شناسهٔ خبر: 67285090 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر صمت: استفاده از فناوری روز دنیا صنعت مس را ماندگار می‌کند

کرمان - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با استفاده از دانش بنیان و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه بدهیم تا بتواند رقابت کند و ماندگار شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایرنا، عباس علی آبادی روز پنجشنبه در آیین افتتاح کارخانه تغلیظ سرباره مس سرچشمه افزود: امروز هر کس دانشمندتر و فهم بیشتری از مهندسی داشته باشد ماندگارتر است، بنابراین باید با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه داد و قیمت ها را رقابتی و ارزان کرد.

وی تصریح کرد: صنعت مس برای خام فروشی ایجاد نشده است ما از شما مهندسان انتظار متفاوت داریم و باید صنعت مس را بر اساس محور دانش بنیان توسعه و صادرات آن را افزایش داد.

وی با اشاره به صرف هزینه های بالا در تولید آب شیرین از خلیج فارس و انتقال آن به استان کرمان خاطر نشان کرد: ما آب را با قیمتی گزاف تولید و به قیمت ارزان به دست مردم می رسانیم همچنین برق، گاز و سایر موارد با قیمت زیاد تولید می شود و ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد که اگر این روند پیش برود به‌زودی واردات انرژی را به کشور خواهیم داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پروژه سرباره مس با استفاده از فناوری روز دنیا امروز در مجتمع مس سرچشمه به بهره برداری رسیده و فعالیت آن آغاز می شود.
وی با اشاره به لزوم فناوری در تولیدات داخلی تصریح کرد: در حوزه آلومینیوم اکسید از خارج کشور خریداری و با استفاده از برق به آلومینیوم تبدیل می شود، اما بهتر است با مباحث فناوری روز دنیا، اکسید را در داخل تولید و به آلومینیوم تبدیل کرد که قیمت ها با فناوری کاهش پیدا می کند.
به گزارش ایرنا استاندار کرمان هم گفت: صنعت مس آبروی صنعت استان است که ۵۰ سال سابقه دارد و نماد صنعت مدرن کرمان محسوب می شود.
محمد مهدی فداکار بیان کرد: مس نسبت به صنایعی مثل فولاد با سابقه کمتر توسعه پیدا نکرده، اگر چه ظرفیت بزرگی برای توسعه دارد اما نیازمند سرمایه گذاری است.
وی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه مس مشکل اشتعال منطقه را حل می کند، شرکت مس طرح های توسعه ای تولید کاتد مس را پیگیری کند، زیرا باعث ایجاد ارزش افزوده می شود
استاندار کرمان ادامه داد: برای موضوع توزیع سود مس باید راهکاری ایجاد شود تا به سمت توسعه برود و اگر در این سود شرکت مس به سمت سرمایه‌گذاری برود به یک پروژه تبدیل می شود.
وی تاکید کرد: مس برند خوشنامی است، اگر مس ۱۰ درصد سهام یک شرکت را بخرد مردم به سرمایه‌گذاری اطمینان می کنند و
این خوشنامی به سرمایه گذاری کمک می کند که باعث می شود توسعه، تولید و اشتعال ایجاد شود.

به گزارش ایرنا وزیر صمت همچنین از کارخانه در دست احداث تولید آهن اسفنجی طلوع پارس سیرجان بازدید و در جریان روند این طرح قرار گرفت.
این کارخانه با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال که با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورو که ۴۵ میلیون یورو آن از طریق سرمایه‌گذاری خارجی است با پیشرفت ۷۰ درصد و اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر در حال ساخت است.

عباس علی آبادی وزیر صمت‌ به همراه استاندار کرمان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، فرماندار رفسنجان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از پروژه های مخزن آب ۲۰ هزار متر مکعبی آب و خط انتقال آب خلیج فارس در رفسنجان نیز بازدید به عمل آورد.

نظر شما