شناسهٔ خبر: 67283180 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

تشریح عملکرد بانک ملت در مجمع عمومی عادی سالیانه/ جهش 316 درصدی سود خالص بانک ملت در سال 1402

مدیرعامل بانک ملت از رشد 28 درصدی حجم درآمد تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی این بانک در پایان دوماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد که حجم این درآمدها در دوماهه ابتدایی 1403 به رقم 280 هزار میلیارد ریال رسیده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تشریح عملکرد بانک ملت در مجمع عمومی عادی سالیانه/ جهش 316 درصدی سود خالص بانک ملت در سال 1402
در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک ملت، عملکرد این بانک در سال 1402 ارائه و برنامه های آتی و سال جاری از سوی فرشید فرخ نژاد، مدیرعامل بانک ملت تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملت، فرخ نژاد در این مجمع که با رای قاطع سهامداران به عملکرد مالی این بانک همراه شد، با اشاره به عملکرد مثبت بانک ملت در ماه های ابتدایی سال جاری تاکید کرد: اهداف و برنامه های راهبردی بانک با جدیت هرچه بیشتر دنبال خواهد شد.
 
مدیرعامل بانک ملت از رشد 28 درصدی حجم درآمد تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی این بانک در پایان دوماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد که حجم این درآمدها در دوماهه ابتدایی 1403 به رقم 280 هزار میلیارد ریال رسیده است.
 
وی مجموع مانده سپرده های ریالی بانک ملت در پایان اردیبهشت ماه 1403 را 8.550.000 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این سپرده ها نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد 10 درصدی داشته که در نظام بانکی رشد بالایی محسوب می شود.
 
فرخ نژاد با بیان اینکه تمرکز بر درآمدهای کارمزدی یکی از رویکردهای اساسی بانک ملت در سال جاری است، افزود: خالص درآمدهای کارمزدی این بانک در پایان دوماهه سال جاری بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال بوده که 20 هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
 
وی از طراحی بسته های اعتباری ویژه افراد خاص با توجه به ویژگی ها، نیازها و توانایی های فعالان اقتصادی خبر داد و اظهار داشت: درصدد هستیم تا بهتر از گذشته از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح ها و ارتقای کیفیت سودآوری بانک استفاده کنیم.
 
مدیرعامل بانک ملت، اولویت دیگر این بانک را تمرکز بر مشتریان تجاری و شخصی همزمان با ارائه خدمات به مشتریان بزرگ، اعلام کرد.
 
پیگیری جدی برنامه تحول دیجیتال و سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، انجام سرمایه گذاری های پایدار و کاهش ریسک تمرکز از دیگر برنامه هایی بود که فرخ نژاد از آنها به عنوان برنامه های سال جاری بانک ملت نام برد.
 
به گفته وی، در حوزه ارزی هم بانک ملت ظرفیت و دانش بالایی دارد و تلاش می شود تا با کمک حوزه اعتباری و کارکنان متخصص و با دانش، در مجمع سال آینده عملکرد بهتری به سهامداران ارائه شود.
 
این گزارش می افزاید: بانک ملت در سال گذشته تراز عملیاتی 725.916 میلیارد ریالی را به ثبت رسانده که نشان دهنده رشد 27 درصدی این شاخص نسبت به سال 1401 است.
 
این بانک همچنین در سال 1402 سود خالص 971.647 میلیارد ریالی محقق ساخته که در مقایسه با مقطع زمانی مشابه سال ماقبل حاکی از جهش بی نظیر 316 درصدی است.
 
خالص درآمدهای کارمزدی بانک ملت در مقطع پایان اسفند سال گذشته معادل 87.214 میلیارد ریال بوده که نشان دهنده رشد 45 درصدی این درآمدها نسبت به پایان سال ماقبل است.
 
مجموع کل درآمد بانک ملت در این مقطع، 1.133.394 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 با رشد 44 درصدی رو به رو شده و سهم 29 درصدی و رتبه نخست را در بین بانک های بورسی به این بانک اختصاص داده است.
 
این بانک با جذب بیش از 7.752.601 میلیارد ریال منابع چهار سپرده ریالی در پایان اسفند 1402 در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل با سهم 24 درصدی، در جایگاه نخست بانک های بورسی ایستاده است.
 
سپرده های بلند مدت ریالی این بانک با رشد 38 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1401 و دستیابی به رقم 3.284.307 میلیارد ریال افزایش یافته است که با سهم 20 درصدی از بانک های بورسی، روی پله نخست ایستاده و در شاخص سپرده های کوتاه مدت ریالی به رقم 1.862.362 میلیارد ریال رسیده و با سهم 28 درصدی از کل سپرده کوتاه مدت ریالی بانک های بورسی، در این شاخص نیز پیشتاز است.
 
این بانک در زمینه اعطای تسهیلات ریالی و ارزی نیز رتبه نخست را به خود اختصاص داده به نحوی که مجموع تسهیلات ریالی و ارزی بانک ملت در پایان اسفند ماه 1402 با 16 درصد رشد نسبت به سال ماقبل، به رقم چشمگیر 12.615.767 میلیارد ریال رسیده و حاکی از سهم 34 درصدی از مجموع تسهیلات اعطایی بانک های بورسی است.
 
بانک ملت  توانست نسبت تسهیلات به کل منابع خود را در سال گذشته به میزان 21 درصد افزایش دهد که این امر علاوه بر کسب رتبه برتر در بین بانک های بورسی، باعث افزایش سودآوری بانک شده است.
 
مانده اعتبارات اسنادی بانک ملت در سال پایان سال 1402، ۶۲۷.۹۱۰ میلیارد ریال و سهم این بانک از مجموع اعتبارات اسنادی بانک های تجاری  ۲۶.۱۸ درصد گزارش شده است.
 
بانک ملت در زمینه مانده تعهدات ضمانتنامه ریالی هم با ۶۳ درصد رشد به عدد ۱.۵۸۷.۶۴۹ میلیارد ریال رسیده که نشان دهنده سهم ۲۱.2 درصدی در میان بانک های بزرگ تجاری است.
 
این گزارش می افزاید، نسبت کفایت سرمایه بانک ملت در پایان سال 1402 به عدد بسیار مطلوب ١٠.٧٨ درصد رسیده است که در مقایسه با سایر بانک ها و براساس استانداردها، بیانگر موفقیت این بانک در مدیریت و ترکیب دارایی های موزون شده به ریسک است.
 
وضعیت مثبتِ باز ارزی بانک ملت در این مقطع بالغ بر 1.101.996 میلیارد ریال و معادل 5.980 میلیون دلار بوده که دارایی و ذخیره ای ارزشمند برای بانک و سهامداران محسوب می شود.
 
نسبت P به E سهام بانک ملت نیز، به عدد نازل 1.74 رسیده که بیانگر ارزش ذاتی و عملیاتی بالای این سهم است و بازدهی 47 درصدی سهام بانک ملت با وجود شرایط حاکم بر بازار سرمایه در سال گذشته، حاکی از جایگاه نخست بازدهی و ارزش بالای آن است.
 
از منظر محاسبات معیار نقدشوندگی آمیهود نیز، سهام بانک ملت در مقایسه با بانک های رقیب، بر اساس تعداد روزهای معاملاتی، موفق به کسب رتبه نخست در سال 1402 شده و مقایسه ارزش بازار سهام بازار بانک ملت و رشد خیره کننده بیش از 41 درصدی آن در سال 1402 در مقایسه با رشد اندک 0.81 درصدی ارزش شاخص صنعت بانکداری، مبین اعتماد سهامداران حرفه ای بازار سرمایه به این سهم بنیادی در مقابل سایر سهام های بازار است.
 
در این مجمع، مسعود نصر اصفهانی رییس هیات مدیره بانک ملت نیز با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، تاکید کرد: با وجود اعمال سیاست های انقباضی پولی و کاهش حجم نقدینگی در سطح جامعه، بانک ملت با حجم منابع ریالی بالغ بر 8 میلیون میلیارد ریال، سهمی معادل 10.62 درصد از حجم نقدینگی کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی تصریح کرد: ارزش بازار سهام بانک ملت به عنوان بزرگ ترین بانک بورسی کشور با 42 درصد رشد از 1.190 میلیون میلیارد ریال به 1.690 میلیون میلیارد ریال رسیده و سهم 26 درصدی از کل ارزش بازار بانک های بورسی را به خود اختصاص داده است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما