شناسهٔ خبر: 67287046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته انتخاباتی ایمنا؛

۷ روز تا انتخابات؛‌ انتقادها از بی‌اخلاقی در میزگرد فرهنگی/عدالت؛ محور مناظره دوم

هفت روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، ضمن شدت گرفتن فعالیت‌های ستادی و تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات،‌ حاشیه‌های میزگرد فرهنگی یکی از کاندیداهای با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبرو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با مرور اخبار انتخاباتی امروز _ پنجشنبه سی و یکم خرداد_ می‌خوانیم:

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۴ اعلام کرد، هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند یک نفر نماینده به عنوان ناظر در هیأت‌های اجرایی شهرستان، بخش و شعب اخذ رأی «ثابت و سیار» داشته باشد.

وزیر کشور هم با اعلام اینکه میزان مشارکت به‌شدت در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری انتخابات، عوامل اجرایی، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و غیره آمادگی کامل دارند. بیش از ۳۴۰ شعبه در خارج از کشور از جمله در عتبات عالیات و مکه و مدینه برای امر انتخابات مستقر خواهد شد.

طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، شامگاه امشب ساعت ۲۰ دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» برگزار می‌شود.

به گفته دبیر ستاد انتخابات صداوسیما، مناظره دوم هم اقتصادی است اما حوزه اجتماعی را هم دربرمی‌گیرد و در مناظره امشب خبری از تشریفات و مقدمه‌چینی نیست و مردم معطل نخواهند شد.

در تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا هم که روز ۲۹ و ۳۰ خرداد انجام شده است ۷۳.۲ درصد مردم گفته‌اند مناظره نامزدها که از صداوسیما پخش شده را تماشا نکردند.

۷ روز تا انتخابات؛‌ انتقادها از بی‌اخلاقی در میزگرد فرهنگی/عدالت؛ محور مناظره دوم

قرار است ۴ مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود:

مناظره دوم با موضوع خدمات رسانی عدالت‌محور دولت فردا ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» روز جمعه یکم تیرماه ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره چهارم با موضوع سیاسی و شعار «ایران در جهان امروز» روز دوشنبه چهارم تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره پنجم در حوزه اقتصاد با موضوع کارآمد سازی دولت روز سه‌شنبه ۵ تیرماه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

پس از آنکه گردهمایی انتخاباتی مسعود پزشکیان عصر چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، قرار بود امروز هم نشست انتخاباتی و پرسش و پاسخ دانشگاهیان با حضور ظریف در مشهد برگزار شود.

اما به نقل از رئیس ستاد انتخاباتی این نامزد در خراسان رضوی در برخی کانال‌های خبری آمده است که با توجه به اینکه امروز برنامۀ مناظرۀ دوم از قبل برنامه‌ریزی شده بود، حضور ظریف در کنار پزشکیان الزامی بود و امکان سفر او به مشهد میسر نشد.

در پی حواشی میزگرد فرهنگی دیروز پزشکیان که منجر به ترک برنامه توسط محمد فاضلی مشاور پزشکیان شد، امروز مصطفی پورمحمدی با انتشار ویدئویی در توئیتر با هشتگ بگذارید حرفش رو بزنه به اتفاقات دیشب واکنش نشان داد.

پور محمدی همچنین با انتشار پست دیگر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هر جا زنان حضور دارند، سلامت و انضباط بیشتری جریان دارد. نظام مردسالار را نمی‌پسندم.

۷ روز تا انتخابات؛‌ انتقادها از بی‌اخلاقی در میزگرد فرهنگی/عدالت؛ محور مناظره دوم

رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان هم در واکنش به اتفاقات و حواشی برنامه تلویزیونی میزگرد فرهنگی گفته است: به معاونت حقوقی ستاد مأموریت خواهیم داد که اعتراض خود را به شورای نظارت اعلام کند و می‌گوئیم که ما اقدام حقوقی‌مان را انجام می‌دهیم.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

انتقادها به حواشی به وجود آمده بین مشاور پزشکیان و کارشناس برنامه میزگرد فرهنگی امروز در فضای مجازی ادامه پیدا کرد.

لازم به ذکر است که عصر دیروز و در جریان میز گرد فرهنگی مسعود پزشکیان، در اواخر این میزگرد و بعد از متمرکز شدن کارشناس برنامه روی خود محمد فاضلی یکی از مشاوران پزشکیان به جای پرداختن به مقوله کلان فرهنگ حواشی اتفاق افتاد و در نهایت میکروفن‌های هر ۲ نفر قطع شد و فاضلی نیز برنامه را ترک و میکروفن خود را پرت کرد.

* علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم به اظهارات مشاور پزشکیان واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: پیرو اظهارات نادرست اعلام شده در برنامۀ تلویزیونی یکی از کاندیداها و در دفاع از حیثیت آموزش عالی کشور اعلام می‌کنیم که فاضلی توسط قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با او برخورد سیاسی نشده است.

* در همین ارتباط حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری گفت: رفتاری که از سوی مشاور آقای پزشکیان در برنامه زنده تلویزیونی صورت گرفت نمونه بارز بی‌اخلاقی انتخاباتی بود و قطعاً هیأت مرکزی به این موضوع ورود خواهد کرد.

*‌ مسعود زریبافان از فعالان سیاسی هم با اشاره به پرتاب میکروفون توسط مشاور مسعود پزشکیان در برنامه زنده سیما گفت: افرادی که الان در میزگردهای انتخاباتی عصبانی شده و سعه صدر ندارند، اگر کشور در اختیارشان قرار گیرد چه می‌کنند؟

* حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی از نمایندگان مجلس دوازدهم نیز تاکید کرد: لازم است هیأت اجرایی انتخابات به بی‌اخلاقی صورت گرفته از سوی مشاور آقای پزشکیان در میزگرد فرهنگی صدا وسیما ورود کند تا دیگر شاهد تکرار این رفتارها نباشیم.

* همچنین اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس گفت: متأسفانه هم طیفی‌های آقای پزشکیان هنوز خود را طلبکار می‌دانند و تحمل شنیدن ندارند.

*‌ محمدجواد جمالی نماینده ادوار مجلس هم با اشاره به ایجاد حواشی و تنش در برگزاری میزگرد فرهنگیِ مسعود پزشکیان گفت: باید برای رفتار کسی که مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری احتمالی آینده است و می‌خواهد نقطه‌نظرات فرهنگی خود را چنین مطرح کند، افسوس خورد.

۷ روز تا انتخابات؛‌ انتقادها از بی‌اخلاقی در میزگرد فرهنگی/عدالت؛ محور مناظره دوم

* عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در توییتی با اشاره به اظهارتی از مسعود پزشکیان مبنی بر اینکه «اگر بنده پس از گرفتن رأی شما و تصدی پست ریاست جمهوری به خواست شما عمل نکردم رأی خودتان را پس بگیرید. اگر نتوانم تغییرات حداقلی را صورت دهم کنار می کشم» نوشته است: با توجه به شناخت اجمالی از پزشکیان معتقدم باید به این عهد او اعتماد کرد. این مهمترین حرفی است که یک نامزد تاکنون گفته.

۷ روز تا انتخابات؛‌ انتقادها از بی‌اخلاقی در میزگرد فرهنگی/عدالت؛ محور مناظره دوم

* رئیس شورای اطلاع رسانی هم به اظهارات اخیر محمد جواد ظریف واکنش نشان داده و با انتشار فیلمی از شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، نوشت: دیروز خاطرات تلخ روزهای سیاه دیپلماسی التماسی و فریبکاری‌های پس از آن برایم زنده شد و جای خالی حاج‌آقا را بیشتر احساس کردم.

* محسن رضایی اما در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی و نخبگان با بیان اینکه اجماع یک گفتمان است، اظهار کرد: بذر این گفتمان در دوران شهید رئیسی کاشته شد و جوانه زد، اما با پایان غیرمنتظره دولت او، در انتظار ادامه و تبدیل شدن به درخت تناوری است. ما اکنون این گفتمان را دنبال می‌کنیم و پس از انتخابات هم آن را پیگیری خواهیم کرد تا به یک دولت قوی زیر سایه نظام و به درختی تناور بدل شود.

* حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای در بخشی از اظهارات خود در ️مراسم تجدید میثاق رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر اینکه اگر در انتخابات غفلت کنیم به کشور لطمه می‌خورد، افزود: ان شاءالله با حضور پرشور و پرمعنای مردم و انتخاب صحیح آینده بهتری برای کشور رقم می‌زنیم. اگر در این زمینه غفلت کنیم به کشور و امنیت لطمه می‌خورد و دشمن را جسور می‌کند، اما اگر یک حضور معناداری داشتیم صحنه را عوض می‌کنیم. مشارکت گسترده و معنادار ما در انتخابات، قطعاً صحنه را تغییر خواهد داد و برای کشور آورده‌های بسیار مثبتی خواهد داشت. در آستانۀ هفتۀ قوه قضائیه، مسئولان دستگاه قضا با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب تجدید میثاق کردند.

* در همین مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه انتخابات به عنوان یکی از مظاهر حرکت ملی و حرکت مردمی، برای جمهوری اسلامی، ایران، فردای این مملکت و حل مشکلات، مثل آب برای ماهی است، گفت: حضور مردم یک امر بسیار مهم است که ان شاء الله واقع شود چرا که دولت بر آمده از پشتوانه رأی ضعیف توان حل مشکلات شدید اقتصادی کشور را ندارد.

* اسحاق جهانگیری در اظهاراتی با تاکید بر اینکه باید مرددها را برای آمدن قانع کنیم، گفت: من هم رد صلاحیت شدم اما ذره‌ای تردید ندارم که باید با رأی خود نشان دهیم که ایران نیاز به تحول دارد. این تحول از انتخاب فردی آغاز خواهد شد که می‌داند ایران نیازمند تحول است و دکتر پزشکیان واجد چنین ویژگی است.

وی همچنین با بیان اینکه دولت آقای پزشکیان دولت سوم روحانی نیست بلکه دولت اول آقای پزشکیان است، افزود: ما می‌دانیم که بهترین مدیران کشور با ایشان همکاری بدون چشم‌داشت خواهند داشت. ما خودمان با شهید رئیسی چنین بودیم و هر زمان ایشان ما را صدا می‌کردند با کمال میل حضور می‌یافتیم. کسانی که می‌گویند ما دشمن مرحوم رئیسی و خودمان ادامه‌دهنده راه ایشان بودیم، متن مکتوب آخرین جلسات ما با یکدیگر را بخوانند.

۷ روز تا انتخابات؛‌ انتقادها از بی‌اخلاقی در میزگرد فرهنگی/عدالت؛ محور مناظره دوم

* در استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا نیز گفت و گویی با یک مفسر زبان بدن انجام شد که ضمن تحلیل پوشش و حرکات کاندیداهای ریاست جمهوری در اولین مناظره، توصیه‌هایی را به آنها ارائه داد.

علی محمد بیدارمغز مدرس زبان بدن به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری توصیه کرد که در مناظره‌ها به دوربین نگاه کنند، لباس رسمی بپوشند و لبخند بزنند.

* در آستانه برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری فرمانده نیروی هوایی ارتش هم در جمع فرماندهان و مسئولان نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه شرکت در انتخابات هم حق و هم وظیفه است گفت: مشارکت بالا در انتخابات مانند سنگری مستحکم کشور و ملت را از هر تهدید و آسیبی مصون کند.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری با انتشار بیانیه‌ای از مصطفی پورمحمدی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کردند.

در بخشی از بیانیه این گروه آمده است: ما جمعی از اصلاح‌طلبان پیرو خط امام و رهبری با استماع نظرات و کارشناسی دقیق برنامه‌های کاندیداها که می‌بایست یکی را با انتخاب هوشمندانه، چهار سال سکان بدنۀ اجرایی را بر عهده گرفته و نقش اساسی در انتقال تجربۀ نسل اول به نسل امروزی را داشته باشد، حمایت همه‌جانبه را از حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی اعلام می‌نمائیم. امیدواریم شاهد حضور گستردۀ آحاد مردم ایران با تمام گرایش‌های فکری در پای صندوق‌های رأی باشیم.

در روزنامه‌ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

همشهری با تیتر «بی فرهنگی در میزگرد فرهنگی»، همدلی با تیتر «برای عقب راندن اقلیت»، جهان اقتصاد با بررسی دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره تولید با تیتر «ریشه مشکل کجاست»، جوان با تیتر «توصیه های راهبردی به سه نامزد»، کاروکارگر با تیتر «رأی ندادن، رأی دادن به اقلیت است»، خراسان با تیتر انتخابات در آستانه «تکرار دوقطبی سازی»، هفت صبح با تیتر «در آستانه یک دوقطبی انتخاباتی؟»، شهروند با تیتر «گم شدن سه سال رشد اقتصادی در تلویزیون»، مردم سالاری با اشاره به نطق ظریف در میزگرد پزشکیان با تیتر «جان تازه به کمپین پزشکیان»، آرمان ملی با تیتر «تخریب هدفمند، قطع میکروفن»، آرمان امروز با تیتر «مناظره دوم، موج ساز یا موج شکن» ف اعتماد با تیتر «محک عدالت در صدا و سیما»، جام جم با تیتر «آدرس غلط»، شرق با تیتر «پزشکیان بر مدار اخلاق»، هم میهن با تیتر «برگ برنده برجام»، قدس با تیتر «سرمشق ها و تکالیف دولت آینده»، فرهیختگان با تیتر «اخراج اخلاق روی آنتن»، وطن امروز با تیتر «عقبگرد ممنوع»، سازندگی با تیتر «جبهه برجام ستیزان» درصفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد، اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رأی بدهند.

نظر شما