شناسهٔ خبر: 67283982 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرونده‌های قضایی معوق در خراسان جنوبی کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: فروردین ۱۴۰۲ تعداد پرونده‌های معوق و مسن در مراجع تحقیق و رسیدگی استان، هزار و ۳۰۲ فقره پرونده بوده که امروز به ۳۴۷ مورد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد جعفر عبداللهی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: میانگین نقض آرا در کشور ۱۶ درصد و در خراسان جنوبی ۱۲ درصد است که در آرای صادره از محکوم فقط ۱۵ درصد تجدید نظرخواهی شده و ۱۲ درصد مورد نفی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متوسط زمان رسیدگی در مراجع قضایی ۶۳ روز است گفت: سال گذشته پرونده‌های ورودی و حجم کار دادگستری‌ها ۲۰ درصد افزایش یافت اما نسبت به سال ۱۴۰۱ مراجعه مردم ۳۰۰ هزار نفر کمتر شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: بیشترین عناوین کیفری با ۲۴ درصد مربوط به مواد مخدر است و سرقت، رانندگی بدون پروانه، غیبت از خدمت نظام وظیفه، کلاهبرداری، ضرب و جرح عمدی و تخریب در رده‌های بعدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین درخواست وارده به دادگستری، دعاوی حقوقی خانواده و مطالبه خسارت دادرسی است گفت: میزان ورود پرونده ناشی از مواد مخدر سال گذشته نسبت به سال ماقبل ۱۵.۹ درصد کاهش و پرونده‌های سرقت ۳۲.۲ درصد افزایش داشته است.

عبداللهی افزود: در حوزه دعاوی خانوادگی نیز پرونده‌های طلاق ۳.۵ درصد افزایش و طلاق توافقی ۲ درصد کاهش داشته است.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد شهدای خدمت و اشاره به اینکه دستگاه قضا دو راهبرد اجرای عدالت و کسب رضایت‌مندی مردم را سرلوحه کار خود دارد گفت: سال گذشته با برگزاری دادگاه‌های آنلاین و اجرای طرح جهادی در مناطق محروم ۳۵ درصد مراجعه مردم به مراجع قضایی کاهش یافت.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: ۵۸ هزار و ۸۴۵ فقره دادگاه آنلاین در استان برگزار شد و افرادی خارج از کشور نیز در این دادگاه‌ها شرکت کردند که هزینه‌های هنگفت از سر راه مردم برداشته شد.

وی گفت: همچنین ۹۹ درصد وجوه از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت شده همچنین ۱۰ طرح جهادی در بیش از ۵۹۷ نقطه استان اجرا و لوایح رایگان ثبت شده است.

عبداللهی با بیان اینکه برای اولین بار در خراسان جنوبی دادگاه های برخط برگزار شد و دانشجویان، مردم و اصناف توانستند در ۱۲۷ دادگاه شرکت کنند عنوان کرد: اولین بار سال گذشته هزار و ۲۳۰ فقره مزایده الکترونیک برگزار شد و از همه نقاط کشور خریداران برای خرید اموال در مزایده شرکت کردند.

وی با اشاره به اهمیت ثبت پرونده‌های تمام الکترونیک گفت: از ۱۱۰ هزار فقره پرونده یکتا که سال گذشته در استان ثبت شد، ۴۴ هزار و ۹۸۰ پرونده معادل ۴۱ درصد تمام الکترونیک بود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: با همکاری دستگاه قضا از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی در استان جلوگیری شده و از بیکاری هزار و ۵۰۰ کارگر ممانعت به عمل آمده است.

وی از رفع تصرف ۵۳ هزار و ۳۶ متر مربع اراضی ملی در استان خبر داد و گفت: همچنین سال گذشته پنج هکتار از اراضی تغییر کاربری شده با تلاش دستگاه قضایی اعاده شد.

عبداللهی مسائل اقتصادی، نبود آگاهی مردم نسبت به مسائل حقوقی و شفاف نبودن بخشی از خدمات نظام را باعث شکل گیری اختلافات ذکر کرد و افزود: درصدی از افزایش ورود پرونده‌ها به خاطر رشد سرقت است که دلیلی عمده آن اعتیاد به مواد مخدر و مسائل اقتصادی بوده که سبب ظهور و بروز ورود پرونده به محاکم قضایی شده است.

وی همچنین گفت: ۶ پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که هفت هزار و ۶۲۰ متر مربع حجم عملیات آنهاست و ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌ها تخصیص یافته است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۹ نفر مشمول عفو شدند افزود: ۸۷ فقره آرای جایگزین حبس با رویکرد محرومیت زدایی در استان صادر شده که ۵۷ میلیارد ریال برای محرومان آورده داشته و صرف خرید ویلچر، تجهیزات بیمارستانی، آبرسانی، تهیه جهیزیه و بسته‌های معیشتی شده است.

وی بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی کارکنان دستگاه قضایی استان در سال گذشته ۴۲ درصد پرونده‌ها مختوم به سازش شد و در سه فقره پرونده قتل هم سازش حاصل شد.

عبداللهی گفت: همچنین با مداخله و مشاوره در حوزه پیشگیری از وقوع جرم ۱۷ درصد پرونده‌ها مختوم به سازش شد.

وی ادامه داد: امسال فاز اول ارائه خدمات قضایی به صورت غیر حضوری در شعب اجرای احکام مدنی عملیاتی می‌شود.

نظر شما