شناسهٔ خبر: 67282931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی خبر داد؛

۹۹ درصد پرونده های محاکم قضایی خراسان جنوبی رسیدگی شد

بیرجند- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: نرخ رسیدگی به پرونده‌های محاکم قضایی استان در سال گذشته ۹۹ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفر عبدالهی ظهر پنجشنبه در نشست خبری هفته قوه قضائیه با گرامی داشت یاد شهید بهشتی و ۷۲ شهید همراه وی و شهید جمهور گفت: وجه مشترک شهید بهشتی و شهید جمهور این بود که هر دو کسوت قضاوت داشتند و به خوش‌نامی رسیدند و در ارائه خدمت به مردم به شهادت رسیده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: مردم یکی از عناصر اصلی در هر نظام سیاسی است و دستگاه قضای ایران با توجه به این موضوع و سند تحول قضائی، دارای دو راهبرد اجرای عدالت و کسب رضایتمندی مردم ایران است.

به گفته وی هدف قوه قضای اجرای عدالت را در کل جامعه و جلب اعتماد شهروندان است و مجموع خدمات سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری در این راستا انجام شد.

وی افزود: سال گذشته به ۱۱۰ هزار ۲۹۲ پرونده با کد یکتا رسیدگی کرده‌ایم که با گلاسه فرعی ۲۲۵ هزار ۲۳۴ فقره خواهد بود.

وی نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در خراسان جنوبی را ۹۹ درصد اعلام و خاطر نشان کرد: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها ۶۳ روز است و ۲۰ درصد به ورود پرونده‌ها در سال گذشته افزوده شده است که دلایل آن مسائل اقتصادی، عدم آگاهی مردم به مسائل حقوقی، تنظیم نشدن درست قرار دادها و… است و در افزایش جرایم سرقت هم یکی از دلایل اصلی اعتیاد به مواد مخدر و مسائل اقتصادی است.

عبدالهی تصریح کرد: سال ۱۴۰۲، هزار و۳۰۲ فقره پرونده مسن معوق داشتیم که به ۵۰۰ فقره کاهش یافت و امروز به ۳۷۴ فقره کاهش یافته است.

به گفته وی از آرای صادره از محاکم ۱۵ درصد تجدید نظر خواهی و ۱۲ درصد نقص آرا شده است و یکی از مؤثر ترین کارها در سال گذشته کاهش مراجعه مردم بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار مراجعه را کاهش داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: جرایم در این مدت مربوط به مواد مخدر، سرقت، رانندگی بدون گواهینامه، غیبت از نظام وظیفه، ضرب و جرح و… بود و بیشترین جرایم مربوط به مواد مخدر با ۲۴ درصد بوده است.

به گفته وی بیشتر خواسته‌های مراجعه به دادگستری دعاوی خانواده، مطالبه خسارت، درخواست صدور چک اجراییه و…بوده است و میزان ورودی پرونده مواد مخدر ۱۵.۹ و سرقت ۳۲.۲ درصد کاهش داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: طلاق توافقی دو درصد کاهش و در خواست طلاق توسط زوجه ۸.۸ درصد و در مجموع ۳.۵ درصد افزایش درخواست طلاق را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: از ۳۵ درصد مراجعه به دادگستری با برگزاری دادگاه‌های آنلاین کم شده است و سال گذشته ۶۸۸ هزار و ۸۰۵ فقره دادگاه آنلاین برگزار کرده‌ایم و ۹۹ .۵ درصد وجوه درخواستی از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت شده است.

به گفته عبدالهی سال گذشته ۱۰ طرح جهادی برای ارائه خدمات رایگان برگزار شد و برای اولین بار دادگاه‌های برخط را داشتیم که سال گذشته در خراسان جنوبی ۱۲۷ دادگاه برخط

برگزار شد.

به گفته وی همچنین برای اولین بار مزایده‌های الکترونیک با ۲۳۰ فقره را برگزار شد و از آن جایی که یکی از الزامات برنامه ششم توسعه ثبت پرونده‌های تمام الکترونیکی بود، از ۱۱۰ هزار پرونده یکتا، ۴۱ درصد الکترونیکی تشکیل شدند.

وی تصریح کرد: ۴ واحد تولیدی در راستای اقتصاد مقاومتی احیا و از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی دیگر هم جلوگیری و ۵۳ هزار ۶۶۱ متر مربع هم رفع تصرف و در خصوص اراضی زراعی هم ۳۴۳ مورد قلع و قمع غیر مجاز انجام و با حفر ۷۴ حلقه چاه غیر مجاز هم برخورد شد.

وی با بیان این که ۷ هزار ۶۰۶ مترمربع پروژه‌های عمرانی سال گذشته داشته‌ایم، افزود: ۸۷ فقره آرای جایگزین حبس با رویکرد محرومیت زدایی صادر شد و از این طریق ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صرف خرید تجهیزات پزشکی، گاز رسانی به مدارس مناطق محروم و جهیزیه و… شد.

به گفته عبدالهی تا سال گذشته کانون وکلای دادگستری استان فاقد تشکیلات رسمی در خراسان جنوبی بود که با برگزاری انتخابات فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در شورای حل اختلاف هم ۴۲ درصد پرونده مختوم و در سه پرونده قتل سازش شد.

به گفته وی سال گذشته ۲۸ درصد از دعاوی طلاق منجر به سازش شد و ۱۸ بنگاه متخلف پلمپ شد و ۷۰۷ پرونده به ارزش ۴۵ میلیارد تومان تعیین تکلیف شدند.

وی تصریح کرد: در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌های، استان رتبه اول در شاخص‌های مورد نظر را داشته و اشتعال خارج از زندان هزار ۱۰۷ مورد بوده و ۶۰۹ درصد پابند الکترونیکی بوده است.

وی تصریح کرد :۸۳ هزار و ۴۰۶ مورد ملاقات مردمی در سال گذشته داشته‌ایم و برای ۱۰۰ درصد از اراضی ملی و برای ۵۸.۸ درصد از اراضی کشاورزی استان هم سند مالکیت صادر شد و به ۲۰ مورد از پرونده‌های کثیر الشاکی رسیدگی شد.

به گفته وی فاز اول ارائه خدمات قضای برای اجرای احکام مدنی آغاز شد و راه اندازی محاکم صلح هم در سال جاری پیش بینی شده است.

نظر شما