شناسهٔ خبر: 67325128 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استرداد گلدان باستانی که از مغازه سردرآورده بود

مهسا خان‌محمدی

یک گلدان باستانی «مایا»ها که توسط زنی از یک مغازه دست دوم فروشی به قیمت ناچیزی خریداری شده بود به مکزیک بازگردانده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مکزیک یک گلدان باستانی گمشده متعلق به دوران «مایا»ها را  با کمک یک زن آمریکایی که این اثر باستانی را به قیمت کمتر از ۵ دلار از یک فروشگاه دست‌دوم فروشی خریده بود، پس گرفت.

«گاردین» نوشت،‌ «آن لی دوزیه» که در «واشنگتن دی سی»‌ مستقر است، اخیرا از سفارت مکزیک به خاطر نقشش در بازگرداندن این گلدان ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ ساله به سرزمین اصلی آن پیام قدردانی دریافت کرد.

سفیر مکزیک در ایالات متحده آمریکا با انتشار پستی در «ایکس» نوشت: «یک اثر تاریخی ارزشمند از تارخچه «مایا» کشور ما به خانه بازگشته است...از سخاوت آن لی دوزیه تشکر می‌کنیم. این جواهر تاریخی دوباره به مجموعه موزه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک اضافه خواهد شد تا میراث فرهنگی غنی مردم ما حفظ شود.»

«دوزیه»‌ این گلدان باستانی را در سال ۲۰۱۹ از یک مغازه دست‌ دوم فروشی در «مریلند»‌ دید و در آن زمان فکر کرد که این گلدان که نسبتا قدیمی به نظر می‌رسد بیش از سی سال قدمت ندارد، در نتیجه ۴ دلار برای خرید آن پرداخت کرد.

این زن در ماه ژانویه برای یک سفر کاری به «مکزیکو سیتی» رفت و از موزه ملی مردم‌شناسی بازدید کرد و در آن جا سایر گلدان‌های متعلق به دوران «مایا»ها که به نمایش گذاشته شده بودند را تماشا کرد و به شباهت قابل توجه آن‌ها به گلدانی که در خانه از آن نگهداری می‌کند، پی برد. او که هنوز مطمئن نشده بود که یک اثر تاریخی دوران «مایا»ها را در خانه نگهداری می‌کند، این موضوع را به یکی از مسئولان موزه گزارش داد و به توصیه این کارشناس با وزارت مکزیک تماس گرفت.

پس از ارسال تصاویری از گلدان و توضیحاتی درباره ابعاد آن، موزه ملی مردم‌شناسی مکزیک پاسخ داد که این گلدان قطعا یک اثر تاریخی اصل است که مکزیک خواستار بازپس‌گیری آن است.

انتهای پیام

نظر شما