت را بر درمان مقدم کنیم.

پورمحمدی: بسیاری از پزشکان و پرستاران وضع مالی خوبی ندارند

پورمحمدی در بخش سوم سخنانش گفت:‌ صرف تصویب یک مصوبه که مهم نیست بلکه باید نتایج عملی آنها را ببینیم! آقای قالیباف! داستان اکراین، رقابت چین با آمریکا و ... راه مواصلاتی و خط ابریشم  و ... مناسبات قدرتی است که در حال تغییر است.

 

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: نفت را ارزانتر می‌فروشیم و پول ما رانگه می‌دارند! قضایا پیچیده است. آیا تورم و نقدینگی کنترل شد؟ باید به مسائل عمیق‌تر توجه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه سه پزشک در جلسه ما و از نامزدهای ریاست جمهوری هستند، اظهار کرد: 45 درصد کادر پزشکی در تهران است و این همه مهاجرت در حوزه پرستاران و پزشکان اتفاق افتاد است و اینها مسائلی است که احترام به جامعه در تامین نیازها‌ باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

پورمحمدی گفت: کادر پزشکان مشکلات جدی دارند اما الحمدالله دانش پزشکی و تکنیک و تجربه پزشکی و تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی و شبکه آموزش روستایی و تکنولوژی جدید به همراه هوش مصنوعی باید توجه شود. ظرفیت‌های زیادی در کشور و ایده‌ و طراحی و ابتکار زیادی وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود.

 

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: حتماً ترامپ شاید بخواهد برگردد. باید در این میدان با قدرت برویم و از فرصتها استفاده کنیم و شکاف لحظه‌ها کنیم؛ نشده است تا اینجا.

ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نخواهد برد!

زاکانی در بخش سوم سخنانش خطاب به پزشکیان گفت: از توصیه‌های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم! ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نخواهد برد! بعداً ایشان باید توضیح بدهند که با اسناد SFO چه کار کرده است؟! اسنادی که از خارج از کشور به دفتر ایشان آمد و بایگانی شد و باید توضیح بدهند که چه کار کردند؟! که به موقعش بحث خواهیم کرد!

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: مهمترین بخش در حوزه پزشکی نیروی انسانی که سرمایه بزرگی است. بهره‌ورز،‌ پرستاران،‌ ماماها و ... بزرگترین سرمایه ما هستند. ما شبکه بهداشت را تقویت می‌کنیم و پیشگیری مقدم بر درمان است. بیمه پایه رایگان باید دراختیار 15 درصد جامعه قرار بگیرند که بیمه نیستند و 60 درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد و بیمه‌ها را عمق می‌دهیم.

 

وی  با اشاره به رایگان شدن درمان 40 درصد مردم در دولت خدمت ادامه داد: یک هزار و 54  بیمارستان را در کشور داریم که 184 بیمارستان  خصوصی است و نزدیک به 600 بیمارستان دولتی است.

 

زاکانی اضافه کرد: هزینه بیماران صعب العلاج در دولت خدمت به صورت کامل رایگان خواهند شد و دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند و مسیر تحول را به سمتی میبرد که سلامت در زندگی افراد بتواند اسباب حفظ و صیانت انجام بشود.

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه امروز 40 درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم هزینه می‌شود، گفت: این را به بین 20 تا 30 درصد ظرف 4 سال درصد خواهیم رساند.

پزشکیان: با 10 تا 20 میلیون حقوق پزشک به مناطق محروم نمی‌رود

مسعود پزشکیان در بخش سوم اظهارات خود طی سخنانی اظهار داشت: اینکه در رابطه با بهداشت و درمان ما چه کردیم، بنده در تبریز که رئیس دانشگاه بودم، ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در عرض 6 ماه بیش از 600 خانه بهداشت بدون اعتبار و با کمک‌های مردمی ساختیم. با بچه‌هایم در کوهستان‌ها کارگری کردیم. و برای اینکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً در این مناطق کارگری کردیم.

 

وی افزود: بحث پزشک خانواده را در این مناطق راه انداختیم. نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان‌ها به شکل کالا رفتار کرد. قبل از ما در قانون برنامه سوم توسعه قرار بود همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود و مریض‌ها به بیمارستان می‌آمدند و مرده‌‌ی آنها نیز تحویل خانواده‌شان نمی‌دادند. ما این را تغییر دادیم و بیمه‌های روستایی را در دولت آقای خاتمی درست کردیم. هرکس سر تخت پول نداشت او را بیمه کردیم. آمبولانس‌ها و مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم. همه این موارد در سیاست‌های مقام معظم رهبری دیده شد.

 

پزشکیان با اشاره به ایرادات ساختار بیمه‌ای کشور گفت: مجلس  و دولت و قوه قضاییه از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند و وقتی به مردم می‌رسد پول کم می‌آورند. ما خدمت آقای قالیباف رفتیم برای اینکه حداقل درآمدهای ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این بخش اختصاص پیدا کند. درآمد ناشی از 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده مخصوص بیماران صعب العلاج است و اگر این منابعی که بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان است،‌ درست تخصیص پیدا کند، مشکلات قابل حل است.  ما روند حرکت را در بهداشت و درمان به نفع مردم و محرومان عوض کردیم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست‌‌جمهوری گفت: در مجلس همیشه دعوای ما این است که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند. مشکل این است که ما دولتی‌ها و مجلسی‌ها و قوه قضاییه می‌رویم بخش خصوصی و به مردم که می‌رسد دولت‌ها پول نمی‌دهند و مجلس هم فشار لازم را نمی‌آورد. در حالی که ما باید سر سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم نه اینکه خودمان با خودمان ویژه عمل کنیم.

 

پزشکیان عنوان کرد: در همین مجلس گذشته درامد پزشکان را کاهش دادند و سقف گذاشتند ولی خودشان بیرون قرارداد داشتند و پول بیشتری می‌گرفتند. پزشک خصوصی که دولت یا مجلس با او قرارداد داشت در یک عملش به اندازه یک ماه پزشک بیرون پول می‌گرفت.

 

وی گفت: هرچقدر پزشک تربیت کنید آیا این پزشک با 10-20 میلیون به روستا می‌رود؟ باید ساختار را عوض کنیم. اینکه تئوری بدهیم ولی سفره‌مان را با مردم جدا کنیم، مشکل را حل نمی‌کند.

جلیلی: سازوکار بیمه‌ها باید عدالت‌محور شود

جلیلی در بخش سوم سخنانش اظهار داشت: بخشی از نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت است و برخی موضوعات فراتر از این است. در 45 سال گذشته میانگین طول عمر که در ابتدای انقلاب 55 سال بود امروزه به 77 سال رسیده و این از موفقیت‌های نظام سلامت ماست. 24 ساعت گذشته متاسفانه 1200 فنر از جمعیت ما فوت کردند و این آمار به‌صورت متوسط است. مرگ حق است ولی این رافع مسئولیت ما در مرگ‌های قابل پیشگیری نیست و باید این مرگ‌ها به صفر و یا حداقل برسد؛ 47 درصد از این آمار مرگ زودرس است. برخی از این‌ها به‌خاطر آلودگی هوا، دخانیات، یک عارضه بیماری و غیره است.

 

وی بیان کرد: دولت اینجا وظیفه دارد و برخی این موضوعات فراتر از یک دستگاه بوده و کارویژه است. حدود 2.42 درصد از جمعیت ما در سال دچار بیماری‌هایی می‌شوند که هزینه‌های کمرشکن دارد و به زیر خط فقر می‌روند. اگر بیماری سراغ مردم برود، همان بیماری کافی باشد و شرایط دیگری حادث نشود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: متاسفانه خود صندوق‌های بیمه به‌دلیل اشکالاتی بیمار هستند و عدالت‌محور عمل نمی‌شود. اگر چنین جمعیتی این‌گونه دچار مشکل می‌شود و یک خانواده متاثر از آن می‌شود، باید بیمه‌ها سازوکار عدالت‌محور داشته باشند. یارانه فقط این نیست که فقط به فرد بیمار داده شود و بلکه باید نحوی توزیع شود تا کاهش هزینه‌های این بیماری را شاهد باشیم.

قاضی زاده: گردشگری سلامت باید فعال شود

قاضی‌زاده هاشمی در بخش چهارم صحبت‌های خود عنوان کرد: با بیان مساله، مسائل حل نمی‌شود. ساحت ریاست جمهوری ساحت شخصیتی است که مسائل را بررسی کرده و با کارشناسان نشسته و با برنامه‌های مشابه آشناست و روندها را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرض می‌کند. ولی دوستان جوری بحث می‌کنند که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه می‌خواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم! خواهشم این است که حرف روشن بزنیم.

 

وی افزود: الان 4 میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو می‌دهیم‌ ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است. اینجا باید بگوییم می‌خواهیم چه کنیم که دچار قاچاق معکوس دارو نشویم؟راهکار ما استفاده از بیمه و دست برداشتن از فشار به کارخانه‌های تولید داروست.

 

قاضی زاده عنوان کرد: یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم. در بنیاد شهید، ما نظام بیمه را به چرخش داده در نظام سلامت متصل کردیم و این مشکلات را حل کرده‌ایم. یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درآمد بهتر آنها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش 20 میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم، می‌شود این کار را کرد و درآمد 100 میلیون یورویی ما در سال به 5 میلیارد دلار بعد از 4 سال برسد. با فعال کردن گردشگری سلامت سایر حوزه‌های گردشگری هم فعال خواهند و مشکل مهاجرت پزشکان ما هم حل می‌شود. بهترین وضعیت حوزه سلامت را در منطقه داریم و پزشک و پرستار ما را اروپاییها و آمریکاییها روی دست می‌برند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم و تکمیل نظام شبکه هم باقی مانده که باید انجام دهیم. تکمیل نظام شبکه و تقویت این موضوع در روستا و توسعه آن در شهر‌ها موضوع مهمی است. باید کاری کنیم مراقبت اولیه طوری انجام شود تا افراد پرخطر همواره کنترل شود تا خطر را از آنها دور کند.

قالیباف: سلامت مهم‌تر از معیشت است

قالیباف در بخش چهارم مناظره دوم، با بیان اینکه سلامت مهم‌تر از معیشت است، اظهار داشت: در نظام سلامت عوامل موثری است که در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست؛ ریشه در عوامل دیگری دارد که نیاز به هماهنگی‌های بخشی دارد.

 

وی افزود: آلودگی آب، هوا و صوت، هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد. اصلاح این موارد باید فرابخشی باشد. از این کار یا غفلت کردیم یا ناآگاه بودیم و یا اینکه بدون تعارف عرضه‌اش را نداشتیم که انجام بدهیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تدبیر درست و مدیریت خیلی در کار موثر است، تصریح کرد: محیط زیست امروز از استراتژی‌های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

 

قالیباف تاکید کرد: بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است. الان هم در نظام سلامت 20 سال دیگر افراد بالای 60 سال ما سه برابر می‌شوند و الان باید چاره کرد.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما الان باید هم آینده‌مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم که در سلامت تحت فشار نباشند.

 

وی افزود: الان بین 8 تا 9 میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه می‌کنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب 8-9 میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در بیماری‌های صعب العلاج مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار داد طبق قانون؛ امروز حدود 2 میلیون نفر تحت پوشش این هستند. سه دهک اول یعنی 6 میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

پورمحمدی: اسراف و پرت عظیم انرژی داریم

پورمحمدی در بخش چهارم سخنانش افزود: بحث سلامت جزو نقاط مثبت ما است، ما سه پزشک در جلسه داریم که طرح‌های خود را به ما بدهید که ما اجرا کنیم!

 

وی خاطرنشان کرد: تقریباً از نظر بسترها دانش و ظرفیت و هتلینگ و بیمارستان و تخت و آزمایشگاه‌ها و ... در وضعیت خوبی هستیم. ما باید توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای مشاوره و درمان و سایر زیرساخت‌ها را گسترش بدهیم. آقای قالیباف اشاره کردند که سالمندی مسئله جدی کشور است و بعضی از بیماری‌های جدید مثل اوتیسم آمده است.

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: من فکر می‌کنم باید نگاه جامع و کامل داشت. پزشکان و کادر بزرگ پزشکی جزو فرهیخته ترین اقشار جامعه ما هستند.

 

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت ظرفیت بسیار مهمی است و باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: کلان سیاستگذاری‌ها را دولت باید توجه کند و بستر مناسب و مدیریت اقتصاد سلامت و درمان را فراهم کنیم.

 

پورمحمدی اظهار کرد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که متاسفانه در دوره‌های  گذشته یعنی 15-16 سال گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانسته سامان یابد و اسراف و پرت عظیم انرژی داریم. حتی می‌توانیم کل انرژی را به اندازه رفاه مطلوب و سطح بالای جهانی، مثلاً‌ اروپا میانگین مصرف سوخت رابه مردم مجانی بدهیم.

 

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: ما مسائل زیادی داریم که عمدتا در رویکردها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، چابک سازی دولت و کاهش هزینه‌ها و ... است.

جلیلی: باید از مرگ‌های زودرس جلوگیری شود

سعید جلیلی در بخش چهارم سخنانش گفت: بحث ما سلامت است و از مباحث حیاتی آحاد کشور است و صحبت از نقش رئیس‌جمهور در این زمینه است. رئیس‌جمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد و این بحث در قانون اساسی تاکید شده است.

 

وی بیان کرد: برخی موضوعات نظام سلامت بیشتر ناظر به مباحث وزارت بهداشت است و خیلی از این موارد خارج از آن است و سلامت مردم را نشانه می‌گیرد و موجب می‌شود سلامتی مردم تهدید شود. ما در چند سال گذشته به‌طور متوسط از تلفات جاده‌ای حدود 20 هزار نفر است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: از موضوعات دیگر در بحث نظام سلامت عوامل اجتماعی است. اشتغال و امنیت شغلی بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد. بیماری‌ها و فوت‌ها به‌دلیل عوامل اجتماعی و سایر عوامل است.

 

جلیلی بیان کرد: اگر می‌گوییم آلودگی هوا، غذایی و عوامل دیگر می‌تواند این‌قدر بر سلامت مردم موثر باشد، چه کسی باید این را دنبال کند؟ وظیفه‌ی رئیس‌جمهور این است که تا حد ممکن مرگ‌های زودرس را جلوگیری کرده و کاهش دهد.

 

وی عنوان کرد: اگر 10 سال پیش رئیس‌جمهور این مباحث را دنبال می‌کرد و درصد قابل توجهی کاهش می‌یافت، بسیاری از مردم ما به مرگ دچار نمی‌شدند.

محمدباقر قالیباف در بخش پایانی مناظره دوم اظهار داشت: دولت چهاردهم دولت خدمت و پیشرفت است. در دولت خدمت برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود.

 

وی افزود: در حوزه پیشرفت و آینده برنامه داشته باشیم و در نگاه 14 14 وقتی در حقیقت حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم باید یک چیزی را بر روی زمین داشته باشیم تا بعدا به گذشته خود بتوانیم افتخار کنیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مابه التفاوت فاصله بین تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. یعنی اگر امروز می‌گوییم 20 درصد افزایش حقوق داریم و 30 درصد تورم است و رشد اقتصادی 3 درصد، انصاف و عدالت این است که آن 10 درصد بیشتر از افزایش حقوق برای کسانی که حقوق ثابت می‌گیرند از جمله کارمندان، کارگران و بازنشستگان با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

 

قالیباف با بیان اینکه یک طرح 5 فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود، تصریح کرد: بحث دوم در حوزه مسکن است؛ 80 درصد شهرهای ما و 100 درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند، بدهیم.

 

وی ادامه داد: باید به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک 75 متری بدهیم که بدون اجاره بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد، گفت: طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیبهای اجتماعی  جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال و ... دارند؛ با استفاده از تجربه من در پلیس می‌گویم که باید مرز شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

 

قالیباف در پایان گفت: طرح پنجم، از سواحل خلیج فارس و دریای عمان غافل هستیم؛ باید پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم.

 

مصطفی پورمحمدی در بخش پایانی سخناش در دومین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» گفت: بحث‌های مختلفی در این جلسه مطرح شد. وضعیت فعلی ما مهم است که با امکانات محدود فعلی باید تلاش کنیم نظام بهره‌وری را اصلاح کنیم و جلوی هدررفت منابع را بگیریم. بحث چابک‌سازی بسیار مهم است که همه حرف آن را می‌زنیم اما هر دوره دولت‌ها بزرگتر شده‌اند!

 

وی ادامه داد: نظام دیوانی، اداری و اجرایی را خوب نمی‌شناسیم و از دور دستی بر آتش داریم. چالش‌های آن را نمی‌شناسیم و نسخه‌های کلی، رویایی و توهمی می‌نویسیم. کسی که اصلاحات اساسی می‌خواهد انجام بدهد بایستی نظام اداری را خوب بشناسند. رفتار اداری معیوب به ارث گذشته از رژیم گذشته در جاهای معیوب‌تر حفظ کردیم!

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: اصلاح نظام اداری، رکن رکین هر تحولی با هر نگاه و رویکردی است که متاسفانه جزو غایبان بزرگ و طرح‌های  مطرحی ما است. ما پیوسته حرف از خدمت میزنیم اما رفتار ما آقابالاسری و عامرانه است اما مردم درک می‌کنند که با رفتار عامرانه ادعای خدمت محقق نمی‌شود. خیلی وقت‌ها صحبت از عدالت می‌کنیم اما به اطراف که نگاه می‌کنیم پرونده‌ها، رانت‌ها،‌ ویژه‌خواری‌ها گواهی می‌دهد که شعار عدالت به این راحتی ها نیست و عدالت هزینه دارد.

 

وی اضافه کرد: مسئله مهم  و اساسی استفاده از همه ظرفیت‌ها است چراکه ما گریز نخبگی داریم. اگر می‌خواهیم کشور را بسازیم اعتماد نخبگان را باید جلب کنیم. آستانه تحمل ما به شدت پایین است و یک ذره اختلاف سلیقه را نمی‌پذیریم!

 

پورمحمدی با اشاره به مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: در مبارزه با فساد روش‌های سنتی پاسخگو نیست و ما گرفتار ملاحظات، آلودگی‌ها و بی‌برنامگی هستیم و هر روز نیز پرونده جدیدی ایجاد می‌شود و همین موارد منجر به ناامیدی مردم می‌شود.

 

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانی هستیم و دولت قرار،‌قرارش بر تغییر جدی رویکردها است.

 

 

نظر شما