شناسهٔ خبر: 67328927 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مأموریت ناسا برای پرتاب ۸ "کیوبست" به فضا

ناسا در ماموریت جدید خود برای پرتاب هشت کیوبست به فضا آماده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، ناسا در مأموریت جدید خود برای پرتاب هشت کیوبست که با کمک دانشجویان، مربیان و پژوهشگران سراسر آمریکا ساخته شده، آماده می‌شود.

این ماموریت که به نام "پرتاب آموزشی نانوماهواره‌ها 43" شناخته می‌شود، شامل پرتاب هشت کیوبست است که روی موشک آلفا ساخت شرکت فایرفلای اروسپیس برای پرتاب موسوم به "صدای تابستان" از مجتمع پرتاب فضایی 2 در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ به پرواز در خواهند آمد.

کیوبست‌­ها، ماهواره‌های کوچکی هستند که غالباً به شکل مکعب و در ابعادی به اندازه یک مکعب روبیک (10cm ×10cm ×10cm) با وزنی حدود 1 تا 1.3 کیلوگرم ساخته می‌شوند و بیشتر در مباحث آموزشی و تجاری در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرعت ساخت کیوبست‌ها(کمتر از 2 سال)، هزینه ساخت پایین، تکنولوژی ساده ساخت و همچنین عدم تولید زباله فضایی ازجمله مواردی است که کشورهای دارای صنعت فضایی را به ساخت و پرتاب این کیبوست ها ترغیب کرده است.

کیوبست‌ها معمولاً به‌صورت محموله‌های جانبی ماهواره‌برها به فضا ارسال شده و با فعال کردن دکمه پرتاب از محفظه‌­های تعبیه شده برای آنها به فضا پرتاب می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند به همین طریق از ایستگاه فضایی به مدارهای خود تزریق شوند.

این ماهواره‌های کوچک همچون ماهواره‌های دیگر به صورت تکی و یا عموماً به‌صورت یک منظومه ماهواره در فضا قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما