شناسهٔ خبر: 67342783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان: بااجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی تسهیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان سید مهدی هاشمی در نشست خبری  با اشاره به اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در کشور، گفت: با تصویب این قانون، صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی تسهیل می‌شود.

 وی افزود:پارسال ۱۱ هزار و ۶۹۹ قطعه از اراضی و املاک روستایی حدنگاری شده و تاکنون برای شش هزار و ۸۵۱ هکتار معادل ۳۲ درصد روستا‌های استان کرمان سند مالکیت حدنگار صادر و همچنین برای ۴۹ هزار و ۷۱۲ قطعه از اراضی و املاک واقع در شهر‌های با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز سند مالکیت حدنگار صادر شده و مجموع ۹ هزار و ۱۱۸ هکتار معادل ۲۷ درصد این اراضی و املاک حدنگاری شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان یادآور شد: پارسال ۲۰ هزار و ۳۴۰ قطعه از اراضی و املاک متعلق به دستگاه‌های اجرایی نیز حدنگاری  و تا کنون ۶۰ هزار و ۴۵۳ هکتار معادل ۲۷ درصد از این املاک و مستغلات حدنگاری شده است. 

بگفته وی ۸ هزار و ۱۸۰ قطعه از اراضی و املاک شهری نیز پارسال سنددار  و تا کنون نیز ۸۷ هزار هکتار معادل ۴۹ درصد شهر‌های استان حدنگاری شده است.

هاشمی با اشاره به حدنگاریی بیش از ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدنگاری در سه ماه نخست سال، ادامه داد: در این مدت در مجموع ۱۱ هزار هکتار بیشتر از اسناد کشاورزی صادر  در ۱۲ ماهه سال گذشته حدنگاری اراضی کشاورزی انجام شده و این میزان بیانگر جهش ۵ برابری نسبت به متوسط سال قبل  است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: در راستای حدنگاری اراضی ملی طی پارسال ، ۳۰۱ هزار هکتار از باقیمانده اراضی ملی استان حدنگاری شد و تاکنون افزون بر ۱۷ میلیون و ۴۳۹ هزار هکتار معادل ۹۹/۸ درصد از اراضی ملی استان سنددار شده است.

وی افزود: پارسال ۶۸ هزار و ۵۸۹ استعلام از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان پاسخ داده شده  که از این میزان ۸۱ درصدبا کمک هوش مصنوعی پاسخ داده شده و ۹۹ درصد استعلامات نیز ظرف کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان تاکید کرد: همه فرآیند‌های اجرای ثبت اسناد رسمی به صورت غیرحضوری و الکترونیک صورت می‌گیرد و پس از ارائه درخواست اجرائیه در دفاتر اسناد رسمی، نیاز به هیچگونه اقدام و مراجعه حضوری افراد به دوایر اجرا نیست و همه استعلامات به صورت الکترونیک از پلیس راهور، بانک‌ها، سازمان بورس صورت می‌گیرد و اقدامات بعدی انجام می‌شود.

هاشمی یاد اور شد:بیش از ۱۳۰ هزار سند مالکیت در استان کرمان پارسال صادر  و در راستای اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا طی پار سال پنج هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال وصول مطالبات بانکی در استان انجام شده که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۵.۴ درصد  افزایشداشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اعلام صدور بیش از ۱۳۰ هزار سند مالکیت در استان کرمان ، گفت: در راستای اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا طی پارسال  پنج هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال وصول مطالبات بانکی در استان انجام شده که این میزان نسبت به سال قبل از آن، ۵.۴ درصد رشد داشته است.

او درباره منطقه حاشیه نشین ١٤ معصوم و اطراف الله آباد در جوار شهر کرمان نیز اعلام کرد: بخشی از زمین‌های این منطقه به نام دولت و بخشی به نام بنیاد مسکن است و  حدود ٢٨٥ هکتار جزو مستثنیات مردمی است.

هاشمی درباره وضع زمین‌های دولتی خبرساز شده واقع در شهرستان جازموریان گفت: در جریان پرونده این موارد نیستم و ما فقط متولی تثبیت مالکیت هستیم.

 بگفته مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان  پارسال ۶۷۰ هزار فقره خدمت ثبتی از طریق دفاتر اسناد رسمی در استان انجام  و ۱۹ هزار و ۸۲۱ واقعه ازدواج و ٦ هزار و ۵۰۹ واقعه طلاق نیز در استان کرمان  ثبت شد.

 

عضو دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران استان کرمان  هم یادآور شد: با هدف نظارت بر واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی، پارسال هزار و ۲۴۹ مورد بازدید از ادارات ثبت اسناد، دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق استان صورت گرفت که نتیجه آن، افزایش ۱۲۵ درصدی صدور احکام انتظامی برای سردفتران و دفتریاران بود.

نظر شما