شناسهٔ خبر: 67282126 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ترانزیت جاده ای کالا در کشور

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح مسیر ریلی رشت – کاسپین گفت: ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ تاکنون صد درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح مسیر ریلی رشت - کاسپین گفت: ترانزیت جاده‌ای کالا در کشور از به ۱۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۱، به ۲۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۳ افزایش یافت که رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مهرداد بذرپاش با اشاره به توسعه ترانزیت کالا در جاده‌های کشور، افزود: توسعه ناوگان ترانزیت جاده‌ای، کاهش تعرفه ترخیص کالا و بهره برداری از راه آهن رشت – کاسپین از اقدامات انجام شده برای تسهیل جابه جایی کالا و رشد تجارت از طریق جاده‌های کشور است.

وی از تکمیل کریدور شمال به جنوب شرقی و غربی کشور خبر داد و گفت: اتصال جاده‌های اصلی و بازرگانی کشور در مسیر شمال به جنوب از طریق ساخت راه آهن در حال تکمیل است که این امر فرصت ترانزیت کالا را چند برابر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزادراه در کشور به بهره برداری رسید ، گفت: افتتاح طرح‌های آزادراهی و بزرگ راهی مهمی در دستور کار دولت قرار دارد.

وی در ادامه به اجرای پروژه‌های آزادراهی و بزرگراهی در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: پروژه راه آهن رشت - کاسپین بسیار مهم و مورد علاقه رئیس جمهور شهید بود و مرتب پی‌گیر اجرا و مراحل پیشرفت کار بود.

وزیر راه و شهرسازی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی بیان کرد: اگر بگوییم ایران تا سال‌های سال مدیون پی‌گیری های سید متواضع شهید جمهور در بخش کریدور و ترانزیت و شناخت دقیق ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستکی و ترانزیتی است، حرف زیاده‌ای نگفته‌ام.

وی با بیان اینکه بخشی از اثرات این تلاش ها و پی‌گیری‌های رئیس جمهور شهید را این روزها در بهره برداری پروژه ها و آغاز عملیات اجرایی آنها مشاهده می کنیم، افزود: مهمتر از پروژه‌ درک اهمیت آنها توسط شهید آیت الله رئیسی و بسیج کردن تمام امکانات و ظرفیت‌های دولت برای آنها از جمله این مسیرریلی راهبردی کشور است.

بذرپاش اظهار کرد: اتصال کریدور شمال به جنوب تنها یک پروژه نیست مجموعه از پروژه هاست که راه آهن رشت - کاسپین یکی از آنها بوده که دریای شمال به جنوب را در زمان کوتاهتر متصل می‌کند ضمن اینکه کریدور شمال و جنوب تنها یک راه ریلی نیست مجموعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای است که در مسیر شرقی، غربی و مرکزی کشور این روزها با سرعت در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا اظهار کرد: برای اجرای این پروژه توافقات خوبی بین ایران و کشور روسیه انجام شده و از جمله پروژه های راهبردی بین ۲ کشور به شمار می رود که با سرعت در حال انجام است و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود.

وی در ادامه سخنانش با تشریح سایر پروژه‌های ریلی کشور در کریدور شمالی و جنوبی، شرقی - غربی و مرکزی کشور بیان کرد: قطعه ریلی مهم شیراز - عسلویه آغاز شده و عملیات اجرایی آن پیش می‌رود و پیمانکاران فعال شده‌اند و این کار باید در دولت چهاردهم با جدیت پی‌گیری شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با اجرای پروژه‌های ریلی کشور در زنجیره‌های شمالی - جنوبی در قطعات ریلی کامل تکمیل می‌شود و فرصت بی نظیری در حوزه ترانزیت کالا به چند برابر افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه در کشور افتتاح شد که رکورد افتتاح آزاد راه در تاریخ جمهوری اسلامی است.

نظر شما