شناسهٔ خبر: 67282322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

معرفی ایران فرهنگی در یک مستند

صاحب‌خبر -

‎محسن کوقان کارگردان مستند «ما و اقبال» از دغدغه‌های فرهنگی خود و چالش‌های تولید مستند با موضوعات فرهنگی گفت.
‎محسن کوقان کارگردان مستند «ما و اقبال» که به تازگی از شبکه مستند نیز پخش شده است، در رابطه با انتخاب این سوژه و چرایی تولید مستند با این موضوع به مهر گفت: مسئله ایران، فرهنگ و اندیشه ایرانی و زبان فارسی اصولاً جز مهمترین مسائل هویتی ما ایرانی‌ها است و اگر بتوانیم از زاویه نگاه دیگری مثل اقبال لاهوری از ظرفیت‌ها و اهمیت زبان فارسی برای مخاطبان بگوییم، می‌توانیم به اهمیت تاریخ، فرهنگ، اندیشه و شعر فارسی بپردازیم و این عناصر هویتی را که از موضوعات مهم در فرهنگ ما است، مرور کنیم.
‎وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی‌اش در ساخت این مستند، مطرح کردن ایران فرهنگی بوده است، افزود: در این مستند ابعاد نظری ایران فرهنگی را در کنار نقش زبان فارسی بررسی کرده ایم، زبان فارسی در ساده‌ترین کارکرد ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده می‌شود، اما این سطحی‌ترین و ساده‌ترین نگاه به زبان است و باید توجه داشت که زبان ظرف فکری و نظری ما را پوشش می‌دهد و به همین واسطه است که اقبال این جمله مشهور را می‌گوید که «فقط زبان فارسی است که اندیشه و تفکر من و ابعاد نظری من را پوشش می‌دهد» و به همین واسطه سراغ تولید این مستند رفتیم.
‎وی با اشاره به اینکه ایده پردازی آغاز مسیر تولید مستند است، در رابطه با فرایند و مدت زمان تولید این اثر عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌هایی نظیر ایده‌پردازی، تشکیل اتاق فکر، مشورت گرفتن‌ها، پژوهش‌های مکتوب بر اساس پژوهش‌های اقبال، گفت و گو با اساتید و کارشناس و دیگر فرایندهای تولید مستند چیزی حدود ۲ سال طول کشید.
‎این مستندساز با اشاره به اینکه چالش فراگیری برای مستندهایی با محوریت فرهنگی وجود دارد، گفت: اصولاً گفته می‌شود مستندهایی با موضوعات فرهنگی و نظری و اندیشمندانه مخاطب ندارد و مستندهایی در رابطه با موضوعات سیاسی، مسائل زرد و اتفاقات روز مورد پسند است. متأسفانه سازمان‌ها و دست اندرکارها نیز این باور را دارند در حالی که مسائل فرهنگی و اندیشه‌ای جز مهمترین عناصر فرهنگی ما است و منظومه وجودی ما را شکل می‌دهد اما تولید این مستندها از ابتدا با عدم حمایت و چنین چالش‌هایی مواجه است اما امیدوارم پژوهش‌ها و تلاش‌ها در راستای اعتلای فرهنگ ادامه پیدا کند.
‎وی با اشاره به این که در تولید این مستند، دغدغه حوزه فرهنگ را دارد، یادآور شد: مستند «ما و اقبال» در حوزه فرهنگ و اندیشه کنجکاوی می‌کند و معتقدم فرهنگ مهمترین ساختار یک جامعه است. اگر این موضوعات با حمایت رسانه‌ای همراه شود قطعاً برای مخاطب جذاب خواهد بود.
‎وی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: مخاطب امروز ایرانی از درون با چالش‌های عمیق روحی، روانی فکری و فرهنگی مواجه است و امیدوارم روزی سازمان‌ها و نهادهای ما به این نقطه اشتراک برسند که صرفاً ساخت موضوعات سیاسی روز و زرد و سطحی به مخاطب کمک نمی‌کند و موضوع اصلی مسائل درونی مخاطب ایرانی است و به نظرم نیاز به حمایت جدی از آثار در حوزه اندیشه، فرهنگ و ابعاد نظری داریم.
‎مستند «ما و اقبال» به تهیه کنندگی زهیر مقدسی روایتی از زندگی و میراث اقبال لاهوری شاعر و متفکر بزرگ جهان اسلام است.
‎این مستند محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در «خانه مستند» تهیه و تولید شده است.
‎دیگر عوامل این مستند عبارتند از پژوهشگر: محمدحسین پرستش، تصویربردار: مهدی رضایی، تدوین: حمیدرضا مرادی، مترجم: یونس رضایی عارف، گوینده: فائزه احمدی.

نظر شما