شناسهٔ خبر: 67287189 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

با حضور وزیر صمت؛

کارخانه تغلیظ سرباره مس در رفسنجان به بهره‌برداری رسید شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

کارخانه تغلیظ سرباره مجتمع معدنی مس سرچشمه رفسنجان، با حضور وزیر صمت و جمعی از مسئولان استان کرمان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، امروز (پنجشنبه) و با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان استان کرمان، کارخانه تغلیظ سرباره مجتمع معدنی مس سرچشمه رفسنجان به بهره‌برداری رسید.

علی‌آبادی، وزیر صمت در آئین افتتاح این کارخانه، با اشاره به اینکه خام فروشی هنر نیست و صنعت مس برای خام فروشی ایجاد نشده، بر اهمیت توانمندی مهندسی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه از شما مهندسان انتظار متفاوت داریم، افزود: باید صنعت مس را بر اساس محور دانش‌بنیان، توسعه و صادرات آن را افزایش داد.

وزیر صمت با اشاره به صرف هزینه‌های بالا در تولید آب شیرین از خلیج فارس و انتقال آن به استان کرمان، خاطرنشان کرد: پروژه سرباره مس با استفاده از فناوری روز دنیا امروز در مجتمع مس سرچشمه به بهره برداری رسیده و فعالیت آن آغاز می‌شود.

علی‌آبادی با اشاره به لزوم فناوری در تولیدات داخلی گفت: بهتر است با مباحث فناوری روز دنیا، اکسید را در داخل تولید و به آلومینیوم تبدیل کرد که قیمت ها با فناوری کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه این مراسم، «حسین مدرس‌خیابانی» مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، اظهار کرد: کارخانه تغلیظ سرباره کنسانتره مس نخستین کارخانه از نوع خود در کشور است که با ظرفیت ۷۰ هزار تن و سرمایه گذاری ۷۰ میلیون دلاری به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه با افتتاح این پروژه ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در آن مشغول به کار می‌شوند، تاکید کرد: مانند همین کارخانه، یک کارخانه سرباره دیگر در مجتمع خاتون آباد شهربابک با ظرفیت ۴۰ هزار تن با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اضافه کرد: شرکت مس برنامه بلند مدت برای تولید کاتد مس دارد و تصمیم دارد در برنامه هفتم به تولید یک میلیون تن کنستانتره مس که به اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد دلار نیاز دارد، برسد.

وی افزود: در این راستا نیاز به اجرای عملیات خاکبرداری به میزان ۹۰۰ میلیون تن، اجرای زیرساخت‌های ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب و نیز برق دارد لذا عزم خود را جزم کردیم تا به جهش تولید برسیم.

مدرس‌خیابانی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: با کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت نخستین کارخانه تمام ایرانی کنستانتره مس را با ۳۰۰ میلیون یورو ارزش افزوده شروع کردیم.

وی در ادامه یادآور شد: بیش از ۲۰ میلیارد تن ذخایر مس در کشور وجود دارد که به موازات آن تولید کاتد و مفتول داریم.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران همچنین گفت: گلوگاه ما در حوزه معادن اکتشاف است که سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار متر مکعب حفاری توسط شرکت مس انجام شده است.

گفتنی است، بازدید از پروژه‌های مخزن آب ۲۰ هزار متر مکعبی آب و خط انتقال آب خلیج‌فارس در رفسنجان و بازدید از پروژه در حال احداث آهن اسفنجی شرکت فولاد طلوع پارس، از دیگر برنامه‌های امروز عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در سفر به استان کرمان بود.

انتهای پیام/

نظر شما