شناسهٔ خبر: 67336212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان:

آمار ازدواج در استان کرمان ٣ برابر آمار طلاق است / صدور ۱۳۰ هزار سند مالکیت

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۲۱ واقعه ازدواج و ٦ هزار و ۵۰۹ واقعه طلاق نیز در استان کرمان به ثبت رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو سید مهدی هاشمی در نشست خبری افزود: امروز یکی از مهمترین ماموریت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک، تثبیت مالکیت، صدور سند مالکیت و حدنگاری (کاداستر) است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان هویت بخشی به اشخاص حقوقی را از دیگر ماموریت‌های ثبت اسناد و املاک دانست و گفت: در سال گذشته یک هزار و ۹۵۷ مورد ثبت و تاسیس شرکت تجاری در استان کرمان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱/۴ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به این مطلب که طی سال گذشته بالغ بر ۶۷۰ هزار فقره خدمت ثبتی از طریق دفاتر اسناد رسمی در استان انجام شده است، گفت: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۲۱ واقعه ازدواج و ٦ هزار و ۵۰۹ واقعه طلاق نیز در استان کرمان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در راستای حدنگاری اراضی ملی طی سال گذشته، ۳۰۱ هزار هکتار از باقیمانده اراضی ملی استان حدنگاری شد و تاکنون بالغ بر ۱۷ میلیون و ۴۳۹ هزار هکتار معادل ۹۹/۸ درصد از اراضی ملی استان سنددار شده است.

هاشمی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ و سه ماهه امسال مساحت ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سنددار شده است و در مجموع تاکنون ۲۷۸ هزار هکتار معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان سنددار شده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از امروز در کشور، گفت: با تصویب این قانون، صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی تسهیل می‌شود.

او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۱ هزار و ۶۹۹ قطعه از اراضی و املاک روستایی حدنگاری شده است، عنوان کرد: تاکنون برای شش هزار و ۸۵۱ هکتار معادل ۳۲ درصد روستا‌های استان کرمان سند مالکیت حدنگار صادر شده است و همچنین برای ۴۹ هزار و ۷۱۲ قطعه از اراضی و املاک واقع در شهر‌های با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز سند مالکیت حدنگار صادر شده و مجموعا ۹ هزار و ۱۱۸ هکتار معادل ۲۷ درصد این اراضی و املاک حدنگاری شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۳۴۰ قطعه از اراضی و املاک متعلق به دستگاه‌های اجرایی نیز حدنگاری شده است و تا کنون ۶۰ هزار و ۴۵۳ هکتار معادل ۲۷ درصد از این املاک و مستغلات حدنگاری شده است. 

وی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۸ هزار و ۱۸۰ قطعه از اراضی و املاک شهری نیز سنددار شده است و تا کنون نیز ۸۷ هزار هکتار معادل ۴۹ درصد شهر‌های استان حدنگاری شده است.

هاشمی ضمن تاکید بر این مطلب که در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدنگاری شده است، ادامه داد: طی این مدت در مجموع ۱۱ هزار هکتار بیشتر از اسناد کشاورزی صادر شده در ۱۲ ماهه سال گذشته حدنگاری اراضی کشاورزی انجام شده و این میزان بیانگر جهش ۵ برابری نسبت به متوسط سال قبل می‌باشد.

وی افزود: در سال گذشته ۶۸ هزار و ۵۸۹ استعلام از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان پاسخ داده شده است که از این میزان ۸۱ درصد توسط هوش مصنوعی پاسخ داده شده است و ۹۹ درصد استعلامات نیز ظرف کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تاکید کرد: تمام فرآیند‌های اجرای ثبت اسناد رسمی به صورت غیرحضوری و الکترونیک صورت می‌گیرد و پس از ارائه درخواست اجرائیه در دفاتر اسناد رسمی، نیاز به هیچگونه اقدام و مراجعه حضوری افراد به دوایر اجرا نمی‌باشد و کلیه استعلامات به صورت الکترونیک از پلیس راهور، بانک‌ها، سازمان بورس صورت می‌گیرد و اقدامات بعدی انجام می‌شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وظایف متعددی در چهار حوزه املاک، اسناد، ثبت شرکت‌ها و اجرای مفاد اسناد رسمی برعهده دارد و گستره خدمات این سازمان طیف عظیمی از جامعه را در بر می‌گیرد و نقش ویژه‌ای در تحکیم روابط اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با بیان این مطلب که در سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار سند مالکیت در استان کرمان صادر شده است، گفت: در راستای اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا طی سال گذشته پنج هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال وصول مطالبات بانکی در استان انجام شده که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۵.۴ درصد رشد داشته است.

او در خصوص منطقه حاشیه نشین ١٤ معصوم و اطراف الله آباد در جوار شهر کرمان نیز اعلام کرد: بخشی از زمین‌های این منطقه به نام دولت و بخشی به نام بنیاد مسکن است و در حدود ٢٨٥ هکتار جزو مستثنیات مردمی است.

او در خصوص وضعیت زمین‌های دولتی خبرساز شده واقع در شهرستان جازموریان گفت: در جریان پرونده این موارد نیستم و ما فقط متولی تثبیت مالکیت هستیم.

نظر شما