شناسهٔ خبر: 67328881 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نامگذاری یک ماهی با دندان‌های انسان‌مانند به نام شخصیت شرور فیلم ارباب حلقه‌ها

محمدحسین رضوانی‌فرد

گونه‌ای از ماهی که دندان‌هایی شبیه به انسان دارد، به نام شخصیت شرور سه‌گانه محبوب ارباب حلقه‌ها نام‌گذاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، گروهی از پژوهشگران بین‌المللی گونه جدیدی از ماهی به نام پاکو(pacu) را کشف و شناسایی کرده‌اند که متعلق به خانواده پیرانا است.

این ماهی که با رژیم غذایی گیاهی نیز زنده می‌ماند، دندان‌هایی شبیه به انسان دارد و به نام شخصیت شرور فیلم ارباب حلقه‌ها «سائورون»(sauron) نامگذاری شده است.

این ماهی که به خاطر چشم آتشین متمایزش «میلوپوس سائورون(Mylopus sauron) نام گرفته، به تنوع زیستی غنی منطقه آمازون می‌افزاید.

تفاوت‌های شگفت انگیز گونه‌های جدید پاکو را با بستگان پیرانای خود

پاکو و پیرانا بسیار نزدیک به هم هستند و ویژگی‌های مشابهی دارند، بنابراین تشخیص این دو نوع ماهی ممکن است بسیار دشوار باشد. با این حال، هر دوی این ماهی‌ها توانایی تغییر ظاهر خود را در مراحل مختلف زندگی خود دارند.

گونه‌های نر بسیار متفاوت از گونه‌های ماده هستند. محققان همچنین گونه‌ای به نام میلوپوس آیلان(Mylopus aylan) را کشف کردند که شبیه به سائورون هستند اما چندان به هم نزدیک نیستند.

هر دوی این گونه‌ها دندان‌های صافی دارند و برخلاف دندان‌های تیز پیراناها، از گیاهان به عنوان منبع اصلی غذا استفاده می‌کنند. اعتقاد بر این است که پیراناها گوشتخوار هستند و کاملاً متفاوت از همتایان خود هستند که به طور قابل توجهی به رژیم غذایی گیاه‌خواری متکی هستند.

محققان در حال بررسی بیشتر تکامل و روابط این نژاد هستند. متیو کولمان استادیار دپارتمان زیست شناسی در دانشگاه لوئیزویل در کنتاکی گفت: افرادی که در حال مطالعه بر روی پاکو بودند، برای مدتی متوجه شدند که گونه‌های متعددی از دید پنهان مانده‌اند.

وی می‌گوید وسعت آمازون و دیگر حوضه‌ها و غیرقابل دسترس بودن‌شان آنها را به مکانی برای کشف دائمی تبدیل کرده است.

کمک ماهی پاکو به سلامت اکوسیستم و حفاظت از تنوع زیستی

ماهی پاکو بومی آمریکای جنوبی است که به خاطر دندان‌های انسان‌مانندش معروف است و طول آن تا ۳ فوت(حدود یک متر) می‌رسد. آنها بیشتر از میوه‌ها، دانه‌ها و گیاهان تغذیه می‌کنند، اما گاهی اوقات می‌توانند ماهی‌های کوچک‌تر را نیز بخورند.

آنها همچنین به پخش دانه‌ها به خاطر رژیم غذایی خود شناخته می‌شوند و از این طریق به رشد جنگل‌های بارانی و گیاهان کمک می‌کنند. این ماهی‌ها به عنوان تغذیه کننده‌های سطحی شناخته می‌شوند، به این معنی که روی آب می‌آیند تا از میوه‌ها و دانه‌هایی که روی آب شناور مانده‌اند، تغذیه کنند.

با اینکه این گونه معمولاً در بین انسان‌ها خطرناک تلقی نمی‌شود، موارد نادری از گاز گرفتگی گزارش شده است. بیشترین آسیب را شناگران می‌بینند، اما معمولاً این ماهی‌ها مضر و خطرناک تلقی نمی‌شوند.

در واقع، صید و مصرف آنها در آمریکای جنوبی بسیار رایج است و اغلب آنها را کبابی یا سرخ می‌کنند.

کولمان می‌گوید کشف و شناسایی این گونه‌ها که در اکوسیستم‌های مختلف زندگی می‌کنند، به این دلیل که می‌تواند به حفاظت بهتر از این گونه‌ها منجر شوند، مهم است.

وی افزود: ما با خطر واقعی از دست دادن هزاران گونه، پیش از آنکه بدانیم حتی وجود دارند، مواجه هستیم و هرگز نمی‌دانیم این گونه‌ها چگونه به یک عملکرد یک اکوسیستم سالم کمک می‌کنند.

او معتقد است که اولین قدم برای یافتن گونه‌های جدید، فهرست‌بندی دقیق آنهاست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما