شناسهٔ خبر: 67281256 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:

نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در خراسان جنوبی ۹۹ درصد است

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در خراسان جنوبی ۹۹ درصد است، گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها ۶۳ روز است و ۲۰ درصد به ورود پرونده‌ها در سال گذشته افزوده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، محمدجعفر عبدالهی صبح امروز _ پنجشنبه سی‌ویکم خرداد _ در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و ۷۲ شهید همراه وی و شهید جمهور اظهار کرد: وجه مشترک شهید بهشتی و شهید جمهور این بود که هر دو کسوت قضاوت داشتند و به خوشنامی رسیده بودند و در ارائه خدمت به مردم به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: مردم یکی از عناصر اصلی در هر نظام سیاسی است و دستگاه قضای ایران با توجه به این موضوع و سند تحول قضائی، دارای دو راهبرد اجرای عدالت و کسب رضایتمندی مردم ایران است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هدف قوه قضائیه را اجرای عدالت در کل جامعه و جلب اعتماد شهروندان دانست و گفت: در سال گذشته به بیش از ۱۰۰ هزار پرونده با کد یکتا رسیدگی کردیم که با کلاسه فرعی ۲۲۵ هزار و ۲۳۴ فقره خواهد بود.

وی با بیان اینکه نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در خراسان جنوبی ۹۹ درصد است، افزود: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها ۶۳ روز است و ۲۰ درصد به ورود پرونده‌ها در سال گذشته افزوده شده است که مسائل اقتصادی، آگاهی نداشتن مردم به مسائل حقوقی، تنظیم نشدن درست قراردادها از جمله این دلایل است و از دلایل افزایش جرایم سرقت نیز می‌توان به اعتیاد به مواد مخدر و مسائل اقتصادی اشاره کرد.

عبدالهی تصریح کرد: سال ۱۴۰۲، هزار و۳۰۲ فقره پرونده مسن معوق داشتیم که به ۵۰۰ فقره کاهش و امروز به ۳۷۴ فقره کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه از آرای صادره از محاکم ۱۵ درصد مربوط به تجدید نظرخواهی و ۱۲ درصد نقص آرا بوده است، اضافه کرد: یکی از مؤثرترین کارها در سال گذشته کاهش مراجعه مردم بود که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ هزار مراجعه را کاهش دادیم.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: مواد مخدر، سرقت، رانندگی بدون گواهینامه، غیبت از نظام وظیفه و ضرب و جرح از جمله جرایم بود و بیشترین آنها مربوط به مواد مخدر با ۲۴ درصد است.

وی ادامه داد: بیشتر خواسته‌های مراجعه به دادگستری دعاوی خانواده، مطالبه خسارت، درخواست صدور چک اجراییه بوده است و میزان ورودی پرونده موادمخدر ۱۵.۹ و سرقت ۳۲.۲ درصد کاهش داشته است.

عبدالهی گفت: طلاق توافقی دو درصد کاهش و در خواست طلاق توسط زوجه ۸.۸ درصد و در مجموع ۳.۵ درصد افزایش درخواست طلاق را داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: از ۳۵ درصد مراجعه به دادگستری با برگزاری دادگاه‌های آنلاین کم شده است و سال گذشته ۶۸۸ هزار و ۸۰۵ فقره دادگاه آنلاین برگزار کردیم و ۹۹ .۵ درصد وجوه درخواستی از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت شده است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: سال گذشته ۱۰ طرح جهادی برای ارائه خدمات رایگان برگزار شد و برای نخستین‌بار دادگاه‌های برخط را داشتیم که سال گذشته در خراسان جنوبی ۱۲۷ دادگاه برخط برگزار شد، همچنین برای نخستین‌بار مزایده‌های الکترونیک با ۲۳۰ فقره را برگزار شد و از آن جایی که یکی از الزامات برنامه ششم توسعه ثبت پرونده‌های تمام الکترونیکی بود، از ۱۱۰ هزار پرونده یکتا، ۴۱ درصد الکترونیکی تشکیل شدند.

عبدالهی تصریح کرد: چهار واحد تولیدی در راستای اقتصاد مقاومتی احیا و از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی دیگر هم جلوگیری شد، هم چنین ۵۳ هزار ۶۶۱ متر مربع هم رفع تصرف و در خصوص اراضی زراعی هم ۳۴۳ مورد قلع و قمح غیرمجاز انجام و با حفر ۷۴ حلقه چاه غیر مجاز هم برخورد شد.

وی با بیان این که هفت هزار و ۶۰۶ مترمربع پروژه‌های عمرانی در سال گذشته داشتیم، افزود: ۸۷ فقره آرای جایگزین حبس با رویکرد محرومیت‌زدایی صادر شد و از این طریق پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صرف خرید تجهیزات پزشکی، گاز رسانی به مدارس مناطق محروم و جهیزیه شد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: تا سال گذشته کانون وکلای دادگستری استان فاقد تشکیلات رسمی در خراسان جنوبی بود که با برگزاری انتخابات فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در شورای حل اختلاف هم ۴۲ درصد پرونده مختوم و در سه پرونده قتل سازش شد.

وی افزود: سال گذشته ۲۸ درصد از دعاوی طلاق منجر به سازش شد و ۱۸ بنگاه متخلف پلمپ شد و ۷۰۷ پرونده به ارزش ۴۵ میلیارد تومان تعیین تکلیف شدند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی ادامه داد: در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌های، استان رتبه اول در شاخص‌های مورد نظر را داشت و اشتعال خارج از زندان هزار ۱۰۷ مورد و ۶۰۹ درصد پابند الکترونیکی بوده است.

وی تصریح کرد :۸۳ هزار و ۴۰۶ مورد ملاقات مردمی در سال گذشته داشتیم و برای ۱۰۰ درصد از اراضی ملی و برای ۵۸.۸ درصد از اراضی کشاورزی استان هم سند مالکیت صادر شد و به ۲۰ مورد از پرونده‌های کثیرالشاکی رسیدگی شد.

عبدالهی ادامه داد: فاز اول ارائه خدمات قضای برای اجرای احکام مدنی آغاز شد و راه‌اندازی محاکم صلح هم در سال‌جاری پیش‌بینی شده است.

نظر شما