شناسهٔ خبر: 67288352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدرس‌خیابانی خبر داد

ساخت نخستین کارخانه تمام ایرانی کنستانتره مس؛ به زودی

حسین میرزا اسدی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، ساخت اولین کارخانه تمام ایرانی تولید کنستانتره مس با ورودی خاک هفت میلیون تن با ۳۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به زودی آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

حسین مدرس خیابانی ۳۱ خردادماه در مراسم افتتاح کارخانه فلوتاسیون سرباره مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور وزیر صمت اظهار کرد: این پروژه اولین کارخانه تولید کنسانتره از سرباره در کشور است که مثال بارز نوآوری و مولدسازی است.

وی افزود: این کارخانه با ظرفیت ۷۰ هزار تن کنستانتره مس با ۷۰ میلیون دلار ارزش سرمایه‌گذاری افتتاح شد. ضمن اینکه ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار خواهند شد. البته با افتتاح این کارخانه ۳۵۰ هزار تن کنستانتره به تولید کشور اضافه می‌شود.

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه میانگین عیار معدن مس ۰.۶ درصد است در حالی که معیار باطله و سرباره آن ۱.۶ است، بیان کرد: مانند همین کارخانه یک کارخانه سرباره دیگر در خاتون‌آباد با ظرفیت ۴۰ هزار تن در دست احداث است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: شرکت ملی مس برنامه بلندمدت برای تولید کاتد مس دارد و تصمیم داریم در برنامه هفتم به تولید یک میلیون تن کنستانتره مس که به ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تن عملیات خاکی، ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب، ۱۲۲۰ مگاوات برق نیاز دارد، برسیم و عزم مس برای این موضوع جزم است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه گفت: در مرحله اول از ۳۰۰ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن پروژه باز داریم یعنی ۵.۶ میلیارد دلار انواع و اقسام پروژه داریم و با یک گام دیگر به یک میلیون تن کاتد خواهیم رسید.

مدرس خیابانی با بیان اینکه کارخانه مفتول مس ۱۳۰ هزار تنی و نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی خاتون آباد در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: با هماهنگی معاونت علمی و فناوری، اولین کارخانه تمام ایرانی تولید کنستانتره مس با ورودی خاک ۷ میلیون تن با ۳۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه گلوگاه برای تولید یک میلیون تن کاتد معدن و اکتشاف است، تصریح کرد: بر اساس اکتشافات و ذخایر، بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن حجم ذخایر مس در کشور داریم به موازات آن تولید کاتد و مفتول داریم. به تناسب آن خودتأمینی را هم داریم از جمله تأمین برق از انرژی خورشید. از ۲۷۰ مگاوات برق مصرفی کل مجتمع‌های مس، ۷۰ مگاوات توسط صنعت مس تولید و ۲۰۰ مگاوات از شبکه فشار قوی برق و ۴۹۰ مگاوات نیز نیروگاه داریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: ۱۵ میلیارد دلار پروژه در صنعت مس کشور تعریف شده و در دست اجراست.

وی اضافه کرد: اگر چه دو برنامه مهم شامل تقسیم سود ملی سهامداران و رسیدن به تولید یک میلیون تن کنستانتره مس در برنامه شرکت مس است اما دولت باید تدابیر لازم را در رسیدن به این دو هدف متعالی داشته باشد.

تولید سرباره مس اقدامی دانش‌بنیان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز پروژه احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره را اقدامی دانش بنیان برشمرد.

مهدی حسینی‌نژاد اظهار کرد: یکی از پروژه‌های دانش‌بنیانی که از باطله‌هایی که در معادن باعث آلایندگی بودند، دنبال می‌شود سرباره‌ها هستند که مقدار ماده معدنی که به باطله رفته بود دوباره استحصال شده و به چرخه تولید بازگردد.

وی افزود: این اقدام یکی از اقدامات دانش بنیانی است که در حال تصویب هستیم در تمام معادن سطح استان کرمان و کشور انجام دهیم.

انتهای پیام

نظر شما