شناسهٔ خبر: 67287373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی:

دارایی‌های دولت را در جهت ثروتمند کردن مردم به خود مردم منتقل می‌کنیم

قاضی‌زاده هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه های ما این است که دارایی‌های دولت را در جهت ثروتمندتر کردن مردم به خود مردم منتقل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریات جمهوری گفت: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین برنامه مناظره تلویزیونی که در رسانه ملی برگزار شد گفت: من ابتدا پیروزی تیم ملی والیبال ایران مقابل آمریکا و هلند را تبریک می گویم که با وجودرفتن مربی خارجی و آوردن مربی داخلی به این نتیجه رسیدیم.

 همانطور که پیغمبر گفت: فقر امر نامطلوبی است و فقر را معادل بی ایمانی می شناسد نباید فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به طور ریشه‌ای با فقر برخورد شود.  متاسفانه در دهه ۹۰ اوضاع خوبی را طی نکردیم رشد اقتصادی منفی شد و ۳۰ درصد از سفره ایرانیان کوچک شد و با توجه به آنکه برنامه فقرزدایی صورت گرفته بود و ضریب جینی کاهش پیدا کرده بود، اما در ادامه ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد.

وی تصریح کرد:‌ ما قطعی برق گاز در زمستان و تابستان داشتیم و باعث شد که برخی از حامل های انرژی را وارد کنیم. ما باید ساز و کار جدی باشیم. ۳۰ درصد جمعیت کشور درآمد کمتری از ۱۲ میلیون تومان دارند. در برخی از خانواده‌ها کسی شغل خانواری دارند و باقی مانده کسانی که هستند شغل موثر ندارند. اقدام اساسی ما توسعه شغل است تا یک نفر از اعضای خانواده در آمد کافی داشته باشند. ما ۲ برنامه اساسی داریم یکی از برنامه های ما این است که دارایی‌های دولت را در جهت ثروتمندتر کردن مردم به خود مردم منتقل کنیم. شرکت و زمین وجود دارد باید برای توسعه درآمدی مردم به آنان متعلق شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به دومین برنامه خود گفت: باید قانون هدفمندی یارانه اصلاح شود. در دولت آقای احمدی نژاد میزان یارانه معادل ۴۵ دلار بود، دولت بعدی ۳ دلار شد و در دولت محرومان سید ۱۱ دلار شد و باید قانون هدفندی یارانه اصلاح کنیم.

باید تمام کسانی که در سه دهک آخر هستند را تحت پوشش قرار دهیم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود گفت: من قبل از اینکه ادامه توضیحات خودم را ارائه کنم، سوالی از جناب آقایان پورمحمدی و پزشکیان دارم که این است که تحریم و مسئله FATF  سال‌هاست وجود دارد عملکرد دولت نهم و دهم و عملکرد دولت سیزدهم متفاوت است و با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نیز فرق اساسی دارد. نمودارهای آقای پزشکیان هم آشنا بود و من در دولت قبل نیز آنان را نشان دادم سوال اینجاست که چطور می‌خواهیم اصلاح کنیم.

وی افزود: ما در بنیاد شهید دارایی مردم را به مردمی که عضو بنیاد شهید هستند بازگردانیم. ما باید تمام کسانی که در سه دهک آخر هستند را تحت پوشش قرار دهیم اما از قبل باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ سه قالب کلی اصلاح ناترازی انرژی داریم که مربوط به بنزین و گاز و برق است. منتهی طرح پلکانی است و پول ملی است و باید ارتقا بدهیم و باید هر خانواده دو خودرو داشته باشند و منابع را توزیع کنیم، ما یک طرح یارانه داریم که سال اول ۴۰ میلیون، سال دوم ۶۰ و سال سوم ۹۰ پرداخت می‌کنیم. یک گروه دیگری دارند که ما باید به آن توجه کنیم که مربوط به اخذ مالیات است. ما سه بخش دریافت مالیات داریم مالیات بر هزینه‌هایی که داریم برابری می کند و بخش دوم درآمدهایی است که بیش از آن هزینه دارند که تا سقف ۱۲ میلیون آن را جبران می‌کنیم. بخش بعدی درباره افرادی است که بیش از درآمد خود هزینه دارند که برنامه جداگانه وجود دارد.

وی افزود: در بخش پایانی موضوعی که در انتهای زنجیره داریم بحث درستی است. دامپروران، کشاورزان که گوسفند و گاو دارند ما باید به آنان کمک کنیم و به سرمایه در گردش آنان کمک کنیم.

فرق شهید رئیسی این بود که در حوزه فساد اعلان جنگ نمی‌کرد بلکه خود رسیدگی می‌کرد

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم سخنان خود درباره موضوع ارتقا سلامت گفت: ابتدا یک جمله بگویم که در دولت شهید رئیسی، فرق ایشان این بود که در حوزه فساد اعلان جنگ نمی‌کرد و بلکه خود رسیدگی می‌کرد و برخورد می‌کرد. در حوزه سلامت اولویت ما این است که بیمار نشوید.

وی افزود: وظیفه دولت این است که باید ریشه بیماری را خاموش کرد. آلودگی صوتی، خاک، هوا و غذا وجود دارد و باید این ریشه را خاموش کرد. ۱۰ درصد از جامعه ما با کاهش نشاط مواجه هستند که به بیماری گوناگون مبتلا می‌شوند. تعدای روزهای هوای  پاک در تهران کمتر است و به همین دلیل می گویند که در این شهر بیشتر تولید دود و سیاست‌مدار می کند که آسیب به جامعه است. باید ورزش را در سطح جامعه فراهم کنیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در بنیاد شهید برنامه مدون و برنامه ورزش گروهی گذاشتم. این کار مختص وزارت بهداشت نیست  بلکه باید سیاست گذار باشد. سطح دوم این است که کسی که بیمار می‌شود، باید ما او را رها کنیم؟ ما باید  مسیری که بیمار باید به مراکز درمانی مراجعه کند را معکوس کنیم. دسترسی سلامت و خدمات اتفاق بیفتد. دهک بالاتری که به بیمه دارند دسترسی به نظام بیمه دارند، باید به دهک پایین کاهش دهند. ۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند و باید به شهرهای محروم ارسال کنیم. افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی را بالا ببریم. آن دوستانی که با صنعت بیمه آشنایی دارند که کار بیمه باید حمایتی باشد باید وظیفه خود بدانند که کسی دچار مشکل نشود. صندوق بیماران صعب العلاج باید ایجاد شود تا کسی دچار فقر نشود و سه دهک پایین نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

باید درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری حوزه گردشگری سلامت را طی چهار سال به ۵ میلیار دلار برسانیم

قاضی زاده در بخش بعدی سخنان خود گفت: با بیان مسئله، مسائل حل نمی‌شود ساحت ریاست جمهوری صاحب شخصیتی است. حالا رئیس جمهور قرار است با کارشناس داخلی و خارجی صحبت کرده، با برنامه‌ها آشنا شود و اگر برنامه دارد آن را بررسی کند و برای اجرای آن به مردم راهکاری عرضه شود. بحثی که می شود این است که باید به مردم راهکاری ارائه کنند. ما  یک حرف روشن داریم که ۴ میلیارد دلار درباره دارو به مردم ارز ترجیحی می‌دهیم اما همچنان موضوع دارو مشکل دارد.

وی افزود: ما درباره دارو باید برنامه ای داشته باشیم تا مانند بنزین قاچاق معکوس نشود. یکی از راهکارهای ما پشتیبانی از تولید دارو است تا فشار را از کارخانجات دارویی که آن ها را نابود کردیم برداریم. ما در بنیاد شهید خدمات الکترونیک را فراهم کردیم اما مشکل ما این است که در نظام بیمه، پرداخت پول را به حوزه سلامت وصل نکردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در بخش گردشگری سلامت بهترین زیرساخت سلامت را داریم اما کادر درمان ما پزشکان و پرستاران ما به دلایلی که درآمد بهتری داشته باشند به مهاجرت فکر می کنند.  به طور مثال برادر عراقی ما از بالای سر ما عبور می‌کند به هند می رود ۹ هزار دلار درآمد دارند و بعد وقتی به تهران می آیند ۶ هزار دلار درآمد دارند که حتی در جاهای دیگر وضعیت بهتری در حوزه گردشگری دارد.  

وی تصریح کرد: باید درآمد ۱۰۰ میلیون دلار در حوزه گردشگری سلامت را در طی چهار سال به ۵ میلیار دلار برسانیم. این کار دو حسن دارند کادر درمان از کشور نمی‌روند، بخش دولتی و خصوصی ترمیم می‌شود و سایر بخش گردشگری کشور را فعال می کند. ما بهترین ظرفیت سلامت را داریم و کیفیت بالای پزشک را داریم و به خاطر همین است که پزشکان ما روی دست به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت می‌کنند.  یکی از برنامه‌های ما تکمیل نظام شبکه سلامت در روستاها و شهرهای محروم است. باید این مسیر را ادامه دهیم. مراقبت سلامت را توسعه دهیم و باید مراقب برای افراد در خطر بگذاریم تا خطر را از آنان دور کنیم.

اینجا مغالطه و بحث های کلی می‌شود

قاضی زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود درباره ارتقا نظام آموزش و علمی گفت:  ابتدا خطاب به برادارن پورمحمدی و پزشکیان می‌گویم، اینجا مغالطه و بحث های کلی می‌شود. اگر همه موضوعات را مقایسه کنیم بحث‌ها کلی می‌شود وقتی گفته می‌شود که باید عدالت اجتماعی را رعایت کنیم چه برنامه ای برای آن داریم؟ در بنیاد شهید تمام اعضای آن در یک سفره درمان دارند. سرانه درمان آن از ۱۷۴ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. شما باید بگویید چه کارهایی توانستید انجام دهید و آیا توانایی اجرای بایدها و نبایدها را دارید؟

وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش معیار جامعه را با سطح آموزشی می سنجند آموزش عمومی یک بحث بزرگ در جهان است. آموزش پرورش اصلی ترین وزارت خانه کشور است. بودجه به آموزش پرورش باید ۳۰ درصد کل بودجه کشور باشد که امروز ۸ درصد است و باید آن را به این ۳۰ درصد برسانیم که البته یک دفعه این امکان وجود ندارد. در زمان کرونا نیازهای آموزش و پرورش نادیده گرفته شد و در دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار آموزگار جذب کردیم. نظام رتبه بندی را تقویت کردیم. ۳۱۹۵۴ کلاس جدید و ۴.۵ میلیون متر مکعب زمین به آموزش پرورش تقدیم کردیم. ۹۱۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل را به تحصیل برگرداندیم و برنامه ما ادامه این شرایط و اصلاح عدالت آموزش است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما یکی خطاهایی که استراتژیک در آموزش و پرورش داریم این است که سن اصلی پرورش را از دست دادیم. سن ۳ تا ۷ سالگی سن آموزش است و هرچه سن بالاتر می رود بهره آموزشی کمتر می شود. در برنامه ما دوره اول شناخت است که از سن ۴ تا ۷ سالگی آغاز می شود که کودک با اعتماد به نفس، خلاقیت و روش کار در محیط و ارتباطات اجتماعی است. دوره دوم تا ۱۱ سالگی مربوط به سواد است. دوره سوم دوره مهارت است تا نوجوان مهارت شغلی را فرابگیرد تا بتواند بعد از آموزش شغل داشته باشد. امروز ۹۵ درصد بچه های هنرستان جذب بازار می شوند.

اگر مهاجرت برای ارتقا تحصیلی باشد خوب است

قاضی زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: من واقعا معتقدم با حفظ ساختار آموزشی مسائل آموزشی ما حل نمی شود. دوره آموزش طولانی داریم ما تا دوره فوق تخصص درس می‌خوانیم که ۲۱ سال است و نصف آن اضافه است. سربازی و طرح در دوره پزشکی اضافه می شود بعد می‌گویم نرخ فرزندآوری و ازدواج پایین آمده است. بنابراین ما باید بتوانیم بهره‌وری نیروهای انسانی را افزایش دهیم. به سرعت استعداد پیدا کنیم و در جریان پرورش، استعداد کشف کنیم و به مهارت برسانیم. اما باید در نظام آموزش عمومی تغییراتی ایجاد کنیم.

وی افزود: برای مهاجرت نخبگان چه کاری باید انجام دهیم؟ حوزه آموزش و ارتقا سطح علمی و استفاده از نخبگان را باید به مسائل اقتصادی پیوند دهیم. شرکت‌های دانش بنیان باید استعداد را پیدا کنند و با آنان همکاری علمی کنند. امروز اسرائیل در آمریکا دفاتری ایجاد کرده پژوهش می کند استعداد پیدا می کند و از آنان استفاده می کند. ما باید این کار را برای تامین نیازهای خود انجام دهیم. درآمد شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهیم تا نخگان را جذب کرده و خلق ثروت کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در  دولت آقای رئیسی به میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان ۶۴ درصد اضافه  شده است و سطح فروش از ۹۵ میلیون دلار به ۲ میلیارد ۹۵ میلیون رسیده و این باعث نگهداری نخبگان و بهبود و ارتقا علمی و آموزشی می شود. این باعث شده است که نخبه جوان زندگی خوبی داشته باشد و اگر این موارد را ادامه ندهیم باعث می شود که نخبگان ما کشور را به خاطر شغل و درآمد ترک کنند. سخت است که کشور را ترک کنند. البته بعد از مدتی برمی گردند. اگر مهاجرت برای ارتقا تحصیلی باشد خوب است اما برای شغل خوب نیست. با توسعه ایجاد شرکت دانش نیان می توانند در قله علم و فناوری جهان بایستند.

اگر در برنامه هدفمندی یارانه ها اختلال به وجود نمی آمد امروز مرحله دوم اجرا شده بود

یک تیم امنیتی در ستاد برخی است که به آنان خط می دهند

قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی سخنان خود در دومین مناظره تلویزیونی خود گفت: مردم عزیز خانواده بزرگ ایران در دولت خانواده و مردم، در اقتصاد دو کار داریم که با هم پیش خواهیم برد. سفره اقتصادی مردم بزرگ خواهد شد که این کار با تلاش جمعی، رونق در امور اقتصادی و سیاست خارجی باز که حامی اقتصاد خواهد بود، اتفاق خواهد افتاد .

وی تصریح کرد: عدالت اقتصادی در ایران شدنی نیست جز از طریق توزیع منابع دولت و اجرای برنامه هدفمندی یارانه و قطع درآمد عده ای که از تفاوت منابع  مالی از سرمایه ملی سود می برند. بدون اولویت  قرار دادن پرداخت منابع موجود در کشور به خود مردم رفاه عمومی محقق نمی شود. اگر در برنامه هدفمندی یارانه ها اختلال به وجود نمی آمد امروز مرحله دوم اجرا شده بود، فقر به این شکل نبود و شاهد ناترازی انرژی نبودیم. در دولت چهاردهم می خواهیم دولت شهید رئیسی را ادامه دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من تعهد می‌دهم تا پای جان در مقابل کسانی که در به نتیجه نرسیدن مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهیم بودند، بایستم.  آزادی اجتماعی، سیاسی جز از طریق فراهم کردن شرایط اقتصادی ممکن نیست. آنانی که وعده زندگی مطلوب می‌دهند اما با خرید رسانه می خواهند وعده های دیگران را کوچک بشمارند.

وی تصریح کرد: اگر از مردم بخواهیم بپرسیم آیا شرایطی که در دولت هفتم و هشتم ایجاد شد، دولتی که تا قبل از ۱۴۰۰ حضور داشت وضعیت بهتر بود یا دولت شهید رئیسی؟ پاسخ مردم نسبت به کسانی که می‌خواهند با رسانه جواب‌ را تغییر دهند متفاوت خواهد بود. دولت بعدی ما ادامه دولت شهید رئیسی است که با حفظ نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خواهد بود. روی صحبت من با دو نفر از نامزدهای خاص است که می خواهند ادامه دولت روحانی باشند. امروز یک تیم امنیتی در ستاد کسانی هستند که به آنان خط می دهند اما اعلام می شود که در ستاد ما باز است و ما از آن برنامه ها استفاده می کنیم. این صحبت‌ها را مردم باور نمی‌کنند. اگر بخواهید شخصیتی را بشناسید باید از طریق دوستان و همراهانشان شناخت. باید کسانی در دولت‌ها حضور داشته باشند که از فساد دوری داشته باشند و رویکرد عدالت و واقع‌گراینه داشته باشند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: برنامه بعدی من این است که اختیارات به استانداران و فرماندهان تفویظ خواهد شد تا دیگر مداخلاتی وجود نداشته باشد. در بنیاد شهید این برنامه را پیگیری کردیم و باعث شد تا ۳۷ درصد پیگیری ها از ستاد بنیاد شهید کم شود و کارشناسان ما در شهرستان‌ها و استان‌ها مانند رئیس ستاد پاسخگو به درخواست‌ها بود.

انتهای پیام/

نظر شما