شناسهٔ خبر: 67280128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بذرپاش: با رکوردزنی در ترانزیت ‌مواجه‌ شد‌یم

وزیر راه و شهرسازی گفت: صادرات‌ ما از دریای خزر در سال گذشته به رشد ۵۰ درصدی رسید که نتیجه یک عزم متفاوت در دولت شهید رئیسی بود و ما امروز با رکوردزنی در ترانزیت کشور مواجه‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم افتتاحیه پروژه اتصال راه‌آهن سراسری رشت ـ کاسپین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت اظهار داشت: رئیس جمهور شهید همواره پیگیر این پروژه مهم بودند و هفته‌ای نبود که وضعیت کریدورها را پیگیری نکنند.

وی با اشاره به توجه شهید جمهور به فرصت‌های کریدوری و شناخت دقیق از کشور به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی و در نهایت بسیج کردن تمام ظرفیت‌های دولت برای این موضوعات راهبردی عنوان کرد: کشور سال‌هاست منتظر اقدامات جدی در این بخش بود و جلسه‌ای نبود که ایشان به محضر رهبر معظم انقلاب برسند و ملاحظات رهبری راجع به پروژه‌های مهم کریدوری به بنده ابلاغ نشود.

بذرپاش با بیان اینکه دیپلماسی اثربخش به ادعا و گزافه‌گویی نیست، افزود: ترانزیت کشور با پیگیری شهید جمهور در سال گذشته به رشد 58 درصدی رسید که همان دیپلماسی اقتصادی و اثربخش و به نفع مردم و برای گره‌گشایی از اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به اینکه در سال 1402 ترانزیت جاده‌ای کشور به حدود 15 میلیون تن رسید، ادامه داد: این عدد تا پایان امسال به 20 میلیون تن خواهد رسید که یکی از آرزوهای دیرینه رهبر معظم انقلاب بوده که با پیگیری‌های رئیس جمهور شهید محقق شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت دریا اظهار کرد: صادرات‌ ما از دریای خزر در سال گذشته به رشد 50 درصدی رسید که نتیجه یک عزم متفاوت در دولت شهید رئیسی بود و ما امروز با رکوردزنی در ترانزیت کشور مواجه‌ایم.

بذرپاش کریدورهای شمال ـ جنوب را مجموعه‌ای از پروژه‌ها و زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای دانست که با سرعت در دستور کار قرار گرفت افزود: کریدور شمال ـ جنوب فقط یک مسیر ریلی نیست بلکه به منظور توسعه ناوگان، زیرساخت‌ها و تسهیل تردد کالا با کشورهای همسایه ایجاد شده و رشد ترانزیت نیز نشان از اثربخشی دیپلماسی همسایگی در اقتصاد کشور دارد و تسهیل تردد و کاهش تعرفه‌های ترجیحی و توافقات بزرگ گمرکی با کشورهای همسایه در ترانزیت نیز ملموس بوده است.

وی از رشد 70 درصدی ترانزیت جاده‌ای کشور طی 3 ماه اخیر خبر داد و بیان کرد: با تکمیل مسیر ریلی رشت ـ کاسپین، دریای شمال به جنوب متصل شد و پروژه رشت‌ ـ آستارا نیز به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی بین دو کشور ایران و روسیه دنبال خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز پروژه‌های کریدور شمالی ـ جنوبی غرب و شرق کشور و قطعه ریلی مهم شیراز ـ عسلویه و مسیر کرمانشاه ـ خسروی خبر داد و بیان کرد: این پروژه‌ها، زنجیره‌های شمالی جنوبی در قطعات ریلی را تکمیل خواهد کرد و فرصت بی‌نظیری را در حوزه ترانزیت کالا به دست می‌آید.

بذرپاش با بیان اینکه رشد 55 درصدی ترانزیت کشور با ظرفیت‌های موجود محقق شده است عنوان کرد: در حوزه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نیز پروژه‌های بزرگی در برنامه قرار دارند و 235 کیلومتر آزادراه در سال گذشته افتتاح شده است.

انتهای پیام/612/.

نظر شما