شناسهٔ خبر: 67281918 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ماه توت‌فرنگی را امشب رصد کنید

ماه کامل ژوئن که ماه توت‌فرنگی نیز نامیده می‌شود، در روز بیست‌ویکم ژوئن (سی‌ویکم خرداد/ بامداد یکم تیر به وقت ایران) رخ می‌دهد. ماه توت‌فرنگی یک روز بعد از انقلاب تابستانی که طولانی‌ترین روز سال است رخ می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رصدگران اقیانوسیه در روز بیستم ژوئن شاهد عبور ماه تقریباً کامل از مقابل ستاره قلب‌العقرب، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی کژدم خواهند بود. این ماه کامل یک روز بعد از انقلاب تابستانی که طولانی‌ترین روز سال است، اتفاق می‌افتد. ماه کامل هر ۱۹ تا ۲۰ سال یکبار پس از انقلاب تابستانی رخ می‌دهد. ماه یک روز قبل از کامل شدن از مقابل ستاره قلب‌العقرب می‌گذرد.

ماه کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و زمین بین این دو قرار دارد. در سمت شب زمین، بینندگان می‌توانند یک ماه کاملاً روشن را ببینند. ماه کامل نسبت به موقعیت ماه و زمین محاسبه می‌شود. زمان یک ماه کامل در سراسر جهان یکسان است، به این معنی که هر گونه تفاوت درک شده در چنین زمانی صرفاً به دلیل منطقه زمانی است.

ابر ماه توت‌فرنگی یکی از نام‌های سنتی ماه کامل ژوئن است که توسط بومیان آمریکا برای توصیف این ماه به کار می‌رود. این نام نه بر اساس ویژگی‌های ماه آسمان، بلکه بر اساس ویژگی‌های ماه سال است؛ به این دلیل که برای قبایل بومی آمریکا، ژوئن فصل برداشت توت‌فرنگی بوده است.

ماه توت‌فرنگی را امشب رصد کنید

اگرچه نام ماه توت‌فرنگی در میان بومیان آمریکا محبوب‌ترین نام برای ماه کامل ژوئن بوده، اما در اروپا ماه کامل ژوئن، «ماه گل رز» نامیده می‌شد، شاید به این دلیل که گل‌های رز در این ماه شکفته می‌شوند یا ممکن است به این دلیل باشد که ماه کامل ژوئن گاهی اوقات به رنگ صورتی به نظر می‌رسد.

اگرچه در اذهان این نام تداعی کننده توت‌فرنگی‌های صورتی و قرمز رنگ است، اما باید بگوییم که این نامگذاری ارتباط خاصی با رنگ ماه کامل ژوئن ندارد. به احتمال زیاد این ماه مانند هر ماه کامل دیگر در آسمان، طلایی یا سفید رنگ خواهد بود یا ممکن است به دلایل جوی که ماه در هنگام طلوع و غروب قرمز به نظر می‌رسد، ماه کامل ژوئن هم قرمز رنگ دیده شود. ماه کامل ژوئن کمی قبل از انقلاب تابستانی در نیمکره شمالی که در ۲۱ ژوئن است، رخ می‌دهد. به همین خاطر، در این موقعیت، به دلیل پخش شدن نور ماه در اتمسفر، ماه ممکن است به رنگ قرمز یا صورتی دیده شود.

از آن جا که زمان طلوع این ماه کامل ۲۱:۰۸ به وقت منطقه زمانی شرقی و ۰۴:۳۸ بامداد به وقت ایران و نزدیک به طلوع آفتاب است، ممکن است تماشای ماه برای مدت طولانی در این زمان ممکن نباشد.

ماه توت‌فرنگی را امشب رصد کنید

سیاراتی همچون زحل، مریخ و مشتری نیز در آسمان قبل از طلوع ماه قابل مشاهده خواهند بود. عطارد، زهره و مشتری تا حد زیادی در نور خورشید برای افرادی که در عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی هستند، گم می‌شوند.

زحل اولین سیاره‌ای خواهد بود که قابل رؤیت می‌شود و به دنبال آن مریخ قابل مشاهده خواهد شد. برای کسانی که از جنوب خط استوا آسمان را تماشا می‌کنند، زحل و مریخ تا زمان طلوع خورشید در آسمان ظاهر می‌شوند.

نظر شما