شناسهٔ خبر: 67283857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

جزئیات تازه از ماجرای جنجالی درگیری در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان؛ «محمد فاضلی» کیست و چرا عصبانی شد؟ جزئیات تازه از ماجرای جنجالی درگیری در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان؛ «محمد فاضلی» کیست و چرا عصبانی شد؟

به گزارش شبکه شرق، برنامه میزگرد فرهنگی «مسعود پزشکیان»، با مشاجره‌ «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و «شهاب اسفندیاری» کارشناس صداوسیما در این برنامه پایان یافت. برنامه میزگرد فرهنگی با حضور «مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و «محمد

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، برنامه میزگرد فرهنگی «مسعود پزشکیان»، با مشاجره‌ «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و «شهاب اسفندیاری» کارشناس صداوسیما در این برنامه پایان یافت.

برنامه میزگرد فرهنگی با حضور «مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و «محمد فاضلی» مشاوران او برگزار شد.

در میزگرد فرهنگی انتخابات ریاست جمهوری که با حضور «مسعود پزشکیان»، کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری، برگزار شد، «شهاب اسفندیاری»، کارشناس صداوسیما در این برنامه و رئیس دانشکده صداوسیما، با بیان اظهارات و صحبت‌هایی بی‌اساس، به موضوع اخراج «محمد فاضلی» از دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و آن را قانونی دانست. «محمد فاضلی» که در این برنامه به عنوان مشاور «مسعود پزشکیان» حضور داشت، این گفته را تکذیب کرد؛ در پی تنش و درگیری لفظی، مجری برنامه، میکروفون آنها را قطع کرد.

جزئیات تنش بین شهاب اسفندیاری و محمد فاضلی در میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان

اسفندیاری یکی از کارشناسان این برنامه در سوالی خطاب به پزشکیان گفت: «دکتر فاضلی که کنار شما هستند عضو هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی بودند، طبق مقررات عضو هیأت علمی عضو پیمانی نه می‌تواند مأمور باشد نه خارج از دانشگاه سمت بگیرد. ایشان در ریاست جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند و طبق گفته رئیس دانشگاه و مدیرگروه دو سال مراجعه و حضور در دانشگاه نداشتند، ۸ سال دوره پیمانی‌شان طول کشیده اخراج شدند! چه الم شنگه‌ای در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها راه انداختند. ۹۰ هزار عضو هیأت علمی داریم، به خاطر ۵ نفر حیثیت آموزش عالی ما را خدشه‌دار کردند. این‌ها بازی سیاسی است، مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.»

فاضلی در جواب گفت: «رئیس دانشگاه دروغ می‌گوید، شما هم دروغ می‌گوئید.»

اسفندیاری: آیا شما پیمانی نبودید؟

فاضلی: من پیمانی بودم.

اسفندیاری: پس چطور سمت گرفتید؟

پزشکیان: اجازه بدهید. گفتید جواب بدهد دیگر.

اسفندیاری: به من تهمت دروغ گویی زدید. حق ندارید تهمت دروغ گویی بزنید.

فاضلی (با صدای بلند): شما نمی‌دانید. من پیمانی بودم، با مجوز هیأت امنای دانشگاه سمت گرفتم.

اسفندیاری: آن وقت رئیس دانشگاه نمی‌دانست؟ چرا مجوز را منتشر نکردید؟

فاضلی: به وزرات علوم بفرمائید فاضلی سه سال پیش شکایت کرده، سه سال است جرأت نمی‌کنند رسیدگی کنند!

مجری: هم میکروفن دکتر فاضلی و هم میکروفن دکتر اسفندیاری را قطع کردیم چون انتظار رفتار فرهنگی داشتیم و این رفتار متناسب با شأن مخاطبان نیست.

پزشکیان: اجازه بدهید من صحبت کنم، همین رفتار نشان می‌دهد ما هنوز در فرهنگ مشکل داریم.

پزشکیان خطاب به فاضلی که قصد ترک برنامه را داشت: بشین آقای دکتر من به جای تو حرف می‌زنم.

فاضلی: در رسانه‌ای که ایشان به عنوان کارشناس با من مساله شخصی دارد، صحبت نمی‌کنم.

وی خطاب به مجری که او را دعوت به آرامش کرد، گفت: «برو بابا»!

اسفندیاری خطاب به فاضلی: شما دنیا را به آتش کشیدید بخاطر این مسئله شخصی! تیتر تمام روزنامه‌ها شدید به‌خاطر این کار. مسئله شخصی است؟!

در نهایت فاضلی مشاور پزشکیان در یک اتفاق تلخ و توهین‌آمیز، صندلی خود را ترک کرد و با پرتاب میکروفون از استودیوی برنامه خارج شد.

مجری گفت: از رفتار مشاور فرهنگی آقای پزشکیان متأسفم. ما موظف هستیم در برابر رفتار عصبی مهمانانمان شکیبا باشیم.

فاضلی بازگشت و خطاب به مجری گفت: شما موظفید کارشناستان را ادب کنید.

اگرچه پزشکیان سعی داشت وی را آرام کند اما این مشاور به حرف‌های پزشکیان نیز توجه نکرد و برنامه را ترک کرد.

در ادامه‌ی این اتفاق، برخی از فعالین رسانه‌ای و سیاسی اصلاح‌طلب، سعی در توجیه این رفتار و استفاده مطلوب به نفع کمپین انتخاباتی پزشکیان داشتند تا بتوانند این اقدام فاضلی را اعتراضی قهرمانانه معرفی کنند.

از طرف دیگر برخی از فعالین فضای مجازی با یادآوری رفتاری مشابه از سوی عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی که با پرتاب میکروفون خبرنگار جنجالی شده بود، این مدل واکنش و عصبانیت از سوی اصلاح طلبان را مسبوق به سابقه دانستند. نکته‌ی قابل توجه در پرتاب میکروفن توسط فاضلی آن بود که او میکروفن را به سمت پزشکیان پرتاب کرد که برخی این رفتار را نشان از بی‌اعتنایی او به پزشکیان دانستند.

حال باید دید آیا در روزهای آینده پزشکیان که در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود را شخصیتی اخلاق مدار و اهل همگرایی معرفی کرده است، چگونه نسبت به این اتفاق واکنش نشان خواهد داد.

محمد فاضلی کیست و چرا عصبانی شد؟

محمد فاضلی، جامعه‌شناس ایرانی، در برنامه‌ای انتخاباتی در صدا و سیما به دلیل ادعای دروغ درباره اخراجش از دانشگاه و قطع میکروفن، عصبانی شد و برنامه را ترک کرد.

محمد فاضلی (زادهٔ ۱۳۵۳) جامعه‌شناس ایرانی، استادیار سابق و اخراجی دانشگاه شهید بهشتی، مشاور وزیر نیرو و رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی است. محمد فاضلی دو پادکست پرمخاطب دغدغه ایران و جوردیگر را مدیریت می کند و یکی از محبوب ترین چهره های دانشگاهی در یک دهه اخیر است.

فاضلی دانش‌آموختهٔ مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ استادیار دانشگاه مازندران بود و از سال ۱۳۹۳ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است. در سال ۱۳۹۶ از محمد فاضلی به‌عنوان یکی از نامزد‌های تصدی ریاست سازمان محیط‌زیست نام برده می‌شد. او از ۱۷ آبان ۱۳۹۶ به سمت «مشاور برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه پایدار» وزیر نیرو منصوب شد.

پژوهش‌های او عمدتاً دربارهٔ جامعه‌شناسی علم، جامعه‌شناسی شهری و جامعه‌شناسی سیاسی است. او در مقالات و سخنرانی‌های مختلف به نقد سیاست‌ها در حوزه آموزش عالی، محیط زیست، حقوق شهروندی و توسعه پرداخته‌است.

دلیل عصبانیت او در برنامه صدا و سیما:

در میزدگرد انتخاباتی که با حضور مسعود پزشکیان، کاندیدای ریاست‌جمهوری، برگزار شد، «شهاب اسفندیاری»، کارشناس صداوسیما در این برنامه و رئیس دانشکده صدا و سیما، در صحبت‌هایی به موضوع اخراج فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و آن را قانونی دانست. فاضلی که در این برنامه به عنوان مشاور پزشکیان حضور داشت، این گفته را تکذیب کرد و در پی آن، مجری برنامه میکروفن هر دوی آنها را قطع کرد.

این اقدام سبب عصبانیت فاضلی شد و او با ترک برنامه، به این موضوع اعتراض کرد.

واکنش‌ها به عصبانیت محمد فاضلی

در شبکه‌های اجتماعی نظرات مختلفی درباره این اتفاق وجود دارد. برخی معتقدند که فاضلی باید بر خشم خود غلبه می‌کرد، در حالی که برخی دیگر با توجه به شرایط، حق او را برای اعتراض و عصبانیت به دلیل قطع میکروفن و عدم امکان دفاع از خود، به رسمیت می‌شناسند.

توضیحات محمد فاضلی درباره اخراج از دانشگاه و اتفاقات رخ داده در میزگرد فرهنگی

محمد فاضلی، در متنی در تلگرام به شرح ماجرای اخراج خود از دانشگاه، حضور در برنامه زنده صدا و سیما و واکنش به آن و همچنین حمایت از مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

من دو بار به ناحق از دانشگاه اخراج شدم (۱۳۹۰ و ۱۴۰۰) و همکارانم در هر دو دانشگاه شاهدان این رفتار ناحق هستند. بار اول حتی شکایت نکردم و دم برنیاوردم. بار دوم هم کلامی درباره آن در عرصه عمومی نگفتم، تا آن جا که می‌توانستم آن‌را پنهان کردم و هیچ نقشی در رسانه‌ای شدن آن نداشتم. فقط در مهرماه ۱۴۰۰ به وزارت علوم شکایت کردم که تا امروز به آن رسیدگی نشده است. اما هیچ کدام از این‌ها مهم نیستند و تلویحاً و با صراحت بار‌ها گفته‌ام که حتی اگر امروز بگویند به دانشگاه برگرد، بازنمی‌گردم. به هیچ شغل دولتی بازنمی‌گردم. هیچ اهمیتی هم ندارد.

من همکاری با دکتر مسعود پزشکیان را آگاهانه برای ایران انتخاب کردم. سخنانش را شنیدم، از دوستان درباره شخصیت و کارش پرسیدم، ده‌ها نفر تماس گرفتند و از من خواستند به ستاد ایشان کمک کنم. من اطمینان پیدا کردم که مسعود پزشکیان بهترین گزینه موجود است، صداقت دارد، ساختار مجلس و دولت و نظام حکمرانی را می‌فهمد، کلامی دروغ نمی‌گوید، و یکی از بزرگ‌ترین درد‌های این کشور یعنی عدم توافق میان نخبگان و نزاع دائمی میان آن‌ها و در نتیجه عقب‌ماندگی کشور را می‌فهمد و برای درمان آن منش و روش دارد.

من آمده بودم به دور از هیاهو، در زمانه‌ای که دعوت به عدم مشارکت، تحسین و لایک بیشتری دارد، از ضرورت مشارکت و قرار دادن کشور در مسیر «عقلانیت بهبود تدریجی، اما مستمر» بدون تندروی بگویم؛ و اتفاق دیشب در تلویزیون هیچ تغییری در این باورم ایجاد نکرده است. من در آن صحنه نه شخص محمد فاضلی، بلکه مشاور نامزدی بودم که می‌خواهد «عقلانیت اصلاح‌جوی میانه‌رو، توافق‌ساز و تدریجی‌گرا» را نمایندگی کند.

اما شهاب اسفندیاری که اهمیت یک امر ملی را درک نمی‌کند، تلویزیون کشور را در مهم‌ترین رخداد سیاسی جاری آن، به صحنه کینه‌توزی شخصی، بالا آوردن پرونده‌ای شخصی که من خود سه سال است از آن دم نزده‌ام، و صحنه‌آرایی برای تحقیر شخص من تبدیل کرد. بدتر آن‌که از لحن حرف زدن، تا زمان پرسیدن سؤال تا اقدام برای قطع میکروفون، همه طراحی شده بود تا محمد فاضلی را تحقیر و حضور انتخاباتی دکتر پزشکیان را تضعیف کنند.

آن‌چه مرا به هم ریخت، جز مشاهده یک صحنه کاملاً آماده شده در همه ابعاد برای تبدیل کردن یک امر ملی، امری حیاتی برای ایران، به صحنه کینه‌توزی شخصی بود. هیچ دلیلی وجود نداشت که در برنامه‌ای در این سطح به زندگی شخصی کسی وارد شوند که در آن برنامه مشاور نامزد ریاست جمهوری است نه شخص محمد فاضلی. با این‌حال، از بینندگانی که از این رخداد ناراحت شدند، عذرخواهی می‌کنم.

سخن آخر

پرتاب میکروفون رفتاری از سر عصبانیت شدید در آن لحظه بود. هیچ معنایی جز اعتراض به آنچه شرح دادم، نداشت.

من عمیقاً به شجاعت، صداقت و از خودگذشتگی مسعود پزشکیان احترام می‌گذارم که با از خود گذشتگی برای کار کردن در مملکتی پا به میدان گذاشته است که در رسانه ملی آن می‌توانند «امر ملی انتخابات» را به صحنه کینه‌توزی شخصی بدل کنند.

من همه عمر برای ایران زندگی کرده‌ام، به ایران و مسائلش اندیشیده‌ام، و بقیه عمر را هم همین گونه خواهم زیست. ورودم به هیچ عرصه‌ای از سیاست برای منفعت شخصی نبوده و نیست. اکنون نیز بر همان راه و روشم.

از صمیم قلب به دکتر مسعود پزشکیان احترام می‌گذارم و امیدوارم آن‌چه گذشت ایشان را در پیمودن راهی که انتخاب کرده‌اند استوارتر سازد؛ ایمانش به سیاست اخلاقی و رفع تبعیض بیشتر شود.

در چند جلسه‌ای که با مسعود پزشکیان داشتم، او را مجذوب اخلاق و راستی یافتم؛ سخنش درباره مردم حقیقی است؛ مثل مردم زیسته است؛ تبعیض را درک کرده؛ صداقت و دیانت رحمانی را در خود نهادینه کرده؛ و باوری عمیق به علم و تخصص دارد. به قیمت چند رأی بیشتر هم حاضر به دادن وعده‌های دروغین نیست.

ما با انتخاب او هم ده‌ها مشکل عظیم پیش رو داریم، و بهبود‌های بزرگ در زندگی ما ایرانیان به آسانی به دست نخواهد آمد؛ اما در منش و روش و اخلاق و کردار مسعود پزشکیان، و بدنه اجتماعی اثرگذاری که او را پشتیبانی می‌کند، ظرفیت‌های ایجاد بهبود وجود دارد.

من با عزمی جزم‌تر به مسعود پزشکیان رأی می‌دهم و هیچ انتظار شخصی از او ندارم، بالاخص انتظار برای پیگیری کردن آن‌چه در آن برنامه گذشت.

شما هم بیایید راه «عقلانیت بهبود تدریجی، اما مستمر» را انتخاب کنیم.

من رفتنی‌ام، ما رفتنی هستیم، ایران تو بمان.

 

منبع: sharghdaily-934757

نظر شما