شناسهٔ خبر: 67282987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دو رویکرد مهم در همایش «خدمت تا شهادت» 

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تاکید کرد: در این همایش دو رویکرد را دنبال می‌کنیم تا موجب شود سطح این رویداد نسبت به دیگر رویدادها قابل اعتنا باشد و شعرا به آن اقبال نشان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین رویکرد جوایز همایش است که در بخش ملی سه جایزه ۲۰ میلیون تومانی، سه جایزه ۱۵ میلیون تومانی و سه جایزه ۱۰ میلیون تومانی خواهیم داشت. در بخش بین‌المللی هم سه جایزه ۸۰۰ دلاری، سه جایزه ۵۰۰ دلاری و سه جایزه ۳۰۰ دلاری در نظر گرفته‌ایم. همچنین در بخش شاعران رباط کریم ۵ جایزه ۵ میلیون تومانی به برگزیدگان اهدا می‌شود.
وی ادامه داد: دومین رویکرد در این همایش بحث اعتبار گروه علمی و داوران این رویداد است. ما در همایش «خدمت تا شهادت» از برجسته‌ترین داوران شعر انقلاب استفاده و بهره‌ خواهیم برد، داورانی که توانمند هستند و از شاعران شاخص به شمار می‌روند.
عرفان‌پور درباره بخش ویژه که برای شاعران شهرستان رباط کریم در نظر گرفته شده اعلام کرد: می‌خواهیم با برگزاری این همایش فضای ادبیات و شعر را در کهن شهر رباط کریم افزایش دهیم، شهری که شاید با فضای صنعتی‌اش بیشتر شناخته شده است. در این رویداد محورهایی را تعیین کرده‌ایم که نگاه شاعرانی که هنوز شعری سروده‌اند را جهت‌دهی کند.
وی با اشاره به اینکه شهرستان رباط کریم طی ماه های اخیر عرصه خدمت صادقانه به مردم ایران بوده است، تاکید کرد: مکتب خادمان جمهور و مکتب خدمت برای مردم ایران، مکتب کار جهادی و بی‌منت برای خدا و مردم و تشییع تاریخی برای شهدا، از موضوعات مهم این همایش است.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با تاکید بر اهمیت کیفیت در انتخاب شعرهای سروده شده از انتشار آثار برگزیده در قالب کتاب خبر داد و تحقق این امر با مشارکت حوزه هنری و شهرداری رباط کریم را ثبت تاریخی نوع روایتگری شاعران مخلص و دغدغه‌مند دانست. در ماجرای پرواز اردیبهشت شاعران پیشتاز روایت از شهید جمهور و دیگر شهدا بودند.
نقش ادبیات در برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی
وی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای از ضرورت توجه به شعر و شاعری سخن گفت و افزود: اگر می‌خواهیم زبان فارسی را حفظ کنیم باید به ادبیات ارج نهیم. ادبیات است که زبان را حفظ می‌کند بنابراین اگر قدر شعر را بدانیم و رویدادهای شعر را فراکلیشه‌ای برگزار کنیم، می‌توانیم زبان را هم حفظ کنیم. مردمی که ادبیات غنی و قدرتمند دارند پای زبانشان هم می‌مانند و مردمی که پای زبان بمانند پای هویت فرهنگی‌شان هم می‌مانند و این امر در شهرهایی چون رباط کریم که بحث آسیب‌های اجتماعی بسیار در آن مطرح است، امری ضروری است چراکه به واسطه آن می‌توانیم فرزندان و کودکان و نوجوانان خودمان را از گرفتار شدن در دام بزه‌های اجتماعی نجات دهیم.


وی یکی از راهبردها برای برون رفت از بزه‌های اجتماعی در شهرهایی چون رباط کریم را گسترش ادبیات و فرهنگ دانست و افزود: کودک و نوجوانی که با ادبیات ارتباط برقرار کند در مقابل بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی ایمن می‌شود.
وی در این نشست گفت: اختتامیه همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» در نیمه تیرماه و پیش از ماه محرم در شهرستان رباط کریم برگزار خواهد شد.
نگاهمان به مکتب شهیدان است
عرفانپور در بخش پرسش و پاسخ گفت: اگرچه قلبا سوگوار شهادت رئیس جمهور و هیات همراه وی هستیم اما این همایش نگاه سوگ به این ماجرا ندارد بلکه نگاهمان به مکتب این شهیدان و نهضتی که آنها دنباله‌رو آن بودند، بوده است. هرکس رخت خدمت برای مردم می‌پوشد و هرکس نامزد ریاست جمهوری است باید هر لحظه آماده از جان گذشتن برای مردم باشد. محور این همایش هم «خدمت تا شهادت» و امید به آینده است که صحبت شهید رئیسی هم بود و بارها مقام معظم رهبری هم بارها به آن اشاره فرموده‌اند.
وی در پایان سخنانش به محصولات رسانه‌ای و چاپ کتاب به عنوان خروجی نخستین همایش شعر «خدمت تا شهادت» اشاره کرد.

۲۲۰

نظر شما