شناسهٔ خبر: 67297446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته انتخاباتی ایمنا؛

تحلیل‌ها از مناظره دوم/فرهنگ؛ محور مناظره سوم

۶ روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، پس از برگزاری دومین مناظره انتخاباتی نامزدها با موضوع اقتصادی تحلیل های مختلفی درباره نکات مطرح شده از سوی کاندیداها در فضای مجازی مطرح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با مرور اخبار انتخاباتی جمعه - یکم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

نشست هماهنگی و تسهیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان معرفی شده از سوی نامزدها و به ریاست مدیرکل و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در محل معاونت سیاسی این وزارتخانه برگزار شد.

تقدیر از بی طرفی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات، توجه به نکات لازم در خصوص برگزاری انتخاباتی باشکوه، امن و منظم با بسترسازی برای سلامت انتخابات و نیز تشکر نمایندگان نامزدها از سعه صدر وزارت کشور و پاسخگویی ستاد انتخابات کشور به رسانه‌ها در انتخابات‌های برگزار شده قبلی، از محورهای مورد تاکید نمایندگان نامزدها در این نشست بود.

در پی آنکه در روزهای گذشته در فضای مجازی نظرسنجی‌هایی جعلی به صداوسیما نسبت داده شده که براساس آن‌ها جایگاه‌ها و درصدهایی به نامزدهای ریاست‌جمهوری نسبت داده شده است، مرکز تحقیقات صداوسیما ضمن تکذیب قاطع اعتبار تمام این نظرسنجی‌ها تأکید کرده «حق پیگیری حقوقی و قضایی را در خصوص عاملان انتشار این نظرسنجی‌های غیرواقعی و جعلی محفوظ می‌داند».

هم چنین رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفته است: طبق نظرسنجی‌های تلفنی بعد از مناظره اول، ۳۱ درصد مخاطب داشتیم. یعنی نزدیک ۲۰ میلیون نفر مناظره اول را دیده‌اند. کماکان درصد بالایی از افرادی که گفته‌اند رای می‌دهیم هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای بدهند. در اغلب نظرسنجی‌ها ۳ نامزد خیلی به هم نزدیک هستند.‌

طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، شامگاه امشب ساعت ۲۰ سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با محوریت فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» برگزار می‌شود.

قرار است ۳ مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود:

مناظره سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» روز جمعه یکم تیرماه ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره چهارم با موضوع سیاسی و شعار «ایران در جهان امروز» روز دوشنبه چهارم تیرماه از ساعت ۲۰ تا ۲۴

مناظره پنجم در حوزه اقتصاد با موضوع کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه ۵ تیرماه از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶

پس از برگزاری مناظره دوم، سایت اطلاع رسانی دولت در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی مسعود پزشکیان درباره افزایش نرخ فقر اعلام کرد: در دولت قبل ۳۰ درصد مردم زیر خط فقر رفتند در دولت سیزدهم نرخ فقر کاهش و ۶.۵ میلیون نفر از فقر نجات یافتند.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: طی قریب به سه سال منتهی به ۲۰۲۳، فقر کاهش یافت؛ در این مدت، نرخ فقر (مبتنی بر خط فقر ۶.۸۵ دلار) با ۷.۴ واحد درصد کاهش، به ۲۱.۹ درصد رسید؛ این بدان معنا است که ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت زیرخط فقر کاسته شده است. (مبتنی بر خط فقر ۳.۶۵ دلار، نرخ فقر با ۲.۲ درصد کاهش به ۳.۸ درصد رسید).

همچنین حسن روحانی و عباس آخوندی رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم و وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم خواستار تخصیص فرصت جهت پاسخ‌گویی به اتهاماتی شدند که برخی از نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در جریان دومین مناظره تلویزیونی مطرح کردند.

عباس آخوندی طی نامه‌ای به پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نامه‌ای به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به دلیل طرح نام و انتصاب مطالبی به آنها از سوی برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواستار تخصیص زمان جهت پاسخ‌گویی شدند.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و ارزیابی هر ۶ نامزد درباره دومین مناظره با موضوع اقتصادی را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

در پی طرح ادعای انصراف قالیباف از نامزدی انتخابات از سوی یکی از اعضای ستاد سعید جلیلی از دیگر نامزدهای انتخابات، سخنگوی ستادهای مرکزی و مردمی محمدباقر قالیباف با تکذیب این ادعا اظهار کرد: آقای دکتر قالیباف با تمام قدرت آماده شرکت در مناظرات هستند و انتظار می‌رود که اعضای ستادهای کاندیداها به جای سرگرم شدن به اقدامات سلبی، مشغول فعالیت ایجابی خود باشند.

محمد انور بجار زهی افزود: اظهارنظرهای اینگونه پیش از آغاز دور دوم مناظرات اقدامی غیر هوشمندانه، غیراخلاقی و خلاف وحدت مورد انتظار جبهه انقلاب و عموم مردم شریف ایران است که دل در گرو نیروهای انقلابی دارند.

مصطفی پورمحمدی با انتشار ۳ پست در توییتر خود بخش‌هایی از صبحت های خود در مناظره دوم با دیگر کاندیدای انتخابات را ثبت کرد.

تحلیل‌ها از مناظره دوم/فرهنگ؛ محور مناظره سوم

‌اسحاق جهانگیری در گردهمایی انتخاباتی حامیان مسعود پزشکیان تاکید کرد: با رای خودمان نشان بدهیم که ایران به تحول جدی نیاز دارد این تحول از انتخاب دکتر پزشکیان آغاز می‌شود که خودش را متعهد به تحول در ایران می‌داند.

معاون اول رئیس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه پزشکیان می‌تواند اعتماد از دست رفته را بازگرداند، افزود: بیشترین سهم و نقش با کسانی است که هنوز مردد هستند و می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

محمد جواد ظریف هم در گردهمایی حامیان پزشکیان درسالن ورزشی شهید کیانپور کرج تاکید کرد: باور نکنید رای شما تفاوت نمی‌کند، من به عنوان کسی که درک کرده‌ام چقدر تفاوت دارد در پاستور چه کسی بنشیند، می گویم گول شعارهای شیوا، گول روشنفکری نمایی را نخورد که نتیجه آن فرستادن احمدی نژاد دیگری یا بدتر از او است.‌

در حالی که بسیج دانشجوییِ دانشگاه تهران برای میزبانیِ مناظرهٔ زاکانی و روحانی اعلام آمادگی کرده بود، علیرضا زاکانی با انتشار توییتی این دعوت را برای مناظره با روحانی پذیرفت.

تحلیل‌ها از مناظره دوم/فرهنگ؛ محور مناظره سوم

شخصیت‌ها چه گفتند؟

در همین ارتباط غلامرضا شریعتی با تاکید بر اینکه کاندیدها باید در مسیر برنامه محوری حرکت کرده و برنامه‌هایی ارائه دهند که برای مردم قابل فهم و قابل اتکا باشد، افزود: البته همان طوری که از نام مناظره پیداست شنوندگان انتظار دارند تا دیدگاه‌های واقعی از سوی کاندیداها ارائه شود. مردم بیشتر دنبال برنامه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی اخلاقی با بیان اینکه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران لیله القدر نظام است، تصریح کرد: مردم با مشارکت در پای صندوق رای برای چهار سال مقدرات خود و کشور را به دست یک نامزد ریاست جمهوری می‌دهند. ضمن اینکه مردم ما علاوه بر اینکه خلق و خوی مذهبی داشته و خود را مکلف به حضور در پای صندوق‌های رای می‌دانند، به لطف خدا میهن دوست بوده و به کشور خود علاقه دارند.‌

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در بخشی از خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه انتخاب رئیس جمهور بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: جایگزین کردن معیارهای سیاسی و جناحی به جای معیارهای شایستگی از مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی دستگاه اداری کشور است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به مدیران ارشد و به ویژه رئیس جمهور منتخب ملت گفت: سیاست زدگی منفی و افراطی و قبیله‌گرایی از عوامل کلیدی ناکارآمدی نظام اداری و بی‌ثباتی مدیریت است.‌

محمد جواد ظریف با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنبه ۹ تیر از رییس جمهور #پزشکیان استقبال خواهیم کرد»، یک «پیش بینی» نیست، بلکه بیان یک «امید» است.

تحلیل‌ها از مناظره دوم/فرهنگ؛ محور مناظره سوم

محمود واعظی رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در پیش بینی خود از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ می‌گوید: به نظر من مشارکت حدود ۶۰ درصد خواهد بود، اما باید کار کنیم و نتایج مناظره‌ها را ببینیم. اگر همانند گذشته بتوانیم به مشارکت ۷۰ درصدی دست پیدا کنیم، به نظر من خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.‌

* محمد خوش چهره عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری اینکه امام سرمایه‌ای به نام «مردم» را ایجاد کرد که عصاره آن مشارکت و حضور مردم در عرصه است، گفت: امام به شدت روی «مشارکت مردم» تأکید داشت.‌

محسن رضایی در تازه‌ترین اظهارات انتخاباتی خود با تاکید بر اینکه کسی که در احترام به نظر مردم انصراف می‌دهد پوششی نیست، گفت: نامزدهای جبههٔ انقلاب به‌طور جدی و واقعی در حال رقابت هستند اما به‌خاطر احترام به نظر مردم به نفع کسی که اقبال بیشتری دارد کنار می‌روند.

تحلیل‌ها از مناظره دوم/فرهنگ؛ محور مناظره سوم

محمد جواد آذری جهرمی با انتشار توییتس به افشاگری پورمحمدی درباره سعید جلیلی و FATF واکنش نشان داد.

تحلیل‌ها از مناظره دوم/فرهنگ؛ محور مناظره سوم

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

امروز همچنین مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی شورای وحدت با برگزاری جلسه‌ای تصویب کرد از کاندیداتوری مصطفی پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند.

این جلسه که با حضور شهاب‌الدین صدر، رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در محل ستاد مرکزی برگزار شد، جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و درباره اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و ارائه راهکار برای افزایش مشارکت گفت‌وگو کردند. در نهایت نمایندگان ادوار مجلس ضمن احترام به نامزدها به اتفاق آراء از کاندیداتوری حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی حمایت کردند.

نظر شما