شناسهٔ خبر: 67286348 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

رشد ۷۸ درصدی ترانزیت از مسیر ایران در ۲ ماهه امسال

تهران- ایرنا- اتفاقات بین‌المللی زیادی در طول فعالیت دولت سیزدهم رخ داد و کشورهای تحریم‌کننده به دنبال کاهش درآمدهای کشور بودند، اما درآمد کشور از محل ترانزیت افزایش یافته؛ به طوری که در آمار ۲ ماهه نخست امسال ۹.۲ میلیون تن کالا از مسیر کشورمان ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷۸ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ترانزیت یکی از منابع درآمدی ایران است و به دلیل وسعت کشورمان ظرفیت زیادی در این زمینه وجود دارد که در طول سال‌های گذشته دولت‌ها از این موضوع غافل شده بودند، اما در دولت سیزدهم شاهد تغییر قوانین برای رشد ترانزیت بودیم که آمارها نیز نشان می‌دهد این موضوع محقق شده است.

یکی از دلایل مهم برای افزایش ترانزیت در یک کشور امنیت عبوری است و ایران امنیت منطقه خود را تامین کرده و مسیر امنی را برای کامیون‌های عبوری فراهم کند، اما عملکرد مناسب دولت سیزدهم در این زمینه توانست آماری مطلوب را بر جای بگذارد.

دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که وضعیت تجارت با همسایگان و همچنین با کشورهای دیگر در وضعیت مطلوبی قرار نداشت، از این رو اولویت دیپلماسی اقتصادی ارتباط با همسایگان معرفی شد. حسین امیر عبدالهیان، وزیر شهید امور خارجه اولین هدف دستگاه دیپلماسی را ارتباط با همه کشورهای جهان معرفی کرد و گفت: هدف دولت سیزدهم ارتباط تجاری با همه کشورهاست اما همسایگان در اولویت قرار دارند.

یکی از زیرساخت‌های توسعه ترانزیت تکمیل کریدورهای مختلف ترانزیتی است که در دولت سیزدهم به اوج خود رسید و باعث شد رکورد ترانزیت در کشور شکسته شود. به طوری‌که در سال گذشته رکورد ۱۷.۵ میلیون تن ترانزیت در جاده‌های کشورمان به ثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود به ۲۰ میلیون تن برسد.

قطعا تغییر نگاه دولت سیزدهم از غرب به همسایگان و کشورهای دیگر باعث رشد ترانزیت در کشور شد و حمل و نقل کالا از کشورهای چین، هند، روسیه، افغانستان و ترکیه طی سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

آمار دو ماهه امسال نیز نشان می‌دهد بیش ۱۲۵ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۹.۲ میلیون تن از کشورمان ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۸ درصدی دارد.

کارشناسان معتقدند، توجه به زیرساخت‌ها و تخصیص اعتبارات کافی، می‌تواند رونق ترانزیت کشور را بهبود بخشد. این امر بی‌شک تکمیل کریدورهای کشور به ‌ویژه ریل چابهار، شلمچه و بصره یا قطعه پایانی کریدور شمال ــ جنوب به‌ویژه مسیر چابهار- زاهدان را می‌طلبد.

نظر شما