شناسهٔ خبر: 67285398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

توافقات خوبی برای اجرای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا انجام شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه‌آهن رشت_آستارا گفت: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی میان ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه‌های راهبردی بین دو کشور به شمار می‌رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، مهرداد بذرپاش امروز _پنجشنبه سی‌ویکم خرداد_ در آئین افتتاح پروژه راه آهن رشت_کاسپین در منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: ترانزیت کشور در دولت سیزدهم افزایش داشته است و فقط طی سه ماه امسال با پیگیری شهید جمهور و دولت سیزدهم این رشد به بیش از ۵۵ درصد رسید که بیانگر دیپلماسی فعال، عزتمندانه و اثربخش به نفع مردم و گره گشایی از اقتصاد کشور است.

وی افزود: ترانزیت جاده‌ای کشور در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بود اما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۵ میلیون تن رسید و در ۳ ماهه امسال نیز با رقم ۵.۵ میلیون تن ترانزیت رکورد زد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال رقم ۲۰ میلیون تن ثبت شود که عملاً یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب توسط رئیس‌جمهور شهید و همکارانش به انجام رسید.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با پیگیری شهید رئیسی، سال گذشته ترانزیت کشو ۵۸ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: در حوزه استان گیلان تجارت دریا برد ۵۰ درصد رشد داشته است و صادرات از دریای خزر ۵۰ درصد افزایش دارد.

بذرپاش تصریح کرد: ثبت این رکوردها در حوزه ترانزیت زمانی آرزو بود اما با مجاهدت و پیگیری شهید جمهور این آرزوها محقق شد و رشد ترانزیت نشان‌دهنده دیپلماسی اثر بخش کشور بوده که تسهیل تردد، کاهش تعرفه‌های ترجیحی، انجام توافقات گمرکی و مرزی با کشورهای همسایه در دولت سیزدهم زمینه‌ساز آن بود.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم گفت: پروژه راه آهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس‌جمهور شهید بود و مرتب پیگیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.

وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی افزود: اگر بگوییم ایران تا سال‌های سال مدیون پیگیری‌های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیک و ترانزیتی است، حرف زیادی نگفته‌ام.

بذرپاش خاطرنشان کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه است که راه آهن رشت - کاسپین یکی از آن‌ها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاه‌تر متصل می‌کند؛ ضمن اینکه کریدور شمال و جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.

بذرپاش با اشاره به پروژه راه آهن رشت - آستارا تصریح کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه‌های راهبردی بین دو کشور به شمار می‌رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود.

نظر شما